Paard laten verzekeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Paard laten verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:50

Yannicke schreef:
Mijn paard is ook verzekerd (bij Equine Risk). Ook al gebeurd er al die jaren dat hij verzekerd is niets, dan nog is het fijn om te weten dat je je niet heel druk hoeft te maken over eventuele kosten bij ziekte.

Heb jij de kleine lettertjes dan zo goed gelezen dat je exact weet wat je wanneer uitbetaald krijgt en welke plafonds er gehanteerd worden?
Te vaak kun je hier tussen de regels door lezen dat het mensen tegenvalt wat ze nog zelf moeten ophoesten bij een flinke dierenartsrekening.

Los van dit alles: wat denk je dat de wijze waarop je je paard houdt en ermee omgaat voor invloed heeft op zijn welzijn en daarmee op je dierenartskosten?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:33

ikke schreef:
Los van dit alles: wat denk je dat de wijze waarop je je paard houdt en ermee omgaat voor invloed heeft op zijn welzijn en daarmee op je dierenartskosten?

Ik weet vooral dat goede zorgen niet voorkomt dat paarden ziek worden.

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:34

Heb de mijne ook verzekerd bij Equine Risk, samen met een aantal andere paarden van stal. Vind het toch een veilig gevoel hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:06

Grit schreef:
ikke schreef:

Zou het enkel puur geluk zijn om twintig jaar paarden te hebben zonder noemenswaardige ziektekosten?
Zo niet, wat dan wel?

Waldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:15

Ik ben zelf erg blij dat ik mijn paard verzekerd heb.
Ze bleek erg gevoelig te zijn voor koliek, waardoor ik het eerste jaar mijn verzekering daardoor hard nodig had.

Ook zit een ongeluk in een klein hoekje.
Mijn paard is aangereden waardoor ik heel veel dierenartskosten heb gehad. Nu ben ik hiervoor wel bezig met een rechtszaak.
Maar het is toch wel erg fijn om te weten dat je altijd een verzekering achter je hebt.
Het hoeft niet je eigen schuld te zijn, waardoor je veel dierenartskosten krijgt.
Ik zou dus mijn paard zeker verzekeren!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:15

mijn merrie is alleen voor de dood verzekerd, ziektekosten kan ik zelf wel betalen.... gelukkig is ze een bikkel, in 3 jaar tijd alleen de entingen, tandarts en de smid Haha!

Ikke, hoe verklaar je dan dat op 1 en dezelfde stal, waar alle paarden dezelfde verzorging, voeding enz hebben, er 2 zijn die altijd wat mankeren, en de rest (5 in totaal) nog nooit iets hebben gehad?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:33

ikke schreef:
grit schreef:

Zou het enkel puur geluk zijn om twintig jaar paarden te hebben zonder noemenswaardige ziektekosten?
Zo niet, wat dan wel?

Dat suggereert dat de mensen die wel DA kosten hebben, dus niet goed voor hun paard zouden zorgen. Dat doet mij ff pijn.

Ik heb mijn paard 13 jaar gehad en ik weet zeker dat ik hem heel goed heb verzorgd!!! Met alle liefde en goede bedoelingen.
Een gezond en sterk paard, buiten twee dingen om NOOIT iets gehad. Maar die "twee" dingen waren wel duur en niet te voorkomen.
Een ongeneesbare oogontsteking en na een jaar dokteren uiteindelijk het oog moeten verwijderen, kosten 2000 euro
En een ontstoken milt (op de link hieronder het verhaal), ze hadden dit in Utrecht nog nooit eerder gezien, kosten 5000 euro en mijn lieve paardje kwijt.

Voorbeeld vriendin; alle goede zorgen en liefde; paard een week op de kliniek en overleden (koliek), kosten 5000 euro

Lees ook maar eens in het topic "omgaan met het verlies van je paard"

Mag jij mij vertellen hoe we dit allemaal hadden kunnen voorkomen. Ik hoor het graag!

Ander voorbeeld; Boer die zijn paarden op een zandwei heeft, loshangend prikkeldraad en geregeld beschimmeld kuil.
Vreselijk fout, maar tot nu toe daar geen zieke paarden gezien.

Onze paarden verdienen goede zorgen en behoren ze ook te krijgen, maar het geeft geen garantie.
En als je ze verzekerd hebt (of veel spaargeld hebt) en er staat een dure behandeling voor de deur, dan is het fijn als je je deze kunt veroorloven.

