BE examen, manoeuvreren mbv zijraam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: BE examen, manoeuvreren mbv zijraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:08

jawel.. maar het gaat erom dat je geen gevaar op de weg bent.. als je dan 100 x moet steken om de bocht om te komen.. allah..

groetjes

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:15

zie verschillende reactie over het raampje open draaien tijdens het achteruitrijden met de aanhanger.
je bent tijdens het examen en het oefenen verplicht je raampje open te draaien zodat je je instructeur (trice) kunt horen die staat namelijk buiten de auto.
en verder je moet op je spiegels kunnen kijken.
wel is het toegestaan dat als jij denkt dat je er al bent bijv vlak bij een deur dat je uit je auto stapt om te kijken hoever je nog kan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:18

Joltsje schreef:
jawel.. maar het gaat erom dat je geen gevaar op de weg bent.. als je dan 100 x moet steken om de bocht om te komen..

...ben je gezakt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:21

Ik mocht het dus absoluut niet. Wel het raam open om beter te horen wat er gebeurde, maar in principe zijn je spiegels voldoende. Je kunt ruimschoots zien wat eraan komt en als je kunt de achterkant van de trailer precies vergelijken of hij recht gaat...

Raar dat je examen doet en dit niet met je examinator gesproken is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:55

Joltsje schreef:
jawel.. maar het gaat erom dat je geen gevaar op de weg bent.. als je dan 100 x moet steken om de bocht om te komen.. allah..

groetjes

Ik mag bij de S-bocht achteruit de laadkade op anders maar een keer opnieuw beginnen hoor. Ik mag in stukjes achteruit rijden tot ik 10 cm van de rand af ben, maar geen derde keer opnieuw naar voren.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:00

Het lijkt mij het handigst als je dit nog even bespreekt voor je examen.
Ga je nog even rijden met instucteur voor je examen? hier in NL is dat namelijk wel meestal het geval.
Voor zover ik weet moet je tijdens het examen op je spiegels kunnen rijden maar vraag het gewoon nog even op je rijschool.
Veel succes met het examen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:03

Margreet schreef:
Joltsje schreef:
jawel.. maar het gaat erom dat je geen gevaar op de weg bent.. als je dan 100 x moet steken om de bocht om te komen..

...ben je gezakt.

haha, ik ben ook 2x gezakt haha, dus je zou eigenlijk niets van mij aan moeten nemen hahah.
maar dat kwam vooral door de zenuwen..gaat nou super en ik kan de trailer alle kanten op krijgen zowel vooruit als achteruit :D

natuurlijk is het wel de bedoeling dat je weet hoe met de trailer om te gaan.

tegen mij werd gezgd, we beoordelen niet je rijstijl, je moet bewust zijn van de trailer en er goed mee weten om te gaan.
de vorige opmerking was dus een beetje te overdreven.... maar toch vind ik.. veiligheid gaat voor op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:18

ehhh volgens mij is de TS gisteren al op examen geweest..... oefenen van te voren zal niet meer lukken. ;)

Ben wel benieuwd of TS nog geslaagd is of niet?

Thomas15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:36

Hallo iedereen
Ik had inderdaad gisteren mijn examen, tot ik daar toe kwam in ieder geval. Hij stond al klaar met zijn lintmeter : resultaat 8.89 m ipv 9 meter. nu heb ik intussen een trailer gevonden die wel lang genoeg is en ze hebben mij nu woensdag 18 maart geplaatst. Toen ik daar was heb ik snel eens even geprobeerd op het examenterrein en doordat ik de voorbije dagen geoefend heb met enkel zicht op de spiegels kon ik alle manoeuvres perfect. Dus normaal gaat woensdag alles volgens plan. Ik laat zeker de uitslag even weten.

Thomas

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:59

klinkt goed. Moeten jullie met jullie eigen combinatie rijden? Dat is wel apart zeg.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:49

Ja, moeten jullie met een eigencombie rijden?
Ik ben met lessn 11.25m dus dat is ook weer langer als in Belgie

succes dan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:21

Thomas, voldoet ie ook aan het gewicht? Een vriendin van me heeft dit nl gehad, met een vlaggetje aan de achterzijde mocht ze wel rijden, maar het volgende probleem was het gewicht. Toen is ze een paar cementzakken gaan halen bij een bouwbedrijf :+
Maar iig veel succes volgende keer!

Barendregt, in Belgie kun je of met combi van instructeur of met eigen combi mits die voldoet aan de voorschriften. Ze plaatsen de hekken voor je verrichtingen al naar gelang de lengte van je combi.

Thomas15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:11

Hallo
Over het gewicht zeiden ze niets en dat is denk ik ook in orde. Hier moet het max toeg gewicht groter zijn dan het gewicht leeg van de auto en/of de max toegelaten massa van samenstel moet groter zijn dan 3500kg. Bij mij is dat zo: grand cherokee leeg 1950 kg en een trailer met mtm 2000kg. Hier in België mag je kiezen: ofwel leg je je examen af met een rijschool ofwel rij je eerst enkele maanden met begeleider( vb moeder of vader die be-rijbewijs langer dan zoveel jaar heeft) en dan leg je het examen met je vader en de examinator af. Dit laatste is wat ik nu doe.
Ziezo dat weten jullie nu ook alweer :)

Thomas