stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 20:10

Divine schreef:
Als het hengstenstation jullie blijft afwimpelen, zou ik toch eens kijken of er op dit gebied niet een soort van commissie/ombudsman/"KASSA" is waar je naar toe kan stappen.

Misschien is afwimpelen een beetje fout omschreven van mij. Ze geven gewoon geen info.
Maar volgens mij hebben ze ook gewoonweg geen info en kunnen ze het ons dus niet geven.
Het meisje aan de telefoon was uiterst vriendelijk en ging alles uitzoeken zei ze en ze zou contact opnemen. Wij weten momenteel dus niet veel, maar zij ook niet denk ik. Ik hoop maar dat er snel iets uit de bus komt...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:15

Ik ben erg benieuwd hoe dit afloopt.
Bij ons worden de merries altijd geinsemineerd door iemand van de hengstenhouderij en je gaat er altijd maar vanuit dat het juiste rietje in de merrie terecht komt..

Dit verhaal zet je dan wel even aan het denken.

Ik hoop dat jullie eruit komen.

Charaz

Re: stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:17

Pfoei ik snap dat je daar goed ziek van bent ook al is het een mooi, leuk en lief veulen.

odulnetga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:21

Effe proberen om je wat op te beuren; als alle partijen wettelijk kunnen bevestigen dat alles ter goeder trouw gegaan is, moet het stamboek wel papieren toekennen aan je veulen. Er zijn papieren zat die niet kloppen, en niet van de minsten (Lucky Boy xx, Alme Z). Laat je niet afschepen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:08

Is nog te achterhalen van welke stamboeken ten tijde van jullie dekking er hengsten op het station ter dekking stonden?
Dan heb je in ieder geval een lijstje met mogelijke stamboeken.
Als jullie stamboek dan een beetje meewerkt kunnen die het DNA profiel van jullie veulen naar die andere stamboeken sturen.
Met een beetje geluk krijg je dan een treffer. (Ga even uit van de goede wil van die andere stamboeken)
Dan hoef je in 1e instantie geen nieuw DNA onderzoek te doen, ze moeten gewoon bij die andere stamboeken hun
hengsten er even mee controleren.

Mocht de fout bij de koeriersdienst liggen en die toevallig voor meerdere stations hebben gereden wordt het heel ingewikkeld.

Hoop dat jullie een goede oplossing vinden, succes gewenst in ieder geval.
En hopelijk groeit het veulen uit tot een goed paard.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:36

Ook zo spoedig mogelijk, ongeacht de vriendelijkheid van de receptioniste van de hengstenhouder!, een aangetekend brief sturen met uitleg van de hele zaak, de vermoedens, de kosten, en de gevolgen!

Niet te lang wachten met deze EERSTE stap ... dit is de ene bewijs dat je de foutieve toestand correct en tijdig hebt aangemeld bij de hengstenstation!

Je moet een aangetekend brief niet aanzien als een vijandige stap maar eerder het op papier zetten van de problemen en dit dient dan als bewijs van in kennis making.

Als je de naam hebt van de transporteur/koerier bedrijf zou ik hun ook een kopie van de brief aangetekend sturen.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:55

odulnetga schreef:
Effe proberen om je wat op te beuren; als alle partijen wettelijk kunnen bevestigen dat alles ter goeder trouw gegaan is, moet het stamboek wel papieren toekennen aan je veulen. Er zijn papieren zat die niet kloppen, en niet van de minsten (Lucky Boy xx, Alme Z). Laat je niet afschepen.

Is dit zo? Maar dan liegt het stamboek toch eigenlijk? En wat houdt 'wettelijk bevestigen' jusit in?
Onze dierenarts heeft bevestigd dat eitje goed zat, dat er dag erna sperma is aangekomen en dat dit sperma is ingebracht en dat de merrie hierna drachtig was. Op de koelbox hing blijkbaar (dat wisten ze hier nog) een papier met de naam van de vader, moeder en onze naam en adres. Dus als de koerier geen rietjes verwisseld heeft (zou wel extreem zijn) dan kan het volgens mij geen fout van de koerier zijn. En als de hengstenhouder de fout gemaakt heeft, zou je toch denken dat er een hengst van hen wel zou matchen...

