Equipas / paspoort stamboek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:00

Wel goed lezen HE
Er wordt onderzoek naar gedaan maar zover is men nog niet dat men de genetische Kwaliteit kan bepalen maar men zou dit wel willen.

Wel dat betekend dat ieder NL paspoort nog eens Europees en FEI aangemeld moet worden.
Kostprijs? in ieder geval veel hoger dan een BQHA paspoort.

DubbelFun

Re: Equipas / paspoort stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:07

@franscowboy : dus jij beweert dat Belgen die een FEI-paspoort hebben hier oneindig mee kunnen doen??
Wel vreemd dat het in NL dan maar 4 jaar geldig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:18

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 06:21

Kijk nu dwalen we compleet af.
Voor vragen in verband en over het FEI paspoort en het feit of een nederlands paspoort wel of niet geschikt is moet je bij de FEi en of de Nederlandse instanties zijn.
Het ging in eerste instantie over wel of niet een BQHA paspoort en wat het verschil is met een Equipas.Men jkan altijd van alle uitvluchten zoeken om zich niet aan de Nationale regels te houden. Zoek er ook eens naar hoe je je wel aan de regels kunt houden dat zou makkelijker zijn.
En daar hou ik het dus bij.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:02

franscowboy schreef:
Denk er goed aan waneer je een EQUIPAS aanvaagd teken je voor voledige afstand van raserkenning. Dat betekend dat je verklaard geen echte rasafstamming te bezitten en zo word dan je origineel rascertificaat ongeldig! voor België en Europa.

Wat een flauwekul. Geloof je het zelf allemaal?
Poosje geleden sprak ik met mensen die hadden gehoord van de BQHA (kun je nagaan) dat hun veulen niet meer geregistreerd kon worden omdat de merrie een Equipas had..... ongelooflijk.
De BQHA heeft het wel heel bont gemaakt...
BQHA geeft zélf een paspoort uit waar allemaal reclame in staat. Lekkere business.
Gewoon Equipas aanvragen, of vraag een paspoort aan in Nederland of Luxemburg.
Iedereen kan waar dan ook in Europa een paspoort aanvragen voor zijn/haar paard. Het is gewoon een reisdocument en heeft niks uit te staan met de AQHA papieren van het paard, hoe graag de BQHA dat je ook wil laten geloven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:04

Ik vraag me af of de AHQA niet van zulke praktijken op de hoogte gesteld zou moeten worden ??

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:17

Zo alweer aleen maar van gehoord.
Van gehoord verder vertellen zonder de ware feiten te kennen daar komen de meeste misverstanden door.
Maar ik heb getracht jullie de juiste informatie te geven.
Verder doe je maar wat je past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:27

Misschien moeten die mensen die het graag vanauit de bron willen horen maar eens kontact opnemen met
An De Praeter
Ingenieur
Vlaamse Overheid
Departement Landbouw en Visserij
Afdeling Duurzame landbouwontwikkeling
Burg. Van Gansberghelaan 115A, 9820 Merelbeke

Tel: +32(0)9 272 22 93
Fax: +32(0)9272 23 01
http://www.vlaanderen.be/landbouw
en vragen naar zijn uitspraak nav een brief van 12 juni 2008, waaruit hieronder een klein stukje is gequote:
Citaat:
Geachte ...,

aansluitend bij uw schrijven van 12 juni 2008 over de verplichte hengstenkeuring voor American Quarter Horses in Vlaanderen bevestig ik u dat er vanuit het Europese of het Vlaamse niveau GEEN verplichting geldt om een hengstenkeuring te organiseren.

Ik meen toch echt te moeten vaststellen dat Marcel Vangenechten zijnde voorzitter van de BQHA een 'beetje" doorgeschoten is in het uitvoeren van de regels zoals deze duidelijk door het moederstamboek (de AQHA) worden gesteld.
Deze uitvoering wordt duidelijk door de Belgische regering NIET ondersteund c.q. vereist.

Dus ik blijf bij mijn standpunt dat dit nodig eens onder de aandacht van de AQHA gebracht zou moeten worden en kan me vinden in de oplossing van veel belgen om hun papieren maar óf zelf meteen via Amerika te regelen óf uit te wijken naar de Nederlandse affiliate de NQHA.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:37

Nou franscowboy weer...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:43

Ik heb geen behoefte aan een zinloze discussie met iemand met duidelijk tunnelvisie ;) , maar geef wel informatie waar iemand wat mee kan die zich duidelijk niet laat pushen om mee te doen in deze geldklopperij.
En blijf erbij dat zoiets aangekaard dient te worden bij de AQHA, zeker nu ze hem zo'n mooie funktie hebben gegeven...
http://www.bqha.be/indexnl.php?p=homenl&id=21

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:58

Wat een flauwekul zeg, een paspoort is echt heel wat anders dan een officieel stamboekpapier. Dat blijft altijd geldig en erkend. Ik heb mijn officiele papier maar één keer moeten opsturen en dat was toen Lan naast KWPN ook ingeschreven werd in het Oldenburger stamboek vanwege een dekking door een Oldenburger hengst.

