Verzekerd met lesgeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca__

Re: Verzekerd met lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:20

Lante, zo heb ik het ook begrepen. Vandaar dus nu ook begonnen met de Orun. Ik mag tot ik mijn diploma heb, thuis in het bedrijf geen lessen meer geven. Anders ben ik gewoon niet verzekerd als er wat gebeurt met een van de lesklanten. Ze zouden dan eventueel het bedrijf aansprakelijk kunnen stellen dat ze geen gediplomeerd personeel aan het lesgeven hebben.
Zo is het door de verzekering uitgelegd (ook door de FNRS, zitten sterren op het bedrijf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:28

Ok. ik heb dus een ORUN-basis diploma, in 2005 gehaald. Ik ben lid van een rijvereniging in Assendelft maar ik geef daar geen les oid, alleen wedstrijden.
Ik doe de lessen contant (zwart) en geef momenteel maar 3 uur in de week les, maar dit wordt binnenkort meer. Ook ga ik misschien lesgeven op een manege.
De paarden zijn van de personen zelf maarrrr, 1 pony waarop ik meiden lesgeef, wordt geleased bij de eigenaar van stal.
Soms geef ik les op mijn eigen paard maar dit is sporadisch.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:30

Bianca__ schreef:
Lante, zo heb ik het ook begrepen. Vandaar dus nu ook begonnen met de Orun. Ik mag tot ik mijn diploma heb, thuis in het bedrijf geen lessen meer geven. Anders ben ik gewoon niet verzekerd als er wat gebeurt met een van de lesklanten. Ze zouden dan eventueel het bedrijf aansprakelijk kunnen stellen dat ze geen gediplomeerd personeel aan het lesgeven hebben.
Zo is het door de verzekering uitgelegd (ook door de FNRS, zitten sterren op het bedrijf)

Klopt, de FNRS stelt een diploma als eis voor de mensen die lesgeven.
Evenals het BHV dilpoma Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:31

Wat ik dan weer juist altijd dacht is dat je als je geld vraagt voor een les, je een dienst aanbied en dan dus aansprakelijk bent en verzekerd moet zijn.

Dat is de reden dat ik nooit geld heb gevraagd aan de kinderen die hier kwamen rijden.

Maar ik begrijp dus dat je evengoed aansprakelijk bent dus omdat het mijn paarden zijn? Of ik nu wel of geen geld accepteer

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:32

Je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk. ook als je bijrijder erop rijdt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:33

LADPR schreef:
Wat ik dan weer juist altijd dacht is dat je als je geld vraagt voor een les, je een dienst aanbied en dan dus aansprakelijk bent en verzekerd moet zijn.

Dat is de reden dat ik nooit geld heb gevraagd aan de kinderen die hier kwamen rijden.

Maar ik begrijp dus dat je evengoed aansprakelijk bent dus omdat het mijn paarden zijn? Of ik nu wel of geen geld accepteer

Idd als eigenaar ben je altijd aansprakelijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:35

Haha heb ik me dan altijd in mn vingers gesneden zeg dor nooit geld aan te nemen, hihi.

Ik heb het trouwens wel toen aangekaart bij mijn aansprakelijkheids verzekering en de paarden zijn gewoon gedekt ook als er kinderen op rijden of wat dan ook.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:36

Ja dat klopt, dat valt gewoon binnen je verzekering, maar als er een eraf donderd, dan ben jij aansprakelijk.
Of je nu geld vraagt of niet Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:37

Hihi en ik altijd maar nee zeggen als die ouders wilde betalen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:39

CM_

Dat word dan een flinke verhoging in het les en rijdgeld voor volgend jaar Tong uitsteken

LADPR

Haha, ja is wel eens een idee om over na te denken dan ja, haha

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:40

crossmonster schreef:
Ja dat klopt, dat valt gewoon binnen je verzekering, maar als er een eraf donderd, dan ben jij aansprakelijk.

