Ik kan me een 'ongeluk' heugen wat ik zelf ervaren heb, en dat is dat de verklikker van de aankoppeling. (Weet de juiste term niet, maar dat palletje waaraan je kan zien dat hij geborgen zit.) Niet goed zat. Dus ik dacht dat hij aangekoppeld zat, ik rijd de trailer de schuur uit, neem een klein hobbeltje, baf, en afgekoppeld. Losbreekkabel deed z'n werk keurig.
Verder ben ik het er eigenlijk ook wel mee eens dat je liever gewoon altijd met z'n twee op stap moet gaan. Als iemand alleen besluit te gaan, diens goed recht. Maar ik vind het geen fijne gedachte voor mezelf. Ook al heb je een doodbraaf paard, je blijft zelf een mens waar wel eens wat mee kan gebeuren. Of als er wat met je paard onderweg gebeurd, dan is een extra hand gewoon verrekte handig.
Verder denk ik dat veel ongelukken te wijten zijn aan oude / slecht onderhouden trailers. Aan auto's die het eigenlijk gewoon niet kunnen trekken. Aan overbeladen trailers. Als een paard gaat dansen, en je hebt een trailer ervoor die het net aan kan. Dan merk je dat enorm. Je kan 'm nog wel houden, maar er hoeft maar 1x iets te zijn, en je staat haaks tegen de vangrail of belandt in de berm. Daarnaast zie ik trailers waar ik nog niet eens meubels in zou willen verhuizen. Die er zo oud en slecht onderhouden uitzien.
Losbreekkabel slecht bevestigen heb ik idd ook al veelvuldig gezien. Gewoon los over de trekhaak is toch voldoende?
Heb toen de functie uitgelegd en waarom dat zo niet zou helpen.. Goh, daar hadden ze nog niet aan gedacht. Of het tegenovergestelde, het ding verkeerd bevestigen (te los; dingen meeslepen of juist te strak; te weinig draairuimte).Dat van die neuswieltjes wist ik trouwens niet. Veel nieuwe trailers hebben trouwens zo'n ding wat helemaal omhoog klapt.

)