Welke auto is geschikt voor 2-paardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:34

sevke schreef:
Dat is iets wat vele mensen niet weten.

En jij duidelijk ook niet. Je gooit allerlei termen door elkaar.

Lees de FAQ en praat geen onzin, je brengt mensen alleen maar in verwarring.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:41

Sevke, die wetgeving klopt zover ik weet wel in Belgie. De FAQ is zeer duidelijk, voor de nederlandse wetgeving. Je haalt enkel nog wat dingen door elkaar. Nogmaals, de FAQ is duidelijk, houd die aan. Ook het eerder genoemde topic ([TAO] Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd) brengt antwoord op al je vragen.

Bij de 3500 kilo auto's komt ook de Jeep Grand Cherokee voor ;)
Laatst bijgewerkt door Utixo op 16-02-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:42

weet iemand ook misschien wat een Hyundai Santa fe mag trekken en of deze hier geschikt voor zijn?
Heb gehoord dat de ANWB ze gebruikt in het caravan seizoen om caravans te trekken ( een caravan weegt gem. ook rond de 2000 kg, toch?)

Anoniem

Re: Welke auto is geschikt voor 2-paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:44

Wij hebben zelf een Galopper die 3000 kilo mag trekken.
Hij trekt makkelijk onze 2 e-pony's :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:03

devon04 schreef:
weet iemand ook misschien wat een Hyundai Santa fe mag trekken en of deze hier geschikt voor zijn?
Heb gehoord dat de ANWB ze gebruikt in het caravan seizoen om caravans te trekken ( een caravan weegt gem. ook rond de 2000 kg, toch?)

Nee, je hebt al een flinke caravan als ie de helft weegt!!

Een nieuwe Santa fé met 2.7 V6 benzine kan en mag volgens autoweek:
max. vermogen 139 kW (189 pk) bij 6000 tpm
max. koppel 248 Nm bij 4000 tpm
massa leeg 1755 kg
max. toelaatbare massa 2325 kg
max. laadvermogen 570 kg
max. aanhangermassa geremd 2000 kg
max. aanhangermassa ongeremd 750 kg
max. kogeldruk 80 kg
max. dakbelasting 100 kg

De Diesel, 2.2 4-pitter:
max. vermogen 110 kW (150 pk) bij 4000 tpm
max. koppel 335 Nm bij 1800 tpm
massa leeg 1828 kg
max. toelaatbare massa 2520 kg
max. laadvermogen 692 kg
max. aanhangermassa geremd 2000 kg
max. aanhangermassa ongeremd 750 kg
max. kogeldruk 88 kg
max. dakbelasting 100 kg

Let op, dit zijn in beide gevallen de duurste 4x4 uitvoeringen.
Wat jij doet is jouw zaak, maar het is niet mijn keuze. Hyundai heeft het bij mij verkloot met z'n kwaliteit (of zo je wil, het gebrek daaraan) en die kogeldruk is aan de magere kant, om niet te zeggen is gewoon te weinig!

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:19

hoe zit het dan met kogeldruk?
wat houd dat in?
Ik ben er niet in thuis dus informeer alleen....
Leek me leuke auto maar had dit dus nog niet gelezen....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:40

devon04 schreef:
hoe zit het dan met kogeldruk?
wat houd dat in?
Ik ben er niet in thuis dus informeer alleen....
Leek me leuke auto maar had dit dus nog niet gelezen....

Kogeldruk is de vertikale druk van de aanhanger op de kogel. Voor een tweepaardstrailer moet je zker 100kg aanhouden om soort van safe te zijn, de meeste koppelingen mogen 150kg hebben en dat is niet zonder reden (maar heeft wel enige marge).
Let er hierbij op dat de opgave van de kogeldruk op de trekhaak (typeplaatje) vaak hoger is dan wat de autofabrikant toestaat. De trekhaak onder een Santa Fé mag zeer waarschijnlijk wel 100kg of meer hebben, maar Hyundai staat maar 80kg toe voor deze auto. Dat heeft alles te maken met de constructie van de auto.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:47

Mitsubishi Pajero, sinds jaar en dag mijn trouwe trekker.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:54

Nissan Terrano
Mitsubishi pajero
opel Frontera
Hyundai Santa Fe
En de pick ups van Mitsubishi Toyota Nissan Mazda denk ik dat dat ook goede trekkers zijn.

