Dilemma wbt paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:43

Super dat je er zo goed over nadenkt, Willem. Voorwaarde is natuurlijk dat je het financieel aan kan. Hoe je dat regelt (bijbaantjes, bijdrage ouders, e.d.) doet er eigenlijk niet toe. Mss is het in jouw geval wel verstandig om je paard tegen ziektekosten te verzekeren. Dat brengt natuurlijk wel extra maandelijkse kosten met zich mee, maar je hebt geen negatieve verrassingen. Als ik bij mezelf afreken, zou ik er voorgaan. Voor mij zou het ook voelen als een once in a lifetime-kans. Tuurlijk is het een emotionele keuze, maar die maakt iedereen als hij een paard koopt; rationeel gezien zou je nooit aan zo'n geldverslindend dier moeten beginnen. Tijd is vaak een kwestie van keuzes maken; ik werk fulltime, heb veel werk thuis, 11 paarden op stal die ik allemaal verzorg en waarvan ik er 2 rijdt. Dus wat is 'geen tijd hebben', denk ik dan altijd. Ik heb zelf nog ff tijd voor Bokt.

Ofwel TS: als je het kunt betalen, volg je hart en koop het paard van je leven!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:26

Ik ben benieuwd wat je keuze is geworden? Het is inmiddels zaterdag..

opgeheven

Re: Dilemma wbt paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:33

er zit een verschil tussen willen en kunnen ... je moet echt zeker weten dat het geen belasting voor je gaat worden..(ook financieel) ..ook moet je na een half jaar nog steeds voor het paard willen gaan..begrijp je wat ik bedoel? niet blind staren op de " ik wil het" maar ook "kan ik het"

Als je er echt voor gaat is overal een oplossing voor te vinden.. ook een bijrijder zou een oplossing voor je kunnen zijn eventueel.

Ik heb van dichtbij meegemaakt en ik wens je dan ook alle wijsheid toe..succes!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:43

Je droom paard??
Als je het financieel kan trekken....DOEN.
En een probleem is pas een probleem zonder oplossing ;)

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:04

om maar even niet te banketstaaf te doen, zal ik maar zeggen zoek even naar een leuk paard die wat makkelijker te krijgen is, en waar je op kunt gaan proef rijden, en zien wat er aan mankeerd of niet, genoeg goeie paarden hier, en die kunnen nog wel een beter zijn ook.

nu even de hele harde werkelijkheid.

je bent student met een minimumloon baantje, het paard wat jij wilt hebben heb je jaren geleden gezien toen ze nog niet beleerd was, dus geen idee hoe dat beestje nu is, ze staat in schotland, dus transport is gewoonweg niet te betalen voor je daar kun je bijna een paard voor kopen zeg, denk even goed na, het paard kopen in het buitenland, waar wil je de klinische keuring doen? wie moet dat beest ophalen? hoe wil je dat allemaal gaan betalen? er moeten van allerlei papieren bij voor ze ingevoerd mag worden, allemaal keuringen uitgevoerd, entingen, dan nog op transport per vliegtuig? vrachtauto? of wil je een paar dagen onderweg zijn met trailer? en dan per boot naar nederland? nau dat loopt echt in de papieren hoor, echt voor al dat geld wat dat gaat kosten, kun je hier een heel leuk en goed paard met goede papieren kopen die ook nog beleerd is, en waarschijnlijk al wedstrijd ervaring heeft ook nog

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:58

Zo dat is niet simpel hoor!
Ik denk dat wij deze keuze niet voor je kunnen maken. Stel als ik jou was, zou ik met dit afvragen:
Ik koop haar niet : gevolgen?
ik koop haar wel: gevolgen?

Bij mij zou dat zijn:
niet: eeuwige spijt en hoop haar ooit te kunnen kopen
wel: kans dat alles goed gaat / kans dat het mis loopt owv financiën, studies...
en als het misloopt wat is dan het gevolg? Verkopen maar weten dat ik geprobeerd heb.
MAAR wel rekening houden: als je weet dat je het financieel of ivm tijd ECHT niet aan kan en je weet dit, gun de merrie dan een eigenaar die haar goed kan onderhouden en tijd in haar steekt.

Weeg je hart op tegenover je verstand.
Ik heb een gelijkaardige keuze moeten maken. Ik zat ook met financiële problemen, maar ik wist wel dat ik mijn paard zou kunnen onderhouden en dat ik alles op alles zou zetten om haar een super leventje te gunnen. Ondertussen ben ik 3jaar verder en is alles super uitgedraaid en zit ik er veel beter voor. De merrie is telkens op de 1e plaats gekomen bij mij!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:04

ik zou kost wat het kost mijn droom-paard kopen.

