ongelukken met trailers: oorzaak ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ongelukken met trailers: oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:14

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik qua vrachtwagenchauffeurs ook alleen maar positieve ervaringen heb. Dan heb ik met name over vrachtwagens die enkel met CE-rijbewijs te besturen zijn. Die kleinere bakken voor alleen C. Die vind ik meestal toch wat minder fijn rijden, die rijden doorgaans ook harder en gaan meer zigzaggen. Maar als je met de vrachtwagens gewoon in de stroom meegeeft, en je hetzelfde gedraagd (even seinen als ze ervoor kunnen) Dan zul je merken dat 9 van de 10 chauffeurs daar goed op reageren. Ook andere chauffeurs die achter je zitten houden doorgaans goed rekening als je maar met de stroom meegaat.

Ik kan me een 'ongeluk' heugen wat ik zelf ervaren heb, en dat is dat de verklikker van de aankoppeling. (Weet de juiste term niet, maar dat palletje waaraan je kan zien dat hij geborgen zit.) Niet goed zat. Dus ik dacht dat hij aangekoppeld zat, ik rijd de trailer de schuur uit, neem een klein hobbeltje, baf, en afgekoppeld. Losbreekkabel deed z'n werk keurig.

Verder ben ik het er eigenlijk ook wel mee eens dat je liever gewoon altijd met z'n twee op stap moet gaan. Als iemand alleen besluit te gaan, diens goed recht. Maar ik vind het geen fijne gedachte voor mezelf. Ook al heb je een doodbraaf paard, je blijft zelf een mens waar wel eens wat mee kan gebeuren. Of als er wat met je paard onderweg gebeurd, dan is een extra hand gewoon verrekte handig.

Verder denk ik dat veel ongelukken te wijten zijn aan oude / slecht onderhouden trailers. Aan auto's die het eigenlijk gewoon niet kunnen trekken. Aan overbeladen trailers. Als een paard gaat dansen, en je hebt een trailer ervoor die het net aan kan. Dan merk je dat enorm. Je kan 'm nog wel houden, maar er hoeft maar 1x iets te zijn, en je staat haaks tegen de vangrail of belandt in de berm. Daarnaast zie ik trailers waar ik nog niet eens meubels in zou willen verhuizen. Die er zo oud en slecht onderhouden uitzien.

Losbreekkabel slecht bevestigen heb ik idd ook al veelvuldig gezien. Gewoon los over de trekhaak is toch voldoende? Gestoord Heb toen de functie uitgelegd en waarom dat zo niet zou helpen.. Goh, daar hadden ze nog niet aan gedacht. Of het tegenovergestelde, het ding verkeerd bevestigen (te los; dingen meeslepen of juist te strak; te weinig draairuimte).

Dat van die neuswieltjes wist ik trouwens niet. Veel nieuwe trailers hebben trouwens zo'n ding wat helemaal omhoog klapt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:00

Waratje schreef:
Huertecilla schreef:
Over 'meerijden' heb ik niets geschreven. Het moet kunnen draaien en rechtuit staan.

Het neuswieltje van de trailer trek je omhoog maar niet zó hoog dat het blokkeert tegen de dissel.

Volgens mij lukt dat niet met alle types neuswieltjes. [b]Wij hebben hier op het werk aanhangers met een neuswiel die eerst omhoog gedraaid worden en als je verder draait kantelen ze.[/b] Dat is een andere constructie dan wanneer je het neuswiel in een klem omhoog zet, want die zou je inderdaad net niet helemaal omhoog kunnen zetten. Die kantelende neuswieltjes moet je volgens mij wel helemaal omhoog doen.

Voor het halen van mijn E-rijbewijs heb ik idd ook geleerd om het neuswiel geheel omhoog te draaien.
De nieuwe trailers zijn over het algemeen wel uitgerust met een zelf opklappend neuswiel. Zeker de wat duurdere en anders is het altijd nog een extra optie om er op te laten zetten (moet zeggen dat ik het een geweldige uitvinding vind, niet meer moeren om die pen los te krijgen om het wiel om hoog te krijgen als manlief het weer eens te strak had dicht gedaan..)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:42

meggiemeg schreef:
Voor het halen van mijn E-rijbewijs heb ik idd ook geleerd om het neuswiel geheel omhoog te draaien...

