Wat is een goede trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:40

Rhodos schreef:
- Westfalia
- Ifor Williams
- Weijer
- Bockmann
- Humbaur
- Wesco
- Hotra
- Atec

- Cheval Liberte

Dit is de correcte volgorde waarbij Ifor eigenlijk apart moet staan, het is een klasse apart, zowel in degelijkheid als in gewicht. Er zijn niet veel auto's die een Ifor echt legaal aan de haak mogen hebben, eigenlijk mogen alleen de grote 4x4's een Ifor aan de haak hebben.

Over Cheval Liberté heb ik geen mening, die ken ik alleen van naam, nooit in het wild meegemaakt en op de beurs blinkt alles.

Bockmann en Humbauer zijn goede trailers, maar nogal wat duurder dan een Weijer, vandaar de plek, aangezien de techniek feitelijk identiek is.

Wesco is niet altijd even best als het om service gaat. Gemiste kans, want technisch is het geen foute trailer.

Hotra en vooral Atec is voor "ik wil wel, maar ik kan niet" Ze zijn niet duur en dat heeft een reden, de contructie is licht en daarmee zwakker dan de overige trailers. Maakt niet uit als je een braaf en rustig paard hebt, maar als je er eentje hebt die flink rondspringt in de trailer, dan vrees ik dat je de schade aan het chassis na 5 jaar duidelijk kunt traceren.

Opie1991

Re: Wat is een goede trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:53

IKKE wat vind jij niet duur voor een nieuwe trailer dan???
Ben ik erg benieuwd naar????

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:56

ik heb een hotra salinero echt kei fijne trailer

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:59

ikke schreef:
Rhodos schreef:
- Westfalia
- Ifor Williams
- Weijer
- Bockmann
- Humbaur
- Wesco
- Hotra
- Atec

- Cheval Liberte

Dit is de correcte volgorde waarbij Ifor eigenlijk apart moet staan, het is een klasse apart, zowel in degelijkheid als in gewicht. Er zijn niet veel auto's die een Ifor echt legaal aan de haak mogen hebben, eigenlijk mogen alleen de grote 4x4's een Ifor aan de haak hebben.

Over Cheval Liberté heb ik geen mening, die ken ik alleen van naam, nooit in het wild meegemaakt en op de beurs blinkt alles.

Bockmann en Humbauer zijn goede trailers, maar nogal wat duurder dan een Weijer, vandaar de plek, aangezien de techniek feitelijk identiek is.

Wesco is niet altijd even best als het om service gaat. Gemiste kans, want technisch is het geen foute trailer.

Hotra en vooral Atec is voor "ik wil wel, maar ik kan niet" Ze zijn niet duur en dat heeft een reden, de contructie is licht en daarmee zwakker dan de overige trailers. Maakt niet uit als je een braaf en rustig paard hebt, maar als je er eentje hebt die flink rondspringt in de trailer, dan vrees ik dat je de schade aan het chassis na 5 jaar duidelijk kunt traceren.

tss wa een onzin van een hotra trailer van ik wil wel maar ik kan niet is gewoon een goeie trailer hoor of je paard stil staat of niet ze zijn goed en veilig anders worden ze niet verkocht

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:04

Ik heb een 2 paards Hotra Jumper. Perfect en goede wegligging.

Heb ik nieuw gekocht voor 5600 euro. Hout met rubbergietvloer en zadelkamer erin. Mijn vriendin had een Bockman gekocht polyester met zadelkamer en was 1000 euro duurder.

En wat nou niet duur!!! vind het 5600 euro aardig geld voor een trailer!!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:12

hotra is idd een minder merk al worden ze steeds beter
ik heb toen voor een henra gekozen. mede vanwege de hoogte. (2.35) ik heb wel een kunstof bodem erin met 15 jaar garantie. enz
misschien heb je hem wel eens gezien en anders zie je hem over paar weken :P
heb wel een 2paards dan
mag ik weten welke dealer je hem gaat aanschaffen?

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:20

Ik heb hem gekocht bij vanhooffaanhangwagens.nl in Drunen. Perfect geholpen en zeer goede service.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:31

Ik heb hiervoor een wesco gehad. En de service is idd bar slecht. De man was al sjacharijnig toen ik m aan de telefoon had. En t kwam er op neer dat niemand z'n trailer goed onderhoud en het dus allemaal eigen schuld is. Maakt niet uit of deze binnen staat, keurig onderhouden etc etc.

Afwerking wesco laat ook te wensen over ''mijn ervaring''

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:34

hotra trailers willen nogal wel eens wat mankeren met de wanden(rotten snel bij sommige)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:39

Niks mis met Hotra, maar een Mercedes zit nou eenmaal ook iets anders in elkaar dan een Skoda ;) dat is wat Ikke bedoeld met "ik wil wel, maar ik kan niet"
Net als een wannabee auto´s die de combi met trailer maar net kunnen hebben tot er wind of een heuvel oversteekt....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:46

ikke schreef:
Maakt niet uit als je een braaf en rustig paard hebt, maar als je er eentje hebt die flink rondspringt in de trailer, dan vrees ik dat je de schade aan het chassis na 5 jaar duidelijk kunt traceren.

