Dode koe, hoe zit het met verzekeringen enz...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: Dode koe, hoe zit het met verzekeringen enz...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:45

Goed nieuws en slecht nieuws dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:50

Jee, mijn eerste reactie was; wat een stomme actie! Vind het niet erg slim klinken allemaal en imo heb je flink geluk gehad dat je paarden er goed vanaf zijn gekomen, dat is wss niet verzekerd.

Afgezien daarvan snap ik niet dat jij moet dokken voor een koe die meerent omdat ie jouw paard leuk vind. Als ik ga buiten rijden wordt ik ook regelmatig achterna gerend door koeien/pinken, als die door de draad gaan of in de sloot belanden is dat toch niet mijn schuld lijkt me.
Zelfde situatie is bij jou, paarden zijn niet bij de koeien in de wei geweest en hebben ze niet opgejaagd, lijkt me dus niet dat jij aansprakelijk bent.

Ow, hoe is het met de handen van je vriend gesteld?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:12

Ben het met een aantal voorgaande reacties eens, vnl. om het feit dat je een paard in een bak/weiland longeert met plastic aan het paard/zadel... geen bijster intelligente actie, imo.

Maar ik zou iig níet aan de verzekering vertellen dat ik met plastic aan een paard heb gewerkt en dat het paard dáárdoor aan de kletter is gegaan.
Als de verzekering dekt, heb je mazzel, anders heeft de boer ws geen poot meer om op te staan. In den beginne is jouw paard aanleiding geweest voor het op hol slaan voor de andere paarden, maar heeft het dodelijk ongeval niet veroorzaakt.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 22:20

Over plastic aan het zadel, wij maken al onze paarden op deze manier zadelmak. Dit is alvast gewenning aan beweging langs zijn flanken / buik / rug. Tot nu toe is dit altijd gewoon goed gegaan..

In een van mijn eerdere post heb ik echter ook gezegt dat ik absoluut niet verwacht had dat hij zo zou flippen, zeker omdat het de dag er voor wel goed was gegaan.

Heb er in iedergeval wel van geleerd en ben al druk op zoek naar een binnenbak / goed afgesloten ruimte om met dit paard aan de gang te gaan. En zal dit risico absoluut nooit meer nemen.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:29

Heb jij geen binnenbak recht tegenover je? In iedergeval een goed omheinde buitenbak.
Tja mijn man heeft het zien gebeuren op weg naar huis en belde me nog sprak over wapperend plastic, paarden aan de haal etc..
Ik kon van het verhaal geen kous breien... Vork
Vroeg nog of mijn assistensie nodig was maar inmiddels was je arab en shet alweer gevangen.

Ik zou zeggen neem eens contact met je overburen op voor het huren van de bak, of het zadelmak maken.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 22:43

De overburen doen dat niet, dat is in het verleden al meerdere malen gevraagd. Ik sta op deze lokatie ook nog niet zo heel lang dus ben me aan het orienteren nu op andere mogelijkheden dan de overburen Lachen ... Zadelmak maken kan ik normaalgesproken goed af zonder hulp van derde het is immers mijn beroep, alleen hebben ze op mijn werk iets betere faciliteiten, helaas is mijn werk weer te verweg om op en neer te gaan met de trailer, en hebben ze ook geen stal vrij

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:47

Tja, ik heb wel een goede en veilige buitenbak maar denk dat mijn hengsten niet blij gaan zijn met een hyper puberende ruin recht voor hun neus Clown Zou zo verder ook niets weten.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 22:51

Waar zit jij dan eigenlijk dat je man het heeft kunnen zien gebeuren? Niet bij ons in de straat zelf toch?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:07

ik heb zoiets zelf ook mee gemaakt.
paard was op hol geslagen en pinken rende mee.
toen ik mijn paard weer te stoppen kreeg ging ik langs de zelfde weg terug en zag ik een pink liggen die was uitgegleden door de renpartij.
de boer gaf mij de schuld. ik heb mijn verzekering gebeld en ik was NIET aansprakelijk.
dus misschien in jou geval ook zo.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:13

Lijkt me niet dat jij hiervoor aansprakelijk bent. Jij bent niet verantwoordelijk voor de schrikreactie van een ander dier en je jouw paard heeft de koe geen directe schade toegebracht.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:25

LGarabians schreef:
Waar zit jij dan eigenlijk dat je man het heeft kunnen zien gebeuren? Niet bij ons in de straat zelf toch?