Wederom schreef ik niet dat je dit niet moet doen.

Je moet het wieltje geheel omhoog draaien in de 'vork' van de buis zodat het niet meer zwenkt.
De buis stel je zo omhoog dat het wile niet bonkt bij inveren doch wel vrij rollen kan en rechtuit staat.

De reden heb ik uitgelegd. Wanneer een aanhanger een wegklappend wiel heeft, dan is deze bij onverhoopt losschieten en daardoor noodremmen minder stabiel.

Niet elke innovatie is ook een verbetering.
Veel innovaties zijn gebruikersvriendelijke vooruitgang doch functionele áchteruitgang. Het gaat bij erg veel producten meer om marketing van unieke verkooppraatjes welke eigenlijk onbelangrijke details adresseren, non-problemen 'oplossen', dan om daadwerkelijk functionele verbeteringen. Een marketing gimmick is nl. makkelijker bedacht dan een téchnische innovatie.
Mbt paardentrailers zie je dat die wel duurder, complexer en zwaarder worden, niet functioneler.....

Soms zijn de verkoopargumenten zelfs gevaarlijk. Zo heb ik gelezen 'kan het paard eenvoudig door één persoon (lees 'vrouw') geladen worden'. Beter dat dit NIET kan en die ene persoon ook minder in de verleiding komt om vervolgens ook alleen op pad te gaan...

Ook zie je een overheveling van caravantechniek naar trailers en dat is voor het óóg wel 'leuk' maar technisch vaak een stap áchteruit.

hc

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:56

Vooral voldoende afstand houden schiet er nog weleens bij in zie ik om me heen. Minder ervaren rijders vergeten soms wel dat de remweg echt een stuk langer is met een lading achter je.

Alleen op pad met de trailer vind ik niet zo'n probleem. Je kunt niet alles vóór zijn, en anders kan ik echt niet een paar keer per week de trailer achterhaken en gáán. Tuurlijk, met 2 kun je meer uitrichten en het is altijd fijner. Maar alleen kan ook prima.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:02

* Knip, onoverzichtelijke quote verwijderd *

Ik ben in de positie dat mijn paard makkelijk te laden is, ook weer makkelijk uit te laden is in mijn eentje.
Niet iedereen heeft de luxe om altijd een helpende hand te hebben voor als je weg wilt of moet.
Tuurlijk is een helpende hand als er wat gebeurt makkelijk, maar de praktijk wijst nu eenmaal uit dat het niet altijd haalbaar is om met meer op stap te gaan.
Zie het al voor me, mijn paard is niet verkeersmak door omstandigheden bij een van de vorige eigenaars. Om toch naar het bos te kunnen ga ik dus meerdere keren per week met de trailer. Dit zou betekenen dat ik altijd iemand mee moet vragen omdat ik naar het bos wil met mijn paard. 1x vind manlief het nog wel leuk een 2e keer zou hij het ook nog wel willen doen maar bij de 3e keer zegt hij toch echt dat hij niet mee gaat. Plus dat mijn man een erg drukke baan heeft en ik dan aan anderen in mijn omgeving om hulp moet gaan vragen die niets met paarden hebben.
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 17-12-08 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onoverzichtelijke quote verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:19

Als manlief niet kan, is het idd vaak wel moeilijk om een paarden iemand mee te krijgen. Zie mijn mams al.. Haha!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:22

russel schreef:
Als manlief niet kan, is het idd vaak wel moeilijk om een paarden iemand mee te krijgen. Zie mijn mams al.. Haha!

Als ik het aan mijn moeder van 74 vraag gaat ze wel mee maar ze heeft geen benul wat ze moet doen dan. Ze gaat dan zich heel onzeker gedragen en dat kan natuurlijk maar zo overslaan op je paard als deze daar vatbaar voor is, heb je denk ik meer problemen als dat je het alleen doet.
Mijn moeder gaat overigens wel graag mee als ik naar de dierenarts toe moet, vind ze erg interessant, ze vraagt dan van alles aan de dierenarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:26

Mijn moeder is ook in de 70 en sinds kort durft ze te aaien. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:03

Blijft dat het niet goed is zonder bijrijder op pad te gaan.

