Vrachtwagen rijbewijs, chauffeursdiploma verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:17

Waratje schreef:
gomir schreef:
Nogmaals er is verschil tussen theorie zonder chauffeursdiploma en met chauffeursdiploma! Zowel in hoeveelheid leerstof als in exameneisen.
Het verschil is alleen zo klein en de kosten schelen nauwelijks dat je in de praktijk net zo goed gewoon het chauffeursdiploma kan halen.

Je zit dan wel vast aan de nascholing (35 uur in 5 jaar) en het is NIET verplicht als je NIET voor je beroep rijdt, ook niet na 9 september 2009.

Zie nogmaals bovenstaande quote :+

Dan mag je mij uitleggen waarom ik na die 3 theorie-examens gewoon mijn chauffeursdiploma gekregen heb. Ik rij niet voor mijn beroep, is ook nooit de bedoeling geweest, dus in die zin heb ik het niet nodig, maar die examens moest je wel gehaald hebben. Er was echt geen verschil in de examenstof, hoor, ik zat gewoon tussen de aanstaande truckers met de examens ;)

En dan nog; je MOET al die moeite doen om die bewijsjes te verzamelen, neem dan ook dat diploma. Binnen is binnen, kost niks extra's en doet het nog steeds goed op je CV.

bromfiets

Re: Vrachtwagen rijbewijs, chauffeursdiploma verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:20

Er zit wel degelijk verschil tussen :j Er was bij ons in de "klas" een dame die gezakt was voor ccv-b, maar wel opmocht omdat ze voor zichzelf zou gaan rijden.

Het zijn dus dezelfde examens, alleen mag je voor enkel theorie (geloof ik) 2 of 3 fouten meer hebben. :)

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:24

Heb het even aan mijn vader gevraagd, hij is vrachtvagenchauffeur.
Hij zegt dat je boven de 7,5 ton een chaffeurs diploma moet hebben :j

Reggyheijens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:19

Bromfiets heeft gelijk. er is een verschil hoewel dat erg klein is.

Om praktijkexamen voor de vrachtauto te mogen doen moet je in het bezit zijn van 2 certificaten. anders mag je gewoon geen praktijkexamen doen. de 2 vakken zijn: Verkeer/Techniek en Admininistratie. Voor deze vakken kun je op 2 niveau's examen doen:
namelijk voor het CCV-B diploma of voor het rijbewijstraject. Het verschil in het examen is alleen heel klein zodat bijna iedereen het CCV-B examen doet want qua prijs maakt het niets uit.

Na september 2009 verandert er weer wat: degene die beroepschauffeur wil worden krijgt er drie vakken bij.
Als iemand alleen in het weekend of in ieder geval minder dan 12 uur per week met de vrachtauto rijdt is het geen beroepschauffeur en dan verandert er nauwelijks iets.
De verplichte nascholing geldt alleen voor de beroepschauffeurs.

Voor meer info kun je ook BLOM Verkeersschool bellen. die weten er veel vanaf en ze staan meestal ook met een stand bij de Hengstenkeuring in Den Bosch en Indoor Brabant. (www.verkeersschoolblom.nl)

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:26

Heb er inderdaad ook al info bij aangevraagd en wil ook bij Blom gaan lessen.
Nogal een warrig verhaal over het hoe en wat, mijn beslissing staat al wel vast om hoe dan ook een chauffeursdiploma erbij te halen.
Je weet maar nooit waar het goed voor is en de combi waar ik mee wil rijden lijkt me toch al boven de 7500 ton te komen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:35

Je kan volgens mij beter bij Wim Luijten gaan lessen, is dichter bij en goedkoper :)

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:37

Daar heb ik mijn E gehaald.
Is idd misschien wel slim om even na te vragen wat het daar kost.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:42

Blom is toch wel een stuk goedkoper, heb net de prijzen vergeleken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:45

Hmm, ik heb hem wel via mijn baas gehaald. Dan zal het verschil daar in zitten :D

Veel succes met halen in ieder geval :P

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:50

Haha dat verklaart een hoop :D

Bedankt!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:46

Waratje schreef:
Dan mag je mij uitleggen waarom ik na die 3 theorie-examens gewoon mijn chauffeursdiploma gekregen heb. Ik rij niet voor mijn beroep, is ook nooit de bedoeling geweest, dus in die zin heb ik het niet nodig, maar die examens moest je wel gehaald hebben. Er was echt geen verschil in de examenstof, hoor, ik zat gewoon tussen de aanstaande truckers met de examens ;)

