ziekte kosten verzekeren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:12

Nou dit soort dingen moet je duidelijk niet op je af roepen!! Gister heeft Lieve (mijn paardje) een trap gehad van een andere merrie met ijzers.. ;( voorbeen ligt open. Moest gehecht worden en ze heeft antibiotica gekregen en stalrust.. De eerste rekening is binnen van over de 100E. Maar even kijken hoe dit afloopt en hoe hoog de kosten worden. Kan ik mooi meteen zien of ik haar wil verzekeren. Dit soort ongelukjes zitten in een klein hoekje. De DA gaat de komende weken iig regelmatig langskomen. Gelukkig zijn er geen pezen beschadigd en zal ze volledig herstellen!! *D

bedankt voor al jullie reacties

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:22

Pieternelm schreef:
Nou dit soort dingen moet je duidelijk niet op je af roepen!! Gister heeft Lieve (mijn paardje) een trap gehad van een andere merrie met ijzers.. ;( voorbeen ligt open. Moest gehecht worden en ze heeft antibiotica gekregen en stalrust.. De eerste rekening is binnen van over de 100E. Maar even kijken hoe dit afloopt en hoe hoog de kosten worden. Kan ik mooi meteen zien of ik haar wil verzekeren. Dit soort ongelukjes zitten in een klein hoekje. De DA gaat de komende weken iig regelmatig langskomen. Gelukkig zijn er geen pezen beschadigd en zal ze volledig herstellen!! *D

Waarom zou die dierenarts "regelmatig" moeten langskomen?? Je kunt toch zelf ook wel zien of alles netjes geneest. Zodra dat niet het geval is, is het tijd genoeg om de dierenarts alsnog te laten komen.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:31

ikke schreef:
Pieternelm schreef:

Waarom zou die dierenarts "regelmatig" moeten langskomen?? Je kunt toch zelf ook wel zien of alles netjes geneest. Zodra dat niet het geval is, is het tijd genoeg om de dierenarts alsnog te laten komen.

Ja tuurlijk kan dat, maar ze zit nu helemaal ingepakt wat zo moet blijven en ze krijgt iig nog twee keer ab via een prik. Geen idee of ze daarna nog meer moet krijgen, en of dat dan misschien oraal kan. Ga ik morgen aan de DA vragen. Moet wel zeggen dat ik liever heb dat hij een keer teveel komt dan dat ik iets over het hoofd zie. Maar dat is denk ik mijn eigen onzekerheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:35

Hhhmmm, als het geen hele vervelende rare wond is, zou ik niet blij zijn met al die zooi er omheen. Bij voorkeur laat ik zoiets genezen aan de lucht. Regelmatig afspoelen, groene leem erop en hupsakee.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:41

@ ikke het paardje van mijn schoonzus heeft dit ook gehad in oktober.
de DA heeft het expres ingepakt om te voorkomen dat er IETS in kan komen.(zoalszand of vlas)
die is ook meerdere keren gewest om te kijken of de hechtingen goed zaten en om het verband
te verversen.
het paardje mocht 10 dagen niet naar buiten.
en heeft toen ook antibiotica gehad.

@ pieternelm ongeluk zit een klein hoekje.
maar hoe groot acht je de kans dat het dit jaar nog eens gebeurt?
vaak blijven paarden bij elkaar uit de buurt als ze een nare ervaring hebbenmet elkaar.
tenminste die van mij wel dan.
sterkte ermee
hopelijk geneest het snel en goed

_Luziream

Re: ziekte kosten verzekeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:28

ach aldoende leer je ook hoor?
In het begin bel je voor elk wissewasje de DA.
In de loop van de tijd ga je goed je paard leren kennen en ga je ook op je gevoel en je intuitie af.
Ik zit zelf in de zorg en kan een hoop zelf doen en bedenken wat de VA ook zou doen. Dit komt mede helaas omdat ik ook al erg veel met paarden heb neegemaakt waardoor ik al veel geleert heb.
Op een gegeven moment weet je goed wanneer wel of niet en als je twijfelt doe ik het vaak toch.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:57

Ik had me oude paardje ook niet verzekerd resultaat na overlijden bleek dat we in 6 jaar tijd een hele hoop centjes hadden uitgegeven.
(en dan praat ik dus niet over een paar 100 euro)
Je zou denken dat je je 2e paardje dan toch bewust wel verzekerd?
Ik dacht in ieder geval van wel tot een stalgenootje een paard met beenwond had die niet vergoed werd...oftewel ze was een bedrag in de maand kwijt aan verzekering maar kreeg geen da kosten vergoed.
Zodoende heb ik toen besloten dat ik elke maand een klein bedrag opzij zet zodat ik daarvan de da kan betalen mocht het nodig zijn.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 02:33