Zo heeft iedereen (let wel: iedereen) altijd wel een argument om de randvoorwaarden te eroderen. Die redenen maken dat verschuiven van de randvoorwaarden niet goéd.
Dát, het ´smoezenboek´, is de onderliggende oorzaak van de meest ongelukken.
Vrijwel elke serieus ongeluk is een escalatie door een samenloop van verschillende dingen die fout gaan. Kleine dingen escaleren makkelijk als de basisvoorwaarden niet goed voor elkaar zijn.

hc

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:03

Beste HC
Dus jij zegt een bezoek aan de dierenarts af omdat je niemand hebt die met je mee kan? Er zijn nu eenmaal in de praktijk altijd genoeg voorbeelden te noemen waarom je alleen bent, dat heeft niets met het smoezenboek te maken.
Het 2e paar handen is wel handig mits deze verstand hebben van zaken, hebben ze dat niet heb je er helemaal niets aan om even terug te komen op je opmerking dan huur je desnoods de pizabezorger.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:14

meggiemeg schreef:
Beste HC
Dus jij zegt een bezoek aan de dierenarts af omdat je niemand hebt die met je mee kan?

Ja, waarom niet????

Als er haast bij is komt de veearts naar mij.
Als er geen haast bij is stel ik het uit tot het verantwoord kan.

Een niet belangrijke afspraak verzetten, een trip naar de hoeffrutter verzetten e.d. heeft mijns inziens minder potentieel serieuze consequenties dan alleen op pad gaan.

Zoals ík het zie zijn het wél smoezen om een kantje eraf te lopen. Het gaat vast goed, .... tot het fout gaat. Áls er dan wat gebeurt is de kans op escalatie groot. Dát is onderliggend de grootste oorzaak.

hc

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:18

Als ik altijd iemand mee zou moeten nemen zou ik nooit meer met een paard op stap kunnen, want ik ben echt altijd alleen, tot recent nog een spoedrit naar de kliniek met een koliekpaard aan toe. Ik heb me daarbij geen moment onveilig gevoeld, ik had een degelijke combinatie mee en wat er ook gebeurt: de klep blijft dicht tot je op de plek van bestemming bent in dat soort gevallen.

Ik moet er niet aan denken om in een eventuele panieksituatie iemand zonder paardenhandigheid mee te hebben die zich ermee gaat bemoeien, dat lijkt me nog enger dan alleen zijn.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:28

Huertecilla schreef:
Over 'meerijden' heb ik niets geschreven. Het moet kunnen draaien en rechtuit staan.

Het neuswieltje van de trailer trek je omhoog maar niet zó hoog dat het blokkeert tegen de dissel.
Het moet bij normaak rijdend inveren niet 'meerijden' noch op de grond stuiteren doch bij dubbelasser is die hoogte gelukkig veel minder variabel dan bij een enkelasser.
Als de noodrem aangetrokken wordt duikt de kar voorover en moet op een rollend wiel steunen wat de trailer dan soort van rechtuit 'stuurt'.

hc

dit is wel een goede tip vind ik, ga ik ook op letten de volgende keer, ik zette hem altijd zover moeglijk omhoog..
ik denk dat het grootste probleem iid de slecht onderhouden trailer en de onbekwame bestuurder is.. van mij mogen ze verplicht stellen dat als je vee vervoert dat je dan altijd een E-rijbewijs moet hebben. idd halen veel mensen dit in een dag maar ze leren iig met een aanhanger omgaan. heb nog wel eens meegemaakt dat ik van wedstrijd kwam op een smal weggetje en de tegenligger die op weg was naar de wedstrijd geen E had en dus niet achteruit kon rijden met een aanhanger!! moest ik 30meter achteruit omdat zij geen 5meter achteruit durfde om daar een erf op te draaien *zucht* erg frustrerend dat soort momenten

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:53

MarisdB schreef:
Als ik altijd iemand mee zou moeten nemen zou ik nooit meer met een paard op stap kunnen, want ik ben echt altijd alleen, tot recent nog een spoedrit naar de kliniek met een koliekpaard aan toe. Ik heb me daarbij geen moment onveilig gevoeld, ik had een degelijke combinatie mee en wat er ook gebeurt: de klep blijft dicht tot je op de plek van bestemming bent in dat soort gevallen.

