Zelf zadelkast bouwen - tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dwyne

Re: Zelf zadelkast bouwen - tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:10

Foto Lammie? ;)
Ben ook op zoek naar een zadelkast, maar geloof dat ik zelf ook even ga klussen...stukkie goedkoper!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:27

Dwyne, als je een tweedehands kledingkast kunt vinden met de juiste afmetingen, dat is vaak nog goedkoper..;)

Bedankt voor alle tips tot dusverre, heb ik wel wat aan. Blijf ondertussen wel zoeken naar een bestaande kast, scheelt me sowieso een hoop werk. :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:30

zelf klussen is niet zo heel goedkoop hoor...
Hout is tegnwoordig niet goedkoop, en degelijk hout (zals betonplex) blijft ook gewoon duur.

Hoekijzers heb je wel echt nodig voor de stevigheid, ook moet je zorgen dat het muis en vocht dicht is (op wielen of balkjes zetten zodat die bij hoger water ook droogstaat)

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:50

Had ook al gezocht naar tweedehands kledingkasten met een goede maat inderdaad, maar ze zijn allemaal net niet diep genoeg of voor mij een heel eind uit de richting dat de benzine beetje te duur wordt ;)
Hout is tegenwoordig inderdaad niet goedkoop, maar soms kan je wel een mooi restpartijtje voor een leuk prijsje kopen. Vooral deze tijd van het jaar, beginnen ze toch weer met nieuwe 'collectie' zeg maar. Blijven gewoon even verder zoeken ;) staan wel fijne tips in dit topic!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:34

Ik heb een oude tweedeurs leger kast.
Een kennis van mij heeft er een zadelsteun ingehangen(gewoon 1 uit de ruitersportzaak),onderin kunnen precies 3 voertonnetjes staan en bovenin een plank waar je spullen op kan zetten.
De zadelsteun zit aan de zijwand,zodat je je zadel er makkelijk op kan leggen.

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:19

heb je ook een foto colunder??

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:06

Dwyne schreef:
Foto Lammie? ;)
Ben ook op zoek naar een zadelkast, maar geloof dat ik zelf ook even ga klussen...stukkie goedkoper!

zal ik deze week maken...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:54

Als je op Marktplaats zoekt op Multiplex, dan zie je door heel NL aanbiedingen. Is misschien goedkoper dan bij houthandel.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:58

Ik heb een oude kast door mijn vader laten verstevigen en daar een zadelsteun, planken en verschillende hoofdstelhangers en haakjes in laten zetten. Is best wel handig! En stukken goedkoper dan een hele kast maken (zeker als je in een tweedehandswinkel een kast kan kopen of er zelf nog eentje staan hebt) of kopen!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:03

Heb wel ergens een goedkope kast gevonden...maar de maat is denk ik niet passend? 60x50(LxB) past een 18 inch zadel net niet in denk ik... dan zou ik hem mooi kunnen verstevigen en wat opknappen, maar dan moet het wel passen...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:51

Tja, ik heb alles al afgezocht voor tweedehands kasten maar er is gewoon niks in de goede maat/prijsklasse in mijn omgeving.

60x50 lijkt me wat klein inderdaad, maar je zou je zadel even op kunnen meten om het zeker te weten.

En bedankt voor de tip over multiplex, zal even gaan zoeken!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:03

Tweedehands kasten zijn inderdaad overal te vinden, maar net niet in de regio waar je zelf woont ;) dan is het weer zoveel benzine geld dat je net zo goed een nieuwe kan kopen. Maar we blijven even zoeken.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:33

Ik raad je echt aan om niet de standaard breedte te nemen, maar neem de breedte van een westernzadelkast. Ik heb een gewone standaard en mn zadel eerst scheef houden zodat ie niet met de zijkanten steeds langs de kanten gaat.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:38

DaniBanani schreef:
Tja, dat betonplex kan wel goed zijn, maar ik heb geen geldboom in de tuin helaas. :D En het schilderen zou geen enkel probleem zijn.
mdf is het goedkoopst denk ik..wat voor dikte moet ik dan minimaal hebben?

Foto's zijn erg welkom!

Ik ben op dit moment een MDF kast aan het bouwen, maar hoewel MDF best goedkoop is valt het dan nog best wel tegen qua kosten hoor! Ik was voor het MDF in totaal iets van 180 euro kwijt, en MDF moet je sowieso heel goed schilderen anders kan het niet tegen vocht. Als je nagaat dat 1 pot verf al 15 euro kost, dan wordt het dus echt niet veel goedkoper dan die 250 euro. Bovendien moeten er dan nog zadelsteunen en hoofdstelsteunen in en dergelijke, en moet je alle schroeven en zo ook nog meerekenen.