En dat zelfde geld voor de andere trailers die jij zo geweldig vind :+
Een westfalia, die prima onderhouden is, maar die is wel zo krom als een hoepel!
Een nieuwe weijer binnen no-time krom ;) En dat kwam enkel en alleen door wat er in stond te springen.Alle karren kun je met gekke dieren krom krijgen!

Wanden van hotra kunnen slecht zijn, maar als je dat snel ontdekt zetten ze er nieuwe wanden in ;) Er zijn daar in het verleden problemen geweest met de houtleveranciers....

cissy schreef:
Niks mis met Hotra, maar een Mercedes zit nou eenmaal ook iets anders in elkaar dan een Skoda dat is wat Ikke bedoeld met "ik wil wel, maar ik kan niet"

Tegenwoordig worden er ook al geen slechte auto's gemaakt ;)
Trekkracht is ook heel wat anders als de kwaliteit van laswerk etc etc
Kwaliteit van het laswerk van hotra is gewoon goed. Evenals de rest. Ik heb me er ook mede door mijn werk extra in kunnen verdiepen... Ik werk namelijk bij een jaja trailerfabrikant :+ Alleen dan niet voor paardentrailers...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:04

Rianneke schreef:
cissy schreef:
Niks mis met Hotra, maar een Mercedes zit nou eenmaal ook iets anders in elkaar dan een Skoda dat is wat Ikke bedoeld met "ik wil wel, maar ik kan niet"

Tegenwoordig worden er ook al geen slechte auto's gemaakt ;)
Trekkracht is ook heel wat anders als de kwaliteit van laswerk etc etc
Kwaliteit van het laswerk van hotra is gewoon goed. Evenals de rest. Ik heb me er ook mede door mijn werk extra in kunnen verdiepen... Ik werk namelijk bij een jaja trailerfabrikant :+ Alleen dan niet voor paardentrailers...

Dan zal ik het voor je uittekenen. Hotra en Atec hebben de dissel aan de vooras gelast. Van daar gaan de krachten via de zijbalken naar de tweede as en van daar naar de achterbalk van het chassis. De assen zitten vast in het chassis en indien daar schade ontstaat is de as niet te vervangen.
Weijer (en Wesco, Bockmann, Humbauer e.d.) Hebben een doorlopende disselbalk tot aan de achterbalk. op dat frame worden de assen met moeren en bouten vastgeschroefd. Niet alleen zijn assen dus te vervangen bij schade, ook de sporing is afstelbaar, waar dat bij Hotra en Atec in de constructie vastligt en je achteraf geen stelmogelijkheden meer hebt.
Natuurlijk krijg je met geweld alles stuk, het verschil is echter dat de Westfalia uit elkaar kan en met nieuwe delen weer gerepareerd kan worden, waar een Hotra gewoon total-loss is, DAAR zit het verschil.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:08

*kruipt morgen (als het weer het toelaat) onder trailer om te kijken hoe balken vastzitten*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:12

cissy schreef:
*kruipt morgen (als het weer het toelaat) onder trailer om te kijken hoe balken vastzitten*

Doe eens foto's.......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:34

bijvoorbeeld! maar trailer staat buiten en gezien het weer ga ik niet graag op de grond liggen ;)

felicity
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:36

Dankjewel voor de vele berichten.
Even voor de duidelijkheid het gaat om een 1 1/2 paards trailer en niet om een 2 paards trailer.
Mijn paarden gaan apart op de trailer.

Ifor williams vind ik altijd wel mooie trailers om te zien. Alleen heb ik ooit een paard gehad die zenuwachtig werd van al dat gerammel. Of hoort dat eigenlijk niet?

Ik ga ook nog even naar de andere merken kijken.

Westfalia word hem niet. Die heeft alleen 2 paardstrailers.
Ga nu naar een wijer kijken.
⚠️ felicity kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:00

Voor een groot gedeelte kan ik mee gaan met de posts van Ikke. Wij rijden met een 23 jr. oude Weijer, en inderdaad: mensen schrikken van de leeftijd, zonder de trailer gezien te hebben. Het ding verkeert in zeer goede staat, zonder dat we er al te veel onderhoud aan gehad hebben.

Als ik dan de Hotra's bezie van een aantal kennissen (en dat zijn er in ieder geval 4), dan ben ik toch heel blij met ons "oude barrel".

Onze trailer maakt de nodige km's, gaat soms mee naar Polen, volgestouwt met goederen, er hebben paarden in gestaan die het ding deden stuiteren, en hij staat onder een afdak waar de wind eigenlijk vrij spel heeft. Mocht er ooit een nieuwe moeten komen, dan gaat mijn voorkeur zeker weer uit naar een Weijer, puur om de degelijkheid.

felicity
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:32

Super weijer is dus een goede trailer.

