Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:40

KiWiKo schreef:
ervaring heeft mij geleerd dat als je niet elke maand iets betaald aan het paard...... je ook geen zeggenschap meer hebt!!

denk erom dat jouw lieffie die je voor een appel en een ei verkocht heb of weggegeven heb NIET meer van jou is, dat je dus geen zeggenschap heb over hoe de rest van zijn leven gaat lopen.........

als die mensen die jouw lieffie overgenomen hebben om wat voor een reden dan ook besluiten dit paard weg te doen, dan doen ze dat........ en dan gaat zo een paard gewoon de handel in......

en dat wil niemand voor zijn afgedankte dier toch?

Phara........ contract is niet rechtsgeldig.........

het enige wat telt bij de rechter is wie de kosten van het paard de laatste 6 maanden gedragen heeft. Paspoort is ook geen eigendoms bewijs.......... degene die aan kan tonen dat deze voor de kosten van het onderhoud opdraait is volgens de wet eigenaar.......... al heb je 10 contracten en 600 papieren/paspoorten....... maakt niet uit

moraal van het verhaal........... ALTIJD blijven betalen voor je afdankertje, alleen dan heb je een poot om op te staan

En dat is dus wat veel mensen niet willen (in hun ogen kunnen) en dus constructies bedenken om met een goed gevoel afstand te doen zodat er later gezegd kan worden "ïk heb er alles aan gedaan, is niet mijn schuld".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:44

KiWiKo schreef:

Ofwel; eigenaren willen snel van hun dieren af en willen niet de moeite doen om te zorgen dat het rechtsgeldig is ;) contract is contract en contractbreuk word zeker wel bestraft máár je moet wel zorgen dat je zelf de regeltjes volgt voor het opstellen enz. en er eventueel een advocaat voor over hebben. ;)

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:45

ik heb er ook een staan waar ik niets mee kan. Hij kost me iedere maand iets meer dan 250 EUR en ik geef toe, het is best zwaar. Hij is 8 en heeft botoplossing en slechte aanhectingen in de pezen. ik mag 1 keer per maand een stapritje maken en dan baal je soms wel. maar ja inlaten slapen kan ik niet over mijn hart krijgen zolang hij geen pijn heeft. het is moeilijk hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:45

pharagirlke schreef:
Ik denk he, dat veel mensen die hier beweren ze te houden: 1. niet zelf betalen, 2. nog geen ziek paard onder hun hoede gehad hebben. ;)

Dat denk je dan toch verkeerd. Het lijkt me eerder een kwestie van prioriteit en ook een bepaalde loyaliteit.

Fury08

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:48

Ik heb wel zelf een paard, en ik betaal het zelf! Maar ik kan je op een briefje geven, dat mijn paardje, mijn maatje mijn alles. Voor het leven bij mij blijft! Ookal wordt die te oud, kreupel of wat dan ook. Ik heb er voor gekozen om hem te kopen. Dan kan ik hem niet weg doen als hij niet meer naar mijn zin is, of boven de 20!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:49

Tja, als je op een pensionstal staat, waar de paarden de helft van de tijd binnen staan, dan kan ik me voorstellen dat het voor het paard beter zou zijn om te verhuizen naar een stal waar hij 24/7 buiten kan lopen. Als zich zo een mogelijkheid niet in de nabije omgeving voordoet, dan kan ik me voorstellen dat een ander tehuis, waar ze dit wel kunnen bieden, beter kan zijn. Precies zoals Steph86 schrijft dus.

Maar ik ben er ook geen voorstander van. En al helemaal niet als het dier niet zonder medicijnen pijnloos kan leven. Dan is het toch eerlijker voor het dier om het te laten inslapen. Je gaat toch niet een nieuwe eigenaar met deze kosten opzadelen (als je al iemand vindt die dat zou willen doen).
Je kunt een dier wel koste wat kost in leven houden, maar wie doe je er nu een plezier mee?

