Onbeleerd, maar nu al een topper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:47

Tegenwoordig wordt zoveel verkocht (of nou ja, er wordt een poging gedaan tot...) oder de naam "bewegingswonder" en dan bekijk je dat paard en denk je: "Dit is een grapje, toch? Haal nu maar je bewegingswonder van stal!" :+

Nou ja, dat is gelukkig iets wat per mening kan verschillen, ik vind het veel erger als mensen met verzonnen "feiten" iets proberen te verkopen wat ze niet hebben...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:51

Maar als je het zo stelt zou je dus wel toe kunnen naar een standaard prijs voor elk paard van een bepaalde leeftijd?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:52

Passionata schreef:
suleilitha schreef:
Ja en nee, moet je eens zien voor wat voor bedragen jonge hengsten het land uitgaan, en die hebben ook nog niks gepresteerd ;)
Is maar net wat de gek ervoor geeft hoor ;)
Heb vorige week een jong paard zien staan met een super papier, ook onbeleerd en daar vroeg men 3700€ voor. Dat vind ik nog een nette, realistische prijs.

Is het dan ook echt iets bijzonders, ik kan het mij niet voorstellen...
bij een goede sportfokker uit bewezen merries krijg je ze echt niet voor die prijs :n

Ik heb voor mijn veulen al veel meer betaald ;-) Het is een verwachtingswaarde die je koopt.

In mijn geval heeft de merrielijn al 4 generaties alleen maar nationale en internationale paarden gegeven.
De moeder is al preferent prestatie (lopen nationaal ZZZ en LT) op haar eerste 4 nakomelingen, waarvan 3 pavocupfinalisten.
Een halbroer is bv het nieuwe sportpaard van Christa Laarakkers en wordt momenteel klaargemaakt voor de GP.

Voor zulk soort paarden uit dergelijke merries mag best wat neergeteld worden :Y)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:53

LDRD schreef:
Maar als je het zo stelt zou je dus wel toe kunnen naar een standaard prijs voor elk paard van een bepaalde leeftijd?

Nee, dat is natuurlijk niet waar, want je hebt die uitschieters, die paarden die je met 3 kunt verkopen en er oprecht bij kunt zetten dat het hier om een een paardje met potentie gaat. Maar heeeeeeeeel veel mensen zijn sterk onder de indruk van hun eigen paarden en denken allemaal een topper in de notendop te hebben ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:54

Maar dat is dan verder aan de koper om dat voor zich uit te maken toch?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:56

LDRD schreef:
Maar dat is dan verder aan de koper om dat voor zich uit te maken toch?

Zeker! Als het paardje niet waar maakt wat er over hem verteld wordt moet je als koper gewoon een streep door de koop zetten. Vind het alleen wel een nadeel met verkoop via het internet, omdat je daarbij een paard veel antrekkelijker weergeven kan dan hij eigenlijk is en je op deze manier vaak teleurgesteld wordt op de speurtocht naar het ideale paard voor jou. Maar goed, je hebt helemaal gelijk, 'nee' zeggen kan altijd, je bent er als koper zelf bij :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:59

Ze kijken vaak naar de ouders en denken dan automatisch dat hun paard net zo is als de ouders.Dat was met mijn paard ook,ze konden allemaal erg hoog springen dus hij automatisch ook althans daar gingen ze van uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:03

Adil18 schreef:
en je op deze manier vaak teleurgesteld wordt op de speurtocht naar het ideale paard voor jou.

Ja, dat is lastig natuurlijk, maar dat hangt nou eenmaal ook samen met het feit dat iedereen een paard anders beoordeelt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:08

LDRD schreef:
Adil18 schreef:
en je op deze manier vaak teleurgesteld wordt op de speurtocht naar het ideale paard voor jou.

Ja, dat is lastig natuurlijk, maar dat hangt nou eenmaal ook samen met het feit dat iedereen een paard anders beoordeelt.

Ja, dat gaf ik hierboven dus ook aan, sommige beoordelingen zijn afhankelijk van de persoon van wie ze komen. Maar dat vind ik dus ook niet erg, je kunt het eigenlijk niemand kwalijk nemen. Het enige wat je iemand dus kwalijk kunt nemen als ze een paard verkopen wat ze niet hebben, bijv. een paard aan te bieden als z-springer terwijl hij thuis ooit een keer 1 sprongetje van 1.50 m. heeft genomen (ik noem maar wat).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:10

Andersom speelt datzelfde probleem hoor. Als je een daadwerkelijk supersportpaard te koop zet, wil je niet weten hoeveel halve garen je over de vloer krijgt die denken hem voor een zacht prijsje mee te kunnen nemen. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:11

LDRD schreef:
Andersom speelt datzelfde probleem hoor. Als je een daadwerkelijk supersportpaard te koop zet, wil je niet weten hoeveel halve garen je over de vloer krijgt die denken hem voor een zacht prijsje mee te kunnen nemen. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Ohhhh ja, dat klopt helemaal :+

