rechtzaak???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:51

Het zadel willen ze toch hebben om de 2 maanden stalgeld te verrekenen ipv het paard? :? Ik denk dat ze de aanbetaling houden onder het mom van "leasekosten" die ze anders gekregen hadden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:58

Ik snap het niet helemaal. Je zegt dat je 100 euro per maand aan stalgeld betaalde en 12 uur per maand werkte, ook voor stalgeld. Wat loste je af aan het paard dan?

Verder, er staat niets op papier. Voor jou een nadeel, omdat je niet kunt bewijzen dat je aan het paard betaald hebt, wat je nu dus gewoon kwijt bent. Voor haar een nadeel, omdat ze je helemaal niets kan maken. Maak je niet druk om dat zadel, dat krijgt ze never nooit in handen. Wie eist, bewijst.....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:01

Afgekeurd en dan toch daar op die manege 5 ochtenden p/w werken >;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:11

Diablo schreef:
Ik snap het niet helemaal. Je zegt dat je 100 euro per maand aan stalgeld betaalde en 12 uur per maand werkte, ook voor stalgeld. Wat loste je af aan het paard dan?

12 uur per week, staat er!, puur voor stalling dus: 12 u /week werken en 100,00 per mnd. Dan nog de aflossing voor het paardje.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:12

listiglistje: mensen kunnen ook op bijv psychische gronden afgekeurd worden, dat wil niet zeggen dat ze bijv geen stal kunnen uitmesten of een hoofdstel invetten >;)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:13

't Lijkt me niet dat ze een rechtzaak begint tegen iemand die bij haar zwart werkt. Zonder papiertje hebben jullie beide geen poot om op te staan, en als zij zich niet aan de afspraak houdt (dus niet in de lessen lopen) dan moet jij ook zeker dat zadel niet terughangen. Wel vrees ik dat je uiteindelijk kan vergeten de eigenaar te worden van dit paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:19

Mystica schreef:
listiglistje: mensen kunnen ook op bijv psychische gronden afgekeurd worden, dat wil niet zeggen dat ze bijv geen stal kunnen uitmesten of een hoofdstel invetten >;)

Zal best dat je nog van alles kan, maar als je afgekeurd bent hoor je volgens de wet en uitkerende instanties niet ZWART te werken :Y)

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:32

Ik kan me niet voorstellen dat zo iemand een rechtzaak gaat aanspannen om de simpele reden dat zwartwerken verboden is in Nederland en omdat jullie niks op papier hebben gezet.

En dat geld dat je betaald is (in mijn ogen) leasegeld.

Maar laat je niet bang maken en geef dat zadel niet aan haar.

Maar wel jammer want ik kan begrijpen dat je nu niet meer zo snel terug gaat naar die manege...

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:41

aslo schreef:
Diablo schreef:

12 uur per week, staat er!, puur voor stalling dus: 12 u /week werken en 100,00 per mnd. Dan nog de aflossing voor het paardje.

inderdaad zo klopt het ja :) en dan 3 jaar lang 1x per jaar een vast bedrag betalen als aflossing voor het paard

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:43

Mystica schreef:

hier wilde ik me niet al teveel over uitlaten want is nogal prive maar zo zit het inderdaad ;)

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:48

ik baal gewoon ook heel erg van de situatie.. heb in die anderhalf jaar erg veel meegemaakt met t paardje en wilde haar ook liever niet kwijt ;( maar zo heb ik weinig keuss.. in het begin kon ze van de stal naar de bak lopen met de rest van de groep dan was er niks aan de hand.. maar ze raakte helemaal in paniek zodra ze in haar eentje ergens naar toe moest zonder andere paarden of als ze ergens anders naar toe moest dan naar de bak puur omdat ze het gewoon niet gewend was.
maar het is daar op die manege gewoon zo erg verpest voor mij en zo oneerlijk gegaan dat ik vrees dat het niet meer goed komt omdat je zoiets toch niet snel vergeet..
en mensen kunnen hier reacties gaan plaatsen over toch zwart werken terwijl je afgekeurd ben.. maar geef toe.. iedereen hier is toch paardenliefhebber.. t gebeurd denk ik iedereen wel eens dat je een paardje tegen komt waar je op slag verkocht aan bent en veel voor wilt doen..

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:53

natuurlijk ben je helemaal gek van dat beestje, daarom is het ook verschrikelijk voor je dat je hem nu kwijt raakt!! :(:)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:55

AmandieJ schreef:
inderdaad zo klopt het ja :) en dan 3 jaar lang 1x per jaar een vast bedrag betalen als aflossing voor het paard

Je hebt de stalling/lease goed betaald moet ik zeggen. De eigenaresse heeft dus naast die 100,00/mnd ook nog eens een gratis kracht gehad die normaliter bruto ca. 6,00/u had moeten kosten (ik ga uit van minimumloon 20 jarige). Is 72,00 in de week maal 13 weken : 3 mnd = 312,00 euro per maand plus 100,00 = 412,00 euro per maand.