Dan heb je dus gewoon via je rijschool de theorie-examens voor CCV-B gedaan.
Het is ook niet zo gebruikelijk om de theoriecertificaten enkel voor groot rijbewijs te halen dus rijscholen vragen vaak standaard de CCV-B examens aan ;)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:32

als ik het nu goed begrijp hoef ik geen bijscholing te doen:

ben wel van na 1955
rij niet voor een baas of voor mijn beroep. Gewoon met mijn eigen paarden.
Heb alleen C met verkeer, dus niet de vakken voor beroepschauffeur gedaan indertijd

Mijn combinatie is wel zwaarder dan 7,5 ton, nl 11 ton. Zou officieel een bewijs van inschrijving moeten vragen voor eigen vervoer. ( mag dan geloof ik 14 uur per week rijden) Heb dat nooit gedaan, omdat aan mijn rijbewijs niet direct te zien is dat ik maar een "beperkt " C - rijbewijs heb. Tot nu toe kijkt oom agent er niet naar. Wie heeft hier ervaring mee?? Gaat dit in de toemomst meer opvallen?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:18

bewijs van inschrijving eigen vervoer (van de Siev) bedoel je? Volgens mij is dat alleen als je beroepsmatig met je eigen goederen onderweg bent. Dus een groothandel die z'n spullen naar de klant brengt enz.
Als jij gewoon als particulier onderweg bent hoeft dat volgens mij niet en ik meende zelfs dat het voor levende dieren sowieso niet hoeft. Dus al zou je in paarden handelen, heb je dat nog niet nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:39

sflj schreef:
bewijs van inschrijving eigen vervoer (van de Siev) bedoel je? Volgens mij is dat alleen als je beroepsmatig met je eigen goederen onderweg bent. Dus een groothandel die z'n spullen naar de klant brengt enz.
Als jij gewoon als particulier onderweg bent hoeft dat volgens mij niet en ik meende zelfs dat het voor levende dieren sowieso niet hoeft. Dus al zou je in paarden handelen, heb je dat nog niet nodig.

Fout. Wanneer je op enigerlei wijze geld maakt met de goederen die je vervoerd, dan moet je een inschrijvingsbewijs hebben. Een particulier kan gaan en staan waar ie wil, die heeft niks nodig.

barrye schreef:

ben wel van na 1955
Heb alleen C met verkeer, dus niet de vakken voor beroepschauffeur gedaan indertijd

Mijn combinatie is wel zwaarder dan 7,5 ton, nl 11 ton. Zou officieel een bewijs van inschrijving moeten vragen voor eigen vervoer. ( mag dan geloof ik 14 uur per week rijden) Heb dat nooit gedaan, omdat aan mijn rijbewijs niet direct te zien is dat ik maar een "beperkt " C - rijbewijs heb. Tot nu toe kijkt oom agent er niet naar. Wie heeft hier ervaring mee?? Gaat dit in de toemomst meer opvallen?

Ehm, heb je jezelf al gerealiseerd dat je onverzekerd rondrijdt?? Oom agent kijkt dan wel niet zo nauw, de verzekering zoekt het haarfijn uit en komt vervolgens met de rekening bij je.
Voor je eigen paarden hoef je verder niks te hebben, maar dat chauffeursdiploma zou ik rap gaan regelen, voordat je nooit meer aan iets met paarden hoeft te denken........

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:50

Ik hoef helemaal geen chauffeurs diploma te halen. Ik heb mijn C - rijbewijs gehaald in een tijd dat je dat nog met alleen rijden en een theorie onderdeel verkeer kon halen. Juist omdat ik het niet voor anderen doe.

Het zou van de zotte zijn als al die mensen die net als ik het in de loop van de jaren zo gehaald hebben nu wel een chauffeurs diploma moeten halen. Dat zou nl. betekenen dat je ALLES over moet doen, rijden, en de 3 theorie vakken. Vroeger was de eis dat je deze 4 onderdelen binnen 1 jaar moest halen voor je chauffeursdiploma. Dus kun jer niet even 2 theorie vakken erbij halen.

Ik rij ook niet voor mijn eigen bedrijf, alleen mijn prive paarden, de stichting eigenvervoer is inderdaad volgens mij alleen voor mensen die het voor hun beroep doen. Zou ook mijn auto terug kunnen laten keuren naar 7,5 ton.

Ik vind het alleen vreemd dat op mijn rijbewijs gewoon staat dat ik onderdeel B, C en E heb. Je kunt er niet aan zien wat voor "soort "C ik ooit gehaald heb.