Maar de transport-kosten zijn hoog en je bent de merrie kwijt geraakt wie weet is haar karakter veranderd.

Het is veel verstandiger eerst de merrie op te zoeken, dadelijk zit je met een kat in de zak

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:25

K ben momenteel op vakantie, ben zaterdagavond terug dus dan zal k op iedereen reageren :) sollicitatiegesprek ging goed, hoor morgen waarschijnlijk of k ben aangenomen, nog even spannend dus !

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:29

En :D Ben je aangenomen?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:41

Jaaaaa :d :d ! Mn vriend zei dat k weer een mailtje had van de eigenaresse, maar k kan morgen pas mn mail lezen als k weer thuis ben.. Hij had het even snel doorgelezen en ze wordt waars eerst gedekt maar er blijft zeker een mogelijkheid voor mij om haar te kopen. Dus morgen maar even goed doorlezen :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:23

Er is een mevrouw in Schotland die graag een veulen van haar wil hebben. Ze wordt dus nu eerst gedekt en mocht dat goedgaan blijft ze dus daar staan totdat het veulen kan worden afgespeent. Dit geeft mij ook weer tijd om te kijken of het allemaal gaat lukken. Het scheelt al een stuk dat ik nu ben aangenomen, maar voordat ik een besluit neem wil ik er zowieso eerst heen. Ik kan haar natuurlijk niet ongezien kopen, dat is vragen om moeilijkheden.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:30

Dus totdag het veulen afgespeend wordt.. ben je ff rekenen.. op zijn minst 15-17 maanden verder...

Mijn advies; Ga lekker op vakantie naar schotland. Ga het paard bezoeken. Misschien zelfs op haar rijden. Geef haar een kus en een knuffel en laat haar waar ze is...

Koop hier een paard dat goed bij je past. Ga rijden en genieten...

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:53

Wil, je loopt inderdaad al jaren te roepen van als ik haar vind dan.... nu heb je die kans ik zou dus zeker alles overwegen om te kijken of het financieel haalbaar is.
Als je qua tijd in de problemen komt kan je altijd toch nog op zoek naar bijvoorbeel een betalende bijrijder, dat scheelt toch ook wat in de kosten, ik zou het zeker overwegen en kijken waar de mogelijkheden liggen, dit paard vind je fantastisch dus ik zou het niet zomaar laten lopen om het maar zo te zeggen!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:54

Ik weet dat dit een redelijk oud topic is, maar het verhaal heeft sinds gister weer een nieuwe wending gekregen..

Kreeg eindelijk na 2 maand weer een mailtje van de eigenaresse: de vrouw waar t paard stond om drachtig te worden had ze eindelijk na een paar weken weer kunnen bereiken en bleek te gaan scheiden van haar man, omdat deze haar mishandelde..
Kortom ze moet t paard eigenlijk op redelijk korte termijn kwijt en t liefst aan mij, maakt niet uit voor welke prijs. Ze wil me met alles helpen e.d. heel lief allemaal.
Punt waar ik dus nu mee zit: k weet nog niet hoeveel uur k vanaf september aan mn nieuwe opleiding kwijt ben per dag/week en ik zal daarnaast ook nog moeten werken om mn huis en haar te kunnen betalen.
Bovendien werk k nu in een ijssalon die dus vanaf eind oktober dicht gaat tot volgend jaar maart, k zal dus voor de winter een andere baan moeten vinden met een voldoende inkomen om alles te kunnen betalen. En laat dat nou net niet gemakkelijk zijn in deze tijden..

Pff iemand een heldere kijk op de zaak? Tips, adviezen, dingen die k niet moet vergeten waar je ook geld aan kwijt bent enz. zijn allemaal echt heel erg welkom. Ik kan er gewoon niet van slapen nu..

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:00

Werk kan je vinden, rooster van je studie zal in principe al in de studiegids moeten staan. Baantjes in een winkel, supermarkt, thuiszorg e.d. zijn altijd wel te vinden en makkelijk te combineren met je school. Waar een wil is is een weg, je zal er misschien andere dingen voor moeten laten, maar als dit paard is wat je wilt weet ik zeker dat het haalbaar is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:02

Er is een spreekwoord dat mij heeft doen beslissen mijn 22 jaar oude verzorgpony te kopen:
Je hebt beter spijt van iets dat je hebt gedaan dan van iets wat je niet hebt gedaan

Als je spaargeld hebt en je ouders zijn vangnet zie ik het probleem niet direct. Laat haar echter wel zeker keuren voor de verkoop en ga proefrijden. Zielige verhaaltjes a la "ze moet direct weg" genoeg in de wereld helaas...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:20

foxy80 schreef:
Je hebt beter spijt van iets dat je hebt gedaan dan van iets wat je niet hebt gedaan

Ik wilde precies hetzelfde zeggen. En het is echt zo.
Over een jaar of 4 ben je klaar met school, aan het werk en kan je het betalen maar is het paard er niet meer en sla je jezelf voor je kop.

