Wie zorgt ervoor je paard op een pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duppie_

Re: Wie zorgt ervoor je paard op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:00

even een stipje Knipoog

ik zou haar er inderdaad gewoon op aanspreken,het gaat tenkoste van jou weien en stal dus je hebt er alle recht op!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:57

barbara28 schreef:
joyce B schreef:
Tja, en ik vind dat je dus wel eisen kunt stellen. Het is namelijk jouw erf en zij is te gast.

Zo'n paard staat bij jou op stal en als een dier niet naar behoren verzorgd wordt door de staleigenaar, dan wordt de staleigenaar er op aangesproken en ik vind ook dat als een paard niet naar behoren of afspraak wordt verzorgd door de eigenaar dat je als staleigenaar daar ook je grenzen in mag trekken.

Ik heb ook paarden van anderen hier staan. De eigenaren helpen ook mee met de gezamenlijke verzorging aan hand van een rooster. Rijden of longeren kun je niet afdwingen, maar ik zeg het wel als een paard erg vervelend wordt door gebrek aan beweging door de eigenaar. Daar hebben ik, en de andere paarden, namelijk wel last van. Er wordt meer geouwehoerd, gestoeid en aan dekens getrokken, het land wordt omgeploegd omdat de overdaad aan energie er niet uitgereden wordt en paarden worden drukker bij het naar de wei brengen.

Blijft wel moeilijk hoor, maar als de afspraak is dat de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor de verzorging van zijn paard (en dan heb ik het niet eens over voeren of binnen en buiten zetten en uitmesten, want dat komt al in het geding als ze niet dagelijks komen) dan mag je best verplichten dat iemand zelf zijn paard controleert, verzorgt en beweging geeft. En als dat niet naar behoren gebeurd, dan zou ik na enige ergernis en verzoeken zo iemand uiteindelijk (als het niet verbeterd) toch vragen (met opzegtermijn van maand) een andere stal te zoeken...

Heb dit op mijn vorige pensionstal zo regelmatig gezien dat paarden in smerige stallen stonden en er gewoon niet uitkwamen als de eigenaar niet kwam en de stalhouder het niet deed... Ik vind dat geen reclame voor je stal en zielig voor zo'n dier. Zo wil ik dat thuis gewoon niet hebben.

Dan ben ik blij dat ik niet bij jou op stal sta Clown Ik zou daar echt niet tegen kunnen die bemoeienis, in de paardenwereld bemoeit men zich al overal zoveel mee. Zou het super irritant vinden als stalhouders of stalgenoten zich zouden bemoeien met hoe ik de verzorging van mijn paard doe.

Hahaha, prima toch? Ik vind mijzelf niet overdreven bemoeizuchtig zolang alles gaat op een manier waar ik me prettig bij voel. Ik heb de paarden aan huis omdat ik graag de paarden er, voor mijn gevoel, goed bij wil hebben staan en me niet wil ergeren aan allerlei dingen waar ik geen invloed op heb omdat ik ergens anders sta met andere regels.
Dus geen paarden in smerige stallen, die te weinig buiten komen of tot diepe modderpoelen kapotgetrapte weilanden vol paardenstront. Geen paarden waar bijna niet naar omgekeken wordt omdat de eigenaar het te druk heeft om er zelf voor te zorgen of de belangstelling verloren heeft, geen paarden die als een idioot rond rennen in de wei en mijn weiland omploegen en zichzelf in het zweet rennen omdat baasje het niet nodig vind een daas-beschermende deken aan te schaffen voor het dier (zij kijken er niet de hele dag tegenaan en zij voelen zich ook niet erantwoordelijk voor het herstellen en de kosten daarvan van de weide)...
En als iemand continue ruzie loopt te maken met zijn paard en het paard afranselt, dan heb ik daar ook geen zin in op mijn erf omdat ik me daar niet prettig bij voel en ik woon hier!

Ik heb plaats over voor enkele paarden van anderen. Die ruimte bied ik aan, omdat het leuker is om samen met gelijkgestemde anderen met je hobby bezig te zijn (samen verzorgen, samen een keer kunnen buitenrijden, elkaar eens helpen als dat gevraagd wordt, voor elkaar kunnen invallen bij ziekte of vakantie etc.) en het voor paarden gezelliger is in een groepje te staan. Ik verdien er geen inkomen mee (het moet de onderhoudskosten een beetje drukken maar investeringen zullen de eerste tig jaar niet terugverdiend worden Tong uitsteken) dus wil ik er ook niet veel extra werk van hebben. Vandaar de gezamenlijke verzorging. Als we er meer last dan plezier van hebben, dan houden we het aanbieden van de ruimte gewoon voor gezien...

