Welke auto, geen 4x4 kan 2 paards trailer trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Welke auto, geen 4x4 kan 2 paards trailer trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:02

criollolover schreef:
wat zijn er toch veel mensen die denken dat je met een gewone auto een 2 paards mag trekken met 1 paard erop. maar dat is bekend dat veel mensen dat denken. ts haal maar eens een folder op bij het postkantoor, daar staat het precies in.

Lees de FAQ, daar staat hetzelfde als in die folder. Doe dat nu eens want je kletst uit je nek!!
meggiemeg schreef:
Of de auto het kan trekken en mag trekken zijn wel 2 verschillende dingen!
De auto die het niet mag trekken zal heus wel van zijn plaats komen maar of het verantwoord is is iets heel anders.
Je bent gewoonweg niet verzekerd als het er op aan komt.

Je kunt zelfs met een Eend een vrachtwagen van 3500kg aanslepen en laten starten!! Yep, zelf gedaan, je moet iets als je niks anders hebt.......

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:05

Citaat:
Je kunt zelfs met een Eend een vrachtwagen van 3500kg aanslepen en laten starten!! Yep, zelf gedaan, je moet iets als je niks anders hebt.......

wauw dit had ik wel willen zien! Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:12

criollolover schreef:
wat zijn er toch veel mensen die denken dat je met een gewone auto een 2 paards mag trekken met 1 paard erop. maar dat is bekend dat veel mensen dat denken. ts haal maar eens een folder op bij het postkantoor, daar staat het precies in.

ik heb vorig jaar mijn E rijbewijs gehaald.
onderdeel van een examen vraag is bovenstaande......
bij B rijbewijs word eigen gewicht en voledig laad vermogen gerekend,ook al is hij leeg.
BE rijbewijs rekend eigen gewicht en wat er daadwerkelijk geladen is [mits laad vermogen niet overschreden word]

foldertjes of niet,je gaat mij niet wijsmaken dat het cbb foute examens afneemt.....

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:24

Eem belastingvrije Range Rover is natuurlijk geweldig leuk, maar als je niet erg veel tijd hebt en geen brug, is het dan wel verstandig?
Doemscenario van mij is dat ik ergens met de paarden ben en dan vervolgens niet weg kan komen omdat de auto het niet doet. (ANWB bellen, maar stel dat die zeggen: moet je geen oude auto voor zetten)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:31

criollolover, precies wat ikke zegt, je kletst uit je nek. Ga zelf je info maar eens nakijken, ik weet waar ik het over heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:39

jottum schreef:
Eem belastingvrije Range Rover is natuurlijk geweldig leuk, maar als je niet erg veel tijd hebt en geen brug, is het dan wel verstandig?
Doemscenario van mij is dat ik ergens met de paarden ben en dan vervolgens niet weg kan komen omdat de auto het niet doet. (ANWB bellen, maar stel dat die zeggen: moet je geen oude auto voor zetten)

Ik heb ook geen brug en al tien jaar probleemloos een Range Rover. Tijd is inderdaad wel een factor. Een oude Range Rover heeft aandacht nodig. Uiterard moet je ook bereid zijn je de kennis eigen te maken om zo'n wagen goed te onderhouden.
De ANWB laat je nooit staan, maar eist wel dat adviezen voor reparatie worden opgevolgd. Als je ze dus twee keer belt met een rotte ontsteking en je hebt er niks aan gedaan in de tussentijd, dan krijg je daarvoor wel een rekening (en niet geheel onterecht).
Ik heb de ANWB zelfs eens op laten draven omdat er iets los zat aan de auto en ik geen gereedschap aan boord had. "Wat is er aan de hand meneer?" "doe mij even sleutel 19, die moer moet even vast." De beste man keek even beteuterd dat het niet moeilijker was, maar kon er later de lol wel van inzien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:40

Chevano schreef:
Citaat:

wauw dit had ik wel willen zien! Haha!