Anoniem

Re: Onbeleerd, maar nu al een topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:14

Ja vreselijk, ik heb ooit een paard gehad wat Z startgerechtigd was in het springen en waar ik zelf L dressuur en L mee sprong, dier had een waslijst aan prestaties achter dr naam staan overigens.
Toen er sprake van was dat ze misschien weg zou moeten wegens een verhuizing, meldden zich ook van die piepeltjes die (het was nog in de tijd van de gulden) dachten dat ze voor 2000,-- wel te koop was, ínclusief duur Stubbenzadel en verder alle toebehoren ;)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:17

Natuurlijk weegt afstamming mee in de prijs die aan een paard wordt gehangen. Voor de fok vind ik dit ook zeer logisch.
Laatst zag ik een film van een zeer bekende bordercollie trainer en die zei iets interresants. Hij keek eerst naar de kwaliteit van de hond en vervolgens naar de papieren van de hond. Want volgens hem kon je uit hele slechte honden bijna nooit een hele goede hond fokken. Maar wel uit een hele goede hond met mooie papieren een slechte hond. Dus als de hond dan kwalitatief goed was dan zaten er meestal ook wel goede papieren achter. Bleek dan dat dit niet het geval was, dan had je volgens hem een duizende treffer gevonden. Zo lijkt het mij ook bij paarden te gaan.
Dus je kunt niet altijd de prijs ophangen aan de papieren.

Volgens mij is er nog een heel belangrijk detail dat meespeelt bij de prijsbepaling van een paard en dat is de emotie die er achter zit. Dit geld vooral bij de verhandeling van particuliere paarden. We vinden toch allemaal ons eigen paard het mooiste, het beste en het liefste, dus als je hem dan toch weg doet, om welke reden dan ook, dan wil je ook deze emoties betaald krijgen, maar helaas is dat niet reëel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:19

Onbeleerd kan imo alleen maar veel belovend zijn, nog geen topper.

Mijn bijna 8 jarige merrie die Z loopt voor de wagen (NSPS merrie met een net papiertje) wou iemand wel hebben voor 200 euro, toen ik zei dat ze niet te koop was wouden ze wel 250 euro geven. 'Het is toch maar een shet' was de beredenering voor dit 'goede bod wat ik bijna niet kon afslaan'.
Misschien is ze maar 100 cm hoog, maar wel met een mooi papiertje, apart kleurtje, super braaf(ohz en voor de wagen, ook voor de echte beginner) en word dus op wedstrijd in het Z uitgebracht.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:31

Het een topper noemen gaat een beetje ver ja. Natuurlijk kan er heel veel potentie in een onbeleerd paard zitten en gaat een onbeleerde met hele goede beweging voor meer geld weg dan een simpele onbeleerde.
Maar een onbeleerd paard een topper noemen... Ik ken genoeg paarden die zeer talentvol zijn maar waarbij dat talent er niet volledig uitkomt omdat ze eenmaal onder het zadel een moeilijk karakter blijken te hebben. Natuurlijk komen die dan met de juiste ruiter nog een heel eind, maar ze hebben altijd meer tijd nodig, hebben hun slechte dagen en zijn moeilijk verkoopbaar (en dalen vaak automatisch in prijs daardoor).
Natuurlijk betaal je voor een goed papier, maar alleen als het ook een goed paard is. Een paard met goede papieren dat niet kan bewegen of slecht gebouwd is, daar heb je als sportpaard en voor de fok helemaal niks aan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:33

suleilitha schreef:
Een paard is pas een sportpaard als ie de nodige prestaties heeft geleverd, voor die tijd is het slechts een potentieel sportpaard ;)

Dan nog zijn daar de meningen over verdeeld :j

Een stalgenootje van mij had hier ooit eens een topic over geopend, ik was van mening dat mijn paard geen sportpaard is en zij vond van wel. Zal ff kijken of ik dat topic nog kan vinden.

Alexx

ik ben het met je eens ja. Zeker als er ook gezegd wordt: 'Toekomstig sportpaard' eeeh? Hoe weten ze dat?

Anoniem

Ben benieuwd, Quellian :D

050206051012

Re: Onbeleerd, maar nu al een topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:34

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:42

abbeltje: wat betreft die emotionele waarde: ik zou net mijn paard voor een mindere prijs verkopen, als ik maar zie dat die mensen er echt mee overweg kunnen & echt goed voor het dier gaan zorgen.

Wat ben je met 1000 EUR meer, als je lieveling van hot naar her zal gaan nadat je het verkocht hebt?!

Edit: zo heb je ook fokkers die enkel aan "bekwame" ruiters willen verkopen, zodat hun fokproducten/paarden later op een zeker niveau zullen gereden worden, en niet aan de eerste de beste die er geld voor over heeft.
Laatst bijgewerkt door lientjeds op 05-03-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:42

Alexx schreef:
ik ben het met je eens ja. Zeker als er ook gezegd wordt: 'Toekomstig sportpaard' eeeh? Hoe weten ze dat?

