Leren blijven staan in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Leren blijven staan in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:18

crazycactus schreef:
Om de stress wat te drukken zou je wat druppels Bach Rescue Remedy kunnen proberen.

waar is dit te koop? misschien een oplossing voro mijn merrie...thuis in rustige bekende omgeving loopt ze de trailer zo in...maar op concours is het vaak druk en onnbekend...raakt ze gestresst en is het veel moeilijker haar in de trailer te krijgen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:20

Hmm druppels, daar hou ik niet van... maar dat is mijn persoonlijke reden. Als je ze vaak gebruikt, dan werken ze minder als je ze echt nodig hebt ben ik van mening.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:21

Henkjan schreef:
Onze paarden gaan redelijk rustig achteruit. Echte ''stormers'' hebben we nog niet gehad. Hoe doen jullie dat dan?

Begeleiden naast de trailer. Iemand ernaast met een hand op de zijkant van het paard/kont van het paard (moet je geen trapperd hebben natuurlijk Tong uitsteken) en dan met het paard mee de klep aflopen. Doordat je hand hem wat tegenhoud van achter zal het paard wat vertragen.

Ik bedoel meer paarden die ongevraag de trailer uit komen stormen Ja. Dus als je met paard in de trailer staat en deze besluit het 'eng' te vinden en weer met een noodgang de trailer af te komen zetten. Die vind in ongehoorzaam en verdienen een extra zetje (om het lief te zeggen) op het moment dat ze trailer af komen zetten. Mijn ervaring is dat bezems goed werken, deze zijn stekelig en een paard zal daardoor weer naar voren gaan Ja. Niet mee slaan of iets dergelijks, maar het paard er zelf tegenaan laten lopen Knipoog.

Natuurlijk kunnen paarden iets eng vinden, maar ervaring leert dat sommige paarden gewoon een schop onder hun hol nodig hebben (en hun eigenaren minstens even hard) Bloos . Je kan ook teveel mutsen Knipoog

Die van mij durfde overigens de eerste paar keer niet achteruit de klep af Clown

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:24

Afgod Amen. Soms moeten mensen echt eens stoppen met dat gemuts.

-Let wel TS, dit is niet persoonlijk naar jou gericht, maar als ik sommige dingen lees/hoor, dan krijg ik spontaan jeuk.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:25

Oke, bedoel je het zo, ik snap het Knipoog . Ja, inderdaad, sommige paarden zijn ook gewoon veel te verwend. Heb laatst iemand gespoken die vond dat wij onze paarden mishandelden aangezien ze in de regen buiten stonden met een stalletje waar ze inliepen. (En nee, ik ben zeker geen natural Knipoog ) Zo zijn er nog wel meer van deze dingen. Paarden zijn net kinderen, hoe meer je ze verwend, hoe vervelender ze worden.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:26

Henkjan schreef:
Hmm druppels, daar hou ik niet van... maar dat is mijn persoonlijke reden. Als je ze vaak gebruikt, dan werken ze minder als je ze echt nodig hebt ben ik van mening.

maar ik zou ze ook niet vaak gebruiken....misschien 2 hooguit 3x in de maand...en ik heb er wel goede dingen over gelzen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:27

Utixo schreef:

-Let wel TS, dit is niet persoonlijk naar jou gericht, maar als ik sommige dingen lees/hoor, dan krijg ik spontaan jeuk.

voor sommige paarden werkt het indierdaad om eens goed streng te zijn...hebben we bij dei van mij ook gedaan...maar dat werkte bij haar alleen maar averechts... elk paard is anders

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:29

Dat klopt ook, de een kan er beter tegen als de ander, maar een bestraffende tik kunnen ze allemaal hebben. Is ook een kwestie van hoe het paard vanaf begin af aan is opgevoed denk ik.

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:30

crazycactus schreef:
Om de stress wat te drukken zou je wat druppels Bach Rescue Remedy kunnen proberen.

Waar haal je die druppels?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:36

Phylos schreef:
Utixo schreef:

voor sommige paarden werkt het indierdaad om eens goed streng te zijn...hebben we bij dei van mij ook gedaan...maar dat werkte bij haar alleen maar averechts... elk paard is anders

Absoluut, maar in het geval van ts waarin het paard niet in de trailer wil blijven staan en het allemaal zo rustig mogelijk moet gebeuren vraag ik me af dat wel zo werkt.