Ik heb zelf stallen en weien bij ons huis en 5 km verderop bij de zaak. Mijn kosten zijn dus vergeleken met een pensionstalling, vrij laag. Toch weet ik niet wat ik zou doen. Ik word zelf al een dagje ouder. Ik denk dat ik Isabel gewoon zou laten staan als ze niet meer bereden zou kunnen worden (zolang ze geen pijn hoeft te lijden tenminste), maar me geen nieuw paard erbij zou kopen. Dan maar ergens een paard lenen om te rijden, of mijn schoonzus vragen of we haar paard samen doen. Ik geloof niet dat zij dat erg vind. We wisselen nu ook wel eens van paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:50

pharagirlke schreef:
KiWiKo schreef:

Ofwel; eigenaren willen snel van hun dieren af en willen niet de moeite doen om te zorgen dat het rechtsgeldig is ;) contract is contract en contractbreuk word zeker wel bestraft máár je moet wel zorgen dat je zelf de regeltjes volgt voor het opstellen enz. en er eventueel een advocaat voor over hebben. ;)

nee sorrie Phara :) als een paard eenmaal verkocht is of afgestaan is dan zijn de bepalingen in een contract niet meer rechtsgeldig omdat de nieuwe eigenaar dan bepaald......... een oude eigenaar heeft niks meer te vertellen, wat je ook in dat contract zet :)

Als het paard eenmaal verkocht is dan kan je slechts hopen dat een nieuwe eigenaar zich houd aan wat er schriftelijk afgesproken is via een contract........... maar elke rechter veegt het zo van tafel omdat er geen eigendomsrecht meer is en dus geen zeggenschap :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:51

ik zou mijn paard nooit weg doen. zolang hij geen pijn heeft, mag hij bij mij zijn leven slijten. maar dat is de afspraak die ik met mijn eigen heb gemaakt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:52

KiWiKo schreef:
[ Phara........ contract is niet rechtsgeldig.........

Ofwel; eigenaren willen snel van hun dieren af en willen niet de moeite doen om te zorgen dat het rechtsgeldig is ;) contract is contract en contractbreuk word zeker wel bestraft máár je moet wel zorgen dat je zelf de regeltjes volgt voor het opstellen enz. en er eventueel een advocaat voor over hebben. ;)[/quote]
nee sorrie Phara :) als een paard eenmaal verkocht is of afgestaan is dan zijn de bepalingen in een contract niet meer rechtsgeldig omdat de nieuwe eigenaar dan bepaald......... een oude eigenaar heeft niks meer te vertellen, wat je ook in dat contract zet :)

Als het paard eenmaal verkocht is dan kan je slechts hopen dat een nieuwe eigenaar zich houd aan wat er schriftelijk afgesproken is via een contract........... maar elke rechter veegt het zo van tafel omdat er geen eigendomsrecht meer is en dus geen zeggenschap :)[/quote]
of je moet in dat contract vermelden dat het JOUW paard blijft en
je alle bijkomstige kosten buiten hooi , jaarlijkse enting en af en toe bekappen
voor je rekening neemt etc ...
niet dat dat in ons geval veel geholpen heeft ..

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:53

Isabonny schreef:
Tja, als je op een pensionstal staat, waar de paarden de helft van de tijd binnen staan, dan kan ik me voorstellen dat het voor het paard beter zou zijn om te verhuizen naar een stal waar hij 24/7 buiten kan lopen. Als zich zo een mogelijkheid niet in de nabije omgeving voordoet, dan kan ik me voorstellen dat een ander tehuis, waar ze dit wel kunnen bieden, beter kan zijn. Precies zoals Steph86 schrijft dus.

