Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:57

Ik vind 'eerst' de klep dicht doen en daarna de stang er achter de meest onverantwoordelijke en slechtste tip die er wordt gegeven. Al snap ik wel dat mensen het als oplossing zien. Maar 500 kg ongeleidt paard wat achteruit denderd houdt je niet en kunnen inderdaad minderprettige ongelukken mee gebeuren.

Paard moet leren dan de trailer leuk is en dat hij beloond wordt wanneer hij erin staat. Tenminste zo doen wij het. Paard erop zetten en zorgen dat er voorin de trailer iets lekker is of hij even afgeleid wordt door lekker gekriebel. Je bent in iedergeval al zover dat hij er uit zich zelf op wil. Gewoon rustig door oefenen, vind namelijk dat je al heel goed bezig bent.

Ik ben ook niet zo van het vastbinden.................zometeen wil hij er niet eens meer in.......

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:00

Mijn paard heeft de laatste keer ( lees: 3 kwart jaar geleden ) zijn hoofd gestoten met uitladen. daarom doet hij nu zo moeilijk, erin prima. Ik denk toch maar eerst te oefenen met de stang erachter gewoon buiten de trailer. de stang achter zijn kont doen. de trailer is het probleem niet, in zoverre hij gaat erin.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:00

;) Hoi , nou dit probleem heb ik ook.

Wij hebben echt een hele week elke dag geoefend , en zijn begonnen , met hem in de trailer te laten lopen wat hij altijd gewoon doet. Longeerlijn aan zijn halster doen, zodat jezelf achter de voorste stang kan blijven staan.

Op het moment dat hij naar achter gaat met alle kracht die je hebt de longeerlijn vast houden ( trek handschoenen aan voor de grip).
Op het moment dat hij weer stil staat, hou je de lijn strak tot hij weer een pas naar voren doet, dan vier je de lijn een beetje , dit is dan zijn beloning.

Als mijn paard in de trailer staat doet mijn vriendin heel veel geluid maken met de stang en over zijn kont krabbelen, (hij wil er dan wel gelijk uit maar ik hou dan de lijn strak zoals ik heb beschreven).
Op het moment dat hij helemaal naar voren komt ga ik buiten het deurtje op de grond staan ( met Voer)
zodat hij echt met de borst tegen de voorstang staat.

Doordat we hem eerst laten wennen aan het geluid van de stang en hem over de kont krabbelen ermee , gaat hij ons langzaam vertrouwen ,
En wanneer hij idd dan wat langer braaf blijft staan voorzichtig de stang erachter doen, en heel overdreven belonen .

Als hij er dan in staat met stang zet je hem voorzichtig een pas achteruit , zodat hij het voelt, en het vertrouwen krijgt dat er echt niets gebeurt.

Ook gaan wij dan soms een rondje rijden, en als we terug komen , herhalen we het nog eens.
We rijden niet altijd om dat hij dan niet weet wanneer het voor het echie is.
Moet zeggen dat mijn paard soms nog wel wat wantrouwend is , maar het gaat al zoveel beter.

En ook een oefenen als je niet weg hoeft.

Het belangrijkste en moeilijkste is wel dat je de longeerlijn super strak houd op het moment dat hij naar achteren eruit wil. En niet vergeten iets te vieren als hij een pas voorwaarts doet.
Sommige paarden gaan nl stijgeren zodra zij die druk achter de oren voelen, maar probeer het toch vol te houden , de aanhouder wint.

Heel veel succes *D *D

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:00

Nibbit schreef:
Wildgirl schreef:
zorg dat je een longeertouw aan het halster hebt, zodra je paard erin staat een keer of 4 met de lijn rond de voorstang, sterk paard die er dan nog uit weet te komen.

En als de knip van het halster of lijn dan knapt? Staat je paard buiten met niks om t hoofd....

en toen liep mijn nieuwe merrie dus vrolijk over het gazon toen de verkopers d'r in wilde laden bij hun thuis........ ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:01