Maar de medische kosten vallen er niet altijd onder is mij verteld

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:42

De medische kosten idd nietn altijd, maar wel kleerscheuren etc.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:43

crossmonster schreef:
Bianca__ schreef:

Klopt, de FNRS stelt een diploma als eis voor de mensen die lesgeven.
Evenals het BHV dilpoma Knipoog

Klopt inderdaad. Die heeft de eigenaar dus ook.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:46

magriet schreef:
crossmonster schreef:

Maar de medische kosten vallen er niet altijd onder is mij verteld

Bij mij wel tenzij ik bijvoorbeeld aan een beginnertje die net een paar keer op een paard heeft gezeten de opdracht geet om bijvoorbeeld te gaan springen. Dus tenzij ik een gevaarlijke situatie veroorzaak

EDIT: Als mijn paard dus een ongeluk veroorzaakt is dat gedekt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:48

crossmonster schreef:
Moet je daarvoor een speciaal lidmaatschap hebben dan bij de knhs?
Dat is helemaal nieuw voor mij.

Geen speciaal lidmaatschap; je moet gewoon lid zijn via een rijvereniging en wat je verder bij die vereniging doet is niet belangrijk, niet rijdend lid is al voldoende, want elk lid van een rijvereniging (behalve donateurs) moeten ook verplicht lid zijn van de KNHS.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:50

Bianca__ schreef:

Als je een ORUN cursus volgt, en dus nog geen diploma hebt, dan ben je al wel verzekerd bij de KNHS. Je moet namelijk voor de cursus ook oefenen. Lachen Volgens mij ben je zelfs verzekerd als je voor het examen gezakt bent, maar je al wel opgegeven hebt voor de herkansing.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:53

Joolien schreef:
Ok. ik heb dus een ORUN-basis diploma, in 2005 gehaald. Ik ben lid van een rijvereniging in Assendelft maar ik geef daar geen les oid, alleen wedstrijden.
Ik doe de lessen contant (zwart) en geef momenteel maar 3 uur in de week les, maar dit wordt binnenkort meer. Ook ga ik misschien lesgeven op een manege.
De paarden zijn van de personen zelf maarrrr, 1 pony waarop ik meiden lesgeef, wordt geleased bij de eigenaar van stal.
Soms geef ik les op mijn eigen paard maar dit is sporadisch.

Ik geef slechts op deze situatie een reactie.

Jij doet dus niets uit naam van de rijvereniging, maar geeft slechts als particulier af en toe een lesje.

Jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) verzekering dekt dit tot op zekere hoogte. Met 3 uurtjes in de week kan je niet spreken van bedrijfsmatig bezig zijn en dus valt dat gewoon onder je AVP verzekering. Wanneer je aansprakelijk bent, zal jouw AVP dat dus nog dekken.
Als je echter meer gaat lesgeven ga je je wel op glad ijs begeven, want dan krijgt het toch langzaam het karakter van bedrijfsmatig bezig zijn en niet meer de hoedanigheid van particulier. Je zult dan een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten. Deze verzekeringsvorm zal in de regel naar een diploma van een erkend opleidingsinstituut vragen. Orun is zo'n diploma.

Ga je bij een manege les geven, dan zal deze manege als het goed is zo'n AVB verzekering hebben. Jij valt dan als instructrice ook onder de dekking. Ook daar zal de eis aan hangen dat je een diploma hebt, maar dat is in jouw geval in orde.

Dan even iets over de aansprakelijkheid. Wanneer de paarden niet van jou zijn heb je het minste probleem. Gebeurt er iets dan ben je alleen aan te spreken wanneer jij verwijtbaar gehandeld hebt (ik versimpel het nu wel even hoor). Stel je hebt verwijtbaar gehandeld en je bent aansprakelijk, dan nog is het de vraag of je wel een schadevergoedingsverplichting hebt. Het kan namelijk zo zijn dat de lesnemer een percentage 'eigen schuld' wordt toegerekend. Dit percentage kan varieren van 0 tot 100%. Jouw schadevergoedingsverplichting wordt verminderd met het percentage 'eigen schuld'.