Nee hoor zelfs niet in de buurt maar komen er 2 maal per dag langs. En op de een of andere manier weet je altijd precies waar op de route paardjes staan Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:48

LGarabians schreef:
Over plastic aan het zadel, wij maken al onze paarden op deze manier zadelmak. Dit is alvast gewenning aan beweging langs zijn flanken / buik / rug. Tot nu toe is dit altijd gewoon goed gegaan..

In een van mijn eerdere post heb ik echter ook gezegt dat ik absoluut niet verwacht had dat hij zo zou flippen, zeker omdat het de dag er voor wel goed was gegaan.

Heb er in iedergeval wel van geleerd en ben al druk op zoek naar een binnenbak / goed afgesloten ruimte om met dit paard aan de gang te gaan. En zal dit risico absoluut nooit meer nemen.

LGarabians schreef:
Zadelmak maken kan ik normaalgesproken goed af zonder hulp van derde het is immers mijn beroep, alleen hebben ze op mijn werk iets betere faciliteiten, helaas is mijn werk weer te verweg om op en neer te gaan met de trailer, en hebben ze ook geen stal vrij

Als je vaker met jonge paarden hebt gewerkt dan weet je dat ze plotseling kunnen 'ontploffen', ze lijken zo braaf en dan ineens is daar de spreekwoordelijke druppel. Zeker als proffesional (want dat ben je als het je beroep is) zou je dat moeten weten en dus beter moeten weten dan een jong paard longeren in een niet afgesloten ruimte met wapperend plastic aan het zadel, imo is dat vragen om problemen. Ik kan me wel voorstellen dat je ze aan dit soort dingen wilt laten wennen maar dan wel in een gecontroleerde omgeving, nu heb je het paard een (zeer) negatieve ervaring bezorgd en dat krijg je er niet zomaar meer uit. Om het maar niet te hebben over alles wat er had kunnen gebeuren tussen het moment dat hij flipte en wanneer je hem weer te pakken had. (denkt aan afrastering, auto's, kinderen, honden enz)

Maar wat ik al eerder vroeg; hoe is je vriend eraan toe? En je paard is ook helemaal ongedeerd?

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 09:10

vriend en alle paarden zijn ongedeerd...
Verder waren we bezig in een prikkel arme omgeving, verder was het wel afgsloten, alleen vrij ruim en sprong hij door dubbele draden heen. Imo had het geen probleem moeten zijn en zoals ik eerder al aangaf de dagen er voor ging het prima.
Buiten dat ook in een binnenbak kan het zeer zeker fout gaan, wij hebben een paard gehad dat zo in paniek raakte dat hij door de spiegel sprong. Of een paard wat gewoon de hele deur ontwrichte en toen buiten stond, en dan kan je ook achter je paard gaan rennen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:23

met dieren kunnen altijd dingen gebeuren door schrik reacties
ik denk wel dat de verzekering het dekt
de koeien rennen niet leuk mee, zoals gezegt word, maar schrikken en uit reactie rennen hun mee
ze schrrikken doordat er in paniek paarden langsrennen
meestal betaalt de verzekering dit gewoon, om van alles af te zijn

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:12

LGarabians schreef:
Hey iedereen,

Ik heb vandaag mijn verzekering gesproken, Vrouwtje aan de telefoon vond het een apart verhaal (zo hoort ze ze niet iedere dag) zo apart zelfs dat eerst een collega geraadpleegd moest worden om te bepalen of ik aansprakelijk gesteld kon word. Volgens mijn verzekering kan ik hiervoor aansprakelijkgesteld worden, maar dekt mijn verzekering alles...

