Wie kent bakeigenaren die instructeurs om bakgeld vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IceMam

Re: Wie kent bakeigenaren die instructeurs om bakgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:17

De buitenbak is op zich goed, is gedraineerd en er is verlichting. Daarover geen klagen. Hij wordt voor de rest alleen niet onderhouden en wordt nooit gesleept. Jammer.
Deze bak is niet recentelijk aangelegd en het lijkt me dat de kosten voor het gebruik verwerkt zijn in de stalkosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:18

Ja, ik snap het, maar dat is het eigenijk niet. Ik vind accomodatie ook wel wat zeggen. Jezelf vergelijken met een super de luxe rijbak en meestal is het dan een binnenbak met nog een goede muziek mogelijkheid om een Kür te kunnen oefenen of een boerenstal waar je door heen moet ploegen in weer en wind.

Dat je van buitenaf komt rijden en wat betaald, dat zie je vaak zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:19

IceMam schreef:
De buitenbak is op zich goed, is gedraineerd en er is verlichting. Daarover geen klagen. Hij wordt voor de rest alleen niet onderhouden en wordt nooit gesleept. Jammer.
Deze bak is niet recentelijk aangelegd en het lijkt me dat de kosten voor het gebruik verwerkt zijn in de stalkosten.

Dat is fijn, maar slepen is ook wel fijn lijkt mij. Ik zou die mensen aanspreken dat jullie nu meer lesgeld moeten gaan betalen.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:30

Ik krijg les in een bak van een particulier, zijn dochter rijd paard. Mijn instructiece(een bekende amazone in Groningen) hoeft geen bakgeld te betalen maar dat komt alleen door dat zij zijn dochter gratis les geeft, wanneer het die dochter uit komt(wel altijd op woensdag) Lachen
Dat hebben ze zo afgesproken zodat zijn dochter dan gratis les krijgt en dan hoeft mijn instructiece ook geen bakgeld te betalen aan die meneer Lachen
ik vind het zelf, helemaal niet raar om bakgeld te betalen als je die bak gebruikt voor les. Lachen
maar goed dat is mijn mening Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:37

hier in de buurt vrij normaal, bakgeld.

Vrij simpel, als iedereen voor zich rijdt, dan kost het niets (je staat dan toch op stal incl. bakhuur)
en er wordt gereden volgens de gangbare voorrangsregels.
(die op wedstrijd doorgaans bij het inrijden door iedereen aan hun laars worden gelapt)

Als je lest is de stelregel dat de andere ruiters op je letten,
zodat je ook effectief kunt lessen.
Zodat zij voor jou enigzins aan de kant gaan, als je toevallig een figuur of wat moet rijden.
Ze mogen wel bij je in de bak, maar je hebt dus voorrang.

Overigens is het niet zo dat de instructeur dat bakgeld dan moet betalen.
Dat betaal je als lesklant zelf.
Slimme instructeur drukt het gewoon bij zijn tarief op!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:46

Ik ken het fenomeen ook maar ben er absoluut geen voorstander van. De pensionklant betaald immers al voor de bak. Ik vind het armoede van de pensionhouder als ie nog geld durft te vragen voor de bak zodra er een instructeur komt lesgeven. Enkele pensionklanten van mij geef ik ook les, anderen huren een andere instructeur; niemand betaald hier extra bakgeld; ik vind dit klant onvriendelijk. Wat een armoe als je die 5 of 8 euro zit op te eisen....pffff.....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:42

Als zij les geeft in hun bak aan mensen van buiten vind ik dit rieel, ecter zij geeft les aan pensionklanten dus wat is het verschil rij jij een uur alleen in de bak of je krijgt les. De rijbak wordt daar niet slechter van.
Zelfs als jij deze kosten zou hebben (extra boven op je stalgel) zouden de stalklanten wel eens kunnen vertrekken.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:49

