Tegen betaling andermans paarden binnen/buiten zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tegen betaling andermans paarden binnen/buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:49

Caira schreef:
waarom zou een paard in een weide direct kreupel worden? Wat een BS, desnoods zet je een draadje, zet je hem in een uitloopstal of op het erf

Maar ik lees het al, dit is zinloos. Jullie zijn nog van de stempel die het aanvaardbaar vind om een paard 22 uur per dag op te sluiten in een betonnen doos van 3 bij 3, blegh.

Pffffff....
Als je even mijn eerdere post goed had gelezen, dan zou je gelezen hebben dat mijn paard arthrose had en daarbij ook nog eens een verhoogde kans op koliek door een koliekoperatie.
Hij was dus extra gevoelig voor beenblessures en daarvoor hoefde hij niet eens hele gekke dingen te doen.

Dit is inderdaad zinloos als jij niet eens wil begrijpen dat er meerdere kanten aan een verhaal zitten en dat je daar als pensionhouder rekening mee moet houden. Blegh!

Daarom zou ik het apart houden zodat iedereen voor zichzelf kan beslissen om zijn paard wel of niet naar buiten te doen!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:49

Caira schreef:
waarom zou een paard in een weide direct kreupel worden? Wat een BS, desnoods zet je een draadje, zet je hem in een uitloopstal of op het erf

Maar ik lees het al, dit is zinloos. Jullie zijn nog van de stempel die het aanvaardbaar vind om een paard 22 uur per dag op te sluiten in een betonnen doos van 3 bij 3, blegh.

Ik zou mijn paard ook het liefst de hele dag buiten hebben caira, dus bedankt voor de stempel en het hokje waar je me in duwt!!!

Het is bij ons gewoon ONMOGELIJK om in de winter de paarden buiten te hebben, want dan staan ze tot hun oksels in de bagger en hebben ze in de zomer geen gras meer staan...

Maar bedankt...

Zwart-wit is het dus wel degelijk in jouw ogen....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:53

Caira schreef:

Wat een onvriendelijke post, hoezo even een paar mensen een stempel opdrukken en in een hokje stoppen??

Iedereen moet toch gewoon zelf weten wat ze met hun paard doen??

Ik sta op een stal waar ik alles zelf moet doen en waar ik 1x in de week zelfs 's avonds een voerbeurt heb.. Dat is iets waar ik zelf voor heb gekozen en ik vind het niet erg..

In de zomer staat mijn paard 24 uur per dag buiten in de wei, in de winter is dit helaas pas als mijn stalgenootje die van haar en mij buiten zet en ik ze later weer binnen zet ( of andersom ) maar in de winter kan mijn paard helaas niet meer dan 1 tot 2 uur los in de paddock. Er is namelijk geen ruimte voor!

Persoonlijk zou ik niet betalen voor het buiten en binnen zetten van mijn paard. Ik regel het zelf wel Lachen

Ben ik dan ook meteen iemand die het acceptabel vind dat haar paard 21 van de 24 uur in zijn box staat?? Ach gut

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:55

idd tallie_ho

Ik vind dat iedereen zelf de mogelijkheid moet hebben te kiezen er voor te betalen of het zelf te regelen...

En daarbij: als het niet kan, dan kan het niet! klaar!
dan kun je hoog of laag springen, maar als de mogelijkheden er niet voor zijn, dan gaat het dus niet....
Laatst bijgewerkt door Raja op 12-12-08 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:55

Ik denk dat je best onderscheid kan maken in binnen EN buiten zetten, en binnen OF buiten zetten. Ook dat deze dienst apart betaald wordt vind ik best logisch, als het niet bij de diensten van de pensionstal hoort, en dit werkje hoor je dan zelf te doen, of uit te besteden.. Op zo'n stallen heb ik ook gestaan, waar alles opgesplitst was, apart betalen voor je stal, wei, hooi en stro. Ze deden niet eens voor je voeren of buiten zetten, laat staan mesten!! Het enige wat ze deden was hooi en stro opslaan, en de mesthoop leegrijden. Zelfs de wei afrasteren moest je zelf doen. Uiteraard was daar ook de prijs heen!! Ik regelde het toendertijd met 2 vriendinnen die daar ook stonden we werkten dan hele schema's uit, wie wanneer in de ochtend/avond/weekend kwam om buiten/binnen te zetten. Mesten en hooi/stro halen deed je zelf.
Ook hier in de buurt is een stal waar je per x naar binnen/buiten 1€ betaald, of je moet het zelf doen..