Paard heeft waarschijnlijk al een aantal keren de trailer uit 'mogen' rennen, aangezien het probleem is dat het paard niet wil blijven staan. Ik zou zeggen, kan de eerste keer gebeuren, misschien een tweede keer, maar de derde keer zit toch heel snel die stang erachter en de klep dicht Ja. Kunnen ze geen kant op en staan ze wel stil en leren ze wel stil te staan!

Je mag een paard best belonen voor goed gedrag, maar niet voor 'normaal' gedrag, stilstaan is imo normaal gedrag ook al is dat in een trailer Ja.

[edit] kennis laten maken met de stang erachter kan je alleen verwezenlijken door daadwerkelijk de stang erachter te doen Ja. Heel simpel. Een paard dat je met dubbele lijnen wilt longeren zal ook een keer die lijn achter de kont langs moeten hebben. Hoe klein je de stapjes ook maakt, er zal altijd een eerste keer zijn met die lijn achter de kont. En ik ben van mening dat als je er zelf zo normaal over doet en gewoon doet alsof het hoort je het 'schrikeffect' (die toch wel een keer komt) veel kleiner houdt. Het is namelijk nog allemaal nieuw voor het paard, maak daar gebruik van!
Alleen vraag ik me af in hoeverre dit nog geld voor ts, want volgens mij heeft haar paard nog nooit de stang achter de kont gehad, maar wel al het paard op de trailer gehad. IMO niet heel slim, want nu heeft je paard door het achteruit kan komen zetten. Had je gelijk de stang erachter gedaan dan had je paard geen kant op gekunt. Natuurlijk is dit achteraf en makkelijk praten, maar daarom zou ik de volgende keer gelijk de stang erachter parkeren en de klep dichtdoen Ja.
Laatst bijgewerkt door zap op 18-11-08 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:37

Ik denkt trouwens dat die druppels de stress niet tegengaan, maar juist ervoor zorgen dat de stress er niet uitkomt. Net zo als dat mensen honden met oud en nieuw iets spuiten, of tabletjes geven. Ze horen dan het vuurwerk wel, maar ze kunnen er niet voor wegrennen en gek doen aangezien ze die tabletjes hebben gehad. (dit heb ik uit de krant van een dierenartspraktijk) Aangeraden werd om met je hond op cursus te gaan. Zo is het met trailerladen met paarden ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:38

ik snap het probleem niet Lachen als het dier op de wagen staat doe je toch gelijk de stang erachter en de klep dicht???

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:38

Citaat:
Je mag een paard best belonen voor goed gedrag, maar niet voor 'normaal' gedrag, stilstaan is imo normaal gedrag ook al is dat in een trailer Ja

Stilstaan is juist geen natuurlijk gedrag voor een paard, dat is wegrennen. Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:43

Henkjan schreef:
Citaat:
Je mag een paard best belonen voor goed gedrag, maar niet voor 'normaal' gedrag, stilstaan is imo normaal gedrag ook al is dat in een trailer Ja

Stilstaan is juist geen natuurlijk gedrag voor een paard, dat is wegrennen. Knipoog

Ik heb het niet over natuurlijk gedrag, daarom staat het tussen aanhalingstekens. Als ik me paard vast heb dan is het 'normaal' (aangeleerd) gedrag als het paard stilstaat (waar dan ook!). In een spannende situatie is het niet ineens heel braaf gedrag, maar is het nog steeds normaal gedrag. Zo bedoel ik het.

Kiwiko, vind ik ook hoor. Paard in de trailer en stang erachter hoort imo ook gewoon bij elkaar Ja

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:46

Nee, dat klopt ook, stilstaan is stilstaan. Maar het paard doet het voor jou, dus vind ik het braaf gedrag. Ik geef dus zelfs mijn meest ervaren wedstrijdpaarden een klopje op de schouder als ze stilstaan op de trailer.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:48

Henkjan schreef:
Nee, dat klopt ook, stilstaan is stilstaan. Maar het paard doet het voor jou, dus vind ik het braaf gedrag. Ik geef dus zelfs mijn meest ervaren wedstrijdpaarden een klopje op de schouder als ze stilstaan op de trailer.