Dat is natuurlijk prima maar waarom moet een ander daarvoor betalen en neem je zelf niet de verantwoording. Er bestaan rusthuizen en penionstalling voor paarden met pensioen. Dan staan ze ook buiten en niet dag en nacht in een box maar is dan wel jouw eigen verantwoording en zou je zelf moeten betalen in mijn ogen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:54

Ik moet er overigens nog wel bij vermelden dat mijn vorige paard absoluut geen pijn heeft aan de gevolgen van zijn ataxie, ik weet alleen dat zijn toekomst onzeker is omdat het alleen maar slechter wordt.
Ik heb de nieuwe eigenaar niet opgezadeld met een paard wat duurder is in de onderhoudskosten wbt da,hoefsmid als de ''gezonde'' paarden.

Hij krijgt geen medicijnen want die zijn er voor zijn aandoening gewoonweg niet, ze heeft alleen de kosten van de jaarlijkse entingen en de hoefsmid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:55

je hebt alleen een poot om op te staan als je een redelijk geacht bedrag maandelijks betaald voor voer, stalling, weidegang en verzorging.........

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:58

Waarom zou je een paard met lichamelijke problemen nog een leven gunnen? Het dier is verder niet echt veel meer waard en je hebt er dan verder ook niets meer aan, behalve als goedkope grasmaaier. Maar dan krijg je gewoon nog de periodelijke kosten erbij.

Ik zal het dier dan een goed lever "ergens" anders gunnen.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 28-01-09 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:58

Deze mensen hebben er voor gekozen om jouw paard met ataxie over te nemen met alle lusten en lasten. Dat is toch mooi dat je iemand gevonden hebt die dat wil doen. Alleen bedoel ik dat er mensen zijn die gaan leuren met hun paard en er vanaf willen omdat ze de verantwoording niet willen nemen. Er zijn nu eenmaal niet zoveel mensen zoals door jou omschreven als afgedankte paarden, en wat doe je dan??

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:58

@ Chinou,

Ook rusthuizen kosten geld, en nee niet iedereen heeft een geldboom in de tuin staan.

Ik kan niet inzien dat ik een fout ben begaan om mijn vorige paard te verkopen.
Ondanks dat hij ataxie heeft is hij nog recreatief te berijden, maar springen kan hij gewoon weg niet meer aan zoals ik dat altijd deed met hem.
Je komt nogal ''aanvallend'' over omdat ik mijn verantwoording volgens jou niet genomen heb, voor mijn gevoel heb ik dat juist wel, juist omdat hij nu van iemand is die hem wel 24/7 weidegang kan bieden en ik juist op het moment weer niet.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:00

eenitraM schreef:
Waarom zou je een paard met lichamelijke problemen nog een leven gunnen? Het dier is verder niet echt veel meer waard en je hebt er dan verder ook niets meer aan, behalve als goedkope grasmaaier. Maar dan krijg je gewoon nog de periodelijke kosten erbij.

Ben ik blij dat er niet bij mensen zo gereageerd wordt, mensen met lichamelijke problemen die niet meer kunnen werken........
dus een paard dat niet kan bereden worden is niets meer waard?

Een goed leven bij een ander? Waarom bij een ander?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:01

ben het helemaal met kiwiko eens!!!
mensen kunnen best een ander goedkoper plekje zoeken voor een afdankertje waar je zelf gewoon de kosten voor betaald. ook dan geef je een afdankertje meer vrijheid en ruimte bv bij een boer ofzo. omdit te realiseren is verkoop van je trouwe viervoeter waar je ""zoveeeeeeeeeeel van houdt"" dus niet nodig!!!!!!!!!! ""EEN BETERE PLEK"" das dus geen reden om je maatje, je vriendje, je allesie te verkopen. Die plek kan je ook zelf realiseren!!!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:02

chinou schreef:
eenitraM schreef:

Ben ik blij dat er niet bij mensen zo gereageerd wordt, mensen met lichamelijke problemen die niet meer kunnen werken........

Een goed leven bij een ander? Waarom bij een ander?

