Mag pensionhouder een kopie van het paardenpaspoort eisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Mag pensionhouder een kopie van het paardenpaspoort eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:08

waarom zou je geen kopie geven
hij kan dr vrij weinig mee, maar kan me indenken dat voor administratie dit wel handig is

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:16

Ik zou er geen problemen mee hebben.
Stel dat er eens iets gebeurd, en ze hebben een kopie nodig, prima.
Het origineel houd ik echter liever zelf, onze stalhouder is al eerder paspoorten van zijn (lease)pony's kwijtgeraakt, ik heb niet zo'n zin in om mijn paspoort kwijt te raken.
Het is al een duplicaat (pony was eerst van hem), en een 2e duplicaat kun je niet krijgen, is me verteld.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:43

Formeel is een kopie niet voldoende. Als je je paard vervoert, moet je ook een origineel document bij je hebben. Dat geldt ook voor de verblijfplaats van je paard.
Je kunt je afvragen hoe groot de kans is dat je controle krijgt, zeker als het gaat om het kleinschalig houden van paarden. Ik ben er niet zo bang voor.

Na er met een pensionklant over gesproken te hebben, heb ik besloten het anders te regelen. In een aanvulling op de pensionovereenkomst komen de pensionklanten en ik overeen dat wij in gezamenlijk overleg hebben besloten dat de eigenaar het paspoort in zijn bezit houdt en pensionhouder de eventuele boete mag verhalen op pensionklant blablabla. Zo heb ik niet de verantwoordelijkheid over het paspoort en zij niet de last ervan dat ik dat ding heb. Dat is natuurlijk ook vreselijk lastig als iemand op concours gaat, naar de keuring, DA e.d. Want ook dan moeten zij het paspoort weer hebben. Wil je controle hebben en verantwoordelijkheid kunnen nemen igv zoekraken van het paspoort dan moet je ook een soort van logboek hebben; wie had het paspoort op dat moment. Zie je het voor je? Hoe bedenken ze die regels, he?
Ja, en als de pensionklant igv een boete niet thuis geeft, dan zou ik een civiele procedure moeten starten waarvan de kosten wrs weer veel hoger zijn dan de boete, maar goed. Zekerheden heb je nooit, denk ik dan maar.

Wellicht kunnen jullie het jullie pensionhouder voorstellen ook een overeenkomstje op te stellen en het op een soortgelijke manier als ik te regelen. Indien gewenst, wil ik mijn versie wel mailen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:34

ik vermoed dat je wel ingelicht zult worden wanneer er een controle plaatsvind? Dan is het toch maar even een kwestie van je pensionklanten in te lichten even het paspoort mee te brengen. Die controleur zal toch ook wel zien of het aantal paspoorten overeen komt met het aantal pensionpaarden dat daar staat? en ik vermoed dat je op je pension toch niet meer paarden kan houden dan je boxen hebt of plaats voor hebt... En als pensionhouder kan je dan laten zien dat je wel de kopiën zelf bijhoud van elk paard voor de administratie. Lijkt me een mooie regeling... niet?

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:40

Marion71 schreef:
Vanaf 1 juli ben je als houder van een paard, en dat is de staleigenaar, verplicht om het paspoort in je bezit te hebben. Als pensionhouder moet je dit dus. Kun je ingeval van controle geen paspoort overleggen, dan krijg je een boete. En die moet de pensionhouder betalen. Kijk maar eens in de nieuwe regels voor paspoorten, etc. Hebben vorige maand artikelen in de IDS, Paard & Sport en Hoefslag (vast nog meer) over gestaan.

Nogmaals je stalhouder moet dit of hij dat wil of niet. Een kopie is dus eigenlijk niet rechtsgeldig.

En hoe zit dat als je zelf in NL woont en je paard staat in BE?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:07

Wij hebben een melkveebedrijf en daarnaast heb ik enkele (5) paarden en pony's voor de hobby. Als er bij ons controle komt van de AID, en dit wordt nooit van te voren aangekondigd, willen ze ook altijd de paspoorten van de paarden inzien. Wij hebben dus ook een Shet in pension staan en van deze pony hebben wij dus ook het paspoort thuis liggen. De AID gaf vorig jaar al aan dat wij dit als houder van deze pony dit verplicht zijn en daarom hebben wij dit nu ook geregeld. In ons geval gingen wij voor het origineel, omdat op een melkveebedrijf de boete wordt ingenomen dmv korting op het melkgeld en dat kan heel hard oplopen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:10

Ook zonder paspoort kan je een paard verkopen. Onder de handelaren gaat er genoeg weg zonder papier/ paspoort... Maar dan is de waarde wel lager, maar je verdient altijd op een paard dat je niets kost...

