Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
KiWiKo schreef:losmaken voor, omlopen klep naar beneden, stang los en buiten opvangen
lientjeds schreef:Mogelijks dat het trukje van Annelies en mij enkel werkt op een 2paards trailer?
Maar ik heb dus 2 x gehad dat het paard begon achteruit te gaan, nog voor die vooraan los was... En dat wil je ook echt niet meemaken!
Mijn merrie is er zelfs in geslaagd om zicht los te trekken met de stang nog dicht, zat met haar poep & rug helemaal onder de stang. Met maandenlange rugpijn als gevolg
Ans schreef:Eerste lijkt me het mooist als dat lukt, maar vast niet ieder paard wil alleen de trailer op wandelen. (kwestie van oefenen denk ik)

lientjeds schreef:Ans schreef:Eerste lijkt me het mooist als dat lukt, maar vast niet ieder paard wil alleen de trailer op wandelen. (kwestie van oefenen denk ik)
Inderdaad: oefenen... Toen ik pas bij mijn vriend was, kende geen enkele van zijn paarden dit. Nu heb ik al 3 vd 4 wedstrijdpaarden zover, dat ze dit zo doen. 1tje blijft hardnekkig volharden
Meetje22 schreef:Goh ik word maar zo jaloers als ik jullie berichten lees.
De mijne komt al naar achteren als de stang er nog achter zit en gaat gewoon op de stang hangen en paniekerig doen.
Zelfs met 2 man is het oppassen geblazen.
Iemand een tip hoe ik hem zover krijg dat ik een keer zonder stalen zenuwen mn paard kan uitladen?

anneliesdj schreef:Meetje22 schreef:Goh ik word maar zo jaloers als ik jullie berichten lees.
De mijne komt al naar achteren als de stang er nog achter zit en gaat gewoon op de stang hangen en paniekerig doen.
Zelfs met 2 man is het oppassen geblazen.
Iemand een tip hoe ik hem zover krijg dat ik een keer zonder stalen zenuwen mn paard kan uitladen?
Ligt er aan waarom hij het doet, de merrie van mij dramt ook altijd zo en afhankelijk van het moment laat ik haar wachten tot ze rustig is of krijgt een een klets over de kont. Maar bij haar is het wel ongeduld/gedram/stout gedrag, bij een paard wat nare ervaringen heeft moet je natuurlijk geen zweep gebruiken.
)
) 
Inujojo schreef:Wat wij doen is eerst het paard losmaken ( via het deurtje erin ) en het touw over z'n nek leggen, zodat als het paard het op z'n heupen krijgt zodra de klep open gaat, je niet het drama krijgt van een paard dat half in paniek aan het halster gaat hangen tot het touw meegeeft. Daarna doen we de klep omlaag en de stang. Daarna hangt het er vanaf met hoeveel we zijn. Als ik alleen ben blijf ik gewoon naast de klep staan om het paard een beetje te begeleiden zodat ze niet naast de klep stapt en d'r daarna te pakken. Ben ik met meerdere mensen ben sta ik zelf nog in de trailer bij m'n paard en laat d'r achterwaarts gaan en staan er 1 of 2 mensen aan de zijkant van de klep om het dier te begeleiden.
Balte schreef:Ik heb vooraan een zijklep, paarden gaan er altijd langs achteren in en langs voren weer uit. De kleinste staat het meeste rechts en maakt de kortste draai, de grootste links, die heeft dan het grootste gat.
Zo kan ik in mijn eentje heel makkelijk met tweepaardstrailer en twee paarden werken, meenemen op wedstrijd, naar training, van weide veranderen, alles dus.