Ik hoop natuurlijk snel op reactie van de hengstenhouder.
Nog een vraagje, op dit moment (uitgaande van een "vaderloos" veulen) hebben wij dus betaald en niet gekregen waar voor we betaald hebben, kunnen wij op zijn minst een gratis dek terugvragen? Ik vind het al erg genoeg dat het veulen geen papieren krijgt van de échte vader die ze niet kunnen vinden, maar daar dan ook nog eens dik dekgeld voor betalen, vind ik toch wel wat te ver gaan!
Tot nu toe heeft de hengstenhouder nog niets laten weten ivm een gratis dek ofzo. Maar we wachten af tot deze week en dan nemen we terug contact op.

Denken jullie dat we best zelf veel contact houden of dat we het hen helemaal moeten laten uitzoeken?

odulnetga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:44

Niets in deze wereld is 100% juist. Er zijn paarden met papieren waar vermeld wordt dat x OF y de vader is, er zijn Lucky Boy xx paarden met papieren, waarvan geweten was dat het mogelijk incorrect was, maar dat water is allang onder de brug door. En door een onechte Alme Z -zoon die klasse sprong en klasse springen doorgaf zijn er nu veel paarden met een onjuist papier, van zowel Nederland, België, Frankrijk, Duitsland .. Als alle papierwerk in orde is, en iedere betrokken partij heeft zijn werk gedaan zoals het moest, zie ik niet in dat dat stamboek zo hypocriet moet zijn om te beweren dat DNA onderzoek 100% correct is; daarvoor zijn de gegevens nog niet lang genoeg in omloop. Het KWPN heeft deze gevallen van Lucky Boy xx en Alme Z naar buiten laten gaan en heeft daar open kaart gespeeld, maar wereldwijd gaan er heus wel meer dingen "verkeerd".

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:48

Kan best zo zijn, maar het lijkt mij dat je dit niet moet willen. Wat heb je aan een papier waarop staat dat die en die de vader is? Ja, voor de handel is het leuk, maar A) snij je jezelf waarschijnlijk scherp in de vingers bij een eventuele zaak, en B) zou je echt aan zo'n luguber zaakje willen deelnemen dan? Ik zou me kapot schamen.

Ik val je niet aan, ben gewoon benieuwd ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:03

RobbeSm schreef:
Ik hoop natuurlijk snel op reactie van de hengstenhouder.
Nog een vraagje, op dit moment (uitgaande van een "vaderloos" veulen) hebben wij dus betaald en niet gekregen waar voor we betaald hebben, kunnen wij op zijn minst een gratis dek terugvragen? Ik vind het al erg genoeg dat het veulen geen papieren krijgt van de échte vader die ze niet kunnen vinden, maar daar dan ook nog eens dik dekgeld voor betalen, vind ik toch wel wat te ver gaan!
Tot nu toe heeft de hengstenhouder nog niets laten weten ivm een gratis dek ofzo. Maar we wachten af tot deze week en dan nemen we terug contact op.

Denken jullie dat we best zelf veel contact houden of dat we het hen helemaal moeten laten uitzoeken?

Ik zou een gratis dekking nog niet naar voren brengen ... zo wordt je afgeschept en hebben zij hun plicht gedaan wat betreft poging tot te gemoed koming.

Eerst DE juiste vader dier vastleggen, dekbewijs van die hengst eisen/krijgen, HUN de bijkomende kosten ivm stamboek registratie laten betalen (stamboek zal zeer zeker een DNA test eisen!) en de andere gedane kosten laten betalen (bijvoorbeeld het onderhoud van een veulen die je al een jaar niet hebt kunnen verkopen omdat het geen papieren heeft!). DAN pas beginnen over retributie in de vorm van een gratis dekking ... het is HUN goede naam die in gevaar is als jij die openbaar bekend maakt (andere zullen gaan twijfelen) ... ZIJ moeten uw cooperatie hebben niet andersom!!!

Jij bent klant, hebt een koopovereenkomst aangegaan, hebt betaald EN hebt niet gekregen wat je voor betaald hebt! Zo simpel ligt het.