Ik sta niet op pension bij de stal waar ik rijd, maar heb er een 'abonnement' voor de wintermaanden. Mocht ik echter willen lessen van een ander dan de eigenaar dan moet ik € 17,50 betalen om de bak af te huren, ondanks het feit dat ik al betaal om daar in de winter te kunnen rijden. Het is niet toegestaan om les te krijgen als er ook anderen in de bak aan het rijden zijn, wat er dus op neer komt dat als je les wil van een ander je altijd € 17,50 moet betalen. Dit vind ik echt achterlijk veel. Het enige wat ze hier mee bereiken is dat mensen naar een andere binnenbak ik de buurt gaan waar je welliswaar geen abonnementen voor de winter kan krijgen, maar verder maar 5 euro hoeft te betalen als er anderen bij-in mogen en ongeveer € 10,- als je hem alleen wil hebben. (En daar zit dan ook springmateriaal ed bij-in). Dat mensen geld vragen voor een goed onderhouden buitenbak of een binnenbak kan ik inkomen, maar met €10,- vind ik de grens toch wel bereikt.

Nog even een edit: Dit geld wordt niet aan de instructeurs gevraagd maar aan de lesser, maar zoals je in je beginpost al aangeeft: in de praktijk maakt dit niks uit. Lachen

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:58

Ik heb zelf op meerdere pensionstallen gestaan (4) en ik vind het niet normaal. Sterker nog het was op één van de stallen zelfs zo dat er een kalendertje hing en je daar je lessen op noteerde. Konden de anderen op dat moment niet eens rijden. Zo kon je dus soms zelf ook niet rijden. Maar voor ons was het gewoon normaal Knipoog

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:09

Ik ben (kleinschalig) pensionhouder en ik vind het belachelijk!!!! Als pensionklant betaal je al voor het gebruik van de bak, waarvan je wat mij betreft dan ook nog 'ns mag verwachten dat ie redelijk wordt onderhouden. Als de instructrice aan anderen dan pensionklanten les zou geven, dan is het wat anders. Nu slaat het nergens op. Als ik pensionklant was, dan ging ik hiermee maar zo niet akkoord. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:24

aliealie schreef:
Ik heb zelf op meerdere pensionstallen gestaan (4) en ik vind het niet normaal. Sterker nog het was op één van de stallen zelfs zo dat er een kalendertje hing en je daar je lessen op noteerde. Konden de anderen op dat moment niet eens rijden. Zo kon je dus soms zelf ook niet rijden. Maar voor ons was het gewoon normaal Knipoog

Zo is het bij ons ook,
Ga ik met mijn instructice naar één van de binnenbakken in de buurt dan betaal ik wel 5 euro bakgeld.Maar goed daar sta ik dan ook niet dus vin dik dat een mooie bijdrage voor een super de luxe binnenbak

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:08

Ik vind het wel logisch eigenlijk.
Bij ons is het heel simpel. We hebben op de manege 2 binnenbakken en 1 buitenbak, die je als pensionklant onbeperkt mag gebruiken, mits er geen les is, en hij dan helemaal gehuurd is. Je kan hem ook huren als je zelf les hebt, ook als pensionklant, je kan dan kiezen, helemaal of half, als je hem half huurt mogen er andere ruiters bij rijden, maar gaat het lesgeven voor, en moeten de andere ruiters daar rekening mee houden. Je betaald hier dan 3,50 per half uur voor. ( 20X60 ) + je les, 15 euro.
Wil de instructrice zelf les geven, wat ook wekelijks ene paar keer gebeurd, dan huurt zij de bak af, helemaal, en berekend ze dit niet door aan haar lesklanten. Zij wil n.l hier les geven.
Overigens wordt er altijd wel rekening gehouden met manegelessen, die hebben altijd een vaste tijd.
Ik vind het dus niet zo gek, maar vrij normaal. De andere pensionklanten kunnen dan niet in die bak terecht, als hij helemaal verhuurt is, en weten dat ze dan of buiten moeten rijden, of na de lessen moeten rijden.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:19

Er zijn nogal wat verschillen begrijp ik.