Ik moet er niet aan denken om in een eventuele panieksituatie iemand zonder paardenhandigheid mee te hebben die zich ermee gaat bemoeien, dat lijkt me nog enger dan alleen zijn.

No offence, maar volgens mij zegt die iemand waarbij het nog nooit is misgegaan.

Ik zag eerst ook het probleem niet om alleen op stap te gaan, zag het al helemaal voor me lekker zelf op pad met paard, niet afhankelijk van anderen. TOT dat paard een tijd geleden in de trailer viel, was gelukkig met mijn vader, had er niet aan moeten denken alleen te zijn. Maar ik ga nu dus NOOIT alleen op pad (ok, misschien in een noodgeval wel), en dat heeft verder niks met een degelijke combinatie te maken, maar puur met het feit dat je een levend beest erin hebt.

En over dat openmaken van de klep, die van mij viel op de plaats van bestemming dus dat maakte het 'makkelijker'. Ik ben meteen door inspectieluik naar binnen gegaan en m'n vader heeft de achterklap open gemaakt. Maar als ik nu zou zien dat mijn paard gevallen is in de trailer en ik zit op de autoweg zou ik echt niet weten wat ik moest doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:30

We stonden laatst op een hoge brug stil, het voorste deel van de brug ging omhoog en er moest een sleepboot met 5 pleziervaartuigen door heen die naar de scheepswerf moesten. Duurde dus 15 minuten dat we stil stonden. Als we stil staan wordt mijn paard onrustig, op een brug vind hij eng, de hele trailer ging dus op en neer. Als er dan paniek uitbreekt en je staat op een brug, je bent alleen, daar moet ik niet aan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:39

MarisdB schreef:
ik had een degelijke combinatie mee en wat er ook gebeurt: de klep blijft dicht tot je op de plek van bestemming bent in dat soort gevallen.

Maar wat als je wel een 'paniek-situatie' hebt, en je staat alleen? Recent voorbeeld. Ik heb trouwens twee ponies, 1 makkelijke, en 1 lastige merrie. Die lastige staat geregeld te dansen in de trailer, hoe je dr ook vastzet. Steigeren, bonken, zich tegen de zijwand gooien. Meestal staat ze rustig, maar ineens krijgt ze het in dr bol en gaat meuten. Dit voorjaar is ze over de voorstang gesprongen. Ik kwam er onderweg achter, dus rustig aan de snelweg verlaten, doorgereden naar een gelegenheid waar we rustig konden parkeren en voldoende ruimte hadden. We hebben haar uiteindelijk eraf gekregen door de achterklep open te doen, tussenschot opzij, en met een longeerlijn omtrekken. Is niet zachtzinnig gegaan. Alleen was het me nooit gelukt. Vervolgens was het me ook zeker niet gelukt om haar er daarna weer op te krijgen. Bijstand bellen had gekund. Echter, dan had ik daar wel mooi 1,5 u op kunnen wachten. Ook niet echt een realistische of praktische optie.

Met twee mensen, sta je gewoon sterker. Je hebt een extra stel handen, ogen, en hersens.

Goed, ik ga niet de schijnheil uithangen. Ik heb het ook wel eens gedaan, alleen gereden met de trailer. Maar hoe meer uren ik met de trailer heb gedaan. Hoe meer ik heb ervaren, meegemaakt en beleefd. Hoe meer bij mij het besef is gekomen dat je gewoon iemand erbij moet hebben. Voor de gezelligheid, voor controle, voor een handje helpen, voor zoveel dingen. Wat als je zelf een absence of een epileptische aanval krijgt achter het stuur? Het gebeurt. Het is de afgelopen twee maanden nog bij twee mensen gebeurd die ik ken. Hadden nooit wat gehad, nooit tekenen van epilepsie. Toch beiden mooi een heftige aanval. Je weet het niet. En daarom, omdat je wel met een enorme combinatie op stap bent. En met een zeer kostbare lading. Daarom liever te voorzichtig, dan gewoon maar op hoop van zegen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:40

Klopt Anne. Het gaat goed, tót het een keer fout gaat.
De kruik gaat zo lang te water tot deze barst.

