Kopen? Niet kopen? Ik weet het niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:24

Zoek hulp die vaak met je mee kan gaan, jou misschien beter met paarden kan leren omgaan. Gewoon even de dingen die je net te weinig door hebt ;), Neem les 2 keer in de week en probeer die knop om te zetten. Als ik jou verhaal zo lees kan je niet zonder haar, dus idd: waar een wil is is een weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:24

Mag ik toch zeggen dat ik dat makkelijk gezegd vind? "dan maar op zoek naar een ander paardje" .. Ik weet het niet hoor :+

aerdenhout1

Re: Kopen? Niet kopen? Ik weet het niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:32

Uit alles maak ik toch echt op dat je hem gewoon wil hebben.
Dat je meer verdriet gaat krijgen als het toch niet zou gaan en je hem moet verkopen, gaat in jou geval niet helemaal op omdat je hem al 3 jaar lang als eigenpaardje hebt verzorgd.
En ik denk dat je willekeurig welk ander paard dan ook gaat vergelijken met deze.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:32

Maar je rijdt de pony nu 3 jaar zeg je. Dus is dit iets van de laatste tijd. Natuurlijk loop van omstandigheden spelen ook mee maar dat hij zo schrikt van het een of ander lijkt me wat minder. Maar ik zou hem wel kopen. Jullie zijn aanelkaar gehecht anders was hij niet bij je teruggekomen. De rijtechnische problemen zijn op te lossen door bij een goede instructeur tijdelijk priveles te nemen. Heel veel succes en ik ben benieuwd wat je beslissing gaat worden.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:33

Zoals ik je berichten lees ga je er echt heel veel spijt van krijgen als je hem niet koopt en het lijken mij geen onoverkomelijke problemen, dus als ik jou was zou ik er voor gaan!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:35

Kan het zijn dat je doordat je weet dat het paard verkocht gaat worden net iets teveel met je gedachten hiermee bezig bent in plaats van met je paard als je erop zit? Als je de laatste tijd problemen hebt of in een dipje zit zou dat een verklaring kunnen zijn.
Je komt op je paard dan meer onzeker over, waardoor je paard ook onzeker(der) wordt en schrikkeriger kan worden enz.

Ik zou, als je niet zonder dit paardje kunt en al begint te trillen bij de gedachte alleen al, lekker voor dit paardje gaan. Grote kans dat de problemen, eventueel met hulp van buitenaf, wel op te lossen zijn.

Als het je eigen paard is en niet meer je verzorgpaard zal je zien dat je toch heel anders met je knolletje om gaat omdat er dan toch een bepaalde druk af is. Je kunt in alle rust werken met je paard op een manier die op dat moment bij jullie past. Als jij je bijvoorbeeld prettiger voelt naast je paard in plaats van erop, dan ga je toch meer naast je paard doen? Alles mag en niets moet (nou ja, genieten misschien ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:40

Dat laatste heb ik nu ookal hoor ;) Als ik alleen nog maar op de grond wil werken (wat ik nu de eerste tijd ook ga doen, als hij niet verkocht wordt natuurlijk ;) ) dan doe ik dat gewoon :j Ik word niet verplicht erop te rijden hoor, helemaal niet :+

Maar dat eerste klopt niet .. Ik heb er toen even over nagedacht (ivm de zomereczeem enzo) maar toen besloten dat ik het ging doen. En vandaag heb ik een mailtje gehad over dat de eigenaar toch graag iets definitiefs zou weten omdat er dus ook andere geïnteresseerden zijn .. Dus in tussentijd ben ik er totaal niet mee bezig geweest en zag ik hem gewoon als mijn eigen paard ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:44

Als je echt gek van het paard bent, moet je ervoor gaan :j

Toen ik 11 was kwam ik op stal en daar stond een jaarling merrie. Lief hoofdje dus die moest ik aaien! In de jaren daarna werd de merrie ouder en ik ook. Eenmaal mocht ik bijna op haar rijden, ging op het laatste moment niet door maar ik mocht haar wel poetsen. Nog steeds was ik gek van haar, vraag me niet waarom, soort liefde op het eerste gezicht.