Ik sta nu al jaren bij een boer, en daar staan ze bij goed weer dag en nacht buiten en wat gaf dat een rust, niet meer voor of na je werk een stuk of 6 paarden naar buiten of binnen halen en 2 of 3 stallen mesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:58

Precies!
De keuze laten aan de eigenaar of het paard naar buiten komt of niet en hoe vaak.
En dus ook of er voor die dienst betaald wordt of niet.

Ik vind 1 euro voor binnen OF buiten zetten en 1,50/2 euro voor binnen EN buiten zetten een hele nette prijs.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:02

volgens mij ging het om hoeveel geld de ts kon vragen voor haar diensten, en of ze meer moest vragen als ze paarden buiten en binnen zou zetten.

Ik denk dat als de mensen gewend zijn dat ze 30 p/m betalen voor buiten zetten, dat 50 p/m voor binnen en buiten zetten redelijk is. Dan geef je ze korting voor extra diensten en dat oogt altijd vriendelijk. Wel goede afspraken maken (of bijv een briefje maken waarop alles staat, dus wat het kost, wat je doet: dus dekens af en op doen, bescherming wel/niet omdoen, etc).
Mensen hebben zelf de keuze om ja of nee te zeggen. En ik heb gelezen dat je het voor je school doet dus neem aan dat het niet jouw pensionstal is. Het is dan wel een lekker zakcentje.

Oh ja, spreek ook af hoe het met betalingen zit als het slecht weer is en paarden niet naar buiten gaan. Meen aan dat ze gewoon per maand moeten betalen maar spreek dat ook duidelijk af.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:02

vind ik ook anca

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:04

prakkie schreef:
volgens mij ging het om hoeveel geld de ts kon vragen voor haar diensten, en of ze meer moest vragen als ze paarden buiten en binnen zou zetten.

Ik denk dat als de mensen gewend zijn dat ze 30 p/m betalen voor buiten zetten, dat 50 p/m voor binnen en buiten zetten redelijk is. Dan geef je ze korting voor extra diensten en dat oogt altijd vriendelijk. Wel goede afspraken maken (of bijv een briefje maken waarop alles staat, dus wat het kost, wat je doet: dus dekens af en op doen, bescherming wel/niet omdoen, etc).
Mensen hebben zelf de keuze om ja of nee te zeggen. En ik heb gelezen dat je het voor je school doet dus neem aan dat het niet jouw pensionstal is. Het is dan wel een lekker zakcentje.

Oh ja, spreek ook af hoe het met betalingen zit als het slecht weer is en paarden niet naar buiten gaan. Meen aan dat ze gewoon per maand moeten betalen maar spreek dat ook duidelijk af.

zo zou ik het idd ook doen prakkie.

Bij ons is het zo dat als de paarden door slecht weer niet in de molen/buiten worden gezet, je gewoon pech hebt.
er gaat niet een euro per dag af ofzo...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:15

Ik denk dat het ook heel redelijk is: 30 euro voor buiten zetten en 50 voor buiten en binnen zetten.
Bij ons op stal is het 1 euro per dag om je paard in de paddock te laten zetten. En dan wordt het ruwvoer daar ook aangeboden ( in plaats van in stal ). Hier is het ook zo dat als het echt takkeweer is ( hagel, sneeuw ) of alles is bevroren, dan wordt er gekeken of er even vrij is om je paard los te zetten in de binnenbak, maar als dat niet zo is, betaal je niet ineens minder die maand.
Voor de rest gebeurde het bij mij regelmatig dat ik mijn paard zelf binnen zet of buiten, omdat ik dan toch toevallig op stal was ofzo. Ik vond dat niet meer dan normaal.
Hier in de buurt werken de meeste grote stallen met zo'n abbonement. Er zijn nu eenmaal mensen die of hun paard niet door een ander buiten willen laten zetten, of bang zijn dat ze smelten bij een druppel regen etc. Die kunnen er dan voor kiezen om het zelf te doen. Of zoals mijn paard, die is zodanig geblesseerd dat hij niet los mag, dan hoef ik dus ook niet te betalen voor het binnen/buiten zetten.