Aansprakelijk stellen kan altijd, de vraag is of je ook aansprakelijk bent Clown .

Gelukkig was je er al achter dat wanneer je aansprakelijk bent, je verzekering dit gewoon dekt.

Ik zie hier echter geen aansprakelijkheid.

Nou is het alleen even lastig om uit te leggen waarom zonder een heel college te geven Bloos .

Een hele korte poging. Om aansprakelijk te kunnen zijn moet er een zogenaamd causaal (oorzakelijk) verband zijn tussen het voorval en de schade.
Dat causale verband is hier te ver van elkaar verwijderd om nog aansprakelijk te kunnen zijn.
Je moet dit meer zoeken in een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Pech voor de boer dus.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:36

Ik kan me ook niet voorstellen dat je hiervoor aansprakelijk bent. Je paard is niet in zijn weide geweest. De dood van de koe is te wijten aan haar eigen gedrag, lijkt mij zo.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:49

Onze hond ontsnapte, holde naar buiten in volle galop en kwam in vreemde botsing met een auto aldaar.
Hond stond te kwispelen van plezier (geen enkele verwonding opgelopen), dure auto echter wel een enorme deuk.
WA heeft dit toen gewoon vergoedt.

Ik dacht dat je als diereneigenaar te alle tijden verantwoordelijk bent voor de schade die jouw dier aan een ander toebrengt.
Echter, een gevallen koe is wat minder "bewijsbaar" dan een deuk in een auto natuurlijk.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:55

LGarabians schreef:
Buiten dat ook in een binnenbak kan het zeer zeker fout gaan, wij hebben een paard gehad dat zo in paniek raakte dat hij door de spiegel sprong. Of een paard wat gewoon de hele deur ontwrichte en toen buiten stond, en dan kan je ook achter je paard gaan rennen.

wat een plezierige manier van zadelmak maken is dat Lips are sealed

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:11

scoxxx schreef:
Onze hond ontsnapte, holde naar buiten in volle galop en kwam in vreemde botsing met een auto aldaar.
Hond stond te kwispelen van plezier (geen enkele verwonding opgelopen), dure auto echter wel een enorme deuk.
WA heeft dit toen gewoon vergoedt.

Ik dacht dat je als diereneigenaar te alle tijden verantwoordelijk bent voor de schade die jouw dier aan een ander toebrengt.
Echter, een gevallen koe is wat minder "bewijsbaar" dan een deuk in een auto natuurlijk.

Dit is wel een heel direkt causaal verband tussen oorzaak en schade Tong uitsteken .

Maar ik merk dat mijn 'uitleg' wellicht meer vragen oproep dan het beantwoord Bloos .

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:14

Wat een vervelende toestanden allemaal, maar wat een geluk dat je vriend en paard niets mankeren.
Vind het verhaal van de koe wel vreemd dat de boer jou aansprakelijk stelt, maar dat zal je verzekering wel uitzoeken, ik zou me daar geen zorgen om maken, ik zou even langs de eigenaar van de koe gaan en zeggen dat jij je verzekering ingeschakelt heb en wacht op hun bevindingen.

Mijn groene jonge paard ontplofte ook deze week tijdens het inspannen voor de wagen en ramde een auto ( in de prak ).....geen probleem zegt mijn WA en gelukkig heb ik nog de verzekering van mijn Koetsiersbewijs achter de hand.

Maar de schade aan mijn wagen en tuig komen voor eigen rekening dat is logisch want een verzekering dekt alleen de schade aan derden.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:20

LDRD schreef:
Dit is wel een heel direkt causaal verband tussen oorzaak en schade Tong uitsteken .

Maar ik merk dat mijn 'uitleg' wellicht meer vragen oproep dan het beantwoord Bloos .