Kijk of je er (zolang je nog studeert) uit komt met je ouders en ga er voor!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:43

dat baantje bij de ijssalon kun je nu op je CV zetten:P als andere werkgevers zien dat je ervaring hebt met verkopen dan nemen ze jou eerder dan iemand zonder ervaring. Dus de kans op een baantje is nu groter. studeren is goed te doen als het paard in de buurt gestald staat. en iemand voor het geval je het echt niet haalt te komen is ook handig. als de eigenaar er vanaf moet dan kun je haar ook nog voor een leuk prijsje krijgen. dus ik zou gaan kijken en haar uitproberen:) succes ermee

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:46

Ze staat helaas helemaal in Schotland, dus even uitproberen gaat niet ;) Ik heb inmiddels ook besloten om het niet te doen, was erg moeilijk maar wel t beste denk k.
School is gewoon prioriteit nr 1 + huiswerk e.d., dan ook nog werken, sparen voor mn huis want dat is ook nog lang niet af, tijd voor vriendje, dus ook nog een paard erbij zou wel erg veel worden. Mn ouders konden ook niet bijspringen want die hebben net een vakantiehuis gekocht. Stalling is hier in de buurt niet echt te vinden, althans als je een auto hebt wel en die hebben we niet dus dan is t toch wat moeilijker.
Eigenaresse gaat me op de hoogte houden over hoe en wat er nu met haar gaat gebeuren :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:53

Waar een wil is, is een weg. Jammer dat je niet hebt doorgezet. Ik heb ook een vriend, paard (thuis!), voetbal, full-time baan en ik geef nog les ook. Het is druk en ik kan ook niet elke dag rijden, maar ik knok er wel keihard voor. En ook ik ben student geweest! Ook ik heb weleens tot middernacht geleerd omdat ik daarvoor te lang bij paard ben gebleven. Nu heb je nog de kans om haar te kopen, als je straks een huis hebt, komt het er niet meer van. Dat was voor mij ook de reden om paard aan te schaffen toen ik nog student was.

Maar goed, je zult er vast wel goed over nagedacht hebben, ik zou er alleen nog even goed mijn gedachten over laten varen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:57

dappere beslissing waar je geen spijt van zult hebben...
Een paard kopen vanwege emoties is nooit goed...
Als dat paard voor jou bestemd is, dan kom je haar nog wel een keer tegen :j

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:22

Alane schreef:
Als dat paard voor jou bestemd is, dan kom je haar nog wel een keer tegen :j

Is het niet zo, dat dat nu al gebeurd is?

De rest heb je helemaal gelijk in hoor, maar ik heb het ook meegemaakt en ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik toen die beslissing niet heb genomen!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:30

Tja, als je ouders niet kunnen bijspringen en de stalling ver weg is dan wordt het wel een hele zware beproeving.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:39

Ik had ook een paard tijdens mijn studie die ik helemaal zelf betaalde met allerlei baantjes. Het was wel te doen. Ik had alleen weinig geld om uit te gaan en kleding te kopen, met vriendinnen op vakantie was er niet bij, wedstrijd rijden en privéles nemen ook niet, maar ik heb wel elke dag genoten van mijn paard. Het is een keuze.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:55

WillemYntJee schreef:
Ze staat helaas helemaal in Schotland, dus even uitproberen gaat niet ;) Ik heb inmiddels ook besloten om het niet te doen, was erg moeilijk maar wel t beste denk k.
School is gewoon prioriteit nr 1 + huiswerk e.d., dan ook nog werken, sparen voor mn huis want dat is ook nog lang niet af, tijd voor vriendje, dus ook nog een paard erbij zou wel erg veel worden. Mn ouders konden ook niet bijspringen want die hebben net een vakantiehuis gekocht. Stalling is hier in de buurt niet echt te vinden, althans als je een auto hebt wel en die hebben we niet dus dan is t toch wat moeilijker.
Eigenaresse gaat me op de hoogte houden over hoe en wat er nu met haar gaat gebeuren :)

Klinkt ontzettend dwaas, maar naar heel je topic te hebben doorgelezen, zeg ik 1 ding en dat is laten keuren en halen !
Die baan komt wel goed (dat is je van de zomer ook gelukt) en er is stalling genoeg daar in het noorden. Tijd die maak je vrij (vooral als z'n paard echt in je stal staat).