Je moet ook goed naar de voorwaarden kijken van de verzekering die je neemt. Het meest krijg je terug als je je paard basis verzekerd uitgebreid met een uitgebreide ziektekostenverzekering.
Alles wat daaronder zit, wordt niet alles van vergoed.
Daarnaast alles wat op je keuringsrapport staat aan opmerkingen door de VA wordt al door verzekeringsmaatschappijen niet meeverzekerd en is op eigen risico.
Je moet er niet van uitgaan als je je paard dus verzekerd dat je alles maar tot het oneindige terug kan krijgen. Ik vind persoonlijk dat je altijd een "potje"voor nood moet hebben om dus bij calamiteiten op terug te kunnen vallen. Natuurlijk zijn er altijd dingen die kunnen gebeuren die je dus niet had kunnen voorzien. Maar dat kan met je auto ook gebeuren. Ook zo'n leuk duur grapje!

Als ik wat declareer bij de verzekering is 25% voor eigen rekening en de rest krijg ik tot nu toe netjes terug. Maar ik declareer lang niet alles.

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:34

superwoman schreef:
Ik vraag me af of een (goede) D.A die info zomaar geeft. Denk het niet.

Bijv bij een keuring mag een D.A niet zeggen dat hij dat paard al eens eerder heeft (af)gekeurd. Dat had ik iig begrepen van een D.A.

Klopt dit inderdaad? Dan is dit wel hele belangrijke info!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:14

vniekje schreef:
superwoman schreef:
Ik vraag me af of een (goede) D.A die info zomaar geeft. Denk het niet.

Bijv bij een keuring mag een D.A niet zeggen dat hij dat paard al eens eerder heeft (af)gekeurd. Dat had ik iig begrepen van een D.A.

Klopt dit inderdaad? Dan is dit wel hele belangrijke info!

Heeft een D.A een paar jaartjes geleden tegen mij gezegd.
Maar had er al eerder van gehoord via via...
Geloof dus wel dat het klopt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:55

Bij de kosten van een ziektekostenverzekering hoort niet alleen de premie. Je moet allereerst ook de premie meerekenen van de basisverzekering die je ook moet hebben. Dan komt er nog een bedrag bij dat niet vergoed wordt, meestal 20 tot 25% van de verzekerde waarde (bij bv 4000 euro is dit dus al 1000) en dan is er ook nog een eigen risico van soms wel 200 euro. Al deze bedragen moet je als kosten beschouwen om je paar te verzekeren, tel dat bij elkaar op en bedenk voor jezelf hoe aannemelijk het is dat je paard al die kosten elk jaar gaat maken aan de veearts. Verzekeren is duur een een verzekeraar vindt het helemaal geen goed idee om als sponsor op te treden voor de paardensporter en daarom zijn er zo ontzettend veel voorwaarden en de beruchte kleine lettertjes. Het is eigenlijk zo dat je je paard ofwel rondom voor het maximale moet verzekeren met alles in de hoogste schaal of anders niet.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:59

ik heb een ijslander. Niet verzekerd. Wel overwogen.
Ziektekosten gehad, in totaal zo'n 4000 euro. Spijt dat ik niet verzekerd had had ik niet. Ik had er bewust niet voor gekozen. Pijn deed het natuurlijk wel.
maar zijn ziekte was alleen vergoed als ik het meest uitgebreide pakket had gekozen en dat had ik toch niet gedaan denk ik.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:59

Ik heb wel een ziektenkostenverzekering voor mijn paard, gelukkig wel want vorig jaar had ze een keelontsteking en had bijna een maand koorts, geintje heeft 960,- gekost. Het ene jaar heb ik de verzekering niet nodig maar het andere jaar haal ik het er dik uit.
Je kunt ook een bepaald bedrag per maand opzij zetten maar die dicipline heb ik niet.

