Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bianca__ schreef:Lante, zo heb ik het ook begrepen. Vandaar dus nu ook begonnen met de Orun. Ik mag tot ik mijn diploma heb, thuis in het bedrijf geen lessen meer geven. Anders ben ik gewoon niet verzekerd als er wat gebeurt met een van de lesklanten. Ze zouden dan eventueel het bedrijf aansprakelijk kunnen stellen dat ze geen gediplomeerd personeel aan het lesgeven hebben.
Zo is het door de verzekering uitgelegd (ook door de FNRS, zitten sterren op het bedrijf)
LADPR schreef:Wat ik dan weer juist altijd dacht is dat je als je geld vraagt voor een les, je een dienst aanbied en dan dus aansprakelijk bent en verzekerd moet zijn.
Dat is de reden dat ik nooit geld heb gevraagd aan de kinderen die hier kwamen rijden.
Maar ik begrijp dus dat je evengoed aansprakelijk bent dus omdat het mijn paarden zijn? Of ik nu wel of geen geld accepteer
crossmonster schreef:Ja dat klopt, dat valt gewoon binnen je verzekering, maar als er een eraf donderd, dan ben jij aansprakelijk.
Of je nu geld vraagt of niet
crossmonster schreef:Bianca__ schreef:Lante, zo heb ik het ook begrepen. Vandaar dus nu ook begonnen met de Orun. Ik mag tot ik mijn diploma heb, thuis in het bedrijf geen lessen meer geven. Anders ben ik gewoon niet verzekerd als er wat gebeurt met een van de lesklanten. Ze zouden dan eventueel het bedrijf aansprakelijk kunnen stellen dat ze geen gediplomeerd personeel aan het lesgeven hebben.
Zo is het door de verzekering uitgelegd (ook door de FNRS, zitten sterren op het bedrijf)
Klopt, de FNRS stelt een diploma als eis voor de mensen die lesgeven.
Evenals het BHV dilpoma
magriet schreef:crossmonster schreef:Ja dat klopt, dat valt gewoon binnen je verzekering, maar als er een eraf donderd, dan ben jij aansprakelijk.
Of je nu geld vraagt of niet
Maar de medische kosten vallen er niet altijd onder is mij verteld
crossmonster schreef:Moet je daarvoor een speciaal lidmaatschap hebben dan bij de knhs?
Dat is helemaal nieuw voor mij.
Bianca__ schreef:Lante, zo heb ik het ook begrepen. Vandaar dus nu ook begonnen met de Orun. Ik mag tot ik mijn diploma heb, thuis in het bedrijf geen lessen meer geven. Anders ben ik gewoon niet verzekerd als er wat gebeurt met een van de lesklanten. Ze zouden dan eventueel het bedrijf aansprakelijk kunnen stellen dat ze geen gediplomeerd personeel aan het lesgeven hebben.
Volgens mij ben je zelfs verzekerd als je voor het examen gezakt bent, maar je al wel opgegeven hebt voor de herkansing. Joolien schreef:Ok. ik heb dus een ORUN-basis diploma, in 2005 gehaald. Ik ben lid van een rijvereniging in Assendelft maar ik geef daar geen les oid, alleen wedstrijden.
Ik doe de lessen contant (zwart) en geef momenteel maar 3 uur in de week les, maar dit wordt binnenkort meer. Ook ga ik misschien lesgeven op een manege.
De paarden zijn van de personen zelf maarrrr, 1 pony waarop ik meiden lesgeef, wordt geleased bij de eigenaar van stal.
Soms geef ik les op mijn eigen paard maar dit is sporadisch.
Lante schreef:Bianca__ schreef:Lante, zo heb ik het ook begrepen. Vandaar dus nu ook begonnen met de Orun. Ik mag tot ik mijn diploma heb, thuis in het bedrijf geen lessen meer geven. Anders ben ik gewoon niet verzekerd als er wat gebeurt met een van de lesklanten. Ze zouden dan eventueel het bedrijf aansprakelijk kunnen stellen dat ze geen gediplomeerd personeel aan het lesgeven hebben.
Als je een ORUN cursus volgt, en dus nog geen diploma hebt, dan ben je al wel verzekerd bij de KNHS. Je moet namelijk voor de cursus ook oefenen.Volgens mij ben je zelfs verzekerd als je voor het examen gezakt bent, maar je al wel opgegeven hebt voor de herkansing.

Imre schreef:Even een check of ik het nu snap: Samengevat zou iedereen dus gewoon af en toe les mogen geven aan iemand met een eigen paard zonder diploma en worden ongelukken - die niet veroorzaakt zijn omdat jij opdracht hebt gegeven om iets gevaarlijks te doen - gedekt door je gewone aansprakelijkheidsverzekering. Pas als je meer les gaat geven heb je een andere verzekering nodig, waarbij een diploma vaak als voorwaarde wordt gestelt.
.