Nogmaals ik raad je sterk aan om zo spoedig mogelijk een aangetekend brief naar hun te sturen met uitleg van alle genomen akties, alle resultaten, alle gedane en nog te doen kosten.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:17

Utixo schreef:
Kan best zo zijn, maar het lijkt mij dat je dit niet moet willen. Wat heb je aan een papier waarop staat dat die en die de vader is? Ja, voor de handel is het leuk, maar A) snij je jezelf waarschijnlijk scherp in de vingers bij een eventuele zaak, en B) zou je echt aan zo'n luguber zaakje willen deelnemen dan? Ik zou me kapot schamen.

Ik val je niet aan, ben gewoon benieuwd ;)

Nee inderdaad, ik wil dit ook liever niet hoor, maar ik was verbaasd daarom dat ik zei:
"is dit zo? en dan 'liegt' het stamboek toch?"
Ik wil het allerliefst dat de vader gevonden wordt! en snel als het even kan :P
Hoe zou het zitten als er een duurdere hengst op gezet is? dan moeten wij toch niet bijbetalen hoop ik?
Nu waarschijnlijk niet, want dat zou mijn petje te boven gaan! :)

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:20

Peterina schreef:
Ik zou een gratis dekking nog niet naar voren brengen ... zo wordt je afgeschept en hebben zij hun plicht gedaan wat betreft poging tot te gemoed koming.

Eerst DE juiste vader dier vastleggen, dekbewijs van die hengst eisen/krijgen, HUN de bijkomende kosten ivm stamboek registratie laten betalen (stamboek zal zeer zeker een DNA test eisen!) en de andere gedane kosten laten betalen (bijvoorbeeld het onderhoud van een veulen die je al een jaar niet hebt kunnen verkopen omdat het geen papieren heeft!). DAN pas beginnen over retributie in de vorm van een gratis dekking ... het is HUN goede naam die in gevaar is als jij die openbaar bekend maakt (andere zullen gaan twijfelen) ... ZIJ moeten uw cooperatie hebben niet andersom!!!

Jij bent klant, hebt een koopovereenkomst aangegaan, hebt betaald EN hebt niet gekregen wat je voor betaald hebt! Zo simpel ligt het.

Nogmaals ik raad je sterk aan om zo spoedig mogelijk een aangetekend brief naar hun te sturen met uitleg van alle genomen akties, alle resultaten, alle gedane en nog te doen kosten.

Nee inderdaad, we gaan dit ZEKER NU nog niet naar voren brengen, maar als er geen vader gevonden wordt, wil ik wel een eerlijke compensatie, dus op zijn minst wél een veulen van de gekozen hengst! Maar ik vroeg mij af of zij ons dit kunnen weigeren?!

Ik begrijp dat van de aangetekende brief heel goed, maar ik zou niet weten welke kosten we allemaal in rekening moeten brengen en hoeveel deze bedragen. Ik zal eens diep moeten zoeken in mijn afschriften denk ik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:23

Wat dacht je van nog een DNA test als dubbelcheck? Wellicht dat op het DNA teststation de boel in de war is geraakt?

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:26

Apple schreef:
Wat dacht je van nog een DNA test als dubbelcheck? Wellicht dat op het DNA teststation de boel in de war is geraakt?

Dat zou een goed voorstel kunnen zijn als het DNA nog geen 4x was gecheckt.
Daarom dat we dit nu pas weten. stamboek heeft 4x DNA aangevraagd bij ons en gecheckt, daarna geconcludeerd dat uit elke DNA test bleek dat hengst niet de vader was en toen beginnen zoeken naar wie wel de vader was. Hierop hebben ze geen vader gevonden, waardoor ze ons uiteindelijk toch hebben moeten bellen voor het slechte nieuws!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:29

Ah op die manier :-). Het DNA station was dus zelf ook al in die richting gaan denken :-)

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:34

Apple schreef:
Ah op die manier :-). Het DNA station was dus zelf ook al in die richting gaan denken :-)

Ja inderdaad, ze zeiden dat het nog nooit was voorgevallen bij hen, maar natuurlijk zeggen ze zoiets om zichzelf te beschermen van een groter schandaal. En daarom hadden ze het een paar keer gecontroleerd, omdat ze het niet konden geloven.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:34

Wie zegt DAT het een fout is? Jij besteld duur sperma, iemand verwisselt dit, jij krijgt er ander sperma voor terug en iemand anders loopt nu met een veulen van jou bestelde spul..