Ook als je paard na de beloning er gewoon weer uitstormd? De mijne krijgt een woordje braaf als het de trailer oploopt en een klopje en een wortel als alles dicht is Ja

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:50

Doe ik ook, zodra de stang erachter zit.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:54

zap schreef:
Henkjan schreef:

Ook als je paard na de beloning er gewoon weer uitstormd? De mijne krijgt een woordje braaf als het de trailer oploopt en een klopje en een wortel als alles dicht is Ja

Nee, maar daar krijgt ze geen kans voor, aangezien meteen als ze er in staat de stang erachter gaat, dan de klep en als ze vaststaat krijgt ze pas een klopje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:08

De openingspost gaat mij boven de pet eerlijk gezegd. Bij mij is het ook stang erachter, vastzetten, klep dicht en klaar. En bij een bangerd even belonen, een hooinetje wil ook nog wel eens helpen.
Ik heb nooit troubles gehad op deze manier.
Jong spul wat nog geen trailerervaring heeft krijgt de eerste keer wat Tranqigel. Werkt wel zo prettig en is net even veiliger.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:10

Als je het naar voren opdeelt in stukjes kan het naar achteren ook in stukjes. Ik weet niet hoe je het paard laadt? Het jojo-en op klep, half in trailer en weer achteruit, dus pasje naar voren, pasje naar achteren, paar pasjes naar voren, stilstaan en weer pasje naar achteren, werkt over het algemeen erg goed. Paarden gaan focussen op jou ipv die "enge" trailer. Eenmaal er in, begrenzen, erbij blijven, samen appeltje eten totdat ze ontspant en dan weer eraf en naar de stal.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:15

Hmm dat ''Jojo effect'' gebruiken wij niet. Onze ervaring is dat ze dan erg gaan twijfelen. Ze lopen er gewoon in en er weer uit. Dat heralen we wel een paar keer. Maar op de klep heen en weer bevalt ons niet zo goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:15

bij mij is er maar een versnelling op de klep, en das de vooruitknop Lachen

mag in slakkentempo, als het maar vooruit Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:21

ik sedaseer ook altijd het jonge spul Lachen

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:29

Mijn paard ging altijd makkelijk de trailer op, maar als ik er langs wilde lopen om de stang erachter te doen dan kwam ze weer achteruit. Dit deed ze dan ook in een behoorlijk tempo. Erg vervelend omdat ik mij altijd alleen moet redden.
Tot ik een keer bij mijn buurman was. Hij zei mij wel te kunnen helpen. We hebben toen een touw extra aan zijn halster bevestigd en dat hield mijn buurman toen goed vast. Op het moment dat mijn paard achteruit wilde lopen hield hij even vast. Gewoon dat hij druk voelde, en dus "eigenlijk"niet achteruit kon.
Vanaf dat moment had ze het begrepen en kan ik me nu altijd alleen redden. Dit ging voor de duidelijkheid beslist rustig en goed doordacht. Het was in mijn geval gewoon een aanwenning van mijn paard, die ik niet alleen kon oplossen.
Voor het achteruit stormen leg ik bij het achteruit gaan altijd mijn hand tegen de billen van het paard. Op deze manier stuur je hem en geef je je paard steun. Achteruit stormen doen ze dan niet. Tenminste mijn paarden doen het niet meer.
In ieder geval veel succes met je "trailer" probleem.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:34

ik denk dat stap een moet zijn dat je heel goed moet weten wat te doen met trailerladen, er wordt hier een vraag neergelegd en stel de ts plaatst snel de stang erachter en het paard flipt en met vervelende gevolgen, dat zou kunnen, het zou ook goed kunnen gaan. Maar dan ben je wel met iets bezig op de gok. Haal er iemand bij met verstand van laden en leer ervan, wat doe je als dit gebeurd wat doe je als dat gebeurd etc., leer je paard dat het oke is in de trailer, maar wel zo dat je makkelijk kan laden en dat je weet wat je doet en moet doen. Ik heb ook les gehad met trailerladen, heerlijk , waarom wel met rijden etc. les en met dit soort risicovolle dingen niet ?