Dus heel simpel, als ik me ergens te veel aan ga ergeren, dan moet ik er wat van zeggen. En vind je het onterecht of vervelend en wil je er niets mee doen? Dan staat het je vrij iets anders te zoeken.
En het is echt niet dat ik er plezier in heb om op anderen te letten en overal bovenop te zitten en me overal mee te bemoeien. Het is soms emotioneel best moeilijk om iemand ergens op aan te spreken als er iets niet helemaal naar je zin gaat. Ook als het je goed recht is omdat het op je eigen erf gebeurd.

Oh ja, en als een paard te weinig beweging krijgt en daardoor erg verelend wordt in de omgang en niet meer rustig naar de wei te brengen is door mijzelf of diegene die mij helpt die dag, dan heb ik ook recht daar wat van te zeggen. Ik kan ook zeggen: Doe het in het vervolg zelf maar, want ik heb geen zin meer in brandblaren of zwaaiende voorbenen of achterbenen en getrek of gehap etc. Bij mijn eigen paarden is dat al vervelend, maar met paarden van een ander heb je het dan ook wel snel gehad...
Het moet wel leuk en veilig blijven.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:01

VSW-->TAO

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:04

Mijn paard staat ook volledig in pension bij iemand maar ik zou het juist wel fijn vinden als mij verteld word dat mijn paard zich anders of vervelender zou gedragen als normaal.
Sterker nog, ik heb zelf aangegeven bij de pensionhouders waar ik nu sta dat nu ik ziek ben en mijn paard dus vakantie heeft, of ze dus extra op willen letten of hij niet vervelend word ofzo!!
Ik wil dat juist wel horen van ze hoe het gaat omdat hun dat als geen ander op kunnen merken want ze zien hem tenslotte meer als ik en nu helemaal omdat ik niet iedere dag daar heen kan!

Mocht het gebeuren dat hij te veel energie over heeft en daardoor vervelend gaat worden moet ik maatregelen nemen, zo is hoe ik erover denk.
Het is mijn paard en ook mijn verantwoording dus moet ik ook zorgen dat hij geestelijk oke blijft ook al ben ik misschien langdurig ziek, een oplossing zal er moeten komen dan! Ja

Ik vind het dan ook niet raar of erg dat er bij een pensionstalling ook gelet word op geestelijk welzijn van een paard en dat het ook aan de eigenaar verteld word maar juist over geestelijk welzijn of bepaalde gedragingen van een paard zijn de meningen nogal eens verdeeld is mijn ervaring en dat maakt het moeilijk bespreekbaar denk ik..

Als ik zelf een stalling zou hebben zou ik ook zeker eisen stellen aan de omgang paard/eigenaar maar dat kan je klanten kosten in het slechtste geval maar aan de andere kant ook juist weer een bepaald soort klanten aantrekken volgens mij waar je je wel prettig bij voelt Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:08

Hoe is het gesprek gegaan TS?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:23

Ik vind ook dat je best wel wat eisen mag stellen, mits je het gewoon op een vriendelijke manier brengt. Elke pensionstal heeft regels, dat is niet meer dan normaal. Zo ook onze stal, daar moet je bijvoorbeeld verplicht met cap rijden en zijn er strikte bakregels. Nu is iedereen wel makkelijk dus wordt alles over het algemeen netjes nageleefd, en zo niet, wordt de persoon in kwestie er meteen op aangesproken. Maar in dit geval zou ik zoals velen zeggen, gewoon een gesprek aangaan. Er moet vast een reden zijn dat ze niet zo veel meer komt, en misschien kan je dan samen een oplossing zoeken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:07

Ik heb ook 1 pensionklant en ik merk dat je de verzorging toch meer op je neemt dan bij een grote pensionstal. ik zet de paarden binnen en buiten haal 's avonds dekens af, ook eventuele zweetdekens en haal een borstel over het paard om het gelijk op wondjes te controleren. Daarintegen verwacht ik dan wel dat de eigenaar minimaal 3-4 keer in de week komt.

benedicte5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:19

Ik zou er zeer zeker wat van zeggen!!!Als ze zelf niet kunnen komen moeten ze er voor zorgen dat iemand anders het paard komt doen...Dit is tegen dierenmishandeling aan.
We hebben zelf 3 pony's staan op een manege zonder weidegang maar mijn dochter rijdt haar pony's elke dag,ze staan nooit 24 uur op stal,als zij een keertje niet zou kunnen dan zorgen we dat ze door iemand anders bereden worden...Je hebt verantwoordelijksheidgevoel of je hebt het niet!!!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:41