Toen ik 14 was, mocht ik een paard en konden we haar kopen. Ik als manegeruitertje, zij als 3 jarige wedstrijdpony... Ik heb haar geprobeerd, de eerste keer (beide onzeker) al zwabberend door de bak, de tweede keer gingen we samen om, ze maakte wat gekke bewegingen, verloor haar evenwicht en daar lagen we.

Maargoed de liefde voor haar bleef en inmiddels zijn we 8 jaar verder :) Ik zou het mezelf nooit vergeven hebben als ze aan een ander verkocht zou zijn terwijl ik de kans had.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:54

ik zou er voor gaan
2 jaar terug kwam er bij ons een pony op stal ( andere verzorgpony was net weg werd te klein )
de eigenaar wou hem eerst zelf kopen voor de lessen

maar ze had wel last van rug liep niet echt goed . soms dreigde ze ermee gaat terug , in twee weken tijd ofso

ik heb haar gekocht , soms denk ik heb ik nu wel de goeie keuze gemaakt. had ik niet beter een sportpony kunnen kopen zonder problemen. maar zodra ik aan het rijden ben weet ik dat ze bij mij hoort. en mischien komt de sport nog wel

ik kan zal het wel doen , en als het toch niet wil kon je altijd nog zeggen ik verkoop hem , en dan aan mensen die je kent dat dicht bij je blijft

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:03

Ik zou het paad niet kopen en ik spreek uit ervaring.

Een dominant paard wordt niet zachter als je zelfvertrouwen een poos wat minder is maar die gaat er gebruik van maken... met een nóg kleiner zelfvertrouwen tot gevolg.

Ik heb ik dezelfde situatie gezeten als jij. Of nee niet helemaal; het was al mijn (droom)paard namelijk. Door omstandigheden werd ik onzekerder en mijn paard merkte dat. Een dominant paard wordt niet zachter als je je poedersuiker voelt maar gaat er juist gebruik van maken... dat is niet gemeen; hij moet wel want hij heeft een leider nodig en die moet hij uittesten. Maar de omstandigheen werden niet snel beter met als gevolg dat het ook met het paard steeds mis ging... ik voelde me rot en dan ging hij juist lopen klieren waardoor mijn zelfvertrouwen weer daalde. Uiteindelijk was er niets over van de stoere sallandval en werd ik een grote bangerik. Het was dan wel een droompaard alleen was ik op dat moment niet de droomeigenaar die dat droompaard nodig had.

Ik heb het paard weggedaan en ik denk achteraf dat het paard zelf een grote schakel in de vicueuze cirkel was. Ook al was hij het helemaal voor mij; de kleur, het ras, zijn vrolijke karakter, zijn brutale snuit.... ik wilde zó graag dat hij mijn maatje was... maar nu ik een ander paardje heb voel ik me pas weer echt goed in het zadel en dat voelde ik meteen de eerste keer al. En dat terwijl ze nog geen 4 is en óók een best dominant tiepje! Misschien is dit paardje niet precies waar ik vroeger posters van boven mijn bed had hangen...in tegendeel... en ik wilde dus echt nóóit een merrie.. maar qua karakter passen we helemaal bij elkaar. Van dit paard krijg ik het warm omdat ik zo gek op haar ben... van mijn vorige paard kreeg ik het warm omdat ik zo zenuwachtig van hem werd. Als het écht helemaal klikt neemt ook een dominant paard geen loopje met je.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:08

In hoeverre waren al die ongelukken nu echt 'de schuld' van de pony?

Ik vraag me af of je de pony niet iets aanrekent wat misschien niet helemaal terecht is? Een keertje een wilde bui, een keer geschrokken, een keer samen gevallen... gebeurd dat niet het beste paard ooit?

