Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:42

qt_shetties schreef:
@ knooopje: Het paard is inderdaad klinisch gekeurd, athans, na het draven op het harde is de keuring 'gestopt' omdat het niet veel nut had om verder te gaan, aangezien hij onregelmatig liep en dus niet goed scoorde op dit onderdeel.

Er zijn dus nog geen foto's gemaakt, VA wil eerst even kijken hoe het met ijzer is, wellicht is dit de oorzaak... ijzer is 2 dagen na aankomst van het paard verloren gegaan

als ze het paard dan al 3 weken heeft en heb dus 2 en halve week op 3 ijzers heeft laten lopen......
het is ook ontzettend stom,om een paard te laten keuren met 3 ijzers onder!!!
en dat het paard kreupel loopt tja dat is eigelijk wel een beetje eigen schuld.
als ik het allemaal zo lees,kan je vriendin beter iemand gebruiken,die verstand heeft van een paard!
mischien hard gezegt van mij,maar het hele verhaal komt over op iemand die eigenlijk geen verstand heeft van een paard,want dan had je wel anders gehandelt,wat ze nu beter kan doen,is nieuw op ijzers zetten en dan even een weekje wachten,en dan pas weer laten keuren,denk dat hij dan al een stuk anders loopt!

Anoniem

Re: Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:48

Je laat toch geen paard keuren op drie ijzers.....
Ik denk dat de smid wel soelaas kan bieden en het dier na beslaan een keuring echt wel overleeft.
Ik krijg een lichtelijke vlaag van verstandsverbijstering dat er mensen zijn die niet door schijnen te hebben dat de meeste paarden niet goed lopen op drie ijzers, en dat wil zelf een paard hebben???

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 00:13

maandag word ie rond om beslagen en woe de herkeuring als ik het goed begrepen heb

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:15

Ik snap ook het nut van dit topic niet als 'B' het paard sowieso niet kwijt wil... :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:16

Ik ook niet en ik snap het nut van keuren ook niet als een paard op drie ijzers loopt, je brengt je auto toch ook niet naar de APK op drie banden?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:17

Het is inderdaad niet zo bijdehand van je vriendin om het paard te laten keuren met 3 ijzers... Dan kan de VA nooit zien waar de onregelmatigheid vandaan komt.

Maar... Ik denk dat de TS dat nu ook wel duidelijk is, en dat zij meer vraagt naar rechten.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 00:19

nou ik wil graag helpen, ik snap namelijk dat het gewoon vervelend is, ze weet inmiddels dat het niet slim is, maar we zoeken dus naar een oplossing, wat kan er nu nog gedaan worden? maar misschien maar even de keuring wo afwachten

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:22

Is het niet verstandiger als je even een weekje wacht nadat het paard opnieuw beslagen is.? Dan kan je beter die week daarop het paard laten herkeuren!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:23

Waarom staat dit paard op ijzers???

Tsja ik zou woensdag afwachten en als het paard dan niet rad is zou ik echt van de koop afzien.

Mijn paard staat op ijzers omdat deze ook regelmatig in de stapmolen, stapt en draaft en er regelmatig mee naar buiten wordt gegaan.
Soms gebeurd het dat deze ook een ijzer mist, maar dan is deze nog niet kreupel.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:24

suleilitha schreef:
Ik ook niet en ik snap het nut van keuren ook niet als een paard op drie ijzers loopt, je brengt je auto toch ook niet naar de APK op drie banden?

He Sul :')

Dan kun je natuurlijk altijd nog voor de herkeuring gaan :Y)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 00:25

Nikki_L schreef:
Is het niet verstandiger als je even een weekje wacht nadat het paard opnieuw beslagen is.? Dan kan je beter die week daarop het paard laten herkeuren!

