Lesgeven aan kleintjes: wat ervoor vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Re: [RT-D] Lesgeven aan kleintjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:46

xxxdonja schreef:
Apple die verplaatst jouw topic naar een ander forum waar het hoort! Tong uitsteken

edit: Apple was me voor Clown

Haha,, okej

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:47

Dat is een cursus waarin je vanalles leert over het paard, zodat je bepaalde kreupelheden kan herkennen en ziektes. Maar natuurlijk leer je er ook lesgeven, hoe leg je iets uit aan iemand, hoe moet iemand correct op het paard zitten. De reden dat ik die cursus heb gedaan is als je op een manege lesgeeft dan is de manege verzekerd omdat ze dan een gediplomeerde instructie hebben.

hubbie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:48

Urielle

Re: Lesgeven aan kleintjes: wat ervoor vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:20

http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... le=11&men=

Daarnaast vind ik ook voor kinderen het heel belangrijk om een juiste basis mee te krijgen, fouten later oplossen kost veel tijd en moeite, langer dan het duurt om iets goed aan te leren Knipoog
Daarom zou ik het persoonlijk niet doen.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:51

kissielover schreef:
EstherMe schreef:
Als ik jou was zou ik eerst de ORANcursus doen voordat je echt les gaat geven! Dan weet je ook precies waar je op moet letten.

Ik zou eerder de Orun cursus doen Knipoog

Foutje Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:29

Inderdaad eerst zorgen dat je zelf diploma's behaalt om te kunnen lesgeven. Pas dan kan je anderen vanaf het begin goed begeleiden, ben je het waard om er geld voor te krijgen en is het verzekeringstechnisch ook makkelijker.
Zonder diploma's ben je het niet waard om les te geven: dit zou ook oneerlijke concurrentie zijn tegenover mensen die alle moeite doen om wel diploma's te halen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 15:30

madamX schreef:
Inderdaad eerst zorgen dat je zelf diploma's behaalt om te kunnen lesgeven. Pas dan kan je anderen vanaf het begin goed begeleiden, ben je het waard om er geld voor te krijgen en is het verzekeringstechnisch ook makkelijker.
Zonder diploma's ben je het niet waard om les te geven: dit zou ook oneerlijke concurrentie zijn tegenover mensen die alle moeite doen om wel diploma's te halen.

Maar hoe oud moet je er voor zijn ?
Ik ben nog maar 15

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:32

Ik zou nog een paar jaartjes wachten Lachen

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 15:33

EstherMe schreef:

Maar op de camping vinden ze me ook goed genoeg om beginners plesier te doen

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:37

Misschien kan je voor je lol gewoon kinderen helpen, en wie weet krijg je er dan wat voor.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:03

Je zit nu inderdaad met een 'leeftijd probleem'.... Blijft lastig... Ik zou zeggen, gewoon in het klein doorgaan met wat je al deed, en laat de beloning aan de mensen over, niet zelf een tarief stellen. Ondertussen zoveel mogelijk info verzamelen, heb je dat alvast binnen + wat praktijk ervaring. Wel voorzichtig blijven; steun van een ouder persoon met ervaring in het lesgeven is denk ik wel welkom en nuttig voor jezelf. Als je op google zoekt naar 'ORUN opleiding' kom je voldoende info tegen mbt kosten, duur van de opleiding, leeftijd, etc.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:06

Je kan naar een speciale school gaan, mijn instructie heeft een diploma om tot een bepaald niveau combinaties les te kunnen geven. Het probleem is dat als jij geen diploma's hebt om les te geven, jij aansprakelijk wordt gehouden als er iets gebeurd als jij lesgeeft. Je mag niet eens in de bak staan zonder diploma's.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:09

Voordat je gaat lesgeven, moet je in bezit zijn van een diploma. Dit alles heeft te maken dat jij verantwoordelijk bent, mocht er iets in jouw les gebeuren.
Bij de KNHS kun je vanaf je 17de aan zo'n cursus meedoen. Vermist je voor 1 april dat jaar 17 bent geworden.