Je zou kunnen vragen waarom hij het nodig vind dat hij een kopie heeft. Ik heb zelf nog nooit een kopie af hoeven geven... Bij calimiteiten wil ik toch zelf als eerste gebeld worden en dan neem ik het paspoort wel mee. In geval van vakantie laat ik het achter bij de persoon die dan voor mijn paard zorgt...

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:09

ze kunnen veel willen bij de inspectie maar de stalhouder krijgt mijn paspoort echt niet, die heb ik betaaldt en hij niet, paard staat wel bij mij op de naam en zo maar dat is in nederland ook al niet geweldig geregeld, als ik haar verkoop en de volgende schrijft haar niet over blijft ze gewoon op mijn naam staan, de vorige eigenaar had haar ook niet op hun naam te staan, voor mij is paspoort en stamboek papier, wel een stukje bewijs dat ze van mij is, en trouwens ik heb geen zin om steeds om mijn eigendom te moeten vragen aan iemand anders, dan ben ik niet vrij om te gaan en staan waar ik wil, dus ze kunnen van mij de boom in, met hun domme regels, maak er eerst maar eens een eigendoms bewijs van die ten alle tijden bij de eigenaar hoort te blijven, en zelfs een kopie krijgt die niet, want dan kan die daar een duplicaat mee aanvragen nou echt de groeten, mijn paspoort dus niks geen kopie of origineel bij een stalhouder, en dat kunnen ze bij die inspectiedienst, toch ook wel begrijpen, zeker in deze tijden van reccessie waar genoeg bedrijven kaopt aan gaan, en straks een curator aan de haal met mijn paard

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:12

Wow! Dat is wel een hele lange zin. De leesbaarheid wordt beter met hoofdletters en punten ;) .

Maar of je paard op naam staat wil niets zeggen. Mijn paard staat ook niet op mijn naam, maar is toch zeker wel van mij. Mag zo alleen geen wedstrijden starten of naar het buitenland, maar dat zal mij worst wezen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 07:42

wolf359 schreef:
ze kunnen veel willen bij de inspectie maar de stalhouder krijgt mijn paspoort echt niet, die heb ik betaaldt en hij niet, paard staat wel bij mij op de naam en zo maar dat is in nederland ook al niet geweldig geregeld, als ik haar verkoop en de volgende schrijft haar niet over blijft ze gewoon op mijn naam staan, de vorige eigenaar had haar ook niet op hun naam te staan, voor mij is paspoort en stamboek papier, wel een stukje bewijs dat ze van mij is, en trouwens ik heb geen zin om steeds om mijn eigendom te moeten vragen aan iemand anders, dan ben ik niet vrij om te gaan en staan waar ik wil, dus ze kunnen van mij de boom in, met hun domme regels, maak er eerst maar eens een eigendoms bewijs van die ten alle tijden bij de eigenaar hoort te blijven, en zelfs een kopie krijgt die niet, want dan kan die daar een duplicaat mee aanvragen nou echt de groeten, mijn paspoort dus niks geen kopie of origineel bij een stalhouder, en dat kunnen ze bij die inspectiedienst, toch ook wel begrijpen, zeker in deze tijden van reccessie waar genoeg bedrijven kaopt aan gaan, en straks een curator aan de haal met mijn paard

Nou nou, als je zo wantrouwend bent (of kortzichtig) kom je er bij mij absoluut niet in. Als jij de regelgeving zo slecht vind, hoe moet het dan volgens jou? Je mag kritiek hebben maar kom dan ook met een ander voorstel hoe men het dan beter kan doen?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:14

Nogmaals; jullie kunnen van alles vinden, maar wet = wet. Dacht je nou echt dat de gemiddelde stalhouder erop zit te wachten nog een ongevraagde extra verantwoordelijkheid te hebben? Ik in elk geval niet.

Een eigendomsbewijs is er wel, maar alleen voor paarden die een stamboekpapier hebben, waarvan je ook weer niet verplicht bent dat op naam te zetten. Een paspoort hoort bij het paard, niet bij de eigenaar. Wil je per se een eigendomsbewijs hebben, dan moet je een stamboekpaard kopen.