Ik denk dat jij gewoon ontzettend blij moet zijn dat je niet de pech hebt die andere mensen wel hebben. En dat gun ik jou en je paarden van harte.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:39

ikke schreef:
Zo niet, wat dan wel?

Ikke, zo kun je dat niet stellen. Goede zorg kan een hoop narigheid voorkomen, maar je paard kan alsnog Rhino of Droes krijgen. Kan alsnog een giftige plant eten, kan alsnog getrapt worden waar evt. een operatie bij nodig is, zijn oog stoten die later operatief verwijderd moet worden (las het van een van de bokkers hier volgens mij...!), van de wei ontsnappen en aangereden worden, koliek krijgen enz. enz.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:27

ikke schreef:

Wat een onzin, er zijn zoveel dingen die je paard kan krijgen waarop jij geen invloed kan uitoefenen.
Mijn paard kreeg plotselinge koliek (omdat ik wat fout heb gedaan?), mijn paard werd kreupel zonder verklaarbare wijze (mijn schuld dan?) in de bak schrok mijn paard, begon te rennen, maakte een slipper en kreeg een stuk metaal in der borst (ook mijn schuld?)...

Niet zo met modder gooien voordat je de achtergrond van mensen kent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:53

Focussed schreef:
ikke schreef:

Wat een onzin, er zijn zoveel dingen die je paard kan krijgen waarop jij geen invloed kan uitoefenen.
Mijn paard kreeg plotselinge koliek (omdat ik wat fout heb gedaan?), mijn paard werd kreupel zonder verklaarbare wijze (mijn schuld dan?) in de bak schrok mijn paard, begon te rennen, maakte een slipper en kreeg een stuk metaal in der borst (ook mijn schuld?)...

Niet zo met modder gooien voordat je de achtergrond van mensen kent.

Is vragen stellen tegenwoordig ook al "moddergooien"?
Ik kan niet beoordelen wat jij fout doet, of niet. Ik wil daar ook niet over oordelen. Ik stel slechts de vraag of je enig idee hebt welke factoren er spelen en wat daarvan beïnvloedbaar is.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:22

Ik zit ook een beetje te denken of ik mijn paardje moet verzekeren. voor zijn waarde hoef ik het niet te doen. dat is ong. 1500 euro (haflinger +/- 12 jaar) ik zou puur en alleen voor de dierenartskosten verzekeren. maar dan nog vraag ik mij altijd af jha wat betaald een verzekering uiteindelijk.

wij zijn thuis gewoon WA verzekerd en volgens mij is je paard dan gelijk mee verzekerd (als hij dus schade aan richt bij anderen)
dit zijn idd best dingen die ik ook eens goed moet uitzoeken want tegen de tijd dat je iets gebeurd ben je te laat. interresand topix dit!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:52

Of je wel of niet verzekerd is vooral een persoonlijke afweging. Ik heb mijn paarden geen van allen verzekerd. Simpelweg omdat een zeer uitgebreide verzekering voor een wat groter aantal paarden niet te betalen is. Mijn eigen gefokte ruin had ik wel tot 3,5 verzekerd tegen dood en brand, omdat de kans dat een jong dier je verongelukt vele malen groter is dan een volwassen paard. Om daarnaast nog te blijven zitten met een fikse DA rekening vond ik dubbelop ellende.
Ziektekostenverzekering is een soort spaarpot, net zoals de tandartsverzekering voor mensen. Als de pot leeg is, moet je nog zelf betalen. Ook het van tevoren toestemming moeten vragen voor een behandeling staat mij tegen. Nu bepaal ik zelf. Dat dat soms betekent dat een paard een vermogen kost, neem ik voor lief.
@TS: doe wat jezelf een goed gevoel geeft. Als jij denkt dat je er goed aan doet om je paardje te verzekeren, moet je dat zeker doen. Het is geen beslissing die je voor de rest van je leven neemt. Als het je volgend jaar of over een aantal jaren niet meer bevalt, dan zeg je de verzekering gewoon weer op. Kom je er niet uit? Probeer dit 'ns. Maak voor jezelf een lijstje met punten met voors en tegens. Waardeer die punten vervolgens met een + voor belangrijk, met ++ voor heel belangrijk en een - voor niet belangrijk en -- voor minst belangrijk. Tel de + en - op en kijk aan de hand van je totaal wat je eigenlijk echt belangrijk vindt. Hoe simpel ook, het helpt mij vaak in twijfelgevallen om toch een keuze te maken waar ik achter sta.
Tenslotte, ik vraag me af of je een paard van 12+ nog kunt verzekeren en voor welke premie dat dan is. Heb je al geïnformeerd wat de premie dan is? Neem die zeker mee in het nemen van je beslissing.
Succes.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:43

Ik ben blij dat mijn paard niet is verzekerd.