Voor de wei is het bij ons wel in de stalling meegenomen, mits je bereid bent 1 (of sommige jaren 2 ) keer in de week te helpen met binnen/buiten zetten van alle paarden. Maar dat is veel minder werk, want dan gaan ze in groepen naar buiten.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:21

Elma_ schreef:
Het kan zijn dat ik je niet helemaal volg hoor,
Maar ze betalen bij jou dus pensiongeld, en dan ook nog 1 euro per dag voor het binnen/buitenzetten?
Ik zou hier zoiezo niet extra voor gaan betalen, dit vind ik gewoon iets wat bij de diensten van een pensionstal hoort en als ze me daar 1 euro voor gingen vragen dan zou ik even heel raar staan te kijken Tong uitsteken
(misschien je pensiongeld wat omhoog, en dit onderdeel van de dienst maken?)

M'n ouders krijgen het pensiongeld en het is ook geen pensionstal, maar heel klein en primitief. Het is dus wel de bedoeling dat er veel zelf gedaan word en daarom is er dus ook geen hoge stalprijs.
Als extra service kan iemand dus mij paarden binnen en buiten late zetten, maar dit wil ik echt niet vast aanbieden bij het stalgeld in. Want dat worden mij dan echt iets te veel paarden!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:26

Caira schreef:
Je kan van mensen toch niet verwachten dat ze 7 dagen per week om 8 uur aanwezig zijn om paarden buiten te zetten en om half 5 om ze weer binnen te halen?

Bij de meeste mensen die we tot nu toe gehad hebben was dit niet meer dan normaal hoor. Of ze regelde met z'n 2en of 3en wat voor de hele week. Maar geloof het niet of niet er zijn zat mensen die elke dag 2x komen om hun paard binnen en buiten te zetten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:27

E30,- vor binnen en 50,- binnen en buiten vind ik ook netjes.
De uitzonderingen dat een paard niet alleen achter mogen blijven, zou ik dus niet meerekenen tenzij het meer regel is dan uitzondering. Verder idd als het te slecht weer is etc gewoon pech voor de eigenaar tenzij het vaak voor komt ipv een uitzondering is. Knipoog

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:33

superwoman schreef:
E30,- vor binnen en 50,- binnen en buiten vind ik ook netjes.
De uitzonderingen dat een paard niet alleen achter mogen blijven, zou ik dus niet meerekenen tenzij het meer regel is dan uitzondering. Verder idd als het te slecht weer is etc gewoon pech voor de eigenaar tenzij het vaak voor komt ipv een uitzondering is. Knipoog

Op dit moment zijn er maar 1 (naast m'n eigen) die binnen gezet moet worden, en dan is het geen moeite om die 2de ook mee te nemen omdat ze in hetzelfde land staan en ik toch 2 handen heb Lachen

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:18

ja, maar stel dat je er straks meer b ij krijgt, dan moet je wel 1 lijn trekken, dus kan je het beter nu al doen, dan dat je straks daar wel geld voor moet vragen

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:21

prakkie schreef:
ja, maar stel dat je er straks meer b ij krijgt, dan moet je wel 1 lijn trekken, dus kan je het beter nu al doen, dan dat je straks daar wel geld voor moet vragen

Daar heb je ook wel gelijk in.