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:07

aslo schreef:
AmandieJ schreef:

Je hebt de stalling/lease goed betaald moet ik zeggen. De eigenaresse heeft dus naast die 100,00/mnd ook nog eens een gratis kracht gehad die normaliter bruto ca. 6,00/u had moeten kosten (ik ga uit van minimumloon 20 jarige). Is 72,00 in de week maal 13 weken : 3 mnd = 312,00 euro per maand plus 100,00 = 412,00 euro per maand.

ia ik weet het het is belachelijk veel geld.. maar de stalling is daar ook erg duur. de gewone pensionkosten als je wilt dat je paard ook buiten komt in de winter plus 2 lessen in de maand is 375 euro per maand. en ik had 4 x in de maand les dus dan kom je wel ong. op dat bedrag uit.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:08

listiglistje schreef:
Mystica schreef:

Zal best dat je nog van alles kan, maar als je afgekeurd bent hoor je volgens de wet en uitkerende instanties niet ZWART te werken :Y)

Dat zwart werken niet mag staat ook buiten twijfel hoor :+ Imo zou dit ook best onder vrijwillegerswerk kunnen vallen aangezien TS nooit geld ervoor gevangen heeft. Daarnaast zelfs nog bij moest betalen ook. 12 uur in de week werken en dan ook nog 100 in de maand moeten bijbetalen, dan is dit of een megadure stalling, of TS heeft misschien echt "vrijwillgerswerk" gedaan.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:21

Het zadel is van jou dat kunnen ze niet afpakken.
Het komt geheel over dat de manege eigenaar niet zijn afspraken nakomt.
En dat hij nu gaat dreigen omdat je 2 maand niet hebt gewerkt en ze pakken je dan terug met het paard die jij al gedeeltelijk hebt afgelosd. Vind dit als een gemeen spelletje overkomen.

Authentic

Re: rechtzaak???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:24

Dit valt niet onder vrijwilligerswerk, dit werk heeft ze namelijk gedaan om iets te betalen. :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:33

Klopt, maar het hele zwartwerkgebeuren was het probleem niet he? TS weet dat dat een rechtzaak moeilijker kan maken, verder vind ik dat nogal muggezifterij :=

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:33

Ben het helemaal met de meeste mensen eens. Zadel is van jou en blijft van jou. Niemand heeft iets op papier staan dus bewijzen zijn er niet. Zou een kort afsluitend briefje schrijven met als laatste opmerking dat het voor jou afgesloten is en verder niet meer reageren op enig contact van hun kant.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:42

Laten we nou eens uitscheien over de kwestie afgekeurd of niet. Dat heeft helemaal niets met deze zaak te maken. Als een werkgever een 20 jarige zwart laat werken met het vooruitzicht op... Dan zal dat de 20 jarige echt niet zo aangerekend worden als de werkgeefster. Wordt misschien nog leuk als de belastingen dat bedrijf eens binnenste buiten keert...

Ik maak me er eigenlijk behoorlijk boos over dat iemand als Listiglistje fijn loopt te veroordelen en verder niet veel toe te voegen heeft aan dit topic. Zelf zonder zonden toevallig?? WAAR BEMOEI JE JE MEE!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:30

TS, heb je ook al afgelost op het paard dan?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:28

Als ik dit zo lees kan ik niet anders concluderen dat het een waardeloos bedrijf is, in alle opzichten.
@ TS: in het vervolg álle afspraken op papier zetten.... sterkte!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:24

Als jij de bon hebt van het zadel en een bankafschrift, heb je bij mijn weten alle beijzen dat het zadel van jou is.
Niet bang laten maken en het zadel gewoon lekker houden, het is en blijft van jou.
Als het een rechtzaak zou worden dienen zij (die mevrouw) aan te tonen dat het zadel van hen is.
Dat zal ze niet lukken.
Over de rest:
Je kunt proberen het alsnog op de papier te krijgen, maar ik denk dat die mevrouw dat niet zal willen.
Ik ben bang dat je daar voor niets hebt gewerkt, al zijn mondelinge afspraken ook geldig,maar o zo moeilijk te bewijzen.
Nu was je moeder er wel bij, maar dat is famillie en dat zal een rechter ook zo zien.
Als een onafhankelijke derde was geweest had je sterker gestaan.
Lastige situatie.............
Je kunt proberen om je geld, dus 1/3 wat je al betaald hebt terug te vorderen, maar of zij zullen gaan betalen?
Geen idee, het voelt voor mij alsof ze dat niet zullen gaan doen.
Maar niet geschoten is altijd mis.
Je recht hebben en je recht krijgen zijn helaas in dit land 2 heel verschillende dingen.
Je kunt natuurlijk altijd even informeren bij rechtshulp bij jou in de buurt.
Veel succes

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:59

Dan heb je dus met je werk en je maandelijkse betaling je stalgeld (of leasegeld) voldaan. Omdat je hiermee geen koopsom hebt betaald, heb je ook geen recht op enig eigendomsdeel van het paard.

Het zadel staat hier buiten, dit heb jij zelf aangeschaft en met goedkeuring van de eigenaar van het manegepaard gebruikt. Dit zadel blijft gewoon jouw eigendom.

Dat het paard is ingezet voor de lessen is buiten de afspraken om, maar kun je dit ook bewijzen? Ik denk dat je dit beter destijds had moeten bespreken en er betere afspraken over had moeten maken toen het aktueel was.

Heb je ook al aflossing betaald, zoals afgesproken was? Want dat geld zou je wel terug kunnen vorderen cq. kunnen zien als aanbetaling.

AmandieJ schreef:
aslo schreef:

ia ik weet het het is belachelijk veel geld.. maar de stalling is daar ook erg duur. de gewone pensionkosten als je wilt dat je paard ook buiten komt in de winter plus 2 lessen in de maand is 375 euro per maand. en ik had 4 x in de maand les dus dan kom je wel ong. op dat bedrag uit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:39

Ze kan de evt. betaalde aflossing wel terugvorderen, maar er staat niets op papier. Ze zal dus waarschijnlijk niet kunnen aantonen dat ze een deel van het paard betaald heeft. Ik denk dat ze daarnaar kan fluiten.