Ziet het rijbewijs van iemand dioe C+ chauffeurs diploma heeft gehaald er dan anders uit? Wie weet dat??

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:55

Je ziet het niet op het rijbewijs, het chauffeursdiploma is een apart papiertje dat je bij je dient te hebben :)

Maar op particulier vervoer is dit niet van toepassing, die hoeven ook geen tacho te gebruiken e.d.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:08

Met mijn theorie lessen werd ons op het hart gedrukt toch altijd een tachograaf te gebruiken.
Ingeval van een ongeluk kun je dan tenminste aantonen dat je bijv. niet te hard hebt gereden.

Maar goed de meeste in mijn groep haalden gewoon het chauffeurs diploma.
Ik ben wel vaker aangehouden voor steekproefcontrole en heb mijn rijbewijs moeten laten zien. Er werd ook nooit gevraagd of ik wel een chauffeurs diploma heb. Terwijl ik met een "gewone "veewagenbak ( aluminium met rood ijzer rond rij) Mercedes 1114.

Ik vind dat je maar heel moeilijk verder info kunt vinden wat je nu als vervoerder van je prive-paarden allemaal wel en niet moet doen.

Weet iemand hier een site of adres voor??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:25

barrye schreef:
Ik hoef helemaal geen chauffeurs diploma te halen. Ik heb mijn C - rijbewijs gehaald in een tijd dat je dat nog met alleen rijden en een theorie onderdeel verkeer kon halen. Juist omdat ik het niet voor anderen doe.

Het zou van de zotte zijn als al die mensen die net als ik het in de loop van de jaren zo gehaald hebben nu wel een chauffeurs diploma moeten halen. Dat zou nl. betekenen dat je ALLES over moet doen, rijden, en de 3 theorie vakken. Vroeger was de eis dat je deze 4 onderdelen binnen 1 jaar moest halen voor je chauffeursdiploma. Dus kun jer niet even 2 theorie vakken erbij halen.

Ik rij ook niet voor mijn eigen bedrijf, alleen mijn prive paarden, de stichting eigenvervoer is inderdaad volgens mij alleen voor mensen die het voor hun beroep doen. Zou ook mijn auto terug kunnen laten keuren naar 7,5 ton.

Ik vind het alleen vreemd dat op mijn rijbewijs gewoon staat dat ik onderdeel B, C en E heb. Je kunt er niet aan zien wat voor "soort "C ik ooit gehaald heb.

Ziet het rijbewijs van iemand dioe C+ chauffeurs diploma heeft gehaald er dan anders uit? Wie weet dat??

Je MOET een chauffeursdiploma hebben voor auto's boven 7500kg TMM!! Dat is al jaaaaaaren zo, zelfs al in de tijd dat ik mijn papiertje haalde en dat is enige decennia geleden.

Terugkeuren van een 1114 is voor de noodgevallen. Je houdt nauwelijks 2500kg laadvermogen over. Dan kun je die bak nog beter verkopen en een 817 terugkopen, heb je tenminste nog enigsinds een fatsoenlijke power/gewichtsverhouding. Zo'n 1114 is met dynamiet nog niet vooruit te branden (en ja, een 608 is dat ook niet, ik weet het)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:37

Ik snap er soms echt niets van.

Mij hebben ze verteld dat ik boven de 7,5 ton ( tot 12 ton) wel gewoon mag gaan rijden met een registratie/bewijs van eigen vervoer. Dan had je GEEN chauffeursdiploma nodig.

Heb indertijd, zo, 8 jaar terug, alle instanties afgebeld. En mij werd dat toen wijs gemaakt.

Ook werd toen gesugggereerd dat de controle naar het hebben van registratie eigenvervoer miniem was en het eigenlijk ook wel kon laten.

Maar oke, bij welke officiele instantie kan ik het nu eens goed navragen??

Trouwens, die 1114 is inderdaad geen snelle sportauto, je moet de tijd nemen met optrekken. De mijne is niet begrensd en loopt van lieverlee toch wel 95/ 100 km per uur. Makkelijk als je op zondag even een slingerende auto met caravan wilt inhalen. Niet handig natuurlijk als men weer eens snelheid controleert.
Ik heb meestal maar 2 soms 3 kleinere paarden op de wagen. Verder hebben we er een livinkje ingemaakt, dus veel meer plaats voor paarden is er eigenlijk niet. Voor mij konden er 5 tot 6 paarden op. Nu dus niet meer. Misschien is terugkeuren dan wel een optie?? En hoe doe ik dat dan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:45

barrye schreef:
Ik snap er soms echt niets van.