Denk er gewoon eens rustig over na. Hoe sterk is je band met de pony? Is de pony zelf een rustig, betrouwbaar dier waarmee je opnieuw vertrouwen zou willen opbouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:14

Volgens mij reken ik de pony net helemaal niks aan?
Of dat is in ieder geval toch niet de bedoeling ;)

Ik besef heel goed dat het gewoon stomme dingen zijn, ongelukken wat iedereen (met elk paard) kan overkomen, en dingen (vooral het laatste) wat te wijten is aan mijn problemen (vertrouwensgedoe) ...

Hoe sterk is de band?
Sterk genoeg zodat hij net wegloopt als ik op de grond lig, terwijl hij volgens mij toch echt wel schrik had (hoe raar ik dat ook vind want hij is net heel stabiel en heeft eigenlijk nergens bang van) ...

Is de pony zelf een rustig, betrouwbaar dier waarmee je opnieuw vertrouwen zou willen opbouwen?
Normaal gezien wel? Hij heeft natuurlijk wel z'n eigen dingetjes, maar hij is helemaal niet gemeen of heeft geen rare kuren of schrikt niet van elk blaadje of ... Dat laatste: willen wel .. maar het zal een lange weg zijn en of we er ooit gaan komen ... :=

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:16

En ik maak het weer een stapje moeilijker. Ik zou er voor gaan, je weet hoe het paard in elkaar zit, hoe de is je kent hem namelijk al 3 jaar! Natuurlijk kunnen er dingen gebeuren, van weg spurten, vallen, weigeringen maar er zijn ook een hoop leuke dingen hoor. En daarbij elk ander paard zou dit ook kunnen doen, die zou ook kunnen schrikken van iets, kunnen stijgeren van een los dwarrelend blaadje.

Tis moeilijk inderdaad, maar wat wil je diep van binnen? Zorgen voor je (oude) vzpaard, die je 3 jaar kent. Of een geheel onbekend paard, wat je (misschien) een maandje op proef hebt.

Maar tis jou keuze afcourse, sucses :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:24

Na het topic in de gaten te hebben gehouden, ga ik toch reageren.
Zo te lezen ben jij helemaal gek op die pony, en die pony op jouw. Jullie kennen elkaar al een paar jaar, en dat ging over het algemeen altijd prima. De laatste tijd hebben jullie samen veel pech gehad, waardoor het vertrouwen in elkaar weg is. Nu is het aan jou de keus, wil jij die pony de kans geven, én jezelf de kans geven, om toch door te gaan, of wil je dat niet?
Ik denk eigenlijk dat je stiekem heel erg bang bent dat dit op deze manier door blijft gaan met ongelukken, en het daarom niet aandurft. Tuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren, maar het kan toch ook goed gaan? Als ik jouw was zou ik de band die je met deze pony hebt opgebouwt niet weg gooien, maar hem kopen.
Want volgens mij zijn jullie helemaal gek op elkaar.
Heel veel sterkte met de keuze, zal wel heel lastig zijn. Ben benieuwd wat je gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:51

absque_dubio schreef:
Na het topic in de gaten te hebben gehouden, ga ik toch reageren.
Zo te lezen ben jij helemaal gek op die pony, en die pony op jouw. Jullie kennen elkaar al een paar jaar, en dat ging over het algemeen altijd prima. De laatste tijd hebben jullie samen veel pech gehad, waardoor het vertrouwen in elkaar weg is. Nu is het aan jou de keus, wil jij die pony de kans geven, én jezelf de kans geven, om toch door te gaan, of wil je dat niet?
Ik denk eigenlijk dat je stiekem heel erg bang bent dat dit op deze manier door blijft gaan met ongelukken, en het daarom niet aandurft. Tuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren, maar het kan toch ook goed gaan? Als ik jouw was zou ik de band die je met deze pony hebt opgebouwt niet weg gooien, maar hem kopen.
Want volgens mij zijn jullie helemaal gek op elkaar.
Heel veel sterkte met de keuze, zal wel heel lastig zijn. Ben benieuwd wat je gaat doen.