Nood breekt wet. Dan moet je doen wat nódig is. Dat behoort een gróóóte uitzondering te zijn.

Bedenk dat je met paarden in een trailer door het verkeer een zware verantwoordelijkhied voor het leven van die dieren én dat van jouw medeweggebruikers op jouw schouders neemt.
JIJ besluit met die combinatie het verkeer in te gaan en JIJ besluit hoe, waar, wanneer. JOUW keuze, JOUW verantwoordelijkheid.
Mensen máken fouten; dat ís de werkelijkheid. Dat is niet onvoorzien. Wát er onderweg eventueel gebeurt is onvoorzien maar dát er van alles gebeurt is een zekerheid.
Als jij niet in staat bent om het geringste foutje op te vangen omdat jij besloten hebt een marginale situatie goed genoeg te vinden is dat JOUW.... Juist.

Neem de situatie van Russel. Niets abnormaals in het verkeer. Als die paarden stampij gaan maken, wat ook helemaal niet zo raar zou zijn, en je in je eentje niet voldoende kan doen, kunnen paarden en derden het slachtofffer worden van JOUW smoezenboek.

hc

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:43

Maya schreef:
Maar hoe meer uren ik met de trailer heb gedaan. Hoe meer ik heb ervaren, meegemaakt en beleefd. Hoe meer bij mij het besef is gekomen dat je gewoon iemand erbij moet hebben.

Knipoog
Hoe meer je weet.....

Er kan zó veel fout gaan, er gáát zoveel fout. Er zijn veel onvoorziene variabelen. Dat is een zekerheid. Daar kan je op anticiperen door veel speelruimte in je handelingmogelijkheden in te bouwen.

hc

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:53

ik ga wel eens in mn eentje op pad.
ik zorg dat mn combinatie altijd in orde is alles werkt niks kapot is.
daarbij heb ik sinds kort een camera in de trailer. hierdoor kan ik dus precies zien wat paard doet en waneer er spoed is.

heb het dus een keertje gehad dat er een pony in paniek schoot in de trailer ook over voorstang klapte en op zadelkamer stond.
waren met 3 mensen maar uiteindelijk zo goed als al het werk in mn 1tje kunnen doen.
ik zet dan dus wel alles stil zo goed als het kan. heb gelukkig paniekstangen en op die manier pony goed en veilig kunnen bevrijden zonder de trailer in te hoeven bij rondmaaiende benen.

ook al eens gehad dat trailer opeens gyga begon te slingeren op de snelweg. snel afrit nog gepakt rustig uit laten rolle dachten lekke band. waren toen ook met 3en.
paard eruit ik hem vastgehouden 2 andere band vervangen.

zorg dus voor paniekstangen,
reserveband,
goed aankoppelen van trailer en dat controleren door als hij erop hangt helemaal omhoog te daaien. komt auto mee omhoog zit hij vast.

als je een voorband van een trailer moet vervangen heb je geen krik nodig. je haalt trailer van de auto af(eraan laten zittn kan evenuteel ook) en draai he neuswieltje omlaag ver genoeg dat je band vrij komt.

heb je met je achterste trailer banden een lekke band. en geen reserveband bij draai dat de achterste en voorste om en je kan dan rustig doorrijden.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:00

In mijn geval zou het betekenen dat ik nog maar zelden weg zou kunnen met een paard, lijkt me niet erg handig. Ik kan toch niet voor elk wissewasje mensen gaan lastig vallen met mijn paardenhobby?

Tuurlijk is het fijn als je met meer mensen bent, maar als je iemand mee moet gaan slepen die flauw benul van een paard heeft is dat echt niet handig. Dat is me al meer dan eens gebleken in andere panieksituaties (zonder auto) Het gros van de mensen neemt dan een verkeerde beslissing en vervolgens ben je bezig met zowel het paard als voorkomen dat die ander een klap op z'n hoofd krijgt.

Ik heb nog nooit in een situatie gezeten waar ik me niet alleen had kunnen redden en dat is inclusief een paard over de voorstang, een lekke band, en dat soort ellende.