Heb je een punt,

en ik heb geen idee waarom het paard op ijzers staat, t is mijn paard niet, en de koop is al gesloten he? is al bijna 3 weken in het bezit van "B "

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 00:34

wil overigens nog wel even duidelijk stellen dat het paard niet stok kreupel loopt, maar iets wat onregelmatig,

Heb haar net gesproken, ze is verdrietig, maar wacht de keuring gewoon even af, misschien is het heisa om niets

Winston007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:37

MMM.....Wat gezegd moest worden is al gezegd heb daar verder niks aan toe te voegen.
Het is idd niet echt slim/handig om op deze manier een paard te kopen.
Nou wordt dat paard dus opnieuw beslagen, let er wel op dat sommige paarden na het beslaan ook weer wat gevoelig kunnen lopen.
Ik denk echter dat die kennis weinig kan verhalen op de vorige eigenaar.
Tja aangezien ze al besloten heeft het paard te behouden, wens ik haar verder succes, en hopen dat het als nog allemaal meevalt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:43

qt_shetties schreef:
@ knooopje: Het paard is inderdaad klinisch gekeurd, athans, na het draven op het harde is de keuring 'gestopt' omdat het niet veel nut had om verder te gaan, aangezien hij onregelmatig liep en dus niet goed scoorde op dit onderdeel.

Er zijn dus nog geen foto's gemaakt, VA wil eerst even kijken hoe het met ijzer is, wellicht is dit de oorzaak... ijzer is 2 dagen na aankomst van het paard verloren gegaan

Oei, het paard loopt dus al bijna 3 weken op maar 3 ijzers? :? Ja, daar zou die van mij ook kreupel of onregelmatig van gaan lopen.. En als je als nieuwe eigenaar een dierearts laat komen, dan zorg je toch tenminste dat je je paard voor elkaar hebt voor de keuring? Of ben ik nou ouderwets :+

Als ik jou goed begrijp wil nieuwe eigenaar het dier niet kwijt, maar ze wil wel weten wat de rechten zijn? Is het de bedoeling dat jouw kennis een paard koopt en daarna het bedrag van aankoop terugvordert, plus het paard houd?

Ik denk niet dat dit gaat lukken.. :n

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:45

Ow, ik zie dat er mensen voor mij dezelfde opmerkingen hebben gemaakt :+ OEPS..

De dierenarts had overigens ook beter moeten weten bij het zien van een paard op 3 ijzers.. Als jij als dierenarts komt voor een keuring en het dier staat er op kapotte voetjes bij en ook nog eens ongelijk, dan kan je toch op je klompen aanvoelen dat het beestje niet door de buigproef komt? :?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:56

Ik zou ook de keuring van woensdag even afwachten. Zou wel als advies meegeven om alvast de maandag en dinsdag op het harde te lopen zodat paardje daar weer wat aan gewend is.

Mocht het lopen echt niet uit het ijzer komen dan zou ik als ik jou vriendin was contact opnemen met de vorige eigenaar over het vergoeden van evt. dierenarts kosten. Het is een gebrek dat NA de levering plaatsvind, dus naam mijn mening dan een verborgen gebrek. Of zit ik er nu geheel naast?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:57

Uiteraard als je dan weet wat het wel is ;) Zodat de vorige eigenaren ook weten waar zij aan toe zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:06

joyce83 schreef:
Ik denk in dit geval dat het paard kreupel loopt omdat het een ijzer mist. Ik zou zelf dus ook geen keuring gedaan hebben als een ijzer weg is. Ze staan dan niet gelijk op hun benen er zit namelijk dan ook hoogte verschil in, is niet veel maar toch. Daarbij kan een paard gevoelig lopen als het van de ijzers afkomt.
Wat haar rechten zijn weet ik niet, denk niks eerlijk gezegd. Dit vind ik geen verborgen gebrek.

Dit wilde ik inderdaad ook zeggen. :+ Wie laat er nou een paard keuren op 1 (of 3) ijzer(s)? 8)7 Hij zal niet het eerste paard zijn dat daarom gevoelig loopt en vast ook niet de laatste. En dan ook nog zeggen dat het een verborgen gebrek is? :+ Zet dat ijzer er weer onder en laat opnieuw keuren. Loopt hij dan nog steeds niet goed, wordt het een ander verhaal, maar dat dat ijzer de oorzaak is lijkt me heel waarschijnlijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:35

Als B echt aan kan tonen dat dit paard een gebrek heeft dat verbloemd is door de ijzers dan heeft ze misschien een punt, maar dan nog zou het kunnen dat de verkopers in hun recht staan omdat het B vrij stond om het paard te laten keuren zonder ijzers. Ze heeft eigenlijk afstand gedaan van al haar rechten door niet te keuren voor aankoop. Oh sorry, dat mocht ik niet zeggen. :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:45

Ulissa schreef:
Waarom staat dit paard op ijzers???

