Paard Trapt Trailer kapot...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Re: Paard Trapt Trailer kapot...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:28

Dus wat is volgens jou een oplossing?
Ik ben echt een beetje het spoor bijster.
Wil natuurlijk het beste voor mijn paard een ongeluk e.d daar is niemand mee gebaat.
Ik merk ook dat ze nu steeds moeilijker wordt met laden...

Ik wil gewoon ook graag met mijn paard op de vereniging gaan rijden...
Ik denk echt waarom heeft iedereen een paard dat gewoon mee gaat en heb ik deze ellende.

Maar...
Ik heb er alles voor over om het probleem op te lossen!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:33

Het is al een paar keer gezegd, haal het tussenschot er tussenuit! Je paard heeft ruimte nodig om haar evenwicht te bewaren, ze wil graag wijdbeens staan en dat gaat niet met een houten tussenschot. Je zult zien als het tussenschot weg is, dan gaat het veel beter. Ook kun je van het houten tussenschot een zacht tussenschot laten maken, dan kunnen ze gewoon wijdbeens staan.
Laatst bijgewerkt door Benita op 17-12-08 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:33

Breder zetten!
Iemand op onze club had exact hetzelfde aan de hand. Het ging nochtans jaren goed en dan ineens ging de merrie moeilijk doen in de bochten. Stond op een keurige trailer, goeie vloer enzovoort, dus dat was de oorzaak niet. Het kwam doordat ze zich bekneld voelde.
Zij hebben dat opgelost door het tussenschot achteraan opzij te zetten waardoor het paard meer plaats had.
Zij deed het zelfs op een vrachtwagen en heeft zich daar één keer serieus mee bezeerd. Moest dus ook op de vrachtwagen een plaats krijgen die gemiddeld breder was dan normaal voorzien voor een paard.

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:37

cissy schreef:
LJDKZI, wat wil je hiermee zeggen? Alleen quoten heeft niet zoveel zin.....

Ts vraagt: Tussenschot er uit bij een twee paard trailer, is dat niet gevaarlijk, want dan kan er geen stang meer achter haar kont

waarop ik mezelf quote uit mijn eerdere post, waarbij ik aangeef dat wij dit probleem ook hadden en hebben opgelost door het tussenschot er uit te halen, en bij een ijzerhandel een lange achterstang hebben laten maken.
Dus de oplossing voor de vraag: is dit gevaarlijk -> laat een lange stang maken probleem opgelost (zonder stang niet aanbeginnen dan is het wel gevaarlijk)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:40

Hangt toch af van het merk van trailer? Bij sommige kan je dat tussenschot in zijn geheel een beetje opschuiven en dan kan je de stang vooraan gewoon laten en dan achteraan wel niks natuurlijk. Maar uiteindelijk staan ze daar toch met hun kont tegen de laadklep?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:44

Bij mijn paard heb ik besloten om het schot er tussenuit te halen of schuin te zetten(wel even goed vastzetten), je kunt achterbalken bestellen voor de gehele breedte. Maar omdat ik altijd trailers leen/ huur is dat voor mij geen optie, als ik huur zorg ik voor een anderhalf paards of 1 3/4, staat hij gewoon rustig. Mijn paard liet zich direct als hij de trailer voelde rijden vallen.
Verder kan het zijn dat de trailer instabiel is en daardoor herrie maakt en niet relaxt staat voor het paard. Op mijn oude stal konden we er 2 niet meer laden in de oude maar wel in de nieuwe trailer.
En natuurlijk rustig rijden, maar dat is niet meer als vanzelf spreekend, vooral op rotondes.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:44

Ik ben inmiddels weer een beetje tot rust gekomen na het trailer avontuur van vanavond.
Ben er inmiddels wel achter dat ik het juiste heb gedaan door haar eruit te halen ook al heb ik haar op die manier haar zin gegeven.
Veiligheid boven alles zeg ik maar.
Ik moet zondag nergens heen en heb bedacht dat ik die dag maar eens een 1,5 paards trailer ga uitproberen kijken of dit wat is.
En anders een klein stukje rijden met mijn trailer zonder het tussen schot in het midden maar aan de zijkant vastgezet.
Proberen is het enige dat ik kan doen...
Helaas kunnen paarden nog steeds niet zelf zeggen waarom ze bepaald gedrag vertonen. Het is aan ons als mensen om dat uit te vinden.
Ik hou jullie op de hoogte van het verloop van mijn probleem...
Overige Tips zijn meer dan welkom Bloos