Ik heb zelfs een Duits paspoort bij mijn paard, gewoon door de veearts geregeld tijdens het chippen. Daar staat gewoon haar afstamming in, levensnummer en chipnummer. Ik heb er i.i.g. nooit de officiele papieren voor hoeven opsturen. En een FEI paspoort heb je echt alleen nodig als je FEI wedstrijden start. Maar aangezien de meeste mensen geen FEI wedtrijden starten, is dat altijd van later zorg. Je kunt je paspoort altijd tot FEI paspoort laten veranderen als dat nodig blijkt.

Voor het overige is het Nederlandse en Duitse paspoort (ik heb van beiden 1) gewoon geldig in Europa. Daar is het voor bedoeld, voor vervoer en aantekening van enten en medicijnen. Niet voor bewijs van ras.

Een organisatie die aangeeft dat dat anders is, spreekt enigszins bezijden de waarheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:26

franscowboy schreef:
BQHA is wel degelijk een erkende rasvereniging erkende afgevaardige van AQHA in België en erkend door de Vlaamse overheid.
Lid vaan de confederatie paard en dus bevoegd om paspoorten uit te schrijven.
Ik ben ondertussen wat aan het spitten geweest en alles draait om de woorden 'erkende rasvereniging' en 'fokvereniging'.

Citaat:
[quote= "officiële wettekst"]11° Fokverenigingen : de verenigingen die over een erkenning beschikken zoals bepaald in de Beschikking 92/353/EEG van de Commissie van 11 juni 1992 tot vaststelling van de criteria voor de erkenning van organisaties en verenigingen die stamboeken voor geregistreerde paardachtigen bijhouden of aanleggen;

De BQHA is geen fokvereniging of rasvereniging. Ze is een affiliate ofwel een dochter, partner, assistent (take your pik) van het officiële Amerikaanse stamboek de AQHA. Ze doen niets anders als behulpzaam zijn in het verstrekken van formulieren, hulp bij overschrijven/inschrijven van veulens of aankoop/verkoop van paarden.

Ze houden géén Quarter stamboek bij of leggen ze aan.

Als de Belgische regering de BQHA hiertoe rechten heeft gegeven, dan zijn ze óf niet goed voorgelicht wat de taak van een affiliate is óf hebben ze rechten gegeven die niet te vergeven zijn !!

Mocht de BQHA nu van zijn rechten gebruik maken om een veulen/paard van papieren te voorzien die NIET verstrekt zouden worden door het moederstamboek* (dus de AQHA), dan zouden ze hiermee idd een nieuw stamboek hebben opgericht en vallen ze onder de regels van de Belgische Wet.
Het betreft hier dan dus GEEN QUARTERS MET EEN OFFICIEEL PAPIER !!!

* geregistreerde Q x geregistreerde Q = AQHA-registreerbare Quarter !!

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:19

Dubbeldun
Je haald AQHA regelgeving, Nationale regelgeving en regelgeving BQHA door elkaar. En duidelijk heb je ze niet alemaal goed gelezen
Wie heeft er hier nu een tunnelvisie, Ik heb de regelgeving trachten duidelijk te maken onderbouwd met de wetgevingen.
Als je dan toch rechtertje wil spelen, richt dan je klachten met naam en adres ondertekend naar de verschillende national en internationale instanties.Stuur ook een kopij naar BQHA zodat ze weten tegen wie ze zich moetten verdedigen. Bij je klacht moet je dan wel meteen de Duitse, Zwitserse, Italiaanse,Japanse,Australische en Canadese, affiliatie aanklagen want deze zitten met het zelfde pricippe. Maar daar hoor je niemand over klagen.
Voor mij houd deze discussie dus op

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:49

Ik heb geen behoefte om 'rechtertje' te spelen en volgens mij heb zit ik aardig op de goede lijn (als ik wat PB's mag geloven ;) )
Dat ik iemand in Japan niet hoor klagen mag logisch zijn en ik vind dat altijd zo'n zwak excuus; roepen over 'anderen'.
Ik ben blij dat je deze discussie voor gezien houdt.

Verder kan ik alleen maar zeggen tegen de Belgen die er helaas mee behept zijn: bel het nummer wat ik hierboven gegeven heb en leg de situatie uit.
Meldt eea aan de AQHA en dan gaan er vast wel wat balletjes (of koppen) rollen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:27

Citaat:
Je haald AQHA regelgeving, Nationale regelgeving en regelgeving BQHA door elkaar. En duidelijk heb je ze niet alemaal goed gelezen
persoonlijk denk ik dat Dubbeldun ze aardig op een rijtje heeft en ik geloof haar eerder dan jou, want wie haalt nou wat door elkaar??
Zolang ik een quarter heb hou ik me vwb het stamboek aan de regels van het stamboek en niet van de regering of welke andere instantie dan ook. Het paspoort is een ander verhaal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:35

franscowboy schreef:
Dubbeldun
Wie heeft er hier nu een tunnelvisie, Ik heb de regelgeving trachten duidelijk te maken onderbouwd met de wetgevingen.
Als je dan toch rechtertje wil spelen, richt dan je klachten met naam en adres ondertekend naar de verschillende national en internationale instanties.Stuur ook een kopij naar BQHA zodat ze weten tegen wie ze zich moetten verdedigen. Bij je klacht moet je dan wel meteen de Duitse, Zwitserse, Italiaanse,Japanse,Australische en Canadese, affiliatie aanklagen want deze zitten met het zelfde pricippe. Maar daar hoor je niemand over klagen.
Voor mij houd deze discussie dus op

Ik heb net als DD uitgebreid google gebruikt, en DD heeft gelijk. Ik heb geen idee waar jij je regels vandaan haalt, maar er klopt helemaal niets van, ook niet als sprake zou zijn van Belgische regels. Stamboek blijft altijd een zaak van het betreffende stamboek (aqha in dit geval) en kan niet één op één gekoppeld worden aan een paspoort. En zo geeft de aqha een papier af. Hooguit kunnen de dat onder dezelfde voorwaarden als bij de moederorganisatie ook neerleggen bij een aangeslotene.

En van de Duitse organisatie weet ik in ieder geval zeker dat ze niet zo werken. Dus het lijkt me een goed idee als je zelf een avondje besteedt aan google en de juiste regelgeving erbij zoekt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:56

Waarom wonen jullie niet in Belgie..... ;)
Zou écht helpen. Een paar mondige Ollanders.

Kookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:55

Wat ik niet snap mister franscowboy is dat als jullie een fokvereninging willen zijn moeten jullie dat onder jullie eigen naam onder brengen. Als jullie zo volgens reglement van Belgie bezig zijn waarom moeten jullie dan die betrouwbare naam gebruiken van de AQHA. Als jullie dit nu niet zouden doen dan kan daar ook geen commentaar op komen. Nu vind ik dat jullie de mensen die nog niet zo goed op de hoogte zijn van de sport van hun onkunde misbruiken. Als je ook rechtvaardig bezig ben hoef je o.a. een oude rot in het vak niet te beledigen. Toen Bea Dequarter schreef zat jij volgens mij nog in de luiers. Dat is ook een plaatje wat je volgens mij niet goed snapt want meestal gebruiken mensen een boekje zoals Dequarter voor promotie van hun vereniging. Ik dacht dat BQHA bezig was om het ras te verbeteren en niet hun portemonnee te verbeteren van de mensen die werkzaam zijn in deze vereniging. :(

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:32

Volgens veel alwetenden (zoals Dubbeldun) blijf ik in verschillende Topics lezen dat BQHA aan geldklopperij doet en dat men beter een Nederlands paspoort aan kan vragen.
Of dat de keuringen gedklopperij is
Nu wil ik op geen enkele manier afbreuk doen aan het Nederlands Quarterhorse paspoort, integendeel. Het is uiteidelijk terecht gekomen zoals BQHA het al enkele jaren heeft voorgesteld (en kritiek heeft mogen ontvangen) volgens Europeese normen.

Wel zet ik even de kostprijzen naast elkaar
BQHA NQHA
Paspoort €60 €30
verzendingskosten € 0 € 7.5
Lidmaatschap €25 €44
sub totaal €85 €81.5
Mutatie's €10 €12.50
Totaal €95 €94

Dus het maakt eigenlijk niets uit waar je je paspoort laat maken uiteidelijk moet het aanmaak materiaal en tijd overal betaald moet worden.

Dit zelfde geld dus ook voor de hengstenkeuringen.
Langs de ene zijde vind men de hengstenkeuringen nodig maar als ze uitgevoerd worden door BQHA dan is het plots niet goed meer? terwijl BQHA deze keuringen laat uitvoeren door erkende Keurmeesters.

Indien er iemand is die de hengstenkeuringen beter en goedkoper kan organiseren laat het mij dan weten.
Of wordt het eens tijd dat die zogenaamde alwetende eindelijk eens echt objectief zijn en hun foute beschuldigingen aan het adres van BQHA eens intrekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:16

franscowboy schreef:
Wel zet ik even de kostprijzen naast elkaar
BQHA NQHA
Paspoort €60 €30
verzendingskosten € 0 € 7.5
Lidmaatschap €25 €44
sub totaal €85 €81.5
Mutatie's €10 €12.50
Totaal €95 €94

Dus het maakt eigenlijk niets uit waar je je paspoort laat maken uiteidelijk moet het aanmaak materiaal en tijd overal betaald moet worden.
Deze 'alwetende' moet toch nog even reageren :+
Je bent nl niet verplicht om lid te zijn van de NQHA, dus van die 94 euro mag je er weer 44 aftrekken :D
Dan blijft er dus 50 euro over en ben je wel degelijk een stuk goedkoper uit ;)

franscowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:46

Dan hoop ik voor NQHA dat de belastingwetgeving voor verenigingen in Nederland anders in elkaar steekt dan in Belgie.
Voor BQHA werd door de belastingdienst er op benadrukt dat indien zij werk zou leveren voor niet leden (voor derden dus) over heel het werk dat de vereniging levert Belasting en BTW betaald zou moeten worden. Dit is dan ook de reden waarom iedereen lid moet zijn.