Tot nu toe heb ik alleen maar verzekeringen gevonden waar je een hoop geld naar toe mag brengen, zodra je paard wat mankeert wat meer gaat kosten dan de verzekerde waarde kan je 'm mooi naar de slacht brengen en krijg je je verzekerde waarde, in plaats van een operatie.

En als klap op de vuurpijl, zodra je beestje de 20 of iets dergelijks heeft bereikt wordt je vriendelijk bedankt voor het spekken van de verzkeringskas en uit de verzekering geschopt...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:23

Ecudes schreef:
Ik ben blij dat mijn paard niet is verzekerd.

Tot nu toe heb ik alleen maar verzekeringen gevonden waar je een hoop geld naar toe mag brengen, zodra je paard wat mankeert wat meer gaat kosten dan de verzekerde waarde kan je 'm mooi naar de slacht brengen en krijg je je verzekerde waarde, in plaats van een operatie.

En als klap op de vuurpijl, zodra je beestje de 20 of iets dergelijks heeft bereikt wordt je vriendelijk bedankt voor het spekken van de verzkeringskas en uit de verzekering geschopt...

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je geen andere verzekering hebt gevonden? Wij hebben een Duitse verzekering en ik heb de verzekeringsmakelaar uitdrukkelijk gevraagd wat er gebeurd wanneer de waarde van een OP groter is dan dat van ons paard. Niks zei hij, dat wordt gewoon uitbetaald, daar ben je voor verzekerd, incl. de eerste 5 dagen verzorging na een OP...!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:06

Wij mogen 2x de waarde van het paard indienen bij de verzekering per jaar. Dus dat komt neer op 5000,- per jaar, daarna moet je zelf betalen. Geen addertjes onder het gras, alles is vergoed, zelfs homeopathische behandelingen. Ga ook eens kijken of sportmasseur eronder valt, kan ik die rekening ook weer mooi indienen :+.

Voor een premie van 320,- per jaar vind ik dat toch best goed :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:55

Focussed schreef:
Wij mogen 2x de waarde van het paard indienen bij de verzekering per jaar. Dus dat komt neer op 5000,- per jaar, daarna moet je zelf betalen. Geen addertjes onder het gras, alles is vergoed, zelfs homeopathische behandelingen. Ga ook eens kijken of sportmasseur eronder valt, kan ik die rekening ook weer mooi indienen :+.

Inderdaad :j

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:00

Focussed schreef:

Hallo en bij welke maatschappij ben jij verzekerd?

groetjes
Chivance

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:44

Ik heb mijn paard uitgebreid verzekerd bij Hippozorg.
Ook heb ik voor haar een uitgebreide ziektekostenverzekering.
Eerst had ik die uitgebreide ziektekostenverzekering niet, maar ik heb gemerkt dat het toch wel heel prettig is. Soms wil je voor kleine dingetjes toch even de DA erbij halen en dat gaat toch best in de kosten lopen.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:31

wij hebben gewoon een familiale verzekering voor als Mijn pony op een auto knalt dat we dan verzekert zijn,,
maar mijn pony zelf heb ik niet laten verzekeren :)
Maar dat is ook niet echt nodig,,
Als je zelf vind dat het nodig is kan je het idd beter laten doen :)

janien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:06

Volgens mij is mijn pony niet echt veel waard, geen papieren. Het is een kruising en ik heb hem gekregen in ruil voor een goed tehuis maar is wel erg jong ( 3 en een half ) Maar ben als de dood dat als hij iets krijgt ik de medische kosten niet kan betalen. Ik wil dus alleen tegen ziekte ( oparaties die noodzakelijk en levensreddend zijn ) Het zijn vaak hele pakketten die aangeboden worden, waarvan de helft niet interessant is voor mij. Wie weet of kent een maatschappij waar dit mogelijk is. Dertig euro premie vind ik nog redelijk te doen hoor geeft mij een prettig gevoel.
Graag hoor ik van jullie ivm suggesties voor verzekerings maatschappijen