Mij hebben ze verteld dat ik boven de 7,5 ton ( tot 12 ton) wel gewoon mag gaan rijden met een registratie/bewijs van eigen vervoer. Dan had je GEEN chauffeursdiploma nodig.

Heb indertijd, zo, 8 jaar terug, alle instanties afgebeld. En mij werd dat toen wijs gemaakt.

Ook werd toen gesugggereerd dat de controle naar het hebben van registratie eigenvervoer miniem was en het eigenlijk ook wel kon laten.

Maar oke, bij welke officiele instantie kan ik het nu eens goed navragen??

Trouwens, die 1114 is inderdaad geen snelle sportauto, je moet de tijd nemen met optrekken. De mijne is niet begrensd en loopt van lieverlee toch wel 95/ 100 km per uur. Makkelijk als je op zondag even een slingerende auto met caravan wilt inhalen. Niet handig natuurlijk als men weer eens snelheid controleert.
Ik heb meestal maar 2 soms 3 kleinere paarden op de wagen. Verder hebben we er een livinkje ingemaakt, dus veel meer plaats voor paarden is er eigenlijk niet. Voor mij konden er 5 tot 6 paarden op. Nu dus niet meer. Misschien is terugkeuren dan wel een optie?? En hoe doe ik dat dan.

Haal nou gewoon dat papiertje, kost je 500 euro (of zoiets) en je bent klaar. Een teruggekeurde 1114 raak je aan de straatstenen niet meer kwijt, al geef je 'm weg.
Als je om welke reden dan ook dat papiertje niet wilt, kunt halen, zie dan mijn eerdere advies.
Ik heb nu een 608 en die blijft nog wel een paar jaar, maar daarna komt er toch echt iets met minimaal 200pk onder de rechter voet. Ik wil niet alleen vlot op snelheid komen, ik wil ook snelheid houden als ik de grote rivieren oversteek.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:32

Ik zal wel eens informeren bij de rijschool. Dacht nl. altijd dat je later deze 2 theorie onderdelen er niet meer bij kunt halen.

Nu is mijn 1114 al 23 jaar, pas aardig opgeknapt aan onderzijde. Zou nog een jaar of drie mee moeten. Brengt daarna ook niet veel meer op.

Ik wil ook liever wat meer pk. Heb nu 140 pk en dat is teweinig als ik naar Luik moet of richting Hannover om te lessen. Voel me dan net in een Fred Flintstone auto ( zelf meetrappen) We hebben ook altijd een 2-paard erbij gehad. Laatst een verlengde Fiat Ducato. Liep als een speer. Veel meer vermogen. Maar roesten, roesten van onder. Dus nu hebben we een 2 paards trailer met een zwaardere voorauto erbij.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:51

ikke schreef:
sflj schreef:

Fout. Wanneer je op enigerlei wijze geld maakt met de goederen die je vervoerd, dan moet je een inschrijvingsbewijs hebben. Een particulier kan gaan en staan waar ie wil, die heeft niks nodig.

Heb ff gegoogled en wat ik dacht is dus inderdaad zo; voor levende dieren hoeft het dus sowieso niet omdat het geen 'goederen' zijn en daarnaast is de verplichting met het ingaan van de nieuwe wet (medio 2007 volgens verkeer en waterstaat.nl) niet meer. Met andere woorden, ook al vervoer je goederen die je zelf verkoopt, hoef je tegenwoordig zelfs geen inschrijving meer te hebben. (Europees enzo..)
En een particulier hoefde sowieso dus al niks. :D

barrye schreef:

ben wel van na 1955

Ikke schreef:
Ehm, heb je jezelf al gerealiseerd dat je onverzekerd rondrijdt?? Oom agent kijkt dan wel niet zo nauw, de verzekering zoekt het haarfijn uit en komt vervolgens met de rekening bij je.
Voor je eigen paarden hoef je verder niks te hebben, maar dat chauffeursdiploma zou ik rap gaan regelen, voordat je nooit meer aan iets met paarden hoeft te denken........
Zoals gezegd is een inschrijving eigen vervoer dus niet nodig en zou het inderdaad goed kunnen zijn dat de gemiddelde agent niks zegt (omdat ze het zelf misschien ook niet eens goed weten, komt wel vaker voor ;) ) maar net zoals Ikke al zegt; na een ongeval bijvoorbeeld, gaan de verzekeringsmaatschappijen echt wel even uitzoeken of jij over de benodigde papieren beschikt.