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:57

Het is best moeilijk om zo te kiezen. De tips alleen verzekeren was je niet kan vergoeden ga ik zeker op volgen. Ik heb gisteren een merrie gekocht (ben nu zó trots!) en ze is nog via de fokker verzekerd, maandag wil ik dus zelf iets afsluiten. Maar een ongevallen verzekering is iets wat ik zelf niet kan vergoeden, maar dierenartskosten wel en zeker aangezien er ook een eigen risico bedrag is zou ik ervoor kunnen kiezen om het niet te doen.
Elke maand geld opzij zetten kan ik natuurlijk ook doen, er is al een spaarrekening genaamd paard waar nog geld opstaat.
Ik ga eens de premies uitzoeken en de voorwaarden voor wat er wordt vergoed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:03

vniekje schreef:
Het is best moeilijk om zo te kiezen. De tips alleen verzekeren was je niet kan vergoeden ga ik zeker op volgen. Ik heb gisteren een merrie gekocht (ben nu zó trots!) en ze is nog via de fokker verzekerd, maandag wil ik dus zelf iets afsluiten. Maar een ongevallen verzekering is iets wat ik zelf niet kan vergoeden, maar dierenartskosten wel en zeker aangezien er ook een eigen risico bedrag is zou ik ervoor kunnen kiezen om het niet te doen.
Elke maand geld opzij zetten kan ik natuurlijk ook doen, er is al een spaarrekening genaamd paard waar nog geld opstaat.
Ik ga eens de premies uitzoeken en de voorwaarden voor wat er wordt vergoed.

En daarmee heb je dus de kern van het "probleem" te pakken; je kunt er niet voor kiezen alleen hele dure grappen (operaties bijvoorbeeld) te verzekeren en het "kleine spul" gewoon zelf te doen. Je zou voor een relatief hoog eigen risico kunnen kiezen, maar dat levert niet het premievoordeel op wat zou horen bij het veel kleinere risico van uitkeren door de verzekering.

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:04

caspar2007 schreef:
hoi ik heb een 2 jarige ruin.
deze heb ik vanaf de dag dat hij geboren is.
de enigste kosten die ik heb gehad zijn
castratie (maar daar kies je voor en weet je van te voren)
en hij is per ongeluk een keer dubbel gevoert waardoor hij een lichtekoliek aanval had.
verder heb ik in 2 jaar tijd nog nooit een DA nodig gehad.
ja natuurlijk voor de entingen maar dat heeft iedere paarden eigenaar.
ik ga hem bewust niet verzekeren.
vind het een hoop geld.
als je wel een premie van 30 euro per maand betaald en je gebruikt het vervolgens 5 jaar niet dan ben je al 1800 euro lichter voor niks.
kan je het beter zelf opzij zetten.
en mocht er dan wat gebeuren dan heb je geld achter de hand.
een verzekering betaald vaak toch maat 70% van de totaal rekening.
dus mocht je de pech hebben dat je een rekening van BV 1000 euro krijgt dan moet je nog
300 zelf betalen plus je verzekering.
maar dan moet er wel heel wat gebeurt zijn wil je aan de 1000 komen.
dan moet je paard op de kliniek terecht komen.
vaak is een bezoekje van de DA tussen de 50 en 200 euro voor de ''lichte'' ongelukjes
mijn koliek geval was op een zondag dus weekend tarief en ik was alles bijelkaar met medicatie
100 euro kwijt dus vind het zonde om voor die 100 euro dan een verzekering te nemen.
opzich moet je echt heel veel pech hebben als de DA elke maand zou komen.
maar over het algemeen (mits iets niet gronich)denk ik dat je met 4 pech gevallen per jaar zit.
ik heb een oude merrie gehad 4 jaar lang en heb 2 keer een DA nodig gehad voor haar.
dus mijn ervaring is dat het wel meevalt met de DA en dat je voor die 300euro per jaar aan premie
aardig uit de weg kan voor DA kosten.

Maar stel dat je iets minder geluk met de paarden zou hebben gehad?

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:06

Citaat:
En daarmee heb je dus de kern van het "probleem" te pakken; je kunt er niet voor kiezen alleen hele dure grappen (operaties bijvoorbeeld) te verzekeren en het "kleine spul" gewoon zelf te doen. Je zou voor een relatief hoog eigen risico kunnen kiezen, maar dat levert niet het premievoordeel op wat zou horen bij het veel kleinere risico van uitkeren door de verzekering.

Bij een hoog eigen riscio is er niet een kleinere kans dat de verzekering uitkeert toch? Volgens mij alleen dat ze minder procent uitkeren. En door de beperkt te verzekeren, verzeker je voor de grootste gevallen, zoals operaties en open wonden dacht ik.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:07

Ik heb alleen maar pech gehad met mijn paard, wat ben ik blij dat ik verzekerd ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:11