Denk dat daar inderdaad heel veel (zo niet alle) waarheid inzit :j
Daarom vind ik het eigenlijk niet zo interessant deze beslissing op dit moment te moeten maken ... maar uiteraard begrijp ik natuurlijk ook dat het wel eens tijd wordt, zeker nu er andere geïnteresseerden zijn .. Begrijp wel dat er niet kan gewacht worden tot we x aantal tijd verder zijn en ik weet of het weer goed gaat komen of niet, want dit kan best wel eens een heel lange weg worden ..

Maar het maakt het belissen er niet makkelijker op moet ik zeggen :=

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:01

En hoe ging de tijd vóór de ongelukken dan? Neem aan dat dat wel goed ging?
Ik verzorg nu bijna een jaar een pony. En dat beest is echt de grootste rotmerrie en draak die ik ooit ben tegen gekomen. De eerste keer dat ik erop zat, lag ik er in een halfuur al 3x naast. En de keren daarna ben ik er ook zó vaak afgevallen. Op een gegeven moment dacht ik echt, is dit wat ik wil? De eigenaar had haar pony ook nooit zo zien doen (pony is 16, eigenaar heeft haar bijna haar hele leven gehad, pony stond voor mij een hele tijd stil). Ik ben ook totaal geen held, en wist ook niet wat ik hiermee aanmoest. Werd steeds banger, en pony haalde de raarste dingen uit waardoor ik er weer af viel. Er waren maar enkele keren dat ik reed dat ik er NIET afviel. :+ Ik was de hoop echt aan het opgeven. Uiteindelijk was de pony hoefbevangen, en maanden lang ben ik er regelmatig 3x per dag geweest om medicijnen te geven, en anders was ik er 1 of 2 x per dag. Tijden lang niet gereden, maar wél heel veel daar geweest. Pony heeft in de kliniek gestaan én in t revalidatie centrum, ook daar ben ik langsgeweest. Toen kwam het moment dat het beter ging met de pony, dus ik ben weer lekker aan de hand in de bak met haar gaan werken. En ja, op een gegeven moment kwam het moment dat ik er weer op ging. En het rare was, het ging goed. Blijkbaar heeft het ons héél erg goed gedaan om een hele tijd niet te rijden, maar gewoon samen zijn. Pony heeft diverse bijrijdsters gehad, die er meestal na een jaar mee stopte. Een bokker kwam op het idee dat de pony daarom misschien wel heel vervelend deed, omdat ze bang was dat ook ik wegging. En ze daarom totaal niet voor me open stond. Inmiddels verzorg ik haar nog steeds. Ik zeg duidelijk verzorgen, want ik ben er meer om haar eten te geven en even te zien en te knuffelen, dan te rijden. Na de lange stop heeft rijden me niet heel erg veel meer getrokken. Haar zien, en bezig zijn met haar en de dingetjes eromheen (zelfs de stal uitmesten) vind ik minstens net zo leuk. Tuurlijk rijd ik ook nog regelmatig hoor. :D Maar het staat allang niet meer op nummer 1. Af en toe hebben we nog momenten dat het niet goed gaat, dan draaf ik een rondje tot ze doet wat ík wil, en daarna stop ik gewoon weer. Makkelijk zat. Er zijn genoeg mensen die me raar aankijken dat ik niet zo heel serieus met haar aan t werk ben een uur lang, maar ik geniet er op deze manier net zo van, en ben súper blij dat we eindelijk echt een klik hebben, elkaar respecteren én vertrouwen.
Ik weet niet of je veel aan mijn verhaal hebt, maar ik wil je laten weten dat ook ik de moed bijna had opgegeven. Ik zat er helemaal doorheen met haar. Maar bij ons is het ook helemaal goedgekomen (wat sommige mensen écht niet hadden verwacht..)
Je moet er alleen wél vertrouwen in hebben, hoe moeilijk het ook is. En het is idd totáál niet fijn dat je nu deze beslissing moet maken, precies terwijl jullie zoveel ongelukken hebben gehad. Maar als ik jou was zou ik het in ieder geval proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:09

