Passen 2e hands zadel, waarom doet iedereen zo moeilijk??!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Passen 2e hands zadel, waarom doet iedereen zo moeilijk??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:20

bij het verkopen van een zadel wil ik best meegeven om te passen, onder voorwaarde van complete betaling vooraf en een overeenkomstje waarop eventuele beschadigingen staan aangegeven, voor mijn part met foto's van alle kanten erbij ,
bij niet passen, geld terug geen enkel; probleem, indien het zadel in dezelfde staat is,
eventuele beschadigingen dienen vergoed te worden

indien met de post, verzenden is soieso verkocht

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:37

Als ik een zadel verkoop mag er best gepast worden. Maar dan wel gewoon betalen en bij niet passen terugbrengen.
Ik spreek meestal af dat ze in ieder geval binnen een dag laten weten of het past of niet en dan maken we een afspraak wanneer het zadel terugkomt.
Ik heb 1 keer een zadel verkocht aan mensen uit belgie en dat was een duur zadel (1100 euro) en ze kwamen dus van ver. En toen heb ik afgesproken dat ik binnen een week zou horen of het goedlag of niet.

Zadel tegen een aanbetaling meegeven zou ik ook niet doen.
Waarom dan niet gewoon het hele bedrag betalen? Als je bang bent dat je het zadel niet meer terug kunt brengen kun je altijd wat op papier zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:46

Toen ik mijn zadel verkocht had ik in de advertentie staan dat ik binnen een straal van 50km van mijn postcode voor 10 euro langskwam om te passen, en als het zadel gekocht werd dat die 10 euro dan werd vergeten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:01

Ik geef ook geen zadel meer mee. Willen ze passen, prima, maar ik ga mee, of ze nemen maar een paard mee.
De reden:
Ik heb 1 keer een zadel bij mensen thuisgebracht, het was allemaal in orde. Maar een dag later beweerden ze dat de boom gebroken was (waarvan ik zeker wist dat het niet zo was, ik had zelfs laten zien waar ze op moesten letten).

En ik heb een keer een zadel meegegeven om te passen. Nou, een dag leter kwamen ze het terugbrengen. Het zou niet lekker zitten. Degene die er op gereden had was zo'n 20 cm kleiner, maar toch hadden ze de beugels niet versteld (ik had met een rode stift een streepje op de beugels gezet op mijn maat en deze waren los bijgeleverd. Ik kreeg ze ook los weer, met de gesp nog precies in hetzelfde gaatje). KOrtom, ze hadden het zadel niet eens geprobeerd, dat hebben ze later ook toegegeven toen ik ze ermee confronteerde.

En nadat ik een keer heb gehad dat mijn rijlaarzen bij de maker zoekgeweest zijn vraag ik voor alles een inleverbewijs.

Kortom, passen is mogelijk, doe ik nooit moeilijk over. Maar ik wil er zelf bijzijn. En ik zeg ook gewoon eerlijk als het niet past, dat heb ik vorige week nog gedaan, maar het zadel was gewoon echt te breed voor het paard waar zij het op wilden gebruiken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:56

Ik zie geen concrete vraag over harnachement, dit topic gaat meer over afspraken dus ik verplaats het naar TAO.
HAR-->TAO.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:52

Mijn eerste westernzadel heb ik meegegeven, eerst heeft degene betaald, met de afspraak dat als het niet zou passen ze terug zou brengen en dan binnen bv 3 dagen.

Zo hoef je niet met contractjes of inleveren van rijbewijzen te gaan werken..

En als het beschadigd is bij terugbrengen, niet meer terugnemen, die afspraak van te voren maken!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:00

En wat als er nu binnenin het zadel kapot is gegaan wat jij niet ziet..... maar wel later ter sprake kan komen? Dan heb jij gedonder!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-11-08 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:32

Bedoel je als je het terugkrijgt als het bv niet past?
Of als het bij de koper stuk blijkt te zijn?

Even voor de goede orde, ik verkoop alleen mijn zadel als
het nagekeken is door een zadelmaker, omdat ik idd als de dood
ben dat door mijn fout een paard problemen krijgt.

Als ik dan later te horen krijg dat het binnenin stuk is, dan is dat niet meer mijn pakkie an..

Zit er nu sterk over te denken om een zadelmaker dan maar een bewijs oid uit te laten schrijven dat het vanbinnen in orde is. (edit: ik heb namelijk een westernzadel te koop op het moment)

Dan heb ikzelf wat in handen mochten er problemen ontstaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:15

Mijn quote is weg... naja Tong uitsteken

Ik bedoelde dat als er bij de kopers iets gebeurt en het zadel binnenin kapot gaat (wat je dus niet van de buitenkant kan zien Lachen ) je verkoopt het zadel vervolgens aan een ander en die komt erachter dat het zadel niet goed meer is Knipoog. Dan zit jij met het gedonder en probeer dan maar eens de schulden te verhalen op diegene die eigenlijk schuld heeft, dat zal niet meevallen Haha!.