Vniekje, als je bang bent dat je geen geluk hebt met het paard en jij de grootste pechvogel gaat worden, dan is het wel verstandig om te verzekeren. Niet omdat al die enge dingen niet gaan gebeuren, maar omdat je dan in ieder geval zeker weet dat je veel geld kwijt bent aan premie waarvan je misschien nog wel eens wat terug ziet.
In het hele spelletje rondom ziektekosten en verzekeren hebben de dierenartsen en met name de grote klinieken nog aardig wat in de melk te brokkelen. Paardenmensen zijn vaak onzeker en laten zich vrij makkelijk allerlei diagnostiek en behandelingen aansmeren die meestal nogal duur zijn. Hoe vaak horen we niet de kreet 'even binnenstebuiten laten keren' of 'even alle andere dingen uitsluiten' , dat zijn allemaal vrij dure ondernemingen die men meestal alleen doet omdat de verzekering betaalt. Een verzekeringsmaatschappij is geen sponsor. Neem daarbij de opmerking van Ikke waarom een veearts diverse keren moet komen om een wond te verzorgen, wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, maar hij kan het verkopen omdat de verzekering het 'toch wel vergoedt'.
Beperkt verzekeren heeft geen enkele zin, dat is echt je geld weggooien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-09 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:34

vniekje schreef:
Citaat:

Bij een hoog eigen riscio is er niet een kleinere kans dat de verzekering uitkeert toch? Volgens mij alleen dat ze minder procent uitkeren. En door de beperkt te verzekeren, verzeker je voor de grootste gevallen, zoals operaties en open wonden dacht ik.

Nee dus!! Als dat zo was, had ik mijn paarden echt wel verzekerd tegen de uitwassen als een koliekoperatie en meer van dat soort "top of the list" ziektekosten!
Bij een hoog eigen risico is de kans op uitkering een stuk kleiner. Stel dat je een eigen risico van 1000 euro hebt. Dan zijn alle kleine kosten niet gedekt. Beetje dierenartsbezoekje kost 100 euro en dan kan er al best wat gebeuren. Daarmee zul je dus alleen voor de grote kosten kunnen aankloppen bij de verzekering. Ik zou verwachten dat je dan ook een forse korting op de premie mag verwachten, zeker in de richting van 50 - 60%. Vul dat maar eens in op de verschillende sites, als je de 30% korting haalt, heb je een goeie gevonden........

Verder kan ik alleen maar met Lovely mee gaan, maar dat is niks nieuws, we zijn het al jaren eens op dit onderwerp :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:49

Yep, we zijn het eens :). Koliekoperaties worden trouwens ook niet vergoed omdat verzekeringsmaatschappijen uit barmhartigheid vinden dat ze dat moeten doen, maar wel omdat de meeste mensen ze toch niet laten uitvoeren. Het is een soort lokkertje terwijl de meeste veearten bij zulke heftige kolieken zullen adviseren het paard te laten gaan. Daarnaast komt het bijna nooit voor, de incidentie ligt ver onder 1%. Het enige voordeel voor de maatschappij is dat een paard nog wat langer premiebetaler kan blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:55

Lovely schreef:
Yep, we zijn het eens :). Koliekoperaties worden trouwens ook niet vergoed omdat verzekeringsmaatschappijen uit barmhartigheid vinden dat ze dat moeten doen, maar wel omdat de meeste mensen ze toch niet laten uitvoeren. Het is een soort lokkertje terwijl de meeste veearten bij zulke heftige kolieken zullen adviseren het paard te laten gaan. Daarnaast komt het bijna nooit voor, de incidentie ligt ver onder 1%. Het enige voordeel voor de maatschappij is dat een paard nog wat langer premiebetaler kan blijven.

De overlevingskans van zo'n operatie ligt toch ergens bij de 40%? Dat heb ik jaren geleden eens gehoord en ik betwijfel of dat echt omhoog is gegaan. Ik zou er waarschijnlijk ook voor kiezen om het paard te laten gaan. De risico's zijn groot en de kansen duidelijk niet..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:17

Dat klopt inderdaad en daarom blijven de maatschappijen er reclame voor maken, dat kunnen ze doen omdat ze die belofte maar heel zelden in hoeven te lossen.

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:09

sorry, even halfofftopic; ik weet niet of ik dit nou goed gelezen heb maar is het nou zo als ik een paard van 18 jaar koop dat ik hem niet meer kan verzekeren tegen ziektes en andere ongevallen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 06:45

daynici schreef:
sorry, even halfofftopic; ik weet niet of ik dit nou goed gelezen heb maar is het nou zo als ik een paard van 18 jaar koop dat ik hem niet meer kan verzekeren tegen ziektes en andere ongevallen

Zou je ff bij een verzekering na moeten trekken, maar ik geloof van wel.
Als je een paard een paar jaar heb die dan 18 (?) wordt, gaat ook uit de verzekering.