Ikzelf heb een Nissan Terrano grijs kenteken (particulier) met een 2.4i benzinemotor van 1998. Mag 2800kg trekken en bevalt mij heel goed.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:56

Utixo schreef:
Sevke, die wetgeving klopt zover ik weet wel in [b]Belgie. [/b]De FAQ is zeer duidelijk, voor de nederlandse wetgeving. Je haalt enkel nog wat dingen door elkaar. Nogmaals, de FAQ is duidelijk, houd die aan. Ook het eerder genoemde topic ([TAO] Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd) brengt antwoord op al je vragen.

Bij de 3500 kilo auto's komt ook de Jeep Grand Cherokee voor ;)

Ik woon in Belgie. Daar is de wetgeving wel zo. Iig bedankt voor de info !

Margreet schreef:
sevke schreef:
Dat is iets wat vele mensen niet weten.

En jij duidelijk ook niet. Je gooit allerlei termen door elkaar.

Lees de FAQ en praat geen onzin, je brengt mensen alleen maar in verwarring.

Wat ben jij vriendelijk, zeg :) Ik probeer alleen maar te helpen, hoor. Wij zijn ooit eens tegengehouden en toen bleek dat we niet het juiste rijbewijs hadden (nu gelukkig wel ). Daarom probeer ik een beetje uitleg te geven. Wist niet dat het in Nederland anders was. Dacht dat die wetgeving europees was.
Zo staat het in mijn BE cursus. Ik ga er dus van uit dat het correct is.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:27

Ik rijdt met een Nissan Patol, een heerlijke auto, is niets teveel en kan met een gerust hart een 2-paards trailer trekken.
Zelf heb ik er bijna dagelijks een aanhanger van 2,5 tot 3,5 ton achter hangen, heel stabiel, voldoende koppel en reiscomfort is ook zeer goed.

Het is niet voor niets dat de Nissan Patrol en de Toyota Landcruiser graag gewilde trekauto's zijn.

Let bij het kiezen van een trekauto vooral op het maximale aanhangergewicht, gezien het feit dat je zware paarden hebt zul je waarschijnlijk een trailer kiezen met een mtm van 2400 kg, zorg dat je auto dit kan trekken.
Daarnaast is de kogeldruk heel belangrijk, anders ben je alsnog in overtreding, een 2-paards geeft 100 kg (of meer) kogeldruk.
En natuurlijk wil je wel een beetje goed kunnen wegkomen, dus let ook op voldoende koppel (Nm) (is dus niet hetzelfde als vermogen).

Deze drie dingen samen laten je automatisch uitkomen bij minimaal een suv, maar zelf ben ik niet zo gecharmeerd van suv's. Als je dan toch voor een trekauto gaat, neem dan gelijk een waardige auto en neem een terreinwagen, deze mogen vrijwel altijd 3500 kg trekken, heb je geen problemen met kogeldruk en omdat deze auto's zijn gemaakt voor in het terrein en het trekken van een aanhanger heeft deze ook voldoende koppel. Eventueel kun je op een modderig wedstrijdterrein of erf nog wel eens gemak hebben van je vierwielaandrijving.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:32

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:36

Geloof dat die auto van me vriend ook een 2 paards mag trekken..
Een chevrolet silverado stepside 1500 van 20 jaar oud :D ( nog een vrij klein model )
Maar hij kostte niet zo veel !! En echt een super fijn ding, ondanks ze leefdtijd!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:09

Das het nieuwere model Frank. Ik heb het model ervoor. Zal vanavond wel een fotootje plaatsen.
Ik heb 120 pktjes en maag 2800 kg trekken. Super fijne auto.
Trouwens als je op de link in mijn onderschrift klik dan kom je op de site van het autobedrijf van mijn vriend en daar staat mijn combinatie met trailer ook op. Dacht op de begin pagina waar de foto's voorbij komen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:39

Hoeveel weegt een Terrano II of III?