Ik zou gewoon eens op een vrije middag gaan oefenen met dit paard.
En dan op de trailer laden en rustig laten staan, in het begin niet eens die stang erachter doen, steeds een beetje langer. Als hij ver genoeg naar voren staat hoeft die stang zijn billen/benen niet eens te raken dus hoeft hij het ook niet te merken.
Als je hem inlaad, en dan afleid met wat voer. Dan een tweede persoon die er schuin achter gaat staan en niks doet. Als hij zn voer op heeft ( begin met een hap ) dan weer achteruit eraf en belonen.
Tweede keer erop weer 1 hap laten nemen, dan weer persoon op de plek laten staan waar diegene ook staat als de stang erin wordt gedaan. Dan weer achteruit eraf en belonen.
Derde keer twee happen laten nemen enz. Tot hij rustig op zn plek die emmer leeg eet.
In alle rust en kalmte het paard dan belonen en heel rustig die stang erachter doen. Dan dus zorgen dat hij ver genoeg naar voren staat zodat je die stang niet tegen zn benen aan hoeft te duwen om op de plek te krijgen. Als het goed is is hij dan al gewend aan degene die op die plek staat en is het enige " nieuwe" dan nog dat er een stang achter hem langs komt. Maar zoals ik al zei, als die stang niet tegen zn kont aan komt dan denk ik dat hij dat niet eens zal merken.
En dit vooral oefenen op een middag dat je de tijd hebt en dus niet weg hoeft. Dan heb jij geen stress en kan je dat ook niet op je paard overbrengen.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 17-03-09 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:04

starjo schreef:
;) Hoi , nou dit probleem heb ik ook.

Wij hebben echt een hele week elke dag geoefend , en zijn begonnen , met hem in de trailer te laten lopen wat hij altijd gewoon doet. Longeerlijn aan zijn halster doen, zodat jezelf achter de voorste stang kan blijven staan.

Op het moment dat hij naar achter gaat met alle kracht die je hebt de longeerlijn vast houden ( trek handschoenen aan voor de grip).
Op het moment dat hij weer stil staat, hou je de lijn strak tot hij weer een pas naar voren doet, dan vier je de lijn een beetje , dit is dan zijn beloning.

Als mijn paard in de trailer staat doet mijn vriendin heel veel geluid maken met de stang en over zijn kont krabbelen, (hij wil er dan wel gelijk uit maar ik hou dan de lijn strak zoals ik heb beschreven).
Op het moment dat hij helemaal naar voren komt ga ik buiten het deurtje op de grond staan ( met Voer)
zodat hij echt met de borst tegen de voorstang staat.

Doordat we hem eerst laten wennen aan het geluid van de stang en hem over de kont krabbelen ermee , gaat hij ons langzaam vertrouwen ,
En wanneer hij idd dan wat langer braaf blijft staan voorzichtig de stang erachter doen, en heel overdreven belonen .

Als hij er dan in staat met stang zet je hem voorzichtig een pas achteruit , zodat hij het voelt, en het vertrouwen krijgt dat er echt niets gebeurt.

Ook gaan wij dan soms een rondje rijden, en als we terug komen , herhalen we het nog eens.
We rijden niet altijd om dat hij dan niet weet wanneer het voor het echie is.
Moet zeggen dat mijn paard soms nog wel wat wantrouwend is , maar het gaat al zoveel beter.

En ook een oefenen als je niet weg hoeft.

Het belangrijkste en moeilijkste is wel dat je de longeerlijn super strak houd op het moment dat hij naar achteren eruit wil. En niet vergeten iets te vieren als hij een pas voorwaarts doet.
Sommige paarden gaan nl stijgeren zodra zij die druk achter de oren voelen, maar probeer het toch vol te houden , de aanhouder wint.

Heel veel succes *D *D

Ik denk dat je geen constante druk moet gaan geven of terug moet gaan hangen op zo'n moment! Een paard is altijd sterker en zal in plaats van mee geven gaan terugtrekken. Kans dat ie dan omhoog komt is reeel en doodeng in een trailer. Je kunt dan beter iemand erachter zetten met een zweepje en hem licht aantikken zodat ie naar voren gaat ( of strenger als het moet ) Als een paard achteruit wilt dan hou je hem toch nooit!

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:05

Babel: bedankt voor je reactie.
Ik oefen altijd zonder tijdsdruk. Ik wil er alle tijd voor nemen. Maar jij hebt wel een gouden tip in ieder geval voor mij en mijn paard.

Hij gaat achteruit na de tweede hap. Wat ik nu ga proberen: ik zet hem zelf achteruit na de EERSTE hap.
Dan doet hij het op mijn commando en niet op eigen initiatief!
En de volgende keer na twee happen en ga zo maar door.
Ook ga ik toch proberen om hem buiten de trailer te laten wennen aan de stang achter zijn kont. Ik weet namelijk niet hoe het met deze trailer zit met de ruimte.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:06

Mij lijkt het aan een halster trekken een heel slecht idee. Reactie op trekken is meestal terugtrekken en dan heb je wel paniek. Wanneer je paard er niet in wil kun je hem er ook niet intrekken. Je kunt wel voorkomen dat ie andere kanten op kijkt tijdens het laden maar je kunt een paard niet in de trailer trekken. Met voer is het altijd zo dat het soms werkt en soms niet. Ga maar eens op een wedstrijd kijken waar sommige met hun worteltjes en voeremmertjes staan om het paard te proberen te laden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:07

Met touw om de stang draaien is mijn paard volledig in paniek doorgedraaid. Was niet helemaal slim bij hem! ;) Deed een stalgenoot die het wel beter wist (waar ik overigens goed kwaad op was toen iik door had wat ie deed)... En idd, paard los op het terrein.. ;)

Ik ben absoluut niet van het hardhandige hoor. Maar IK wil dat hij erin staat, dus hij heeft gewoon niet te zeuren. Moet ie maar aan wennen. Geloof me, met die bezem werkt fantastisch.
Ik zie mezelf al staan op concours, met brokjes en een paard die de trialer niet in wilt, dacht het niet.

Misschien met touw ook wel. Maar die van mij ging gewoon als een hond zitten.. Zucht :+ Haha.
En overigens ben ik absoluut niet sterk genoeg om een longeerlijn vast te houden als hij er door heen duwt.... Je meot gewoon slimmer zijn :Y)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:07

@ TS: Dat is ook een hele goede manier! Als je weet dat hij iets gaat doen waar jij het niet mee eens bent moet je inderdaad zorgen dat je hem voor bent.
Volgens mij komt het wel goed met jou. Je hebt er duidelijke alle geduld voor en ik merk ook dat je verder denkt dan hem zo snel mogelijk en desnoods hardhandig te trailer in te krijgen.
Zie het als een leuke uitdaging ;)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:08

ben het met Babel eens

Voordeel van rustig oefenen is dat het nu misschien iets langer duurt, maar dat je voorkomt dat je paard een hekel of angst voor de trailer krijgt en het elke keer erger wordt. Over een paar dagen/ weken heb je er een die de komende jaren makkelijk te laden is, dat wil je toch?
Nog even door blijven oefenen! Komt goed!

(en zo ook bij ons denk ik :D )
Laatst bijgewerkt door Jolo op 17-03-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:08

Babel schreef:
Ik zou gewoon eens op een vrije middag gaan oefenen met dit paard.
En dan op de trailer laden en rustig laten staan, in het begin niet eens die stang erachter doen, steeds een beetje langer. Als hij ver genoeg naar voren staat hoeft die stang zijn billen/benen niet eens te raken dus hoeft hij het ook niet te merken.
Als je hem inlaad, en dan afleid met wat voer. Dan een tweede persoon die er schuin achter gaat staan en niks doet. Als hij zn voer op heeft ( begin met een hap ) dan weer achteruit eraf en belonen.
Tweede keer erop weer 1 hap laten nemen, dan weer persoon op de plek laten staan waar diegene ook staat als de stang erin wordt gedaan. Dan weer achteruit eraf en belonen.
Derde keer twee happen laten nemen enz. Tot hij rustig op zn plek die emmer leeg eet.
In alle rust en kalmte het paard dan belonen en heel rustig die stang erachter doen. Dan dus zorgen dat hij ver genoeg naar voren staat zodat je die stang niet tegen zn benen aan hoeft te duwen om op de plek te krijgen. Als het goed is is hij dan al gewend aan degene die op die plek staat en is het enige " nieuwe" dan nog dat er een stang achter hem langs komt. Maar zoals ik al zei, als die stang niet tegen zn kont aan komt dan denk ik dat hij dat niet eens zal merken.
En dit vooral oefenen op een middag dat je de tijd hebt en dus niet weg hoeft. Dan heb jij geen stress en kan je dat ook niet op je paard overbrengen.

Heb dit toen ook geprobeerd.
Maar wat nou als je een paard hebt die niet op eten gefocussed is? Die zijn er helaas ook :\

No offence verder hoor, ben gewoon benieuwd hoe iedereen zoiets aanpakt :)

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:09

Je kan als hij er in staat ook net boven zijn knie in de spieren knijpen dan kan hij niet naar achteren, dus je moet wel met 2 personen zijn. Eerst zorgen dat hij blijft staan zonder stang en daarna voorzichtig de stang erachter.