Mensen met lichamelijke problemen gun je toch ook een beter leven?

Als een paard ergens anders welkom is waarom niet?

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:03

Steph86 schreef:
@ Chinou,

Ook rusthuizen kosten geld, en nee niet iedereen heeft een geldboom in de tuin staan.

Ondanks dat hij ataxie heeft is hij nog recreatief te berijden, maar springen kan hij gewoon weg niet meer aan zoals ik dat altijd deed met hem.
Je komt nogal ''aanvallend'' over omdat ik mijn verantwoording volgens jou niet genomen heb, voor mijn gevoel heb ik dat juist wel, juist omdat hij nu van iemand is die hem wel 24/7 weidegang kan bieden en ik juist op het moment weer niet.

zie mijn berichtje hierboven. Ik val je niet aan, ik vind zelfs dat het mooi is dat je een goed tehuis hebt gevonden en dat is toch prima!

yvettjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:04

ik heb nu ook zon paard, heb gister gehoord dat ze afgekeurd is als rijpaard. Maar wat nu? Ik vind het geen paard die ik gelukkig maak met nog 10 jaar op de wei staan. Plus dat je dan niet snel merkt of het paard steeds meer pijn krijgt. Natuurlijk is inslapen ook niet wat ik wil, maar wat anders??

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:05

@ Chonou, oeps ik stond alweer iets te snel klaar met mijn woordje zie ik, ik had je bovernstaande stukje nog niet gezien.
Sorry.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:06

Steph86 schreef:
@ Chinou,

maar wat als deze mensen noodgedwongen het paard weg moeten doen............. wat dan?

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:06

Ik kan sommige mensen ook niet begrijpen, je doet je huisdier (hond,kat,vis...) toch ook niet weg omdat ze oud versleten of niet meer bruikbaar zijn. En ja hoor ik begrijp ook wel, dat je niet al je dieren kan houden als je zelf de plaats er niet voor hebt. Ik heb het geluk dat we zelf veel ruimte hebben en mijn oudjes, en onbruikbare paarden mogen blijven. Mijn oudse rijbare merrie is nu 17jaar en gaat haar laatste jaar als wedstrijdpaard in met mij. Ik heb er nog een ruiter voor gevonden die nog heel veel van haar kan leren ook wordt ze gedekt (heeft al 2 veulens gegeven). De dag dat ik zie dat ze dit niet meer aankan gaat ze rustig haar pensioen in. We hebben zelf een kleine fokkerij dus gaat ze gewoon bij heel de kudde staan dat heeft ze echt verdient. Ook mijn oudste merrie van 27 staat in die kudde en de jonge paarden zorgen ervoor dat ze niet zielig op één plaatsje staat te staan maar mee met de rest moet en ja hoor dat doet ze nog prima. We houden er ook een paar oude paarden van verschillende mensen die voor een klein bedrag hun paarden hun laatste rust geven en ze zijn allemaal heel gelukkig bij ons.
Spijtig dat dit niet bij meerdere mensen gebeurt er komen zoveel paarden die mensen echt gediend hebben en dan als afval op een manege terrecht komen waar ze nog heel hard moeten werken om hun boterham te verdienen.
Mensen denk eraan paarden zijn geen gebruiksdingen, wanneer ze je niet meer kunt gebruiken je het maar bij het aval zet, het zijn levende wezens die ook graag een oude dag hebben draag er zorg voor ;)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:08

Diezelfde mensen konden het paard toch ook betalen toen er nog op gereden kon worden....dus waarom niet betalen voor een paard dat afgekeurd is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:09

chinou schreef:
Diezelfde mensen konden het paard toch ook betalen toen er nog op gereden kon worden....dus waarom niet betalen voor een paard dat afgekeurd is?

Omdat een afgekeurd paard vaak (hoge) medische kosten met zich mee brengt. Is dat nu echt zo moeilijk om die twee aan elkaar te linken?