Ik heb nu een mailtje gehad over de Humbaur single en de Thiel pico.
De Thiel Pico klonk wel goed een vol polyester trailer met kunststof/alumium bodem met 15 jaar garantie.
De verdere specificaties krijg ik via de post. Maar dit is volgens mij een vrij onbekende trailer (is het een huismerk) en twijfel dus weer aan de kwaliteit. Iemand ervaring mee.
⚠️ felicity kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:38

Thiel is om de donder geen huismerk. Thiel is een goede middenklasse trailer. Zoals gezegd, een "immitatieweijer" maar los daarvan is de kwaliteit best goed en je hoeft je niet te schamen om ermee te verschijnen. Persoonlijk heb ik in dit lijstje een lichte voorkeur voor Humbauer, maar dat is vooral omdat ik Humbauer wat beter ken.

felicity
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:51

Ik had er nog nooit van gehoord van Thiel vandaar dat ik dacht dat het misschien een huismerk was.
Ik vond de Thiel ook goed klinken. Ik weet niet waarom maar deze trailer trekt mij wel. Van de week krijg ik de uitgebreide informatie binnen van de Thiel en de Humbauer kan ik mooi vergelijken. En wil zoiezo een afspraak maken bij de dealer (hier redelijk in de buurt). Ze verkopen daar ook nog Henra en Westfalia (helaas deze niet in anderhalf paards).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:37

ikke schreef:
Natuurlijk krijg je met geweld alles stuk, het verschil is echter dat de Westfalia uit elkaar kan en met nieuwe delen weer gerepareerd kan worden, waar een Hotra gewoon total-loss is, DAAR zit het verschil.....

Dus dat is nu volgens jou het enigste verschil? Bij schade kun je het maken? Nou als je flink schade rijd kun je je trailer beter opruimen... Tenzij je het gehele! onderstel vervangt, maar dat staat weer niet in verhouding met het kopen van een nieuwe kar...
Als een trailer degelijk in elkaar gelast is kan er net zoveel mee gebeuren als met een weijer die volgens jou geweldig degelijk is.
Ik vind weijers trouwens echt belabbert achter de auto hangen ookal is ie afgestelt. Maar dat is dan vast dat degelijke zonder comfort...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:50

Rianneke schreef:
ikke schreef:

Dus dat is nu volgens jou het enigste verschil? Bij schade kun je het maken? Nou als je flink schade rijd kun je je trailer beter opruimen... Tenzij je het gehele! onderstel vervangt, maar dat staat weer niet in verhouding met het kopen van een nieuwe kar...
Als een trailer degelijk in elkaar gelast is kan er net zoveel mee gebeuren als met een weijer die volgens jou geweldig degelijk is.
Ik vind weijers trouwens echt belabbert achter de auto hangen ookal is ie afgestelt. Maar dat is dan vast dat degelijke zonder comfort...

Het punt is dat sommige trailers gewoon minder degelijk in elkaar zitten. Goedkoop komt ergens vandaan en inleveren op het onderstel is een van de weinige mogelijkheden om een trailer lichter en goedkoper te maken.
Ik heb hier een Westfalia in onderdelen liggen, je kunt dus nogal wat in elkaar rijden aan mijn trailer voordat ik 'm total loss verklaar.
Ik weet niet wat jouw defenitie van belabberd is, maar ik heb meerdermalen Weijers aan de haak gehad (verschillende types) en nooit problemen gehad, of de trekauto nu een Opel Kadett of een Land Rover Discovery was, die Weijer deed gewoon z'n werk.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:02

Rianneke schreef:

Ik snap dit ook niet helemaal, onze Weijer ligt als een blok achter de auto, of dat nu de Ford Transit van mijn ouders is, of mijn eigen Peugeot 306 Stationwagon. Vol of leeg, het maakt weinig uit. Oke, mijn auto heeft er iets meer moeite mee, om op te trekken dan, maarja.... de trailer mag eigenlijk ook niet achter de Peugeot hangen ;). En dan is onze trailer de laatste ik-weet-niet-hoeveel-jaar helemaal niet meer afgesteld :D

Mijn zus heeft een Sluis trailer, en hoewel dat toch een dure, luxe trailer was vind ik dat ding weer slecht achter de auto hangen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:57

ook ik heb wel eens een weijer achter de auto gehad (2 paards) en het lag echt als een blok achter de auto. Goed rijcomfort.
Had de trailer geleend, en het was 1 van de duurdere uitvoeringen, maar hij lag echt goed achter de auto

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:58

Ja en zo kunnen we nog bladzijdes doorgaan dat de Weijer zo perfect is. Dat weten we nou wel.De een heeft er een goede ervaring mee en de ander niet.

Ik ben blij met mijn Hotra Jumper. Nooit geen klachten aan gehad. Het enige wanneer ik hem gebruik is als ik naar het bos en de dierenarts ga.

Ik zou gewoon kijken wat wil je, waar moet de trailer aan voldoen, wat is je budget en op je gemak eens naar verschillende zaken gaan voor info en prijs.