Ik krijg dan gelijk zo een beeld van een zwoegende eend, met het zweet op de voorruit ala het kleine locomotiefje dat kon Haha! Haha! Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:52

KiWiKo schreef:
Citaat:

Ik krijg dan gelijk zo een beeld van een zwoegende eend, met het zweet op de voorruit ala het kleine locomotiefje dat kon Haha! Haha! Haha!

Eendje werd er niet warm of koud van. Hij slipte zelfs niet toen ik de koppeling op liet komen. Die Eend trok gewoon dwars door de compressie heen (3,7ltr, 4-pitter, 23:1) en het blok sloeg aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:56

Stoere Eend!!!! Haha! Haha! Haha!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:07

Lielle schreef:
Ik wilde idd net zeggen, een Ford Mondeo mag 1800 kg trekken en doet dat fluitend. Maar ook die mag dus geen 2 paarden trekken (helaas Verdrietig ). Je komt echt in de heel zware volvo's en audi's uit en die zijn nog duurder dan de Mondeo.

Heeft dat ook niet te maken met het gewicht van je paarden?
Bijvoorbeeld, mijn 2-paardstrailer weegt 800 kg. en de paarden 500 kg elk = 1800 kg
Ik geef toe het is op het randje, maar theoretisch kan het toch?
En weer uitgaande van BE rijbewijs. Knipoog

Ikke, jij bent daar al erg in thuis, dus ik kan me voorstellen dat dit voor jou een goede keus is.
Die trekeend is geweldig!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:24

jottum schreef:
Ikke, jij bent daar al erg in thuis, dus ik kan me voorstellen dat dit voor jou een goede keus is.
Die trekeend is geweldig!

Maar ik ben ook bij niks begonnen. Toen ik tien jaar geleden die Range kocht vond ik zelfs het rechts sturen eng. Ik had helemaal niks en ik wist er bar weinig van. Dat heb ik allemaal moeten leren. Veel lezen, veel doen en veel praten met mensen die er wel verstand van hebben. Lid van een club zijn is noodzaak en investeren in een goede set gereedschap ook. DAT is de keuze die je moet maken. Als je dat niet kunt (tijd bijvoorbeeld) begin er dan niet aan, begin dan aan geen enkele klassieker want je loopt erop leeg!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:05

meggiemeg schreef:
Of de auto het kan trekken en mag trekken zijn wel 2 verschillende dingen!

...en of het verkeersveilig is wéér wat anders.
Twee richtlijnen op basis van praktijkervaring:
- ANWB; aanhangergewicht 75% van gewicht trekkende auto
- RAC; aanhangergewicht MÁXIMAAL 85% van gewicht trekkende auto

Voor de, niet bovengemiddeld ervaren/-kundige, Bokt(st)er die hier vragen stelt is dit 'evidence based best practice' een goede richtlijn.

hc

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:10

Jottum, dat klopt in principe. Maar drie dingen:
- vergis je niet in het gewicht van je trailer. Leeg gewicht volgens de papieren, en daadwerkelijk leeg gewicht wil nogal eens schelen.
- onze slanke bloedtyptje KWPN-er woog toch al 550 kg (op de weegschaal gehad bij de DA)
- en ik rijd niet graag op het randje van wat toegestaan is

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:54

Mariskatw schreef:
mijn zus heeft een vw passat (station) die mag 2000 trekken op papier. Mijn vader een mercedes E320, die mag het ook trekken op papier. Beide auto's doen het ook met veel gemak. Maar denk dat Mercedes dan ook wat te duur wordt. VW dan?

Wat voor een passat is dat dan? de mijne mag ''maar'' 1500kg trekken.
Heb ook verschillende passats bekeken, maar kwam meestal op een gewicht tussen de 1300 en 1500 kg uit.

TS, vervoer je altijd 2 paarden? of heb je een 2-paards trailer met eigenlijk altijd 1 paard erin?
edit: stond in de begin post, 2-paards trailer met 1 paard erin.