@Wolf: als je zo achterdochtig bent en zo weinig vertrouwen hebt in je stalhouder hoe kun je hem/haar dan de zorg van je paard toevertrouwen? Voor mensen die zo redeneren heb ik maar 1 reactie: koop lekker wat voor jezelf en zet je paard thuis neer. Iedereen blij. Ook bij mij zijn mensen die zo redeneren als jij niet welkom.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:13

nou dat mogen jullie dus zo vinden, en ik hoef ook niet bij jullie te staan, had graag een plekje gehad waar ik mijn paard thuis zou kunnen hebben. het probleem speelt zich ook pas sinds kort af, de stal waar ik sta, was eerst best goed, maar nu er een familielid van de eigenaar zich met de zaken is gaan bemoeien zit hij ineens steeds zonder geld, en heb hier in de buurt al wat mee gemaakt waardoor een paar mensen hun paard niet eerder terug zullen zien na een langdurende rechtzaak, die paarden zijn in verzekerde bewaring genomen nadat de pensionhouder de paarden met behulp van de paspoorten op zijn naam had gezet, kan nog wel een paar jaar duren voordat er een uitspraak is, en zolang ben je dan je paard ook kwijt. Ik vind dus dat een paspoort bij de eigenaar van het paard hoort te zijn, en niet bij een stalhouder, die kan mij bellen dat de inspectie er is, dan kom ik wel met het papier, moet gewoon een internationaal erkend eigendoms bewijs komen voor paarden, op basis van de chip, die ten alle tijden bij de eigenaar blijft.

en trouwens, jullie hebben aan de ene kant wel gelijk, maar heb genoeg meegemaakt ook bij een bedrijf waar ik werkte, dat ze gewoon beslag legden op prive eigendommen van de werknemers, dus ja zie het hier ook nog wel gebeuren, alles staat in zoverre ook klaar dat als ik een andere stal kan vinden, ik het in 1 keer mee kan nemen, want deze stal gaat helaas wel failliet zolang dat familielid hem kaal blijft plukken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:45

eerlijk gezegd begrijp ik wolf wel... Het gebeurt nu eenmaal... Zo is het toch ook wanneer een deurwaarder langs komt... Die legt ook beslag op dingen die hij ziet. Wat kan het hem schelen of die spullen van een ander zijn. Stel dat ik me in de schulden werk en in mijn garage staat vb de auto van mijn zus omdat zij geen parkeerplaats heeft, dan kan de deurwaarder daar ook zomaar beslag op leggen. Aan de eigenaar om te bewijzen dat het goed ook van hem/haar is dan... Nuja voor een auto is dat vrij makkelijk te bewijzen, maar hoe wil je dat voor een paard doen? Er bestaat geen eigendomsbewijs voor het paard... De chip is geen wettelijk eigendomsbewijs, het paspoort ook niet... Wat dan wel?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:54

wolf359 schreef:
nou dat mogen jullie dus zo vinden, en ik hoef ook niet bij jullie te staan, had graag een plekje gehad waar ik mijn paard thuis zou kunnen hebben. het probleem speelt zich ook pas sinds kort af, de stal waar ik sta, was eerst best goed, maar nu er een familielid van de eigenaar zich met de zaken is gaan bemoeien zit hij ineens steeds zonder geld, en heb hier in de buurt al wat mee gemaakt waardoor een paar mensen hun paard niet eerder terug zullen zien na een langdurende rechtzaak, die paarden zijn in verzekerde bewaring genomen nadat de pensionhouder de paarden met behulp van de paspoorten op zijn naam had gezet, kan nog wel een paar jaar duren voordat er een uitspraak is, en zolang ben je dan je paard ook kwijt. Ik vind dus dat een paspoort bij de eigenaar van het paard hoort te zijn, en niet bij een stalhouder, die kan mij bellen dat de inspectie er is, dan kom ik wel met het papier, moet gewoon een internationaal erkend eigendoms bewijs komen voor paarden, op basis van de chip, die ten alle tijden bij de eigenaar blijft.

en trouwens, jullie hebben aan de ene kant wel gelijk, maar heb genoeg meegemaakt ook bij een bedrijf waar ik werkte, dat ze gewoon beslag legden op prive eigendommen van de werknemers, dus ja zie het hier ook nog wel gebeuren, alles staat in zoverre ook klaar dat als ik een andere stal kan vinden, ik het in 1 keer mee kan nemen, want deze stal gaat helaas wel failliet zolang dat familielid hem kaal blijft plukken

Kwalijke zaak dat zoiets gebeurd. Dergelijke stallen mogen van mij ook sluiten, dit is iets wat helemaal niets meer met paarden of pensionstal te maken heeft. Dat er een sluitend registratiesysteem komt ben ik het ook mee eens. Voorlopig legt de wet op dat het paspoort bij de houder van het paard aanwezig moet zijn, dat is in de meeste gevallen dus de pensionhouder. Het is (vind ik) de plicht van de pensionhouder om zorgvuldig met deze papieren om te gaan, omdat deze papieren feitelijk in bruikleen zijn en helemaal geen eigendom. Iemand die hier misbruikt van maakt mogen ze van mij ook keihard straffen. Zoals ik al eerder zei heb ik voor mijn administratie al alle gegevens en alle paspoorten liggen hier ook in een brandwerende kluis. Zolang die dingen bij mij liggen ga ik er ook discreet me om en zo hoort het ook, vind ik.
In elk geval sterkte met het vinden van een goede oplossing.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:57