Als ik jouw was zou ik maar heel goed nadenken of je die verantwoordelijkheid op wilt nemen. Er kan altijd iets verkeerd gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:12

pummer12 schreef:
EstherMe schreef:

Maar op de camping vinden ze me ook goed genoeg om beginners plesier te doen

Die camping is niet slim bezig, want als er iets erg gebeurd in jouw 'les' zijn ze verantwoordelijk. Zij zijn een bedrijf.
Ik zou het niet zo netjes vinden om les tegaan geven voor geld, want je rijdt L niveau (met winst? of denk je dat je L niveau kan rijden) En met L niveau moet je nog zó veel leren, dat de kans groot is dat jij verkeerde aanwijzingen geeft.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:29

Ik vind dat je best les kunt geven als je 15 bent Lachen. ik ben ook 15 en geef op het moment ook les aan 1 kind. Ik vraag en dan wel geen geld voor maar toch heb je een hoop verantwoordelijkheid. Bij mij leert ze nog lang niet wat 'aan de teugel is', terwijl ze op de manege al lang aan het wijken zijn.

Op het moment ben ik erg met haar zit bezig, wat betekend:
- Zonder beugels rijden
- Zonder teugels rijden (ook om te voorkomen dat ze gelijk naar de teugels grijpt, en de teugels gaat gebruiken als rem).
- En aan de longeerlijn
- Af en toen rijd ze zonder zadel en ik ben van plan om een boomloos zadeltje te kopen.
- Een pony puur met zit gaan sturen dus.

Bij mij leert ze niet alleen het rijden, nee ook de omgang met paarden en wat er allemaal bij komt kijken.
Ik pas mijn les aan, aan haar nivo en leg alles stapje voor stapje uit. Kinder rond een jaar of 10 of zelfs jonger zijn erg makkelijk. zeg tegen ze: als je wil dat je pony stopt, grijp naar de teugels en trek eraan, doen ze het vervolgens altijd.
Daarom is het erg belangrijk als je weet waar je het over hebt. En als je verschillende manieren hebt om iets uit te leggen.

Ook is het wel prettig als je er al wat vanaf weet.
Ik heb zelf jaren priveles gehad en heb het nog steeds, door daar veel te vragen en ook wat dingen op te steken over het les geven leer je ook heel veel.

Op het moment ben ik bezig om haar goed te leren aandrijven, omdat kinderen tegenwoordig op een manege leren om 'schopjes' te geven. Iets wat ik haar verboden heb! Dat woord mag ze absoluut niet op dit terein gebruiken!
Ik heb haar 4 fase's van het aandrijven geleerd en ze allemaal stapje voor stapje uitgelegt en voorgedaan.
Maak af en toe wat leuke grapjes (ze ligt regelmatig dubbel om mij, alleen al als ik haar soms na doe Clown ) en zorg dat je een beetje Jip en Janneke taal leert spreken. Kinderen rond een jaar of 10 begrijpen heel veel woorden nog niet en daarom is het van groot belang dat JIJ je inleeft in hun leefwereld, de manier van praten en doen is daarom erg belangrijk Lachen.

Een volte goed rijden, is voor kinderen erg moeilijk, je kan niet zomaar even zeggen, buitenbeen wat naar achter leggen binnenbeen op de singel houden en op je binnenzitbeen knobbel gaan zitten enz.
Nee dan leg je uit waarvoor dat buitenbeen is, vervolgens vraag je het erna nog 1x waarvoor dat buitenbeen ookalweer bedoeld was, dat blijf je herhalen door de lessen heen, ook leg je uit waar het binnenbeen voor nodig is en die zitbeenknobbels.
Alles stapje voor stapje, en 1 ding per les, bijvoorbeeld: in 1 les leg je iets uit over een volte en over een gebroken lijn. ik leg nooit in 1 les de hele volte uit want dan is hun concentratie weg en wordt het saai voor ze.