Voor die tijd ging het wel goed :j
In het begin niet zo heel erg, toen was ik meer passagier dan ruiter :+ Pony is dus dominant baasje dus je moet echt wel een leider zijn, en zeker in het begin zal hij altijd even zien wat hij nu precies kan/mag en wat niet ;) Heb in het begin dan ook met mijn handen in het haar gezeten als ik bv. eens alleen ging rijden en hij in de middle of nowhere stilstond en gewoon geen milimeter meer wilde bewegen := Maar dat is uiteindelijk allemaal goedgekomen (gelukkig zijn we daar niet blijven staan :Y) ) en ik heb héél veel leuke momenten en fantastische ritten met hem gehad :j (we rijden eigenlijk alleen buiten en doen beetje aan endurance enzo, hebben ook eens een TREC wedstrijd gedaan en dat was allemaal echt super ;) ).

En bedankt voor je verhaal :)
Sowieso is rijden voor mij geen noodzaak (voor pony eventueel wel want die wordt al dik van het kijken naar gras, maar daar zal ook wel wat voor te vinden zijn) en de eerste tijd (als ik besluit hem te kopen en hij dus blijft, anders zijn we snel uitgepraat ;) ) zal ik er denk ik ook niet opzitten... Maar op de grond kan je ook plezier beleven en dingen samen doen :j (ik denk, na dat de basis er goed inzit en ik met begeleiding eventuele problemen hierin heb opgelost, richting vrijheidsdressuur, obstakeltraining en dat soort dingetjes .. gewoon lol hebben op een andere manier).

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:09

Sabine, ik bedoelde ook niet met ''aanrekenen'' dat je het hem kwalijk neemt... meer dat het elke pony kan gebeuren, zoals je zelf al zegt. :) Dat was inderdaad wat ik wilde zeggen.
Zo te horen houd je van die pony, en die pony heeft duidelijk ook een goede band met jou...

Makkelijk zal het nooit worden, maar ik hoop dat je er toch uitkomt... Heel veel sterkte met je beslissing...!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:46

ik vind ook dat je pas spijt zal hebben als je het op z'n minst nooit geprobeert hebt. Als het na een lange tijd echt niet gaat kan je nog op zoek gaan naar een ander paardje. Maar dan weet je tenminste dat je het geprobeert hebt, dat je het een kans gegeven hebt en kan je hem naar een tehuis doen waar je zeker van bent dat hij goed staat.
een vriendin van me heeft in begin toen ze haar paardje heel hard moeten knokken. Erg veel ervaring had ze niet (gewoon basis) en iedere les viel ze er wel 3 keer af. Het was een ramp maar ze zette door een een jaar later reed ze de pannen van het dak van hem. Met GOEDE en regelmatige begeleiding van een instructeur, liefde en doorzettingsvermogen lukt het je vast wel.

ik zou het een kans geven. Als je het nooit geprobeert hebt ga je er je hele leven spijt van blijven hebben.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:52

Ik zou het wel proberen als ik jou was, deze pony ken je, als ie wat had gemankeerd, was dit er allang uitgekomen.
Wel zou ik hem door een dierenarts laten keuren, en laten testen op ataxi, enkele voorvallen die jij noemt kunnen duiden op ataxi, een gezond paard valt niet zomaar..

