hoe vervoer jullie je paard Met of zonder zeiltje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: hoe vervoer jullie je paard Met of zonder zeiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:13

altijd open. paard vind het eng als hij dicht is.
alleen als hij gestalt staat zit zeiltje dicht anders regent het teveel binnen(was zeiltje vergeten is ingeregent en trailer is nu halve schaatsbaan)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:24

bijna altijd dicht. Paard houdt niet zo van achterop komende (vracht)auto's en dekens hebben ze nooit op dus te warm wordt 't niet zo snel. Bij erg warm weer ga ik gewoon niet weg met paard.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:30

Open. Ik heb hem een keer dicht gehad omdat er onweer naderde. Sindsdien ging ze een aantal keer vrij moeilijk de trailer op, terwijl ze er normaal gewoon inloopt. Voor mij dus nooit meer dicht, aangezien dat een duidelijk teken was Haha! .

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:33

ik heb meestal het zeiltje open maar als het regent of als het echt koud is of de wind erin staat doe ik het zeiltje altijd dicht en dat gaat goed

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:36

eigenlijk altijd open, tenzij het keihard waait, regent.
ook met veulen doe ik het zeiltje dicht

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:20

Atlijd met het zeiltje open. Als we het dicht doen flipt mijn paard helemaal.
Ik moet bij mij mijn paard ook een trailer hebben met 2 raampjes aan de voorkant, hij wil alles goed in de gaten kunnen houden.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:38

Vrijwel altijd open vanwege ventilatie in de trailer.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:59

hangt van het weer af :+

In de zomer laten we het altijd lekker open ,,
maar in de winter of met regen ofzo doen we het wel altijd dicht :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:40

Altijd Dicht.

Juist om onrust te voorkomen van achterop komende vrachtwagens, lichten en de trailer en lawaai van buitenaf.
Ik zie juist veel paarden onrustig bewegen en proberen achterom te kijken bij een open trailer.

Mijn paarden staan altijd in een dichte trailer met de voorraampjes open, bij regen ook wel eens gesloten. Altijd de verlichting aan. Ze komen er altijd droog uit!!! Hoe warm het ook is.Ook al staan ze er 3 uur in. Hebben alleen een fleexe-dekentje op en zijn geschoren.
( en nee, hebben het ook niet koud.) De trailer regelt de ventilatie goed en de paarden zijn braaf.
En ik rij ook met andere paarden, die gedragen zich ook prima en komen er 9 van de 10 keer droog uit.

Zweten en onrust vind ik juist een reden om eens naar rijgedrag van de bestuurder en de combinatie auto/trailer ( bv "sporen" van het spul) op zich te kijken.

Voor mij geen open achterkant, ook niet in de zomer..

Maar goed, ieder zijn mening....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:46

Ik heb hem ook altijd dicht.
Ook om de rede die ElCamino aangeeft.

Als ik een vrachtwagen achterop heb en die kruipen nogal eens zowat IN je trailer dan kan ik die van mij van mijn achterbank afhalen.

Ook die van mij komt droog van de trailer af. Ja in de zomer met 30 graden wel warm en ietsje bezweet maar dat weegt niet op tegen de ellende die ik zou hebben als het zeiltje omhoog zit.

Die van mij vind het prima om in een veilige besloten ruimte te staan.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:51

Wij hebben em altijd open. Mijn paard is prima te vervoeren met een gesloten zeiltje, de pony daarentegen springt over de voorstang als het zeiltje dicht is. Dat is nu twee keer gebeurd, en gelukkig is het goed gegaan, maar dat hoef ik niet nog een keer mee te maken.

Als het zeer slecht weer is wil ik het zeiltje bij het paard nog wel eens dicht doen, de pony heeft in geval van slecht weer gewoon pech gehad, die moet dan maar een beetje regen op zijn kont krijgen.
Hoewel.... zolang we rijden regent het niet in dus blijft ie mooi droog :D.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:56

Wij hebben hem altijd open. Mijn paard kijkt veel achteruit en vind het volgends mij ook fijn om te kunnen kijken!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:58

Naomi_unique schreef:
Wij hebben hem altijd open. Mijn paard kijkt veel achteruit en vind het volgends mij ook fijn om te kunnen kijken!