Zorg er dus voor dat je het interesant en leuk voor ze houdt. Het zijn kinderen en daar moet je echt 'leren' mee om te gaan. In het begin dacht ik oo dat klusje klaar ik wel even, maar dat viel vies tegen en ik heb al een hele hoop geleerd in die tussentijd en ik heb zelf een aantal fouten gemaakt, maar het belangrijkste is dat jij jou eigen fouten inziet en ze ook weer zelf kunt corrigeren Lachen.

Succes met je lessen en ik hoop dat je die kinderen wat kunt bijleren over het paardrijden Lachen

Dan moet ik er vast ook nog wel bijvertellen dat ik nog nooit 1 wedstrijd gereden heb? nog nooit 1 winstpunt behaald heb en nog niet eens weet wat een winstpunt is? Klink mischien stom maar het nivo waar je op rijd bepaald niet wat je ook kunt overbrengen op andere mensen.... Het les geven is iets heel wat anders als het zelf rijden. Want ik ben geen topruiter laten we zeggen dat ik nog steeds privelessen volg om alles te verbeteren. Maar ik weet wel hoe je moet zitten en hoe je dat overbrengt aan een kind, ik weet hoe je dingen uitlegt en hoe je dingen moet laten zien, ik weet ook wat kinderen leuk vinden en graag willen doen, met die dingen maak je een lesje. Je stelt een les samen met een boel leuke dingen maar bij elk ding moet er ergens opgelet worden en daar speel je op verder, lessen lopen nooit helemaal zoals geplant maar zorg ervoor dat je altijd 1 doel hebt bij een les en dat je dat doel bereikt Lachen.
en dan niet om me zelf de lucht in te prijzen, maar ik was wel erg trots toen ik bij haar manege aan kwam (om even te kijken hoe ze het daar doet) en haar instructrice zegt tegen mij, dat Amy (mijn lessertje) heel erg vooruit is gegaan met een hele boel dingen, en dan is het nog leuker als haar moeder mij verteld dat haar manege les zo goed ging omdat je eindelijk netjes kan doorzitten! en dat de pony erg braaf was omdat ze elkaar beter aanvoelde.
Paardrijden doe je met gevoel, en dat gevoel moet je, jou lesklantjes leren te krijgen Lachen. Paarden moet je snappen en je moet naar ze luisteren en juist met rijden is dat erg belangrijk Lachen.

edit: Ik moet wel zeggen dat ik het raar vind dat mensen in dit topic, de dame in kwestie verwijzen naar een Orun opleiding. Jullie weten net zo goed als ik, dat mensen van 15 daar niet terecht kunnen 'nog niet'. En dan zou ik niet gelijk Orun aanraden, een peperdure opleiding en leren hoe je, je pony het beste in een krul trekt Knipoog. Dan zullen een hoop mensen het hier met me oneens zijn, maar dat is niet de opleiding voor iemand die kinderen wil leren met hun zit te rijden, dat is de opleiding om kinderen verder te helpen in de sport imo Lachen. Maar dan nog steeds op de verkeerde manier, want of je nou recreatief rijd of je rijd in de sport rijden met ZIT is toch wel het belangrijkste. Maar dat is dan natuurlijk wel MIJN mening Lachen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:49

@ xmarliez: dit is nu een voorbeeld dat leeftijd weinig zegt. Als ik jou stukje lees denk ik 'die is tenminste serieus en goed bezig!'

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:09

toch heb je als 15 jarige niet zó veel evaring.
En wedstrijdervaring is echt wel handig.
Ik heb in iig gemerkt dat je daar veel door leert, terwijl ik ook altijd wel aardig kon rijden Knipoog

Een beetje hulp geven aan iemand naast een echte instructeur vind ik wel okey, omdat er dan niet vreselijk veel mis kan gaan op langer termijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:14

tuurlijk is wedstrijdervaring handig (iig dat zeggen ze), ik voel niet echt dat ik het nodig heb of gehad moet hebben.... Ik denk niet dat je door wedstrijden leert hoe je met je zit moet rijden? iig heb ik dat nog nooit gehoord Knipoog, en ookal leer je het, dan moet je het wel bij kinderen over weten te brengen... of leer je dat ook bij wedstrijden?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:29