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:06

WIj hebben onze paarden allen verzekerd bij Hippozorg sinds 4 jaar.
En ik moet zeggen dat dat ons tot nu toe geen windeieren heeft gelegd.
Eén pony kreeg over nu bijna 3 jaar terug koliek, werd geopereerd. Kreeg nog geen twee weken later weer koliek, moest een maand na de eerste operatie opnieuw geopereerd worden. Kostenplaatje 6500 euro. De verzekering heeft keurig de 75% die in de polis stond uitbetaald. Binnen twee weken hadden we het op de rekening (en we wonen dan nog in België, dus dat duurt sowieso al langer). Het jaar nadien krijgt ze weer koliek, deze keer gelukkig geen operatie, maar wel 10 dagen kliniek, prijskaartje +/- 1500 euro. Ook hiervan betaalt Hippozorg binnen de twee weken de 75%. Vorig jaar in maart krijgt ze een ongelukje waarvoor ze één nacht in de kliniek is geweest omwille van verzorging van haar been. Kosten 275 euro, ook hier hebben ze keurig betaald.
In oktober 2008 krijgt een andere pony koliek, moet naar de kliniek. Gelukkig kon het opgelost worden met medicatie en dieet van enkele dagen. Kostenplaatje: 525 euro. Ook hier hebben ze keurig betaald.
Dus als ik dit allemaal optel, heb ik zoiets: gelukkig dat ik ooit zo slim was deze verzekering af te sluiten.

Op de vraag van wel of niet een paard gedurende jaren kunnen houden zonder problemen. Wij hebben 2 pony's en drie paarden. Worden allen gelijk behandeld, krijgen hetzelfde krachtvoer, hooi, ... lopen in dezelfde weides, ... Twee hebben al problemen gehad, de andere drie nog nooit. En in mei hebben we een 30-jarige pony moeten laten inslapen, die reeds 21 jaar bij ons woonde. Ook nooit noemenswaardige problemen gehad. Ik denk dat het net zo is als bij mensen: de één heeft nooit wat, de ander sukkelt altijd. En dat is gewoon geluk of pech hebben, voor de rest niks!

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:49

Ik heb mijn paard ook verzekerd bij equine-risk, we zaten er eerst aan te twijfelen maar achteraf ben ik toch blij, ik heb in de tijd van 3weken een rekening opgelopen van 800euro, geloof me dan ben je echt blij dat je paard verzekerd is, maar je moet het wel zelf weten. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:27

Ik heb m'n paard niet verzekerd en wel om de volgende reden:
Als je paard affgekeurd wordt moet je kiezen of je laat m door de verzekering afmaken(gaat naar t slachthuis en op deze amnier worden dus ook heel veel paarden doorverkocht want je mag er niet bij zijn denk maar aan Santa Fee(dook 5 jaar later op in belgie met kissing spines) en dit is waarschijnlijk ook t geval van jochum geweest. Of je houdt m zelf en moet zelf voor alle kosten betalen. En ik heb er geen probleem mee als mn paard naar de slacht gaat maar dan wil ik wel zeker weten of die doodt is en niet onderweg eerste handelaar eruit geschopt is!!! Er zijn mij teveel schandalen binnen de verzekkering. En je betaalt je idd scheel aan premies

sandra_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:52

Ik heb mijn paarden verzekerd bij equine-risk. Ik vind het ideaal!
Niet voor een hoog bedrag, maar puur voor het feit dat ik dan de dierenartskosten (gedeeltelijk) terug krijg!

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:08

Mijn twee paarden zijn ook verzekerd.

We hebben er ook een eindje over nagedacht vooraleer we het mijn eerste paard zouden verzekeren.
Amper 2 maand later:Koliekoperatie, waarvan we bijna 3000 euro (ik denk dat het 2.800 ofzo was) van de ongeveer 3500 euro teruggekregen hebben. Twee weken later werd mijn paard opnieuw opgenomen voor complicaties (wondinfectie).
De verzekerering heeft ons zelf de tweede keer een brief gestuurd, iets wat we niet verwacht hadden doordat in de brief stond dat verdere nazorg niet meer vezekerd werd. Toch hebben ze nog bijna de helft van de kosten terugbetaald!

Mijn tweede paard werd dus meteen verzekerd.
Voor het bedrag dat we teruggekregen hebben, moeten we zo'n 10 jaar premie betalen, dus dat is al een hele tijd.
Een ongeluk schuilt in een klein hoekje, maar ieder heeft er zijn eigen keuze over, maar ik blijf mijn paarden toch verzekeren ..