Ik heb straks dus wel een heel mooie stevige grote kast (op wielen, met zadelsteunen en hoofdstelsteunen) die precies is zoals ik wil, maar ik schat dat die me dan wel rond de 350 euro heeft gekost. Dus ook niet echt goedkoop

Voor zover ik weet is hout nog duurder dan MDF, dus hoe iemand een kast van hout kan maken voor 80 euro? Goedkoop adres dan! Tweedehands hout misschien? Want een grenen plankie kost al snel een tientje of zo!

Ik heb de wanden van 15 mm MDF gemaakt, maar de top en de bodemplaat zijn dubbel, en op de zijkanten heb ik driehoekige verstevigingspanelen gemaakt omdat ik niet wil dat de kast gaat wiebelen. Er zitten ook nog 2 legplanken in. Afmetingen 180 x 65 x 100.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:38

TeeGee, bedankt voor de tip! Dan gaan we op zoek naar een breder formaat ;) Zo zonde als je steeds je zadel tegen de wand schaaft of onhandig m eruit moet halen...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:57

Ik heb een aparte (losse) verrijdbare zadelstandaard gemaakt, die straks in de kast moet passen. Leek me wel handig. Die is inmiddels wel af, maar de kast dus nog niet.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:24

mijn kast zelf gemaakt koste 60 euro d8 ik.
Is gelakt en licht van binnen.
muis vry en kunnen er ook niet in..
Tenzij je je kast open laat staan..
zadel kan erin.. ongeveer 20 cm dieper is me kast dan me zadel lengte.
en breedte is ongeveer 60 cm.
best smalle kast maar had toen nog niet zoveel spullen(A)

Verders moet hij vochtvry zijn!
dus hout nemen wat goed tegen de vocht kan met eventueel een laagje lak ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:48

Ik ga een zadelkast laten maken en heb gekozen voor betonplexplaten van 18mm dik (badkamer en keukenkasten worden ook uit 18mm platen bemaakt). Multiplex-was 1/3 goedkoper, maar kan niet tegen water en heeft geen afgewerkte laag. Volgens mij tast paardenzweet ook het hout aan. Dus ik heb voor het duurzaamste gekozen. Want mijn kast komt onder een afdak naast de stal te staan. Alleen aan materiaal alleen ben ik toch een 300 à 350 euro kwijt
Hoe zal ze eruit zien: H 150, B 100, D 70, op wieltjes
. 2 deuren met verluchtingsroosters, op linkse deur 3 hoofdstel houders
. brede legger voor zadeldekjes
. links 2 zadeldragers tegen de achterwand
. rechts 3 of 4 smallere leggers voor bandages, ontsmettingsmiddel, borstels,....
. aan de buitenkant ook een haakje om een halster aan te hangen

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:08

nu_of_nooit schreef:
heb je ook een foto colunder??

IK zal kijken of ik die morgen even kan maken!!

SpecialG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:11

ik zou er wel een maken die zeker 1 meter diep is,
en een paar plankjes naast waar je allemaal van die kleine potjes en spulletjes op kan zetten is ook handig..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 06:45

1 meter diep is ook weer erg overdreven, vind ik.
die van mij is 110cm hoog, 75 cm diep en 70 cm breed en ik heb daar mijn dressuurzadel in hangen en daarnaast hangen aan de zijkant mijn hoofdstellen, kaptoom enz. (wel in de kast maar tegen de zijwand dus).
potjes en dat soort dingen zitten bij mij onder de klep die er bovenop zit.
overigens kostte mijn kast om hem te maken 75 euro.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:05

Die van mij is 65 cm diep en volgens mij is dat al best diep. Een kast van 1 meter diep lijkt me wel heel onhandig, de diepste kast in onze zadelkamer is 80 cm en DAT is al mega

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:49

De mijne is blijkbaar niet diep genoeg voor mijn boomloze zadel. Je kast zou minstens 70 cm diep moeten zijn, om zeker te zijn dat zowat elk zadel erin past.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:57

hier een foto van mijn zadelkast,let niet op de rommel.
[Afbeelding
Afbeelding[/IMG]IMG]

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:36

Als het zadel dwars hangt, kan de kast toch minder diep (zoals op de foto hierboven dus)