Ukoldaatje, dat lijkt me een heel strak plan Ja.

Ik blijf er wel gewoon bij als ze mijn zadel willen passen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:18

Annne schreef:
Aghhrrr Vork ik moet even mn ei kwijt.

Ik ben dus opzoek naar een 2e hands bruin dressuurzadel, maar nu loop ik telkens tegen het feit aan dat mensen hun zadel niet willen/durven mee te geven om te passen. Of dat ze daar vet moeilijk over doen.
Ik ben bereid om aan te batelen, eventueel rijbewijs ofzo als onderpand achter te laten.. wat wil je nog meer?
We zijn toch volwassen mensen?

je kan er toch niet vanuit gaan dat iemand een zadel koopt zonder eerst te passen?? Sjesus... echt irritant!

Mensen hebben gewoon slechte ervaringen op gedaan. Ik heb ook een nagenoeg nieuw zadel dat voor weinig weg mag, maar als ik het terug krijg met extra gebruiksbeschadigingen, of wellicht wel met een gebroken boom omdat hij is gevallen en dit mag ik dan op mijn eigen risico hebben. Idd je moet ook maar afwachten of je je geld krijgt. Helaas Ann zijn er steeds meer oneerlijke mensen in deze wereld. Volwassenheid heeft er niets mee te maken.

Mensen mogen passen, maar wel van te voren betalen en dan als het zadel in dezelfde staat terug komt, wil ik wel het geld teruggeven. Maar alles wat je koopt op een 2ehands site is kopen en houden en als het toch tegenvalt, zelf weer verkopen, waarom niet met zadels??

Precies Zapje, er gewoon zelf bij blijven, desnoods gewoon een ritje er aan spenderen binnen redelijke afstand.

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:20

ik zou afspreken dat ze het gelijk na een dag terugbrengen als het niet past en voordat het zadel weg gaat foto's maken zodat je kunt bewijzen dat het zadel in prima staat verkeerde toen het wegging. Dan sta je een stuk sterker, ik zou ook afspreken dat ze het gelijk moeten betalen en na een dag kunnen ze het geld terugkrijgen mits het zadel in goede staat weer terugkomt en dit ook nog zwart op wit zetten en ondertekenen. Lijkt een hoop gedoe, maar kan veel ellende schelen!

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:38

het probleem is natuurlijk dat je dan als verkoper maar moet afwachten of je je geld nog krijgt.

ik zou het zelf wel redelijk vinden als iemand wil passen dat hij dan eerst betaald en als het niet past dan geld terug... maar dan loop je als verkoper nog het risico op schade aan je zadel door de koper...

als je wilt passen zou ik gewoon bij jou in de buurt gaan kijken.... eerst eens zadel bekijken en als het dan niet te ver weg is en het zadel ziet er goed uit dan is er altijd wel een pas oplossing te vinden

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:48

Hier maken alle verkopers zich behoorlijk druk, maar mij hebben ze als koper een keer een oor aangenaaid...

Ik had het zadel betaald en de afspraak gemaakt dat als het niet zou passen dat ik het zadel binnen een paar dagen weer terug kon brengen.

Nou het zadel paste niet dus ik stuurde een mail naar die mensen en dacht je dat ze hem weer terug wilde nemen? Mooi niet dus! Zat ik met een zadel waar ik niks aan had...

Ze logen gewoon over dat we het niet zo af hadden gesproken!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:30

ik deed nooit moeilijk, heb een westernzadel alle hoeken van nederland laten zien Haha!

mensen betaalden vooraf het hele bedrag en bij niet passen eerst het zadel terug, en als deze er hetzelfde als bij opsturen weer uitzag, stortte ik hun geld terug
en dat is 2 x gebeurt en de 3 de x kwam een Belg het ophalen en eindelijk verkocht Knipoog

het was een kwestie van vertrouwen,vooral van de kopers kant omdat bij niet passen eerst het zadel terug moest en hun dan pas hun geld terug kregen Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:29

Ik heb veel zadels verkocht en een aantal moeten verzenden, dan was de afspraak verzenden = verkocht. Op het moment dat ze het zadel wilden komen ophalen om te passen moesten ze het hele bedrag aanbetalen, en maakte ik een "contract" met handtekeningen eronder dat ze b.v. 2 dagen later het zadel moesten terug brengen anders kwam de terugbrenggarantie te vervallen. Tot nu toe geen slechte ervaringen gehad, maar je word wel steeds voorzichtiger.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:43

Ik was ook op zoek naar een 2de handszadel. Via MP 3 zadels gevonden, voor alledrie afgesproken dat ik de zadels kwam halen en volledig betaalde, en binnen een paar dagen terug bracht als het niet zou passen, geen enkel probleem mee gehad. Maar ik begrijp de verkopen ook wel, je weet idd niet hoe zorgvuldig iemand met jouw zadel omgaat.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:52

als ik het goed begrijp wil de ts een zadel van 900 euro passen en maar een aanbetaling van 500 doen. sorry, maar als ik een zadel meegeef moet toch echt het volle bedrag worden aanbetaald en bij niet passen binnen een week in dezelfde staat terug. anders gaat het niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:59

Mee eens. Zadels zijn kwetsbaar en kostbaar.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:19

cids schreef:
als ik het goed begrijp wil de ts een zadel van 900 euro passen en maar een aanbetaling van 500 doen. sorry, maar als ik een zadel meegeef moet toch echt het volle bedrag worden aanbetaald en bij niet passen binnen een week in dezelfde staat terug. anders gaat het niet door.