Joyce B: Dit is precies zoals ik het voel,ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven.
Dierenmishandeling vindt ik te ver gaan.Het paard wordt goed verzorgt,komt iedere dag in de wei en heeft vriendjes om mee te spelen.Het is meer mijn gevoel en hoe ik met paarden omga,dat me in de weg zit.Maar inderdaad,het is mijn stal, en ik moet me prettig voelen.
Helaas heb ik haar er nog niet op kunnen aanspreken.....want ze is nog niet op stal geweest.Als ik haar hier over ga opbellen,wordt het meteen zo zwaar,dus ik wacht nog even af totdat ze weer een keertje op stal komt.Maar ik vind het wel heel fijn om te merken dat ik over het algemeen veel bijval hier krijg en dat ik me dus terecht hier aan erger.Nu kan ik het ook beter duidelijk maken aan haar en inderdaad gewoon een normaal gesprek hierover aangaan en hopen dat het dan verbetert.Ik laat jullie weten hoe het is afgelopen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:13

Ik heb zelf twee paarden die op een pensionstal staan. Ik doe de verzorging helemaal zelf. Ik kom nu dan ook 2x per dag naar stal s'morgens om ze te voeren, buiten te zetten en te mesten en s'middags om ze weer binnen te zetten en te rijden en weer te voeren.
Ik heb eerst het voeren en buiten zetten laten doen. Maar ik hoorde nooit of ze zich mis dragen hadden druk waren of wat dan ook. En als ik ze toen zelf een keer buiten deed zetten waren ze zo gek als een deur en niet te houden. Daar irreteerde ik me zo dood aan. Dat ik het gewoon zelf ben gaan doen.

Ik vind het dus heel fijn om te weten wat mijn paarden uitspoken. En zou dan ook heel erg blij zijn als de staleigenaar naar me toe kwam als het niet goed gaat met mijn paarden. Maar helaas word dat hier op stal niet gedaan.
Waardoor er dus veel paarden staan waar er nauwelijks iemand voor komt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:24

catalyst1 schreef:
Maar door het gebrek aan aandacht rent hij de hele tijd door de wei waardoor die nu 1 blubzooi is. Dit omdat het paard dit niet doet als hij voldoende aandacht krijgt/bereden wordt

Dit gaat er bij mij niet in, slaat nergens op. Dat zal een andere reden hebben.

Je kunt best aan haar vragen waarom ze minder komt. Maar ik vind niet dat je er wat over te zeggen hebt. Er worden nog meer dingen aangedragen als: er moet gepoetst worden, gereden... joh, ik heb mijn paarden ook gewoon op het land staan en er wordt op het moment helemaal niet gereden. Zal die paarden een worst wezen, die hebben ook niet voor het rijden gekozen. Poetsen doe ik amper omdat dat geen zin heeft als ze elke dag het land op gaan. Is trouwens ook niet goed.
Het enige dat dus overblijft is het controleren op wondjes als ik het goed begrijp.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:37

Ik vind niet dat je als pensionhouder mag eisen dat iemand een bepaald aantal keren per week komt.

Als iemand zijn paard in vol pension zet met buitenzetten, dan wil dat zeggen dat die persoon geen tijd heeft om dat dagelijks zelf te doen. Daar betaalt hij dan voor. Dan heb je er als pensionhouder voor te zorgen dat die dingen in orde zijn als deel van de service. Een paard dat dagelijks voldoende lang op de wei staat hoeft helemaal niet gereden te worden. Dat de gedragsverandering van het dier aan het niet-rijden toe te schrijven is, lijkt me dan onwaarschijnlijk.

Ik heb een heel drukke baan, mijn paard wordt volledig gedaan door de pensionhouder. Ik zou het he-le-maal niet kunnen waarderen als de pensionhouder zou gaan eisen dat ik een bepaald aantal keer per week kom rijden. Ik betaal hem ervoor om te zorgen dat het paard gemest en gevoerd wordt, toezicht heeft en voldoende buiten komt. Dat is zijn taak, niet de mijne.