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:35

Kluisteren.. als je paard zichzelf een blessure trapt ben je nog verder van huis...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:16

kluisteren is levensgevaarlijk op de trailer!

wat voor rubber mat had je in de trailer, is die niet glad geweest toevallig?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:00

breder zetten (schot schuin of weg) maar wel met een lange stang!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:56

onley schreef:
even flink op de rem om te laten weten dat hij zijn benen op de grond moet houden

superwoman schreef:
een x gas geven, zodat ze der benen op de grond moet houden. Hebben ze snel door!

Sorry hoor maar bij dit soort reacties vraag ik me af of je wel goed bij je hoofd bent?!

Een paard doet niet vervelend. Lees eens een boek ofzoiets, verdiep je in paarden in het algemeen en vraag je af hoe het voor een paard is, in een trailer.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:01

sflj,ik ben het met je eens, maar wel pas nadat ik het wel uitgeprobeerd heb.....je doet wat als je paard zo vervelend is op de trailer....maar bij die van mij heeft het niks geholpen. pas een stabiele trailer was de oplossing

lebella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:05

Mijn paard had hetzelfde probleem en bleek achteraf een enorm rugprobleem te hebben. Van schoft tot achter het zadel kissing spine. Heb haar toen moeten laten inslapen. Zonder tussenschot stond zij ook beter. Dus ik bedoel denk ook aan andere oorzaken....Succes

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:10

criollolover schreef:
sflj,ik ben het met je eens, maar wel pas nadat ik het wel uitgeprobeerd heb.....je doet wat als je paard zo vervelend is op de trailer....maar bij die van mij heeft het niks geholpen. pas een stabiele trailer was de oplossing

Ja dat is helaas het probleem van veel paardeneigenaren: Ze doen maar wat!
Natuurlijk probeer je zoiets niet uit!
Nogmaals; een paard doet niet vervelend! Waarschijnlijk kan hij inderdaad niet breed genoeg staan en zoekt ie z'n evenwicht, misschien is de trailer niet deugdelijk, de vloer te glad, de schokbrekers stuk, de banden te zacht of rijdt de chauffeur te hard, misschien heeft het paard sowieso een trauma/probleem met de trailer of is ie ongeduldig, reist ie niet graag, is ie nerveus enz enz enz. Dan helpt het niet om een paard even op zo'n manier te laten schrikken!

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:15

onze pony deed hetzelfde. maar alleen in trailer met schot erin. in een anderhalf paards was er niks aan de hand. Dus of laden in een anderhalf paards trailer of het schot eruit. Je zal zien dat het ptobleem is opgelost.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:17

ik ken een paard die door de zijkant van een trailer schopte.
Deze kreeg daarna altijd kluisters (heette ze geloof ik) om.
Een soort handboeien om de achterbenen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:58

kluisteren doe je alleen maar in het hele uiterste noodgeval en dan nog hoor je eerst uit te zoeken waaróm een paard zo doet in de trailer!
het is nl levensgevaarlijk om te kluisteren in de trailer, ze kunnen dan niet meer opzij stappen om hun evenwicht te houden dus gaan zeker op hun muil als er een keer iets gebeurt waardoor ze snel moeten kunnen reageren. In mijn ogen NOT DONE om te kluisteren! eerst professionele hulp inschakelen en dan nog....

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:18

Even over reacties als "even hard remmen dan stopt ze wel" e.d
Dat soort reacties neem ik ook totaal niet serieus. Dit soort mensen weten echt niet waar ze mee bezig zijn.
Ik probeer op de meest veilige manier erachter te komen wat het probleem van mijn paard is. Ik kijk hierbij naar de trailer en naar het paard. Ik ga geen paard onnodige trauma's toe brengen.

Wat een medische reden betreft. Dit kan het bijna niet zijn. Paard is 1 maand geleden volledig gezond verklaard door een gerenomeerde kliniek.