Inderdaad bij mijn paard ook. Als ik hem dicht heb wordt mijn paard angstig en ik heb het idee dat hij zich opgesloten voelt. Als het koud is pak ik hem gewoon in. Ook is de ventilatie veel beter met kleedje open. Als ik hem dichtdoe is het een sauna.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:58

altijd open, het wordt snel te warm in de trailer

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:05

Ook altijd open, tenzij het echt hard regent.
Zo kan pony lekker achteruit kijken en heeft hij ook wat frisse lucht. Bovendien zo'n gedoe om dat ding telkens weer omhoog te doen.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:15

Ik heb het zeiltje altijd open, kunnen ze idd een beetje kijken, vervoer nu steeds mijn paard en onze pony, met het zeiltje dicht wordt het dan erg warm, dan komt de stoom je tegenmoet ;)

Afgelopen zomer heb ik een paar keer mijn merrie vervoerd met haar veulen, wat los in de trailer stond, toen heb ik wel elke keer het zeiltje dicht gedaan, anders bang dat het veulen eroverheen ging.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:17

Open, behalve als het regent. Beetje frisse lucht is wel fijn en met regen ben ik gewoon bang dat 'ie natte billen krijgt :+ Plus dat Mac het geweldig vind om zich een beetje om te keren en achterom te kijken.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:18

Bij ons is het zeiltje alijd open. Hebben we 1 keer even dicht gedaan, maar paard werd er helemaal stresserig van en begon te zweten en te doen.
Zo zijn ze veel rustiger. Met weer en wind is het open.

Als er geen paard in staat, is het zeiltje ook gewoon open ;)

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:18

Winter zeiltje naar beneden, vaak is ie dan nog zweeterig. en nu met die kou, en paar weken geleden. en in de zomer altijd omhoog.
en voor hebben we raampjes, dus kan ie naar buiten kijken. en die kunnen ook open, voor de frisse lucht.

pielewiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:01

Met regen of extreme wind doen we het zeiltje dicht. Zomers staat ie zo ie zo open, dan is de frisse lucht juist lekker. 's Winters proberen we hem ook zoveel mogelijk open te houden.. Frisse lucht is goed voor ze en anders is het ook zo donker!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:05

Bij mij is het verschillend...
Merries en veulens altijd dicht.
Mijn 4 jarige altijd dicht. Als ik em open laat is ze onrustig. Bij mijn oudere beesten altijd open, want dicht vinden ze raar etc etc.
Alles afgepast aan paard :D
Mijn luchtraampjes aan de voorkant zijn trouwens wel altijd open...

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:14

Wij hebben hem met koude temperaturen dicht. Dan hebben we de ramen wel open en de hoekjes van het zijl slaan we om zodat aan de achterkant ook ventilatie is, anders is het net een sauna.

Als hij een tijdje op de trailer moet blijven staan, bv op wedstrijd, dan is het ook dicht ivm kouw. Als het niet heel koud is of harde wind dan hebben we hem wel gewoon open :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:25

Bij mij blijft het zeiltje ook altijd open als er een paard in staat. Tenzij er jonge paarden/ veulens opstaan dan dicht.

Als er geen paard in de trailer staat is het zeiltje altijd dicht.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:20

In de winter en lange stukken altijd dicht.
Dit omdat het vooral op de snelweg met vrachtwagens, ander verkeer en licht meer rust geeft.
De hoekjes van het zeil sla ik wel atlijd om zodat er wel voldoende ventilatie in de trailer is.
Ook voor de kou en regen heb ik hem in de winter dicht.

In de zomer als het warm is en ik maar een klein stukje hoef (waar het niet erg druk is met verkeer, dus geen drukke wegen), laat ik het zeiltje wel open.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:24

Altijd open, of er moet slagregen van achteren zijn/verwacht worden.

Waarom? Ze zweet altijd al op trailer, met ziel dicht is trailer
drijfnat van binnen en paard ook.