Achter de Nissan Terrano II is 1450 kilo het verantwoord maximum. Zie de richtlijn van de ANWB en RAC. Dat is evidence based best practice, hoe eigenwijs ruiter/chauffeurs ook menen te kunen zijn.

De verhouding achteroverbouw: wielbasis is relatief gunstig en een meer dan gemiddeld goed chauffeur die rustig rijdt kan er meer achter hangen.

Een paardenaanhanger met 1000 of 1200 kilo levend paard is echter ook voor die zeer ervaren chauffeur echt wel de verantwoordelijke limiet.

Dat de auto genoeg tot meer dan genoeg vermogen heeft maakt de auto alleen maar riskanter voor minder ervaren chauffeurs met eigenlijk te zware aanhanger erachter.

Omdat jouw paard het waard is :)*

hc

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:27

HC, waar haal jij dat vandaan dat 1450 kg verantwoord is??? Op mijn kenteken staat 2800 kg. (of begrijp ik jouw verkeerd??)

Miijn Nissan Terrano II weegt leeg 1600 kg.

Afbeelding

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:15

HC bedoelt de richtlijn van de ANWB.
oftewel, maximaal 75% van het gewicht van de auto, en als uiterste 85% van het autogewicht.

Daarnaast moet je er natuurlijk rekening mee houden dat het levende lading is, dit kan in tegenstelling tot 'normale' dode lading bewegen en zo ongewenste bewegingen van de combinatie veroorzaken, vooral bij een lichtere auto t.o.v. de trailer is dit risico natuurlijk meer aanwezig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:07

stefanvi schreef:
HC bedoelt de richtlijn van de ANWB.
oftewel, maximaal 75% van het gewicht van de auto, en als uiterste 85% van het autogewicht.

En dat is dus geen bedenksel van mij maar evidence based best practice.

Citaat:
Daarnaast moet je er natuurlijk rekening mee houden dat het levende lading is, dit kan in tegenstelling tot 'normale' dode lading bewegen en zo ongewenste bewegingen van de combinatie veroorzaken, vooral bij een lichtere auto t.o.v. de trailer is dit risico natuurlijk meer aanwezig.

Ga je met een auto van goed 1600 kilo op pad, dan heb je er met twee forse KWPNers zomaar 1200-1300 kilo levend gewicht achter hangen. Dat is al >80% aan levend gewicht alleen = onslim, omdat jouw paard het waard is het dat risico niet te laten lopen. Toch?

hc

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:16

ik las rav-4 twee paard MAG trekken, nee deze KAN tweepaards trekken en mag 1500 trekken.
en een Dcard rav-4 MAG 2 TON TREKKEN en rijd best zuinig heb ze allebei gereden en laatste heb ik nu.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:40

loes-freke schreef:
ik las rav-4 twee paard MAG trekken, nee deze KAN tweepaards trekken en mag 1500 trekken.
en een Dcard rav-4 MAG 2 TON TREKKEN en rijd best zuinig heb ze allebei gereden en laatste heb ik nu.

Ik geloof dat jij kan en mag met verantwoord verward.
Volgens de organisaties die er écht verstand van hebben is 1080 kilo een mooie waarde en 1250 het máximum.

Ik heb hier een echte 4x4 die 3500 kilo mag trekken, 4500 kilo kan trekken (en met een speciaal remsyteem mag) maar die met 2000 kilo verantwoord ís. Met paarden erachter is 1600-1800 genoeg.
Let wel, ik ben geautoriseerd om voertuigen met snelheidsontheffing te rijden, ben gecertificeerd meer dan gemiddeld goed/ervaren bestuurder.