Succes

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:11

Babel:
Bij mijn paard werken dat soort dingen altijd averechts! Hardhandig werkt gewoon niet. Des te harder gaat hij er tegenin!
Gelukkig heb ik hem al 6 jaar en weet ik wel hoe hij in elkaar steekt. Alleen soms heb je even inzicht nodig van anderen. Trouwens ik rijd geen wedstrijden dus als het een uur duurt voordat hij staat maakt mij niet uit.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:12

Als je ze niet met eten kunt belonen zijn er nog genoeg andere manieren om te belonen.
Als jouw paard het fijn vind om gekriebelt te worden dan kriebel je hem lekker achter zn schoft. Vind hij het leuk om te trutten met je handen ( ik pak altijd bovenlip van mn paard zachtjes vast, is een soort spelletje waarbij hij m weer lostrekt en dan mijn hand begint te krabben met zn bovenlip) dan ga je dat doen, wordt je paard kalm als je gaat kletsen doe je dat.
Zo kent denk ik iedereen zijn of haar eigen paard goed genoeg om te weten op welke manier je hem of haar kunt kalmeren.
En op die manier kun je dat moment dat hij op de trailer staat ook steeds langer maken.
Als je alert bent zal je het moment dat hij achteruit wil gaan herkennen doordat hij bijvoorbeeld niet meer zo makkelijk afgeleid is of niet meer wil ontspannen. Wees dat achteruit gaan voor en zet hem zelf achteruit en dan buiten de trailer beloon je hem weer.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 17-03-09 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:12

parrelli achtig iets heeft bij een van mijn paarden gewerkt. Constance een westerntrainster is 2 keer bij me geweest. Ze liet hem de hele tijd over de trailerklep lopen. zodra ie er op stond liet ze hem met rust. Op het laatst rende ze zowat de trailer in. Maar paarden zijn slim, zodra ze merken dat ze achter niet worden tegengehouden rennen ze er ook weer snel uit. Ze merkt nu natuurlijk hoe snel je die stang er achter wil doen en is dus nu erg argwanend. Misschien gewoon de stang effe vergeten en alleen maar concentreren op erin staan. In de trailer eten geven en dr uit rennen haar niet laten eten. In de trailer eten en niets anders geen stang of iets.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:13

charissath schreef:
Babel:
Bij mijn paard werken dat soort dingen altijd averechts! Hardhandig werkt gewoon niet. Des te harder gaat hij er tegenin!
Gelukkig heb ik hem al 6 jaar en weet ik wel hoe hij in elkaar steekt. Alleen soms heb je even inzicht nodig van anderen. Trouwens ik rijd geen wedstrijden dus als het een uur duurt voordat hij staat maakt mij niet uit.

En gelijk heeft ie toch ;)
Wilde dat alle paarden zo waren dan zouden mensen er ook eens van leren.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:16

Nooit, maar nooit een paard vastbinden aan de voorstang of blijven trekken, als een paard de neiging heeft te steigeren. Mijn paard heeft deze neiging ook, en steigert dan in de trailer en stoot zijn hoofd.

Die bezemtip vind ik een goede tip. Ik leer mijn paard door constant in en uit de trailer te gaan. Al op de helft mijn paard te vertellen, dat hij weer naar achteren moet. Hij wordt het spel dan zo beu, dat hij uiteindelijk in de trailer blijft staan. Ik ben reeds een half jaar bezig, maar het gaat staads beter.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:16

Babel schreef:
Als je ze niet met eten kunt belonen zijn er nog genoeg andere manieren om te belonen.
Als jouw paard het fijn vind om gekriebelt te worden dan kriebel je hem lekker achter zn schoft. Vind hij het leuk om te trutten met je handen ( ik pak altijd bovenlip van mn paard zachtjes vast, is een soort spelletje waarbij hij m weer lostrekt en dan mijn hand begint te krabben met zn bovenlip) dan ga je dat doen, wordt je paard kalm als je gaat kletsen doe je dat.
Zo kent denk ik iedereen zijn of haar eigen paard goed genoeg om te weten op welke manier je hem of haar kunt kalmeren.
En op die manier kun je dat moment dat hij op de trailer staat ook steeds langer maken.
Als je alert bent zal je het moment dat hij achteruit wil gaan herkennen doordat hij bijvoorbeeld niet meer zo makkelijk afgeleid is of niet meer wil ontspannen. Wees dat achteruit gaan voor en zet hem zelf achteruit en dan buiten de trailer beloon je hem weer.

Maar een paard die de trailer niet in wilt, heeft vaak angst, paniek, of in ieder geval drang om naar buiten te gaan.

Die van mij (en tevens van een vriendin toen) was wanneer hij de trailer in stond, absoluut niet geinteresseerd in koekjes, kriebels of knuffels. Puur omdat ie er alleen aan dacht die trailer uit te komen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:17

jwoltmanelp schreef:
Nooit, maar nooit een paard vastbinden aan de voorstang of blijven trekken, als een paard de neiging heeft te steigeren. Mijn paard heeft deze neiging ook, en steigert dan in de trailer en stoot zijn hoofd.