Als er echt iets aan de hand is wil ik natuurlijk meteen verwittigd worden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:06

Hier ligt het er erg aan wat met de eigenaar is afgesproken.
Sommige paarden staan er voor de opfok, daar zorg ik voor dat ze iedere dag buiten komen en gemest worden (indien ze niet 24/7 buiten staan), in overleg voer ik ze, ik regel de DA, het ontwormen en de hoefsmid ook in overleg met de eigenaar en dan komt de eigenaar kijken wanneer het uitkomt. Soms 1x per maand, soms minder.
Andere eigenaren willen DA en hoefsmid e.d. zelf regelen, dat is ook prima. Hooguit dat ik aangeef dat een paard eens wat eerder naar de smid moet o.i.d.
Weer anderen komen iedere dag zelf en doen de verzorging ook helemaal zelf of ze zetten voer klaar en ik voer ze. En dan wil ik best eens een deken wisselen, medicijnen geven e.d. geen probleem, kost niets extra ook.
Maar als ik zie dat een paard dan een of meer dagen de stal niet uit komt, de eigenaar geen voer klaar zet, dan ga ik wel bellen.
Als iemand eens geen tijd heeft of ziek is, vind ik het geen probleem om wat meer te doen maar dat kan ik niet ruiken dus als een eigenaar dat van te voren vraagt of even opbelt, krijgt het paard gewoon de verzorging en wordt buiten en binnen gezet in een schone stal.
Weg blijven zonder iets voor de paarden te regelen, nee dat kan niet i.m.o.
Dus daar zeg ik wat van en heeft een eigenaar daar problemen mee, zoek gerust een andere stal...

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:27

Het hangt er een beetje van af wat je hebt afgesproken.
In principe denk ik dat als een paard zijn eten op tijd krijgt en voldoende beweging heeft met soortgenoten niet echt erg onder de situatie lijdt.

Ik begrijp wel je dilemma. Je draagt op dit moment de volle verantwoordelijkheid over dat paard. Ik zou de eigenaar idd eens aanspreken en vragen wat de bedoeling is. Misschien kan je je prijs iets verhogen omdat jij het paard elke dag moet nakijken op wondjes e.d.
Anderzijds kan je ook stellen dat wanneer iemand een paard in volpension plaatst, ze dit doen omdat ze geen tijd (of zin) hebben om elke dag hun paard de nodige verzorging de volledige verzorging te geven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:53

Ik vind wel een verschil met binnen/buiten zetten en voeren en uitmesten of de hele verantwoording over het welzijn van een paard door het elke dag uitgebreid in handen te hebben, te controleren op wondjes, schimmel, mok en behandelen etc, dekens wisselen of deken een keertje eraf halen om te luchten. Ik vind dat de eigenaar eigenaar is en eindverantwoordelijk voor de gezondheid en het welzijn van zijn of haar paard.
Er bestaan stalregelementen waarin duidelijk wordt gezegd dat paard verzorgd wordt, maar dat de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse beweging bij de eigenaar ligt. Dus het is maar net wat er afgesproken is, en als de afspraken niet blijken te werken en er problemen onstaan, dan moeten die afspraken eventueel bijgesteld worden.

Daarnaast hoeft een paard dat dagelijks in de wei komt inderdaad niet elke dag gereden te worden omdat het zich uit kan leven in het land, maar als dat land dat uitleven niet aan kan en er erg onder leidt, en de andere paarden gepest worden en bijv. andere paarden opgejaagd worden of elke keer dekens kapotgetrokken worden omdat het paard dingen gaat bedenken voor de afleiding en zijn overtollige energie af te reageren (en dat heb ik hier ook meegemaakt met een paard dat vanwege omstandigheden en kwaaltjes een tijdje vakantie had) dan kan dat toch problemen geven. Wat hier ook wel gebeurde was dat een paard uit verveling elke keer de watertonnen omgooide of klauwde. En als dat 2x per dag gebeurd dan wordt je daar ook wel flauw van.
Maar goed. Het is fijn als de omstandigheden zo zijn dat dit allemaal niet gebeurd en alles vanzelf goed gaat, maar in de praktijk gaat het wel eens anders.

Wat weidegang en kapotlopen heb ik dan zoiets van: Dan kan dat paard dus niet meer in de wei... Is dat wat de eigenaar dan wil?

Wat pesten van andere paarden betreft: dan kan dat paard dus niet meer bij de andere paarden... Ook sneu voor zo'n paard en het wordt er niet minder gefrustreerd door...

Je hebt gewoon paarden die veel beweging en afwisseling nodig hebben. En de omstandigheden moeten daar maar net geschilkt voor zijn.