Aanraden om met meerdere mensen te gaan is prima, maar doe niet net of het onmogelijk of levensgevaarlijk is (voor een vrouw alleen... Lips are sealed )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:05

Het is erg simpel. Niet alleen op pad gaan met paarden in een trailer ís een randvoorwaarde.
Vind jij dat jij met die randvoorwaarde in routine situaties kan schuiven, dan besluit jij dat je in risico-situaties je paard en derden met de gevolgen opzadelt.

´Ja maar dan kan ík niet rijden!´ Ja, en? Moeten paard en derden daar maar risico voor lopen?

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:11

Volgens mij is het niet zo dat je dan maar iemand moet nemen die er niks vanaf weet. Dat wordt ook niet gesteld. Het spreekt voor mij voor zich dat je ook wel iemand meeneemt die van wanten weet of ervaring heeft. Het ervaring deel is naar mijn idee nog niet eens zo noodzakelijk. Als je maar iemand hebt die logisch kan nadenken en niet voor een kleintje vervaard is. Mijn vader weet ook weinig van paarden af. Nu, inmiddels met de jaren wel meer. Maar hij kan wel luisteren naar mijn tips en aanwijzingen. En als je maar echt wilt, dan kun je zeker iemand vinden. Afgelopen voorjaar ook, heeft lang geduurd, maar uiteindelijk had ik wel mensen die met me meekonden. Kost wat moeite, kost wat energie. Maar liever zo.

Het gaat er om welke keuze en afweging jij zelf maakt.

Zoals HC al terecht aanhaalt, je brengt niet alleen jezelf of je paard 'in gevaar'. Maar je kan ook andere weggebruikers jouw fouten / situatie moeten laten oplossen. Dat loopt soms goed af, en soms fout. Is het een risico die je wilt nemen?

En elk wissewasje? Sja, ik ben ook afhankelijk van anderen. Bijv. ik heb geen eigen trailer auto of eigen trailer. Ik kies dus bewust wat ik wil gaan doen. Ik maak de afweging of iets me waard is of niet. En als bepaalde dingen niet goed genoeg kunnen, dan zal ik er zelf de keuze voor maken om het af te blazen, en dus mijzelf 'te duperen'. Liever op mezelf beknibbelen dan op het paard / anderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:15

ikke20 schreef:
zorg dus voor paniekstangen,

Voorbeeldje potentiële probleem analyse:
1 monteer paniekstangen
1 borg die met grote (snel los te trekken) haarspeldveren
1 hang die haarspeldveren aan een tiewrap
1 steek aan beide zijden een reserve borgveer in een oog

Dan nóg kan er genoeg fout gaan.

hc

MarisdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:19

Maya schreef:
Zoals HC al terecht aanhaalt, je brengt niet alleen jezelf of je paard 'in gevaar'. Maar je kan ook andere weggebruikers jouw fouten / situatie moeten laten oplossen. Dat loopt soms goed af, en soms fout. Is het een risico die je wilt nemen?

Op het moment dat je iemand die geen benul van een paard heeft meeneemt, breng je die persoon hoe dan ook in gevaar... Dat is nu net het hele punt. Daar heb ik al meerdere keren nare voorbeelden van gezien (ongelukken met vastliggende paarden etc) en daarom reis ik liever alleen dan dat ik per se iemand in de auto zet "voor het geval dat". Naast het feit dat als ik om half 3 's nachts met een koliek paard naar de kliniek moet rijden (bijna een uur hier vandaan) ik niet eerst nog iemand wakker ga bellen en ga zitten afwachten tot die persoon op stal is aangekomen. Tegen die tijd ligt het paard al op z'n rug...

Ik vind het een mooi streven maar het is gewoon niet haalbaar, en ik denk dat ik beslist niet de enige ben.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:24

Maya schreef:
Liever op mezelf beknibbelen dan op het paard / anderen.

Zo is het.
Jouw lol met jouw paardhobby mag NOOIT een risico-keuze voor jouw paard of derden inhouden. Dat recht heb je niet.
Helaas hebben veel mensen door gebrek aan kennis, kunde, ervaring niet op hun netvlies dat hun keuzes vaak een beslissing zijn om ánderen risico te laten lopen.

hc