Maakt verder niet uit, het zijn jouw paarden; omdat ze het waard zijn toch?!

hc

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:12

HC, 1 ding snap ik niet aan jouw verhaal. De bereden politie hier rijd ook gewoon met Nissans die niet zwaarder zijn dan de tweepaardstrailer met twee dikke KWPN'ers. Nu kan je van de gemiddelde agent zeggen dat ze de ballen verstand hebben van alle regeltjes omtrent BE rijbewijs, maar degene die de auto's heeft aangeschaft, heeft dit echt wel doordacht gedaan neem ik aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:00

Utixo schreef:
HC, 1 ding snap ik niet aan jouw verhaal. De bereden politie hier rijd ook gewoon met Nissans die niet zwaarder zijn dan de tweepaardstrailer met twee dikke KWPN'ers. Nu kan je van de gemiddelde agent zeggen dat ze de ballen verstand hebben van alle regeltjes omtrent BE rijbewijs, maar degene die de auto's heeft aangeschaft, heeft dit echt wel doordacht gedaan neem ik aan.

Het is niet míjn verhaal :)*

Ik weet niet waar degene die voor/bij de politie de autos heeft aangeschaft wel/geen rekening mee heeft gehouden
Dat maakt ook niet uit. Tot slot van rekening zijn jou paarden JOUW verantwoordelijkheid, niet die van de inkoper van de politie :)* en wat een ander doet is díens verantwoordelijkheid :)* :)*

Bepaal jij zelf maar hoe belangrijk voor jou de veiligheid van jouw paard is.
Aan de richtlijnen van de ANWB en RAC over wat verantwoord is, is geen letter onduidelijk of verwarrend :)* :)* :)*

hc

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:18

Kan je mij dan ook de link geven waar dat staat op de site van RAC en ANWB.
Vind het nogal overdreven eerlijk gezegd.
Ik snap wel dat het beter is om een zo zwaar mogelijke auto voor je trailer de hebben, maar dat wil niet zeggen dat een nissannetje van 1600 kg geen 2 paarden mag/kan/verantwoord trekken en maar max. 1450 kg. Als het er op het kenteken staat dat ie 2800 kg mag hebben dan mag dat ook en dan kan ie het ook. Ook al staat er dood of levend gewicht in. Anders hadden ze wel op het kenteken 1450 kg neergezet.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:29

Huertecilla schreef:
Het is niet míjn verhaal

Ga dan lekker je eigen mening verkondigen ipv. die van een ander.
Ik wordt een beetje moe van jou.

Onze Terrano mag 3 ton trekken, en dat doet deze met gemak. En dat is de helft meer dan hij weegt ;)
Ook is dit reuze verantwoord.

Heb ook nog een nieuw model sprinter staan. Een 515. Deze mag 3,5 ton trekken. Ook dit gaat fluitend ;)

Volgens jouw (je hebt blijkbaar geen eigen mening) mag de sprinter dan nog geen twee ton trekken.

Ja, ik lag jou heel hard uit!

Is er niet een Portugese paardensite waar je de mensjes lastig kunt gaan vallen ofzo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:55

Frank schreef:
Ga dan lekker je eigen mening verkondigen ipv. die van een ander.
Ik wordt een beetje moe van jou.

Onze Terrano mag 3 ton trekken, en dat doet deze met gemak. En dat is de helft meer dan hij weegt ;)
Ook is dit reuze verantwoord.

Heb ook nog een nieuw model sprinter staan. Een 515. Deze mag 3,5 ton trekken. Ook dit gaat fluitend ;)

Volgens jouw (je hebt blijkbaar geen eigen mening) mag de sprinter dan nog geen twee ton trekken.

Ja, ik lag jou heel hard uit!

Is er niet een Portugese paardensite waar je de mensjes lastig kunt gaan vallen ofzo?

Geweldig. Het is weer helemaal Bokt. Bevalt de boodschap niet dan moet de boodschapper maar weg _O-

Zoals ik als schreef maakt het niet uit wat eigenwijze ruiters menen te kunnen vinden. De richtlijn van de ANWB/RAC is evidence based best practice.

Het uitzoeken van een goede trekker is allemaal niet zo moeilijk:
1. de aanhanger weegt liefst niet meer dan 75% en bij een goede 4x4 maximaal 85%
2. hoe kleiner het verhoudingsgetal achteroverbouw : wielbasis hoe stabieler

Onder de streep geeft de keuze die je maakt simpel aan hoe belangrijk jouw paard voor je is :)*

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-02-09 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt