Wat te doen met je paard als... (je overlijdt)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Wat te doen met je paard als... (je overlijdt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:13

*roept deze vraag naar vriendje*

(die eerst uitgebreid wil weten hoe ik op zo'n vraag kom) en daarna als een echte boer zegt: nou die blijven hier gewoon lopen hoor.

Probleem hier opgelost dus, andersom zou ik zijn paard ook altijd houden, ook al vind ik dat vaak een lompe boerenknol Cool

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:25

ik heb iddertijd een levensverzekering afgesloten speciaal voor de pensionkosten en verdere
onkosten naar mijn overlijden
zodat mijn merrie niet in de verkoop zou moeten gaan, mijn man heeft daar mee ingestemt dat ze dan tot het laatste bij hem zou blijven,en op die manier had dat voor hem geen financiele consequenties omdat het bedrag dusdanig toerijkend was .
ondertussen zijn we verhuisd en staan onze paarden (het zijn er inmiddels 4) achter de deur
het is nu zo geregeld ,moest ik komen te overlijden,en mijn merrie leeft nog blijft zij zoiezo lekker bij ons thuis staan, de andere paarden zijn van ons samen en als hij die dan wil verkopen is hij daar vrij in, ik kan hem moeilijk verplichten om verder te leven met mijn`paardenvirus` Bloos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:44

Mijn eigendommen gaan wettelijk gezien naar mijn ouders. Aangezien die niets met paarden hebben, zullen ze dan ook de verkoop in gaan. Mocht ik het anders gaan vastleggen en ze van mijn vriend worden, zal hij ze net zo goed verkopen. Aan iemand anders schenken dmv een testament? Nee, daar begin ik niet aan. Mijn pony's hebben behoorlijke waarde, en zeker eentje is te goed om zo weg te geven. Bovendien zal verkopen voor hem ongetwijfeld beter zijn dan weggeven.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:46

Als ik kom te overlijden gaat mijn man voor mijn paarden en honden zorgen. Mijn probleem ligt meer als we allebei komen te overlijden. We hebben nu besloten om geld in een stichting te stoppen waarvan iemand betaald wordt om voor de beesten te zorgen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:50

Mijn man houdt mijn paard, daar is hij heel stellig in. Paard wordt dan verleasd/uitgeleend aan iemand die er lekker mee op concours gaat ( even aangenomen dat hij herstelt is van zijn huidige blessure ) tot mijn dochter er eventueel groot genoeg voor is om hem te gaan rijden. Als ze dat leuk gaat vinden natuurlijk.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:51

He jasses, wat een goede vraag Fitz!
Wettelijk gezien gaan alle eigendommen over op directe familie.
Mja, overkomt mij iets, dan blijft Tom in het gezin.
Mocht ons allemaal iets overkomen, dan tja... Nors opkijken Mijn schoon of eigen familie heeft geen verstand van paarden...
* gooit dit gelijk in de familieraad vanavond*

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:51

Daar heb ik nog niet iets over op papier gezet, al zou ik dat wel eens moeten gaan doen voor het geval dát........

Ik zou in elk geval niet willen dat ze verkocht wordt om als manegepaard te moeten gaan werken, daar is het geen paard voor.
Gelukkig ken ik wel een aantal mensen waar ik haar met een gerust hart naar toe zou willen zien gaan, waarvan ik zeker weet dat ze haar een goed tehuis zouden geven.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:53

Ik heb ook alles vastgelegd in ons testament, wat als ik overlijdt en wat als beiden overlijden. Iedereen weet hiervan en ik weet ook zeker dat we ons best doen voor elkaar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:54

Naar mijn moeder, die zou hem nooit verkopen Ach gut

Ik heb wel gezecht een verzorgster voor hem te willen die dan het beste in hem naar buiten haalt !! Cool

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:55

Mijn man is een schat, maar of het goed voor mijn beesie zou zijn..Ik weet niet Knipoog
Ik denk dat hij dan verkocht zal worden. Hopelijk aan mijn bijrijder en anders moet mijn man wel een goed tehuis voor hem vinden!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:57

Ik heb Abel met mijn broer, dat is heel fijn. Die gaat dus naar mijn broer of moeder als ik dood ben.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:01

ik heb een mondelinge afspraak gemaakt met mijn vriend.
het paard word dan van hem,hangt een beetje van de band die ik met het paard heb,of hij hem houd of verkoopt(ik wissel vaak van paard)ook mijn hond blijft bij hem.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:02

Mijn ouders gaan ze dan voor mij onderhouden qua kosten. Heb twee vriendinnen die ze dan als eigen kunnen beschouwen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:08

Als ik zou komen te overlijden gaat mijn bijna-twenter misschien gewoon naar mijn vriend (die heeft zelf nooit paarden gehad, maar hij kan er wel mee overweg en hij weet er wel het eea vanaf), of terug naar de fokster. Laatste is tevens één van mijn beste vriendinnen, dus daar hoef ik niet lang over na te denken Lachen

We hebben daar overigens niks van zwart-op-wit, zowel vriendlief als vriendin weten dat Ja Lachen

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:12

In principe gaat alles naar mijn vriend, dus ook mijn paard. Hij heeft er ook (zoals vele partners) helemaal geen verstand van. Dus dan wil ik liever dat hij haar verkoopt aan een goed thuis. Mocht mijn dochter (nu 7 jaar) ouder zijn en nog steeds paardrijden, dan mag zij mijn paard houden. Het hangt dus van de situatie af, maar ik wil absoluut niet dat ze verwaarloost word, nou zal mijn vriend dat nooit doen (geeft ook veel om dieren) maar is ook niks om die pony alleen maar in de wei te laten staan. Dan kan ze beter weg naar iemand die haar goed verzorgt en tijd voor haar heeft.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:17

Mijn paard gaat naar mijn instructrice, die moet zorgen dat hij goed terechtkomt. (Als ze hem zelf niet wil houden) Het is een paard met een verhaal en ik zou nooit willen dat hij in verkeerde handen komt. Dat is als ik er niet meer ben haar verantwoording en ze weet wat ze er mee moet.