Tsja ik zou woensdag afwachten en als het paard dan niet rad is zou ik echt van de koop afzien.

Mijn paard staat op ijzers omdat deze ook regelmatig in de stapmolen, stapt en draaft en er regelmatig mee naar buiten wordt gegaan.
Soms gebeurd het dat deze ook een ijzer mist, maar dan is deze nog niet kreupel.

Nee, maar dan ga je er over het algemeen niet mee rijden, bel je de smid die het ijzer er weer onder slaat of het paard alle ijzers afhaalt, eventueel bekapt en indien gewenst opnieuw beslaat...
Een paard zolang op 3 ijzers laten lopen vind ik erg vreemd, en nog vreemder dat je dan verwacht dat zo'n paard fijn blijft lopen en ook nog vrolijk door een keuring komt. Ik vind het laksheid van een eigenaar om zo lang te wachten met een missend ijzer.

Zou diegene dit willen verhalen op oude eigenaar, zou ik als oude eigenaar gaan steigeren en daar op wijzen.

Eerst maar eens nieuwe ijzers of bekappen. Dan even wachten en rustig aan doen (paard moet wennen aan nieuwe ijzers en als het ineens op blote voeten loopt kan het gevoelig lopen op het harde, en als het een voet bezeert heeft of scheef belast heeft kan dat misschien bijtrekken) en dan opnieuw keuren. Daarna kun je altijd nog verder kijken.

Waarom is het paard niet bij aankoop gekeurd? Dat lijkt me logischer. Weet je gelijk of je het paard evt. in de verzekering kunt gooien.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:45

jullie hebben allemaal goede punten, alleen is het leed natuurlijk al geschiedt, we wachten woensdag gewoon even af, gezien het dus logisch is dat het paard onregelmatig loppt door het missende ijzer. máár mocht het nou dus wat anders zijn, kan de eigenaar dan iets verhalen op de verkoper van het paard?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:51

Waarom heeft ze het paard eigenlijk nog laten keuren? Waren er klachten?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:51

IndianLady schreef:
Paard niet gekeurd bij aankoop, achteraf laten keuren en is er niet doorheen gekomen. Nieuwe eigenaar wil het paard niet meer kwijt. Wat kunnen wij doen dan? Ondanks de afkeuring wil ze het toch niet wegdoen en het niet laten keuren voor de koop is eigen risico.

hier ben ik het mee eens,
als b hem niet kwijt wilt.
dan heeft ze geen rechten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:53

Je zou even helder moeten krijgen waarom je vriendin na 3 weken alsnog besluit om het paard te laten keuren.

En waarom ze het paard aanbiedt met 3 ijzers.... daar kan ik werkelijk niks bij bedenken! Paard is w.s. ook helemaal niet afgekeurd, maar kan gewoon niet gekeurd worden op het harde!

Let er op dat je je niet voor iemands karretje laar spannen die er alleen op uit is om geld terug te krijgen omdat ze een `goed`te snel heeft gekocht!
Dat lijkt n.l. zo langzamerhand een rage.... eerst kopen, spijt hebben, en dan de verkoper de schuld te geven.

En dan nog, een slimme verkoper eist gewoon het hele paard terug.... Dat is zijn goed recht.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:54

qt_shetties schreef:
jullie hebben allemaal goede punten, alleen is het leed natuurlijk al geschiedt, we wachten woensdag gewoon even af, gezien het dus logisch is dat het paard onregelmatig loppt door het missende ijzer. máár mocht het nou dus wat anders zijn, kan de eigenaar dan iets verhalen op de verkoper van het paard?

als ze kan aantonen dat dat er al zat voor de dag dat ze het paard kocht,dus stel hij heeft artrose en de dierenarts kan zeggen dat hij dat al maanden ofwel jaren heeft,dan sta je wel in je recht,maar heeft ze het paard gekocht voor weinig geld af af,dan sta je niet in je recht,dan heb je het paard gekocht zoals hij er staat,stel er mankeert wat aan het paard waardoor hij niet geschikt is voor de sport,maar wel voor recreatie,dan telt dus ook met welke doel en in welk geld ze het paard heeft gekocht,
en wat de vorige eigenaar over het paard heeft gezegt,wat voor afspraken er zijn gemaakt,neem aan dat ze bij de koop toch wel het 1 en ander over de gezondheid heeft gevraagt van het paard?