Nee hoor, antwoord is duidelijk, misschien een kwestie van goed lezen Knipoog

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:30

Roxx schreef:
Okay, afschuiven is niet het goede woord, sorry daarvoor. Ik bedoelde te zeggen dat veel mensen TS niet aansprakelijk lijken te vinden omdat de vermeende veroorzaker een paard is. Als het vermeende slachtoffer een paard was geweest en de vermeende veroorzaker een koe waren de reacties volgens mij anders geweest. Bokt is in mijn optiek in dergelijk zaken veelal pro-paard. Ik hoop dat ik me hiermee voorzichtig genoeg heb uitgedrukt.

Hier ben ik het helemaal mee eens, en je hebt het netjes verwoord hoor Haha!

Echter hoop ik natuurlijk dat het voor TS goed afloopt, hier kon zij ook niets aan doen..

Wij hebben een keer gehad dat onze 2 mechelse herders waren ontsnapt over onze sloot gesprongen/gezwommen, deden ze anders echt NOOIt hadden ze altijd op ons terrein als we thuis waren.. maar toen zijn ze er dus met zn 2en vandoor gegaan en een heel eind verder op een weiland opgegaan en hebben ze een schaap gepakt, deze hebben wij zelf bij ons in de stal gelegt en uitgezocht wie de boer was en er meteen een VA bij gehaald de schaap moest helaas ook worden ingeslapen en onze verzekering heeft het ook betaald...

Dit soort dingen kunnen gebeuren, mijn verhaal is nu alweer zo'n 8 jaar geleden ofzo, de honden hebben wij helaas weg moeten doen ze waren teveel met zn 2en bezig zo hadden ze ook zo opeens onze oude mechelse herder aangevallen met zn 2en..
Wij hebben apart voor ze een goed adres gezocht uiteraard met het hele verhaal erbij, het waren voor mensen overigens lieve honden alleen met zn 2en tegen andere dieren niet..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:55

LGarabians schreef:
vriend en alle paarden zijn ongedeerd...
Verder waren we bezig in een prikkel arme omgeving, verder was het wel afgsloten, alleen vrij ruim en sprong hij door dubbele draden heen. Imo had het geen probleem moeten zijn en zoals ik eerder al aangaf de dagen er voor ging het prima.

Ja natuurlijk kan dat maar je snapt zelf ook dat een muur van 3 meter hoog iets meer remmend werkt op een paard dan een lintje van 3cm breed. Het kan altijd en overal fout gaan maar in sommige situatie's heb je meer risico op problemen. Had jij dit in een binnenbak gedaan dan had je paard ml 10 rondjes gerend en had je een doodsbang paard moeten vangen/kalmeren maar waren er verder iig geen mensen/dieren bij betrokken.
En daarnaast vind ik het ook niet slim om het vast te knopen aan het zadel, doe dan een stuk plastic aan een bezemsteel die je naast hem houd, als hij daar ineens van flipt kun je hem meteen aan de kant gooien en is het gevaar geweken.

Maar ik ben blij dat iedereen verder ongedeerd is, jammer voor de boer dat het hem wel een koe kost. Hopelijk doe je het in het vervolg in een binnenbak Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:01

In dit geval is de eigenaar van het paard aansprakelijk, de koe is omgekomen door toedoen van het paard. Maar ik acht de kans aanwezig dat de verzekering de handen er af zal trekken, vanwege het plastic wat de TS aan het paard heeft geknoopt en daardoor zal een verzekering echt heel snel zeggen dat het een geval van eigen schuld, dikke bult is.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:08

suleilitha schreef:
In dit geval is de eigenaar van het paard aansprakelijk, de koe is omgekomen door toedoen van het paard.

Toch blijf ik het vreemd vinden. De koe maakt namelijk de 'keuze' om te gaan rennen. Het paard heeft er slechts indirect voor gezorgd dat de koe is gevallen. Als het paard de koe nou getrapt zou hebben en de koe daardoor afgemaakt moest worden snap ik het wel. Als ik bijvoorbeeld met mijn auto langskom en de koeien schrikken daar van en er valt er 1 die daardoor afgemaakt moet worden ben ik ook aansprakelijk dus. Ik vind het raar... Maargoed, ik heb verder geen verstand van aansprakelijkheid, vind het gewoon krom.