Overigens vind ik zelf dat je als je geld vraagt voor je bak je ook eigenlijk de plicht hebt om deze te onderhouden. Hoewel het gebruik van de bak gewoon inbegrepen is bij het huren van stalruimte.

boemel

Re: Wie kent bakeigenaren die instructeurs om bakgeld vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:25

Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat de instructeur geld zou moeten afdragen.
Op mijn vorige stal was 't wel zo dat je extra moest betalen als je de bak voor je alleen wilde hebben tijdens les of gewoon rijden. Wat ik daar altijd raar aan vond, was dat de staleigenaar daar geld voor ving, terwijl stalgenoten (die gewoon pensiongeld betalen) dan niet in de bak mochten.
Ik maakte van die regeling overigens geen gebruik.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:27

Ik ken een bak in Houten die dat doet. Overigens vind ik het flauwekul zeker als je bij de les een oortje inhebt. Dan is er geen kip die er last van heeft.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:30

Ik kom het hier niet tegen. Wel als mensen op een ander terrein de bak willen gebruiken, maar dat is voor kosten van de lesser en niet voor mij.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:18

Bij mijn pension/manege is dat ook zo, als je van iemand van buitenaf les neemt moet je bakhuur betalen.
Ik kan het wel begrijpen omdat ze zelf ook instructeurs hebben die les kunnen geven, tot Z2 niveau.
De bakhuur bedraagd rond de 15 euro per halfuur of driekwartier als ik het goed heb.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:27

Ik vind het maar raar en eerlijk gezegd geldklopperij. Mijn bakgeld is inbegrepen bij mijn stalhuur. Wij hebben 3 verlichte buitenbakken.

Als ik daar en tegen gebruik wil maken van de binnenbak van de buren dan moet IK daarvoor geld betalen. Dus niet de instructeur.

Zelf heb ik een contract waarin staat wat ik als pensionklant wel en niet mag. Daarin staat dat ik onbeperkt gebruik mag maken van de bakken.

Mss een optie om les te nemen maar dan de instructeur niet in de bak te laten maar aan de kant Knipoog Dan maakt ze ook geen gebruik ervan... alleen jij Haha!

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:37

ik vind het ook normaal dat je geen bakhuur hoeft te betalen als je er gwoon gratis in mag rijden
normaal en als je les hebt het wel moet wat is de bijrdrage als ik vragen mag

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 00:29

Hij vraagt op dit moment een bijdrage van 25 euro per maand. En laat dat nu net het bedrag zijn dat zijn bijrijdster aan 2 lessen kwijt is die hij zou betalen voor haar...

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:01

Tjoh... dat is toch wel bijzonder toevallig he Rolleyes

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:26

Volgens gebeurd dat wel vaker: de pensiongenaar biedt toch de mogelijkheid dat de instructeur les kan geven (en dus geld kan verdienen). Ik ken wel meerdere stallen waar dit wordt toegepast.

De ene stal heft wel dit geld en de andere stal niet. Het kan dus zijn dat op de ene stal een les 25 euro kost en bij de andere stal 30 euro (zelfde instructeur). Natuurlijk mag de instructie dan wel "eisen" dat er bijvoorbeeld maar een beperkt aantal mensen in de bak vrij rijden en dat de bak dan goed onderhouden is.

Het is een extra service voor de klant dat de staleigenaar instructie toelaat op zijn terrein.

Tja en dat in jullie geval de bak bagger is, dat is dan wel erg balen!

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:30

Ik betaal ook bakgeld, ik sta op een manege/pensionstal die zelf eigen instructrices hebben, en als je les neemt van een instructrice van buitenaf, betaal je bakgeld.
Ik vind het wel logisch eigenlijk Tong uitsteken

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:36

Ik betaal voor 2 buitenbakken en een longeerring en weidegang 300 euro per paard.
In de winter komen ze nu niet op de wei maar even in de paddock.
Omdat de eigenaresse Orun gedaan heeft zou er nu 10 euro bakhuur gerekend worden als je dus van iemand anders les hebt?
Ik vind het maar raar.
ik betaal genoeg voor de onderhoud voor die bak.
Ik betaal al 20 euro voor les dan nog 10 euro voor de bak? Dan stel ik de eis dat ik ook de bak voor mezelf heb en iedereen er dus uitknikker die erbij komt! Ik betaal de huur en die andere niet!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:16

__manon__ schreef:
Ik betaal ook bakgeld, ik sta op een manege/pensionstal die zelf eigen instructrices hebben, en als je les neemt van een instructrice van buitenaf, betaal je bakgeld.
Ik vind het wel logisch eigenlijk Tong uitsteken

Maar in dit geval is er geen andere instructie die op stal aangeboden wordt.. dus dat gaat niet helemaal op vind ik...