Dan zou alle 's ochtends 30 euro (1 euro per dag) zijn en 's ochtends en 's avonds 45/50 euro (1,50 euro per dag)?
Ik vind dat wel een hoop geld hoor, want dat betalen ze nog bovenop het stalgeld he.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:55

Ik betaal dus alleen voor buiten zetten. Binnen halen doen ze zowiezo niet bij ons..

Ik zou dat er best voor bij willen betalen hoor.
je weet dan zeker dat je apard nooit alleen acvhterblijft en iig buiten staat iedere dag.
dan vind ik 45/50 euro niet heel veel voor beiden...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:06

Bij onze stal betaal je 30,- voor binnen of buiten zetten en 50,- voor buiten en binnen zetten. Dat is een eigen keus. Ik doe het zelf en betaal dus niks. Maar ik vind het een heel redelijk bedrag en heb er ook nog nooit anderen over horen klagen. Als je zelf de tijd niet hebt voor buiten/binnen zetten is het toch niet zo raar dat je daar wat extra voor betaald.

Ik heb ook op een stal gestaan waar ze niks extra wilde maar daar was het stal uit, drie stappen, paddock in Lachen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:34

ja, dat scheelt nog idd sleeper...
Bij ons moeten ze best ver lopen. zeker als het gaat om paaren die hun eigen paddock hebben.
je kan zomaar al zeker 10min bezig zijn met 1 paard...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:42

Maar het ligt er ook nog aan hoe hoog je stallingskosten al zijn vind ik. Als die al aan de hoge kant is voor de faciliteiten die er zijn, zou ik niet ook nogeens zo'n bedrag bij willen betalen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:01

goede afspraken maken
gewoon 1 euro voor buiten zetten en 1 voor binne zetten
bij ons op stal word in de zomer je paard smorgens buiten gezet en moet je hem voor 21.00 binne zetten als ze naar binne moeten.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:12

Ik betaal 2,50 pd voor buiten en binnen zetten, dan staat hij van 10 tot 3 buiten. Ik ben zelf veel aan het werk, en kan dus allene 's avonds komen, dus als ik het niet door diegene laat doen, staat hij dag en nacht op stal.
En het is ook gemak, en goedkoper dan dat ik 2x pd heen en weer rijdt.. en nee, ik voel me niet schuldig. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:45

opisop_shop schreef:
Maar het ligt er ook nog aan hoe hoog je stallingskosten al zijn vind ik. Als die al aan de hoge kant is voor de faciliteiten die er zijn, zou ik niet ook nogeens zo'n bedrag bij willen betalen.

dat is aan jezelf dan toch? als er heel veel facilliteiten zijn, dan betaal je daarvoor, voor dat onderhoud, voor de electra enz. dan zou je er voor kunnen kiezen om je paard zelf buiten en binnen te zetten, of dat te regelen met een aantal andere pensionklanten, dat de één ze op maandag binnen en buiten zet, en de ander op dinsdag.
de kosten voor de faciliteiten en de verzorging van je paard staan los van elkaar denk ik dan.
als je wat verder weg woont, en je gaat in de auto/scooter dan ben je vaak al meer kwijt aan benzinekosten dan 1,50/2 euro per dag Ja

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:11

Citaat:
Citaat:
meer vragen en dan helemaal zelf binnen en buiten zetten?
-zou ik doen

Citaat:
Eigenlijk hoef ik er opzich niet heel veel paarden meer bij voor elke dag, want ik moet het 's ochtends allemaal voor m'n schooltijd plannen..
Knipoog

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:34

SadyLady schreef:
prakkie schreef:

Daar heb je ook wel gelijk in.

Dan zou alle 's ochtends 30 euro (1 euro per dag) zijn en 's ochtends en 's avonds 45/50 euro (1,50 euro per dag)?
Ik vind dat wel een hoop geld hoor, want dat betalen ze nog bovenop het stalgeld he.

Afhankelijk van hoe ver je van stal woont, is die €1,00/1,50 niks vergeleken bij de benzine en tijd die het je kost om naar stal te rijden, je paard op de wei te zetten, dan wel ervanaf te halen en weer terug naar huis te rijden. Oftewel: ik vind het een heel redelijk bedrag Ja