Verder moet je zelf misschien gewoon wat voorzichtiger gaan handelen, dat met dat prikkeldraad had je toch gefilmd en op bokt gezet?
Ook dat zonder zadel rijden en vallen is dankzij je eigen onvoorzichtigheid.
Dus word zelf wat voorzichtiger en verstandiger, en dan denk ik dat het met de pech vanzelf minder word :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:48

Hij viel ook niet zomaar, zijn achterbenen schoven tegen zijn voorbenen aan toen er uit het niets een paard opdook en hij daarvan "schrok" (was op een fietspad) .. weet niet of andere paarden dan staande zouden gebleven zijn, denk het niet ;)

Verder snap ik niet goed wat het filmen met niet voorzichtig zijn te maken heeft? Ik stond toevallig gewoon mijn paard in de weide te filmen ja, doen sommige mensen wel eens denk ik? Hetzelfde met dat vallen zonder zadel .. hoeveel mensen rijden niet eens zonder zadel? En hoe onvoorzichtig is het om te gaan stappen zonder zadel (ben nog niet eens gaan draven of galopperen), gewoon een blokje om ..

Als dat allemaal onvoorzichtig zijn is zou ik wel graag eens weten wat ik dan wel nog kan gaan doen :=

Ik ben het ermee eens dat het allemaal stomme ongelukken zijn en pech gehad .. maar dat het allemaal te wijten is aan mijn eigen onvoorzichtigheid (en onverstandigheid) ? Dat snap ik toch niet goed ..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:21

Nou, ik denk dat je je keuze al gemaakt hebt ;)

Nu maar hopen dat alles lekker gaat als je hem hebt gekocht. Voor mij nooit meer een dominant paard tenzij ik er elke dag ruím de tijd voor heb. Ik kan je toch niet uitleggen hoe heerlijk het is om elke dag zonder twijfels of angst te kunnen rijden, hoe heerlijk het is om een paard te hebben dat góed is voor je zelfvertrouwen ipv slecht :D

het enige wat ik nog zou kunnen zeggen is; bedenk nog één keer héél goed waarom je nou precies juist dat paard wilt. Is het je droompaard? Zou je dit paard kopen als je kon kiezen uit alle paarden van de wereld, ook als je hem niet had gekend? Dan moet je hem vanmiddag meteen kopen! Heb je een soort verantwoordelijkheidsgevoel voor dit paard en vind je dat je hem niet in de steek kunt laten, of denk je dat hij slecht terecht gaat komen als jij hem niet neemt... dan zou ik er nog eens goed over nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:45

Het is gewoon mijn droompaard :j
Had alleen iets minder dominant mogen zijn, maar een mens kan niet alles hebben hé :+

Heb een paar jaar terug eens een lijstje gemaakt met wat punten op waaraan mijn toekomstige paard moest voldoen.. dus dingen als stokmaat, karakter, qua disciplines enzo .. En als je dat lijstje langs deze pony legt ... :j dat is 'm gewoon.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:56

nou je zegt zelf al dat het je droompaard is maar toch loop je te twijfelen?
proberen is altijd een optie toch?
ikzelf heb nu ook een paard die alles loopt uit te proberen maar met goede begeleiding kom je er vast en zeker wel!
dus ik zou zeggen; proberen is het altijd waard.
en dat met het buiten rijden met die hond en die man, nou zo zie je toch ook maar aan het paard dat die weer terug naar jou toe wilt komen en niet wegrent.
:D

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:46

Erg moeilijk... :?

Ik snap je wel, je wil hem wel graag, heel graag zelfs, maar je bent een beetje bang na die dip. En nu twijfel je dat als je hem koopt die dip nog wel over gaat...
Maar weetje wat ik denk.
Ik denk dat je idd veel pech de laatste tijd achter elkaar hebt gehad.
Maar ik denk dat dat vanzelf wel weer over gaat.

Ook toen met die man en dat hondje, toen je pony weggerend was. Stond hij wel mooi op je te wachten.
dat betekent dus dat hij jouw wel goed vertrouwt enz.

Maarja, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.
het is wel een erg moeilijke beslissing voor je...
Maar het komt goed! :(:)

ik wens je veel succes!