Ik heb de eerste fase orun en ga starten met kinderlessen op een boerderij ben M2 startgerechtig.(Prive vroeg 12 euro maar verzekering per kind komt er 2.50 overheen word groeples)
Ik ben eindverantwoordelijk als er iets gebeurt met 1 van de kinderen en daarvoor moet ik weer een verzekering alsluiten om elk kind te beschermen.
Als ze bij jouw vallen en ze breken iets waardoor ze er hun hele leven last van blijven houden vergoed meestal de verzekering het niet en draai jij voor de kosten op. En je moet ook laten uitzoeken hoe het bedrijf waar jij bent verzekerd is voor evetueele ongevallen.
Ze gaan ervan uit dat iemand die een diploma heeft weet wat ze doet zonder onnodige brokstukken te maken. En als ze vallen ben ik beschermd door mijn diploma.
Kosten voor Orun of Begeleidend instructrice kom je op iets van 500 euro uit.
Iedereen mag les geven heb een half jaar geleden met knhs gemaild daarover maar ze zeiden je moet het wel laten uitzoeken kwa verzekering.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:40

Wettelijk zijn er geen diploma's verplicht maar in de praktijk is het meestal zo dat de verzekering dit wel eist. In hun ogen heeft iemand met diploma's immers ervaring.
Het wel of niet rijden van wedstrijden heeft geen invloed op goed of slecht lesgeven; iemand kan Z starten en tevens waardeloos lesgeven en omgekeerd (waardeloos op wedstrijden maar prima lesgeven).
Persoonlijk vind ik het belangrijk of iemand er bewust mee bezig is (zoals bv xmarliez omschrijft). Er zijn er nl teveel die 'stoer' willen doen, doen alsof ze alles weten en alleen maar opdrachten schreeuwen om een paard in een krul te trekken, het rijtechnische volledig achterwege latend.

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:47

iki denk niet dat eh tgaat llukken je kan beter een ander baantje gaan zoeken als je niet wilt dat je ouders alles betalen wan t ik denk niet dat er snel kinderen op af kokmen die gaan denk ik liever naar de manege

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:20

xmarliez schreef:
tuurlijk is wedstrijdervaring handig (iig dat zeggen ze), ik voel niet echt dat ik het nodig heb of gehad moet hebben.... Ik denk niet dat je door wedstrijden leert hoe je met je zit moet rijden? iig heb ik dat nog nooit gehoord Knipoog, en ookal leer je het, dan moet je het wel bij kinderen over weten te brengen... of leer je dat ook bij wedstrijden?

Het probleem is dat je sommige basisdingen pas leert (of het nut ervan inziet, of met de gevolgen geconfronteerd wordt, of 'de mate van' leert) als je zelf bepaalde oefeningen hebt gereden omdat je dan de finesse nodig hebt. Mijn driejarige kan leuk rondtuffen over de hoefslag en door de voltes, maar de problemen in de basis openbaren zich als ik ineens iets moeilijkers ga vragen. Je kunt stellen dat veel van je lesklantjes er nooit zullen komen, en dat is ook waar want het meerendeel van de ruiters rijdt recreatief of maximaal B/L, maar voor de ruitertjes die wel hoger gaan komen in de toekomst wordt het verrekt lastig om van alles af te leren. Rijden is zo'n hoop meer dan gewoon maar netjes zitten. Je moet ook zoveel leren voelen. Wat zijn de paardenbenen onder je aan het doen, wanneer moet je inwerken op een afzettend achterbeen, valkuilen bij het buigen van je paard (en dan doel ik niet op het over de schouder wegvallen op een grote volte Knipoog ), welk effect heeft een inknikkende heup, spanning in de schouders of een ruiter die teveel mee beweegt, leer je de galophulp aan op het binnen- of het buitenbeen, hoe zet je je gewichtshulp in en welke nadelen heeft dat... Ik bedoel niet dat je je achtjarige ponyruiter dat uit moet leggen, maar je moet het zelf wel leren zien en je er bewust van zijn om bepaalde problemen in de toekomst voor te zijn. Ruiters die zelf veel verschillende paarden hebben gereden, liefst op hoog niveau omdat je dan tegen veel meer problemen aanloopt omdat het daarbij meer op finesse aankomt, hebben ook vaak veel meer alternatieven bij problemen.
Lesgeven is erg leuk om te doen maar ik vind het nog steeds een enorme verantwoordelijkheid.
Ik vind het nog steeds apart dat zoveel mensen wel inzien dat het opleiden van een paard moeilijk is en niet door iedere gup gedaan kan worden, maar niet inzien dat het opleiden van ruiters ook enorm moeilijk is. De ponyruitertjes van nu worden ook ooit senioren Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:21