Die bezemtip vind ik een goede tip. Ik leer mijn paard door constant in en uit de trailer te gaan. Al op de helft mijn paard te vertellen, dat hij weer naar achteren moet. Hij wordt het spel dan zo beu, dat hij uiteindelijk in de trailer blijft staan. Ik ben reeds een half jaar bezig, maar het gaat staads beter.

Respect voor jou dat je het op deze manier met zoveel geduld oplost!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:17

Heb dit toen ook geprobeerd.
Maar wat nou als je een paard hebt die niet op eten gefocussed is? Die zijn er helaas ook :\

No offence verder hoor, ben gewoon benieuwd hoe iedereen zoiets aanpakt :)[/quote]

Ik vond eerst dat de mijne het 'gewoon' zonder ook moest doen. En daarbij, ze liet zich voor een paar brokjes echt niet oevrhalen om dat levensgevaarlijke ding in te gaan!
We hebben toen een paar dagen geoefend op de manier van de trailer-laad dvd van 'balingehof (consequent zijn in belonen, druk houden, plaatsen van je paard, zal niet hele verhaal hier uittypen...)
en toen ze met 3 benen op de klep stond te twijfelen, van "zal ik, of zal ik niet", heeft een handje brokjes d'r net over de streep getrokken. Daarnaast gebruikte ik ze als afleiding om in de trailer te blijven totdat ik zei dat we weer terug gingen (en inderdaad beginnen met 1 sec en dan op MIJN initiatief rustig terug en dit langzaam uitbouwen).
Dus voer is geen wondermiddel, maar kan net een beetje helpen. En ik bouw dit nu af, erin lukt al zonder, blijven staan met steeds minder.
Ik zie mezelf ook al op concours staan met m'n emmertje...pfffff
maar bij het oefenen heeft het dus wel de dingen iets bespoedigd denk ik

edit; inderdaad, voer kan hier vervangen worden door elke andere beloning (sowieso sta ik er als een idioot de hemel in te prijzen als ze braaf meeloppt erin etc, hahaha).
Laatst bijgewerkt door Jolo op 17-03-09 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:17

Ja dat heeft ie zeker.
Je moet er alleen wel mee leren omgaan en ook nog eens met commentaar van anderen. ( die het een en ander anders zouden doen dan ik)
Maar ja ik heb in ieder geval wat ideeen opgedaan om te proberen met hem. Op hoop van zegen!

Maar ik ben inderdaad al halverwege, hij staat erin. Dat is het grootste obstakel denk ik. Die balk wordt ook net zo makkelijk.
( schrijf ik hoopvol)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:18

Mik_ schreef:
Babel schreef:

Maar een paard die de trailer niet in wilt, heeft vaak angst, paniek, of in ieder geval drang om naar buiten te gaan.

Die van mij (en tevens van een vriendin toen) was wanneer hij de trailer in stond, absoluut niet geinteresseerd in koekjes, kriebels of knuffels. Puur omdat ie er alleen aan dacht die trailer uit te komen.

Ik heb het hier niet over een paard dat de trailer niet op wil. Wat ik hier zeg is puur gericht op de TS en haar probleem.
Ander probleem, andere oplossing.
Komt overigens wel altijd op hetzelfde neer: Veel geduld en veel belonen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:19

@ Jolo; Oké, ja dan is het een hulpmiddel. Dat is idd wel een goeie. Heb dat stuk van de Balingehof ook gelezen, en ook daar gaat het idd om de rollen van paard en begeleider. Vind ik goed! Maar idd, paard kreeg je voor een handje brokken echt niet in de trailer hihi.

(al heb ik wel altijd wat snoepjes in m'n zak, voor als hij erin staat ;) )

@ Babel; ik snap je! Ik wou zeggen, een paard overtuigen met wat koekjes? Moet het wel een ernstige vreetzak zijn :D :Y)
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 17-03-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:21

Babel schreef:
jwoltmanelp schreef:

Respect voor jou dat je het op deze manier met zoveel geduld oplost!

babel: op de lange termijn heb je hier baat bij, want mijn paard wordt echt gevaarlijk als hij steigert. De snelle oplossing is hem met iets heel lekker bezig houden en iemand anders doet de stang erachter. Dit werkt bij mijn paard heel soms en daarom werk ik toe naar een goede oplossing en ik moet zeggen: het begint steeds beter te werken.