Zijn de paarden wel van jou dan heb je een groter probleem omdat je op een ander artikel aansprakelijk te stellen bent. De lesnemer hoeft dan alleen maar aan te tonen dat hij van het paard gevallen is door een 'eigen gedraging' van het paard en dat hij letsel heeft opgelopen. Hij hoeft dus niet zich in allerlei bochten te wringen om aan te tonen dat jij verwijtbaar gehandeld hebt.
Ook hier geldt echter hetzelfde verhaal over de 'eigen schuld'.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:00

Lante schreef:
Bianca__ schreef:

Als je een ORUN cursus volgt, en dus nog geen diploma hebt, dan ben je al wel verzekerd bij de KNHS. Je moet namelijk voor de cursus ook oefenen. Lachen Volgens mij ben je zelfs verzekerd als je voor het examen gezakt bent, maar je al wel opgegeven hebt voor de herkansing.

Dat wist ik niet Lante. Ik zou dus nu thuis gewoon les kunnen geven?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:05

Dat is heldere uitleg, LDRD. Lachen

Ik snapte nooit iets van die verzekering-tijdens-het-lesgeven-regel. Voor zover ik het begreep ben je al aansprakelijk als je toevallig langs de bak loopt en een paar aanwijzingen geeft. Als de ruiter eraf valt en een arm breekt zou dat op jou verhaalt kunnen worden, ook al is het paard van de ruiter in kwestie. Ik heb dat altijd al een enorm kromme beredenering gevonden, en zo te lezen klopt er ook niets van.

Even een check of ik het nu snap: Samengevat zou iedereen dus gewoon af en toe les mogen geven aan iemand met een eigen paard zonder diploma en worden ongelukken - die niet veroorzaakt zijn omdat jij opdracht hebt gegeven om iets gevaarlijks te doen - gedekt door je gewone aansprakelijkheidsverzekering. Pas als je meer les gaat geven heb je een andere verzekering nodig, waarbij een diploma vaak als voorwaarde wordt gestelt.

Klopt dit? Overigens ben ik momenteel bezig met de ORUN-opleiding en lid van een rijvereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:09

Kijk, dit wilde ik nou even weten.

Nu is er een vrouw bij ons op stal die zo'n 25 uur in de week lesgeeft. Zij zegt dat ze ooit een diploma heeft behaald in Barneveld (dacht ik) maar ze zegt dat ze deze niet meer heeft ( het zou dus kunnen dat ze geen diploma heeft).
Zie je dit wel als bedrijfsmatig? Ze doet dit dus ook zelfstandig een geeft les aan mensen met eigen paarden, maar ook op pony's van de eigenaar van stal.

Loopt zij risico?

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:09

Ik ben ook bezig met de opleiding, in Zwolle via de Groene welle.
Maar daar is mij verteld, dat jij als gediplomeerde instuctrice verzekerd bent. Mocht het zo zijn de dat het blijkt dat jij de shuld krijgt van het ongeval, dan word het gewoon gedekt voor je verzekering. Maar dr word net zo als met een auto ongeluk gekeken naar wie de schuldige is zeg maar. En als het hen eigen schuld is; dan word het gedekt van hen verzekering als ze verzekerd zijn.
Tenminste dit is hoe het mij verteld is Ja

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:11

Joolien:Dat is dan toch gewoon een part-time baan en dus bedrijfsmatig lijtk mij?

Jordy_ :Bij de Groene Welle krijg je toch geen diploma alleen een certificaat lesgeven? Of is dat veranderd

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:13

Imre schreef:
Even een check of ik het nu snap: Samengevat zou iedereen dus gewoon af en toe les mogen geven aan iemand met een eigen paard zonder diploma en worden ongelukken - die niet veroorzaakt zijn omdat jij opdracht hebt gegeven om iets gevaarlijks te doen - gedekt door je gewone aansprakelijkheidsverzekering. Pas als je meer les gaat geven heb je een andere verzekering nodig, waarbij een diploma vaak als voorwaarde wordt gestelt.

Dat is best een aardige samenvatting Ja .