Mijn man en verdere familie hebben niet zo veel verstand van paarden. Over wat te doen met de eventuele waarde heb ik (nog) niets bedacht, daar moet ik nog wel eens iets mee gaan doen....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:19

Mijn huidige paard heb ik samen met mn zussen.
Niet moeilijk dus.

Een toekomstig eigen paard gaat naar mn vriend. Hij weet niet veel van paarden maar zal zn best doen om zo goed mogelijk dr voor te zorgen en vraagt het rustig als die iets niet weet.
Verkopen mag die gewoon doen. Het is wel iets wat we al besproken hebben, afhankelijk van "hoe besmet" hij is zal het paard weg gaan of blijven.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:22

ik heb mijn paard van de fokker en daar heb ik nog goed contact mee en als ik er niet meer ben gaan ze terug naar haar dat hebben we af gesproken

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:12

Na alles doorgelezen te hebben, hebben niet veel mensen iets op papier...
Ik denk toch dat dát juist noodzakelijk is om de zorg van een paard of pony over te dragen, als dat anders is dan sowieso ervende familie.
Fitz: gat in de markt voor notarissen, want anders kan je zoiets niet echt rechtsgeldig regelen, lijkt me.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:17

Ja, je kan wel willen dat bijv. je vriend hem krijgt, maar als er niks op papier staat gaat het paard toch naar je ouders.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:19

Heb ook niets op papier en dat lijkt me ook wel weer lastig eigenlijk. Heb altijd gezegd dat onze pony's na overlijden naar mijn beste vriendin zouden gaan. Maar ja, nu heeft zij al een eigen pony en is het contact inmiddels ook verwaterd dus dat zal hem niet meer worden. Vriendlief zou ze denk ik verkopen, want zelf heeft hij er niet zoveel mee.
Als ik het paard als erfenis zou hebben zeg maar, zou ik zeker toch wel een bedrag van E2000 daar aan koppelen, zodat degene die hem erft er eerst qua stalgeld mee uit de voetenkan, omdat dit soort dingen altijd erg plotseling komen natuurlijk.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:33

Ik ben in de tussentijd ff op zoek gegaan in erfrecht.
Als de eigenaar komt te overlijden, gaat het (huis)dier en ook andere bezittingen naar familie in de eerste lijn, dan de tweede lijn.
Een vriendje/ vriendinnetje is geen familie, dus kunnen mondelinge afspraken niet 'claimen' , hooguit kenbaar maken bij familie 1e/ 2e graad.
Die kunnen heel iets anders beslissen, bijv. verkoop en winst gebruiken als erfdeel.
Zoals het er nu uitziet, zal de eigenaar van een peerd toch echt iets op papier moeten gaan zetten bij een notaris als dingen anders moeten dan erfrecht met bijbehorende kosten van dien...
Is er misschien een juridisch iemand hier op bokt, om dit te bevestigen?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:38

Mijn wederhelft doet nu al veel in de verzorging van onze paarden. Dus als ik er niet meer zou zijn dan zou hij zich daar prima mee kunnen redden. Of hij dat wel op kan brengen is de volgende vraag.... Ik laat het aan hem over dat als het hem toch teveel wordt dan hij een goed plekje voor ze vindt. Ach gut

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:42

Ik heb dit met mijn ouders ook al kortgesloten... IK wil ab-so-luut nooit dat mijn dieren worden verkocht en in het handelscircuit terecht komen en mijn ouders zijn het hier 100% mee eens. Mocht ik overlijden, zullen zij de zorg voor mijn paarden op zich nemen. Mocht dit om één of andere reden niet meer lukken, weten ze dat mijn wens dan is mijn paarden de pin te geven, door wie etc... Ook hier staan ze achter.
Het enige wat ik ooit nog op paier vast wil laten zetten, is wanneer mijn ouders en ik tegelijk zouden overlijden ( bij wijze van een ongeluk bv ofzo) dan wil ik dat ze dus de pin krijgen van een bepaalde slachter, dit wil ik nog helemaal vast laten zetten

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:46

ik heb in mijn testament laten vastzetten dat Dean naar mijn ouders gaat mocht mij wat overkomen, dit heb ik destijds gedaan omdat ik toen nog bij mijn ex was die er helemaal geen belangstelling voor had. Nu moeten mijn ouders maar overleggen met mijn huidige vriend, die is wel paardengek en mocht mij wat overkomen dan mag hij dean ook wel hebben. Laten ze dat maar met elkaar beslissen wat er met mijn mannetje gebeurt als ik er niet meer ben