Bij mij lopen de paarden in principe 24/7 buiten, maar nu vanwege nat land en gravende paarden voornamelijk in de paddock van 16 bij 16 met deels bestrating en schuilstal, en zo'n 4 uur per dag op een stukje land. Groot genoeg om lekker gras te kunnen knabbelen en wat rond te lopen, maar niet geschikt voor rondrennende paarden omdat ze het helemaal omploegen dan. Zolang ze rustig stappen en grazen gaat het nog.
De bak is gedraineerd en kwetsbaarder geworden voor graven en omploegen door de paard, en om hem vlak en goed te houden voor het rijden, lopen ze er bijna niet meer in los. Voor het draven en galopperen zijn ze dus aangewezen op beweging door de eigenaren. Dat hoeft echt niet elke dag, maar voor een paard met veel energie is om de dag even lekker aan het werk gezet worden toch wel lekker. Ik merk hier echt verschil in gedrag, ook bij mijn eigen pony die niet zo veel meer hoeft te doen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:42

Bij een pensionstalling met volledige verzorging (mesten, voeren, buitenzetten en binnenhalen) vind ik ook niet dat je kunt stellen dat eigenaars MOETEN komen, ze kiezen immers juist voor zo'n oplossing uit tijdgebrek (anders doe je het zelf wel lijkt me Knipoog )
Je kunt er natuurlijk wel een gesprekje over beginnen en eens vragen of er iets aan de hand is. Ik denk als je heel beschuldigend over gaat komen dat ze dan de volgende keer langer uit gaat stellen om te komen, juist uit angst voor klachten.

PokerFace.x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:24

Huurt ze een stal bij mij en moet ik me voor de rest nergens mee bemoeien?
Als je hebt afgesproken dat jij de verzorging/voeding zou doen, dan moet je je er natuurlijk wel mee bemoeien.
Ben ik verantwoordelijk voor haar paard omdat het mijn stal is?
Dit hetzelfde als de vorige vraag, vooraleer je een pensionpaard in je stal neem, maak duidelijke afspraken.
Kan ik eisen dat ze minimaal zovaak komt?
Dit kan je eisen, het is ten slotte jouw stal dat je verhuurt...

Ik zou eens bellen met die dame en vragen of ze eens langskomt, zodat er duidelijke afspraken kunnen worden gemaakt.
En natuurlijk eventueel op papier kunnen worden gezet.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 08:31

De afspraak is dat de verzorging voor haar rekening is. Ondertussen is ze nog steeds niet geweest. Ik eis dan ook niet dat iemand een aantal keer per week moet komen,maar helemaal niet komen vind ik dus ook niet goed.Ik heb nu dus maar de hoeven gekrabt,paardje deken af gedaan en gepoetst en wat lekkers voor hem gemaakt i.v.m. kerst. Ik denk niet dat ik overdrijf.Een paard heeft echt wel een minimale verzorging nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:53

Het ligt inderdaad ook wel aan de gemaakte afspraken.
Maar persoonlijk vind ik het vreemd om een eigen paard te willen hebben, waar je zo weinig tijd aan besteed.
Naast dat het zonde is van het paard, vind ik het ook een beetje zonde van het geld, dan kun je beter 1x in de week op een vast paard op een manege gaan rijden...

Maar goed, als jij hebt afgesproken dat je de gehele verzorging voor je rekening neemt, incl het beweging geven van het paard, heeft zij natuurlijk ook de mogelijkheid om niet te hoeven komen...

Mijn paard staat bij iemand aan huis in pension.
Ik doe de hele verzorging zelf, uitmesten, poetsen, rijden, voer klaar zetten, etc...
Ik ga dan dus ook elke dag, en vaak ook 2x per dag.

Op dit moment kan ik een aantal maanden niet rijden door een klein ongeval met mijn paard en heb ik haar ergens anders gestald, waar ze haar ook door trainen.
Daar betaal ik dan ook voor en ik hoef daar dus niet met regelmaat naar toe.
We gaan zo'n beetje om de week langs om te kijken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:28

Ze is er nu al bijna twee weken niet meer geweest? Dan mag je denk ik wel eens de telefoon pakken en haar bellen.
Vraag gewoon of er iets aan de hand is omdat je haar de laatste tijd zo weinig ziet. Misschien speelt er bij har wel iets in de privésfeer. Als er niets aan de hand vind dan kan je haar vragen om een langs te komen en samen met jou rond de tafel te gaan zitten omdat je graag wat afspraken wilt maken aangezien je van mening bent dat zoals het nu gaat dat het niet werkt en dat jij die verantwoording niet wil en kan nemen.