Citaat:
die paarden zijn in verzekerde bewaring genomen nadat de pensionhouder de paarden met behulp van de paspoorten op zijn naam had gezet

dat op naam zetten van het paspoort zegt niks....
als de eigenaar kan bewijzen dat hij de rekeningen van het desbetreffende paard heeft betaald is het gewoon zijn paard. Mijn veearts stuurt mij bv de rekening met de naam van het paard waar het om gaat op de rekening.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:12

shera schreef:
Citaat:
die paarden zijn in verzekerde bewaring genomen nadat de pensionhouder de paarden met behulp van de paspoorten op zijn naam had gezet

dat op naam zetten van het paspoort zegt niks....
als de eigenaar kan bewijzen dat hij de rekeningen van het desbetreffende paard heeft betaald is het gewoon zijn paard. Mijn veearts stuurt mij bv de rekening met de naam van het paard waar het om gaat op de rekening.

Hoe wil je dat doen? Ik betaal mijn veearts, smid, tandarts altijd contant en vaak krijg ik dan niet eens een bewijsje van wat er met m'n paard gedaan is. Dan zou je eigenlijk al alles per bankoverschrijving moeten doen zodat je de uitreksels als bewijs kan gebruiken...
Als een veearts/smid en dergelijke zich daarmee bezig moet houden verliest die toch enorm veel tijd!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:27

Helaas is dat in Nederland dus de enige manier om te bewijzen dat je paard van jou is :(

Ik heb het er laatst nog met mijn veearts over gehad en hij bevestigde dit.
Of je moet een aankoopbewijs van je paard hebben maar die heeft ook bijna niemand....

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:01

Wij zijn verplicht bij ons op stal een kopie van het inentings bewijs in te leveren ,
Ook als je bij ons op stal komt voor les.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:09

jamaar dat is iets anders. Dan kan je gewoon even het blad van de inentingen kopieren. Daar staat verder geen info over het paard. Ik vind niet dat een stalhouder recht heeft op het paspoort van het paard. Het mijne blijft mooi bij mij als ik casandra op pension zet.

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:12

Mirjam79 schreef:
Volgens mij is het zo dat je paard, waar deze ook staat of onderweg is, altijd vergezeld moet gaan met zijn of haar paspoort. Onze hengst staat in de opfok en deze mensen bewaren zijn paspoort ook voor ons. Das ook handig voor de entingen en zo ;)

zo, jij bent goed van vertrouwen...echt mooi niet dat iemand mijn paspoort krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:16

Ik heb regelmatig paarden van anderen op stal staan en vraag dan ook een kopietje, vooral de inentingsgegevens vind ik erg belangrijk. (m.a.w., eentje die niet is geënt van derden, wil ik hier niet hebben)
Verder mag je een paard niet vervoeren zonder chip en pas en stel er zou iets gebeuren, ziekte of ongeval en je moet met het dier naar de kliniek, dan heb ik liever een kopie dan niks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:17

@WillekeNijs, controles worden doorgaans niet van te voren aangekondigd.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:18

Als stal houder, is het raadzaam om een kopie aan de klant te vragen, dit om evt problemen bij controles te voorkomen. Er worden nog regelmatig paarden gestolen, de stalhouder is strafbaar als hij dus een paard op stal heefd staan wat gestolen is. Ook als je controle krijgt van AID of dergelijke, word dit soms gevraagt. Steekproefgewijs worden die controles uitgevoerd. Zo kan de stalhouder ook de entingsbewijs controleren op moment van aankomst

Wij hebben het tot nu niet gedaan, maar zijn in de toekomst wel van plan om een kopie tevragen/maken

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:19

@TS: heb je al antwoord terug van het productschap?

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:36

Ben misschien dom, maar hoe kan het nou zijn dat de stalhouder, ook de houder van jou paard wordt? Ik bedoel je huurt die box, dus net als bij een huurhuis is dan de inhoud toch van jou en blijf jij toch houder van het paard? anders zou het toch ook betekenen dat als ik een huis huur mijn meubels erin zet, de woningstichtingn dan houder van mijn meubels wordt? Dus voor zover ik het kan bedenken, blijf ik dus houder van mijn paard, en de stalhouder eigenaar van de box maar niet de inhoud. Wie kan het uitleggen hoe het nou zit?