Dan zou ik gaan voor een auto welke 1500 kg kan trekken.
Wat voor prijsklasse moet het een auto worden?? ik heb zelf nl goede ervaringen met VW en Ford, maar als dat te duur wordt...............
Opel ben ik zelf niet zo wild van.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:03

Je kunt het ook net als ons doen: je lease auto privé niet gebruiken. Dan heb je geen kosten, geen bijtelling, niks (wel km registratie bijhouden voor het geval de belasting er om vraagt).

En privé blijf je gewoon je huidige auto rijden, als het nu goed bevalt. Privé verandert er dan niks.

Mijn man mag alleen maar BMW rijden, omdat hij voor een Duitse Firma werkt. Daarnaast mag hij geen trekhaak, want de auto moet netjes en zakelijk blijven. Onze hond mag er dus ook niet in, vanwege de haren. Kortom...privé zouden we niks aan die auto hebben (al zou het de 4x4 van BMW zijn, zonder trekhaak kom je nog nergens met je trailer).

Daarom hebben we privé geïnvesteerd in een Nissan Patrol (voor het trekken van een 2-paards met koetsenframe).

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:15

Wij hebben een chevrolet Captiva. Goedkoopste uitvoering, als leaseauto. Die zijn nog wel te betalen ong netzoveel als een passat heeft mn vader toenook naar gekeken. Misschien kun je iets proberen in die richting? Die van ons is geen 4×4

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:28

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 21:08

Ik heb nu dus nooit meer dan 1 paard in mijn trailer, maar zou erg graag 2 willen vervoeren. Ze wegen 500kg, 450 kg en 360 kg. ongeveer.
Een oude range rover is geen optie want wij hebben absoluut geen verstand van auto's. Ik heb een land rover gehad, maar daar ben ik financieel helemaal op leeg gelopen. Nu heb ik dus een toyota aygo, die mag nog geeneens een boodschappenwagentje trekken.
Met de peugot gaat het met 1 paard erin prima hoor, hij heeft een krachtige dieselmotor en is zelf ook best zwaar.
Een eigen auto kopen hebben we ook al aan gedacht, maar we hebben nu ook een benzinepas, dat is zo handig, we mogen er zelfs mee in het buitenland tanken.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:09

Wij hebben een saab 95 voor de trailer staan, werkt prima. Beter dan onze ford mondeo, die trok het niet. Deze doet het fluitend Ja

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:14

Tinka schreef:
Het mag echt geen 4x4 zijn helaas, die hebben alleen de managers, dan zou ie eerst promotie moeten maken en dat zit er nog niet in. Dus ook niet 1 die eruitziet als een gewone auto.

ROFL Afbeelding
(sorry, beetje off topic)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:29

Inujojo schreef:
Wij hebben een saab 95 voor de trailer staan, werkt prima. Beter dan onze ford mondeo, die trok het niet. Deze doet het fluitend Ja

Dat lijkt me sterk; sterker nog ik geloof je niet.
Afbeelding
DIT is namelijk een Saab 95.

Je zult wel een Saab 9-5 bedoelen...........

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:50

annastasia schreef:
Mariskatw schreef:
mijn zus heeft een vw passat (station) die mag 2000 trekken op papier. Mijn vader een mercedes E320, die mag het ook trekken op papier. Beide auto's doen het ook met veel gemak. Maar denk dat Mercedes dan ook wat te duur wordt. VW dan?

Wat voor een passat is dat dan? de mijne mag ''maar'' 1500kg trekken.
Heb ook verschillende passats bekeken, maar kwam meestal op een gewicht tussen de 1300 en 1500 kg uit.

.

Eh nou moet ik het goed zeggen.. het is in elk geval een vierwielaangedreven. Een 2motion heet dat geloof ik? Misschien dat dat uitmaakt? Op kenteken mag die auto in elk geval 2000 kilo trekken.

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:28

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:31

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:36

ff op homepage klikken