Het is toch zeker wel zo dat je enigszins een inschatting kan maken of een paard geschikt zal zijn voor de sport of niet, het is niet helemaal 'God, zegen de greep'.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:20

lientjeds schreef:
abbeltje: wat betreft die emotionele waarde: ik zou net mijn paard voor een mindere prijs verkopen, als ik maar zie dat die mensen er echt mee overweg kunnen & echt goed voor het dier gaan zorgen.

Wat ben je met 1000 EUR meer, als je lieveling van hot naar her zal gaan nadat je het verkocht hebt?!

Zo denk ik er ook over, maar ik denk dat mensen hun paard vaker "hoger" inschatten door de emotie die er aan vast zit. Dus dat ze niet echt een reëel beeld hebben van hun eigen paard. Zo bedoelde ik het.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:17

abbeltje schreef:
lientjeds schreef:

Zo denk ik er ook over, maar ik denk dat mensen hun paard vaker "hoger" inschatten door de emotie die er aan vast zit. Dus dat ze niet echt een reëel beeld hebben van hun eigen paard. Zo bedoelde ik het.

Of een magere knip....

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:21

listiglistje schreef:
Passionata schreef:
Is maar net wat de gek ervoor geeft hoor ;)
Heb vorige week een jong paard zien staan met een super papier, ook onbeleerd en daar vroeg men 3700€ voor. Dat vind ik nog een nette, realistische prijs.

bij een goede sportfokker uit bewezen merries krijg je ze echt niet voor die prijs :n

Ik heb voor mijn veulen al veel meer betaald ;-) Het is een verwachtingswaarde die je koopt.

In mijn geval heeft de merrielijn al 4 generaties alleen maar nationale en internationale paarden gegeven.
De moeder is al preferent prestatie (lopen nationaal ZZZ en LT) op haar eerste 4 nakomelingen, waarvan 3 pavocupfinalisten.
Een halbroer is bv het nieuwe sportpaard van Christa Laarakkers en wordt momenteel klaargemaakt voor de GP.

Voor zulk soort paarden uit dergelijke merries mag best wat neergeteld worden :Y)
idd, gelijk heb je, bij een goede sportfokker krijg je ze zeker niet voor zo'n prijsje.
Daarom moet je er naar zoeken. Als dat desbetreffende paard bij 'een goede sportstal' te koop stond was ie waarschijnlijk ook niet voor zo'n mooi spotprijsje verkocht geweest.
Er zijn zoveel paarden te koop en er zullen er heus nog wel goede paarden rondlopen maar je moet dus zoeken.
Wat de papieren betreft; een leuk papier erbij is mooi meegenomen maar in mijn ogen niet het belangrijkste. Hier laten veel mensen hun in misleiden. het is toch echt het paard wat zijn kwaliteiten moet hebben en de ruiter die het eruit moet rijden, pas dan spreek ik over een echt goed sportpaard !

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:51

listiglistje schreef:

Passionata schreef:
idd, gelijk heb je, bij een goede sportfokker krijg je ze zeker niet voor zo'n prijsje.
Daarom moet je er naar zoeken. Als dat desbetreffende paard bij 'een goede sportstal' te koop stond was ie waarschijnlijk ook niet voor zo'n mooi spotprijsje verkocht geweest.
Er zijn zoveel paarden te koop en er zullen er heus nog wel goede paarden rondlopen maar je moet dus zoeken.
Wat de papieren betreft; een leuk papier erbij is mooi meegenomen maar in mijn ogen niet het belangrijkste. Hier laten veel mensen hun in misleiden. het is toch echt het paard wat zijn kwaliteiten moet hebben en de ruiter die het eruit moet rijden, pas dan spreek ik over een echt goed sportpaard !

Idd.

Ik verbaas me eigen elke keer weer over de prijsklasse van het paard. Vaak hoor ik ja maar die heeft dat of dat stamboekpapier. Je kunt zowat elk paard overschrijven naar een ander stamboek.

Ik neem even mijn paard: Ze was een Kwpn paard. Staat nu ingeschreven bij het Nrps. Als ik haar zou laten taxeren zouden er 2 verschillende prijzen uitkomen. Waarbij ze als Nrps paard een +- 1000,- minder waard is dan als Kwpnner. Dan heb ik het nog niet over als ik haar dan weer overschrijf naar bv een Easp/Aes.
Ik weet niet hoor maar volgens mij hebben we het over hetzelfde paard.

Jonge paarden hebben vaak veel potentie,alleen met de goede combinatie komt de potentie eruit als kwaliteit.
Alleen als team ben je succesvol. Zie liever een "minder" paard waarbij het klikt dan een topper die staakt. Als je het dan ook zo bekijkt is het "mindere" paard een topper en de topper een "mindere".