De koerier, het hengsten station of wie dan ook, kon gedacht hebben, eenmaal een veulen dan kom je enkel bij een DNA check erachter dat we geen juist sperma hebben geleverd...

Wie weet gebeurt dit nog veel meer..

Wat zou ik doen in jou positie? Per tussenpers. kijken wat er met jouw spul is gebeurd.. En als je daar niet verder mee komt en mocht je zelf ook het idee hebben dat het niet klopt, wellicht politie/advocaat inschakelen.....
Dan sta je er iig niet alleen voor...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:34

Nou ja idd, ik liet (in overleg met het stamboek of de hengstenhouder) ook een nieuwe dna test doen als ik jou was, vind het wel erg bizar dat ze zelfs nog geen idee hebben om welke hengst het dan wél zou gaan !
Heb zelf ook een veulen gehad waar ik een dna van heb laten uitvoeren omdat de vader geen goedgekeurde dekhengst was, en heb daar wel papieren van gekregen.
Maar in jou geval is het al moeilijker uit te zoeken omdat je niet weet wie de vader is.
Volgens mij ligt die verantwoordelijkheid toch wel bij de hengstenhouder.
Ben echt wel benieuwd hoe dit verder moet...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:35

Onder gedane kosten vallen
administratieve:
- post kosten
- telefoon kosten
- kopieren kosten (indien gedaan)
- papier kosten
- kosten die jij (waarschijnlijk) betaald hebt aan de koerier dienst
tijd:
- hoeveel tijd hebt je er aan besteed ... jou arbeid moet ook betaald worden
reiskosten:
- ??
dierenarts:
- de kosten van de scans, KI, inentingen, chippen, enz enz
- zijn visites
veulen:
- onderhoud kosten van de laatste jaar (voer, hooi, strooi, supplementen)
- stallings kosten van de laatste jaar (huisvesting, stroom, water, electriciteit)
stamboek:
- gedane kosten die aangerekend worden mbt DNA testing, registratie kosten, passport/papieren aanvraag
- kosten die nog gemaakt zullen worden (indien vader gevonden is***) DNA test, registratie, passport/papieren

.... om maar een paar te noemen !!

**** als de vader gevonden wordt:
- Wat als deze jou echt niet aanstaat? Wie compenseert je voor een veulen met een ongewenste bloedlijn ... hoe kan je hem verkopen (ongeacht of dit je intentie is ... het problematiek bestaat)
- Wat als het een dure hengst is (hebt je al naar voren gebracht) ... kan ik moeilijk voorstellen maar toch ... om hun goede naam te behouden zou ik ze voorstellen dat als zij de kosten verbonden aan het opnieuwe moeten aanmelden voor registratie betalen dat jij dan genoegen ermee kan nemen (?)

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:38

RobbeSm schreef:
Apple schreef:

Daarom dat we dit nu pas weten. stamboek heeft 4x DNA aangevraagd bij ons en gecheckt, daarna geconcludeerd dat uit elke DNA test bleek dat hengst niet de vader was en toen beginnen zoeken naar wie wel de vader was. Hierop hebben ze geen vader gevonden, waardoor ze ons uiteindelijk toch hebben moeten bellen voor het slechte nieuws!

Het komt er dus op neer dat het zo ie zo geen hengst van het stamboek is waarbij je hebt gedekt, lijkt mij.
Heb je al wel nagevraagd van welke stamboeken ze de DNA gegevens hebben? En of al die hengsten uitgesloten zijn?
Wel typisch dat ze vinden dat het veulen op de vader lijkt?
Nog even een andere vraag, waarom hebben jullie in 1e instantie DNA onderzoek laten doen, want dat is niet standaard toch?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:40

Zoals hierboven al gezegd is, is dit eerst en vooral het probleem van de hengstenhouder. Jij hebt bij zijn bedrijf een dekking van hengst A besteld en betaald. Je hebt hengst X gekregen. Hoe je het ook draait of keert, de hengstenhouder heeft een fout gemaakt.

Je hebt dus recht op compensatie van hem, niet alleen van het dekgeld, maar ook voor de kosten die je al gemaakt hebt voor de identificatie van het veulen.