Daar heb je natuurlijk een punt, en dat is ook de reden dat ik vroeger les kreeg van een z dressuur ruiter.. Lachen hij leerde mij waar er opgelet wordt bij wedstrijden en heb veel van hem geleerd, maar mij interesses liggen niet bij wedstrijden. maar je leert dan inderdaad die dingen, maar bij wedstrijden leer je echt niet een onafhankelijke zit te krijgen Lachen. Nu krijg ik les in de Klassieke dressuur en daar leer ik ook heel veel van. Maar ik ben nog niet bezig met een kind van 10 met het 'aan de teugel' en sb enz. Ik werk met haar aan de zit en zo leer ik haar ook hoe zij de achterhand moet activeren, en ook een volte correct gereden moet worden. die termen leg ik alleen anders uit, en in heeeel veel stapjes Lachen. dit kind krijgt echt niet voor altijd les bij mij, ik probeer haar alleen een andere kant van het rijden te laten zien, eentje die je niet meer op een manege ziet. En het kind wat ik nu les geef heeft ook al wat wedstrijdjes gereden en als ze dan eerste worden mede dankzij mijn hulp.... tja daar wordt je wel erg trots van Lachen.

Als je bekijkt dat ze eerst nooit verder kwam als 7e en sinds ze bij mij ook lest, altijd onder de 4e plek zit Lachen

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 09:56

Kijk, je kan je lesgeven als je 15 bent. Maar echt lesgeven en wat er bij komt kijken is een vak apart. Het is ook net hoe je het kunt overbrengen aan een kind.
Maar het gevaarlijkst vind ik als iedereen gaat les geven terwijl ze niet weten hoe de verantwoordelijkheid ligt en maar gewoon wat doen (dat geld niet voor iedereen)
Zelf heb ik ook les gegeven aan een jongetje met ADHD en autisme. Maar dit was mee vrijetijdsbesteding (lees: 1,5 uur rondhollen op de boerderij en nog een half uurtje hobbelen). Maar achteraf zou ik absoluut een contract opstellen over de verantwoordelijkheid! Het was niet mijn pony ook nog.
Als mijn instructrice zich dan even met hem bezig hield, dan zag ik meteen hoeveel punten ik liet liggen, wat ik miste in het lesgeven. Het zou zonde zijn als dat bij veel kinderen gebeurde!
Als ik bedenk wat er kan gebeuren, daar wil ik anderen voor behoeden Knipoog

edit: een aanvulling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:14

xmarliez schreef:

Aangezien je geen wedstrijden heb gereden, kun je daar ook moeilijk een beeld bij krijgen.
Je heb les naast je wedstrijden en dan merk je dat als het goed gaat in de les, dat nog niet altijd zo goed gaat op de wedstrijd. Dan merk je dat je de dingen nog niet 100% goed doet, al lijkt dat thuis wel (veel meer) het geval.
Het overbrengen op kinderen is iets wat je moet kunnen en wat je kunt leren...echter is het imo niet goed om ze verkeerde dingen te leren - die kans is zeer groot als je weinig ervaring heb door je leeftijd én geen hoog niveau heb gereden... Dat vind ik erg!
Zoals ik al schreef vind ik het helpen náást goed les wel best. (al kan het zijn dat de instructeurs het niet fijn vinden als hun leerling steeds foute dingen heeft aangeleerd Knipoog )