Ik heb inmiddels voor zondag een 1,5 paards trailer geregeld met rubber vloer erin en ga gewoon rustig proberen haar daar in te laden. Daarna een stukje rijden en kijken hoe ze doet.
Wie weet is het probleem daarmee opgelost (zou toch mooi zijn). Dan gaat de 2paards gewoon de deur uit en komt er een 1,5 paards waar mijn paard gewoon lekker wijdbeens kan staan.

Wat het kluisteren betreft dit begrip heb ik nog nooit gehoord. Het klinkt wel heel scary zal ik zeggen. Ik ga mijn paard zijn benen ect niet aan elkaar binden en zeker niet op de trailer.
Waar komen dit soort methodes vandaan? Wie verzint zoiets?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:23

ja ik zou het ook nooit doen.
ik ken alleen iemand die dat dus wel deed.
maar dat paard had dan ook letterlijk door de trailer heen geschopt.
Verder het hoe of wat weet ik ook niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:26

Lady_Daniels schreef:
Even over reacties als "even hard remmen dan stopt ze wel" e.d
Dat soort reacties neem ik ook totaal niet serieus. Dit soort mensen weten echt niet waar ze mee bezig zijn.
Ik probeer op de meest veilige manier erachter te komen wat het probleem van mijn paard is. Ik kijk hierbij naar de trailer en naar het paard. Ik ga geen paard onnodige trauma's toe brengen.

Tuurlijk moet je eerst het probleem weten en dat niet zo maar doen.

Echter niet weten waar ze mee bezig zijn, vind ik ook een kortzichtige reactie.
Toen ik een paardje had gekocht,zijn we 1.5 uur bezig geweest om hem op de trailer te krijgen.
Wij heel voorzichtig rijden natuurlijk,want je wil dat hij er de volgende x makkelijker in gaat. Op de snelweg ging hij vreselijk bokken, waardoor we dat in de auto goed konden voelen (en de auto was zwaar zat Knipoog ) Wij hebben toen besloten om even op de rem te trappen, want daarvoor toen we nog niet op de snelweg zaten en dus geregeld moesten stoppen en door bochten gingen, was hij wel rustig.(toen moest hij op letten) Het heeft ook prima geholpen. We hebben hem daarna ook steeds beter/sneller op de trailer gekregen en op het laatst geregeld in 1 x, dus geen trauma.

In jouw geval denk ik ook dat het zeer onverstandig is, aangezien zij zich al eens heeft laten vallen en er meer aan de hand is dan onvrede.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:14

cissy schreef:
kluisteren doe je alleen maar in het hele uiterste noodgeval en dan nog hoor je eerst uit te zoeken waaróm een paard zo doet in de trailer!
het is nl levensgevaarlijk om te kluisteren in de trailer, ze kunnen dan niet meer opzij stappen om hun evenwicht te houden dus gaan zeker op hun muil als er een keer iets gebeurt waardoor ze snel moeten kunnen reageren. In mijn ogen NOT DONE om te kluisteren! eerst professionele hulp inschakelen en dan nog....

Kluisteren is helemaal niet levensgevaarlijk. Ze hebben nog wel bewegingsruimte maar kunnen niet meer trappen op de trailer. Uiteraard moet je je rijstijl aanpassen door rustig bochten te nemen maar dat moet je sowieso al met een paard in de wagen.
Als mijn paard niet gekluisterd zou staan zou ik met hem verongelukken.. Daarnaast heb ik liever een gekluisterd paard op de wagen dan een paard dat zichzelf een blessure heeft getrapt. Want dat is wat gaat gebeuren als hij door blijft trappen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:23

IMO ben je dan bezig met symptoombestrijding en op een oneerlijke manier.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:24

Lielle schreef:
IMO ben je dan bezig met symptoombestrijding en op een oneerlijke manier.

Wat een onzin, waarom zou zoiets oneerlijk zijn? Dus in jou ogen moet ik hem zichzelf kreupel laten trappen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:27

Weet je waarom hij zo trapt? Zolang je dat niet weet, heb je niets aan de oorzaak gedaan en is het al per definitie symptoombestrijding.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:28

Het is moeilijk te checken, maar er zijn paarden die met hun kont op de achterstang gaan "zitten" en die vallen ook om bij elke bocht.