Je hebt een heel grote stok achter de deur: paarden fokken is een vertouwenszaak. Een hengstenhouderij die zo'n verhaal aan hun naam heeft kleven en dat niet op een nette manier oplost zal klanten verliezen. Stuur ze een aangetekende brief waarin je hen het probleem voorlegt, je dekgeld terugvraagt en hen vraagt om je schadeloos te stellen mbt de kosten voor de DNA-tests. Schrijf ook dat je graag wil weten welk sperma (van andere stamboeken) er allemaal in het station werd verwerktn in die periode. Daén weet je misschien waar je moet gaan zoeken. Succes!

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:45

_Lola_ schreef:
Wie zegt DAT het een fout is? Jij besteld duur sperma, iemand verwisselt dit, jij krijgt er ander sperma voor terug en iemand anders loopt nu met een veulen van jou bestelde spul..

De koerier, het hengsten station of wie dan ook, kon gedacht hebben, eenmaal een veulen dan kom je enkel bij een DNA check erachter dat we geen juist sperma hebben geleverd...

Wie weet gebeurt dit nog veel meer..

Wat zou ik doen in jou positie? Per tussenpers. kijken wat er met jouw spul is gebeurd.. En als je daar niet verder mee komt en mocht je zelf ook het idee hebben dat het niet klopt, wellicht politie/advocaat inschakelen.....
Dan sta je er iig niet alleen voor...

Dit zei iemand ook reeds tegen mij: "In het ergste geval verwisselt iemand jouw duur sperma met een jonge hengst en schrijven zij in een stamboek in waar DNA weinig/niet gecontroleerd wordt"
Wij hebben ingeschreven in een stamboek waar DNA altijd gecontroleerd wordt, dus dan is het natuurlijk geen optie.

Wij zitten verveeld met het tijdstip waarop ze dit ons melden. Het veulen is ondertussen al 1jaar, wij willen sowieso terug laten dekken dit jaar (liefst deze maand) en wij willen deze dek gratis, maar we kunnen dit nog niet voorleggen, want dan denkt het stamboek zoals peterina zei, dat ze hun plicht gedaan hebben. Verder willen wij dit veulen niet aanhouden als het geen papieren heeft (liever korte pijn dan later veel kosten in steken en een hele hap uit je budget) en als we papieren krijgen dan doen we het waarschijnlijk ook weg want er enkele geïnteresseerden... Maar die wachten ook geen eeuwigheid meer.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:45

Oh ja, als je aan de hengstenhouder alle kosten voor het onderhoud, voer en DA rekeningen van het veulen gaat eisen, dan heb je daar in principe recht op. Maar volgens mij moet je dan wel het veulen aan hem teruggeven. Wil je dat?

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:50

mayday schreef:
RobbeSm schreef:

Het komt er dus op neer dat het zo ie zo geen hengst van het stamboek is waarbij je hebt gedekt, lijkt mij.
Heb je al wel nagevraagd van welke stamboeken ze de DNA gegevens hebben? En of al die hengsten uitgesloten zijn?
Wel typisch dat ze vinden dat het veulen op de vader lijkt?
Nog even een andere vraag, waarom hebben jullie in 1e instantie DNA onderzoek laten doen, want dat is niet standaard toch?

Het is geen hengst van het station dat is zeker, van het hele stamboek dat hebben ze niet gezegd.
In dit stamboek wordt altijd DNA onderzoek gedaan, waarom weet ik niet, maar dat is al altijd zo geweest bij ons, hebben we zelf niet gekozen.
Maar het gekke is: het lijkt écht op de vader :P Niet alleen de schetser zei dat, maar ook mensen buitenaf zoals onze dierenarts, de hoefsmid, vrienden die ook in de paarden zitten. Het veulen lijkt bitterweinig op de moeder en volledig op de "vader", daarom dat wij ons NOOIT iets hebben afgevraagd.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:50

scoopje schreef:
Oh ja, als je aan de hengstenhouder alle kosten voor het onderhoud, voer en DA rekeningen van het veulen gaat eisen, dan heb je daar in principe recht op. Maar volgens mij moet je dan wel het veulen aan hem teruggeven. Wil je dat?
Hoe kom je daar nou bij ?