Idd mee eens, als er iets mis gaat, wil je als verkoper natuurlijk niet met de helft van het bedrag blijven zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:27

russel schreef:
Mee eens. Zadels zijn kwetsbaar en kostbaar.

Dat is precies de reden dat ik graag heb dat de verkoper langskomt met het zadel. Helaas is schijnbaar niemand bereid om tegen vergoeding een middagje uit te trekken voor de verkoop van hun zadel, want 'ik kan het toch met de post terugsturen?'. Nou, dan niet, dan koop ik dat zadel niet, heb net iets te veel op Bokt gelezen over zadels die kwijt raakten of zwaar beschadigd terugkwamen. Heb geen zin in dat gelazer Knipoog

Ben zelf een keer met een zadel richting Enschede gegaan. Was geen enkel probleem, het zadel pastte en de koper heeft zelfs gewoon de vraagprijs betaalt zonder afdingen! In het andere geval had ik een vooraf afgesproken vergoeding voor tijd en benzine gekregen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:11

Ik geef mijn zadel ook niet zomaar aan iemand mee. Toen ik mijn zadel heb verkocht ben ik bij iemand gaan passen, helemaal in Noord-Holland (en ik woon zelf in Zuid-Limburg) Clown Zijn we met de auto erheen gereden, en we hadden afgesproken dat zij de benzinekosten zouden betalen (50 euro) als het zadel niet zou passen. Gelukkig paste het wel, en hebben ze het zadel meteen gekocht Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:19

Ik ben daar ook niet te beroerd voor.
Heb een keer een bokker tegemoet gereden met een zadel. (was maar 100km, maar uiteindelijk bijna 5 uur over gedaan ivm. file) en aankomende zaterdag heb ik ook een afspraak staan met een bokker. Zij woont in Belgie en bij haar ga ik aan huis passen.
Ik ben er liever zelf bij en dat het ook weer meteen mee terug kan als het niet past.
Je weet nooit wat er mee gebeurd als iemand het mee heeft.
Als ik het al zou doen, dan wil ik wel het hele bedrag betaald hebben op voorhand en met hele goede afspraken over wanneer er wat wordt teruggegeven qua geld. Al kun je dan nog niet binnenin het zadel kijken.
Anders is er nog een kans dat je de helft van je geld misloopt.
Heb ooit 1x een zadel opgestuurd en dat werd in twee delen betaald.
Deel 1 vooraf en deel 2 na ontvangst. Wilde er eigenlijk niet mee akkoord gaan, heb het uiteindelijk toch gedaan.
Heb ook echt in de rats gezeten in die dagen. En toen werden er ook nog verschillende redenen gemaild waarom het tweede deel niet betaald werd. Kon mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik toch akkoord was gegaan.
Uiteindelijk toch gekregen, maar voor mij een les om het nooit meer te doen.
Dan maak ik wel wat extra kilometers en regelen we wel wat qua benzine.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:42

Toen ik mijn zadel te koop had staan belde er een mevrouw die ook eerst wilde passen. Ze vroeg of ze het zadel kon komen ophalen, en 100 euro kon aanbetalen, en later de rest kon betalen.. Toen zei mn pa dat hij het even met mij wilde bespreken. Ik vond dat geen goed idee, en wilde liever bij haar gaan passen. Dus een halve dag later opgebeld, dat wij wel langs wilde komen om te passen.. Nee, was niet meer nodig, ze had al een zadel gevonden Sigaar Toevallig he? Ik denk niet dat we dat zadel nog hadden teruggezien als we met haar voorstel akkoord waren gegaan!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:49

Dat klinkt ook heel bekend inderdaad.
Iets perse op gestuurd willen hebben of tegen een aanbetaling.
En als je dan zegt wel langs te komen zijn ze opeens voorzien..

Annne

Re: Passen 2e hands zadel, waarom doet iedereen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:56

tja, ik laat het ook altijd afhangen van het gevoel dat iemand mij geeft. is die te vertrouwen of niet? maarja, das natuurlijk nogal subjectief.
Ga het zadel helemaal aanbetalen (bidden dat het past) en anders gewoon ervanuit gaan dat ik het geld weer terug krijg. vind een contract ook zo omslachtig. wil gewoon vandoen hebben met eerlijke mensen, dat ben ik ook.
Zij lopen risico dat het 'beschadigd' terug komt (gebeurd natuurlijk niet maar dat is de angst voor de verkoper.)
en ik loop t risico dat ze hem niet terugnemen (gebeurd hoop ik ook niet) Lachen