paard verkocht, nu koliek, wie verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: paard verkocht, nu koliek, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:15

in dat geval had ik de "tegenpartij" (diegene die besloten heeft paarden samen te zetten) volledig aansprakelijk gesteld. Er gebeurt nl NIKS met MIJN paard zonder MIJN toestemming.

In de zin van 2 partijen doel ik hierop 2 paarden en 2 verschillende eigenaren.
Dat is hier niet het geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:18

russel schreef:
Ik vind dus van jouw vriendin, zij houdt toezicht en onder haar zorg is hij ziek geworden, of het haar te wijten is, staat buiten kijf.

Dus ik zou als mijn paard koliek krijgt de rekeningen naar de pensionhouder kunnen sturen? "Jij houdt toezicht, jij voert, onder jouw zorg is 'ie ziek geworden, of dat jou nu te wijten is of niet"?

Rolleyes

Zou toch wel helemaal van de gekke zijn als dierenartskosten zijn voor degene die voor het paard zorgt Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:08

Je hebt mijn stukje over de verantwoording van een pensionhouder gemist met lezen.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:56

Klopt inderdaad. Was redelijk verbaasd over jouw uitspraak dus heb er direct op gereageerd...

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:04

Dit zijn dingen die je van te voren goed moet afspreken! Normaal gesproken lijkt me dat als het paard wordt opgehaald of afgeleverd vanaf dat moment de nieuwe eigenaar verantwoordelijk is. Tot dat moment dus de verkoper.
Toen ik mijn paard kocht kwam deze vraag ook, van stel dat er nu iets met het paard gebeurd, wie draait er voor de onkosten op, het paard zou twee weken later pas naar mij toe komen omdat toen pas de stal klaar was, heb ik afgesproken dat het dan voor mij is (mits de gebreken niet van te voren al aanwezig waren) maar normaal gesproken lijkt het me pas in te gaan zodra het paard in handen is van de nieuwe eigenaar.

Overigens ga ik in betaling over als het paard wordt afgeleverd of als ik hem ophaal, hooguit een aanbetaling als het paard nog een poosje bij de verkoper bijft.

Omdat er bij dit verhaal geen duidelijke afspraken zijn gemaakt, het paard al is betaald zou ik een voorstel doen van 50/50, dat is misschien het eerlijkste en komt het netste over. Maar waarschijnlijk zal het om een bedrag gaan van nog geen honderd euro. Koliek kan natuurlijk altijd gebeuren, kan elk gezond paard krijgen. Mocht het paard bijvoorbeeld door de omheining heen lopen en grote wonden hebben en misschien wel voor zijn leven ongeschikt zijn dan is het een ander verhaal. Het zijn toch dingen die je van te voren goed overlegd. Naar mijn weten is de koper pas eigenaar als het paard in zijn handen is en is betaald.

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:21

Hallo allemaal...mijn paard heeft geen koliek gehad nadat ik haar net had gekocht maar wel een ander probleem. Lees mijn verhaal...

Ik ben sinds maart 2007 in bezit van een inmiddels 11 jarige merrie.

Hoe ben ik in aanmerking gekomen met dit paard?

Ik hoorde via via dat er een vrij zielig, groot (ex) sportpaard wel wat extra aandacht kon gebruiken. Waarom zielig? De eigenaar (een dame van ong 23 jaar R.) heeft met deze merrie altijd in de dressuursport gereden. Ze reed haar elke dag zeer intensief en behoorlijk streng en strak. Ze is v.d 1 op andere dag verhuisd naar A'dam en heeft niet maar naar dit paard omgekeken. Ze heeft het paard pats boem uit de sport gehaald en te koop gezet. Ze vroeg hiervoor het enorme bedrag van min. 10.000 euro voor. Uiteindelijk werd dit 8000, toen nog minder en uiteindelijk wilde zij er 4500 euro voor hebben.

Deze merrie heeft ocd in haar achterbeen en dit staat ook op een toegevoegd papier (toelatingsprotocol van arts voor haar opleiding in Deurne). Ze kreeg de merrie onmogelijk verkocht maar de kosten gingen maar door. De merrie werd mager, kreeg te weinig beweging en miste dus een goede verzorging. Ik ben haar toen dagelijks gaan verzorgen en betaalde haar extra krachtvoer.

De eigenaar belde mij en vroeg of ik haar niet wilde kopen?! Ik ging niet akkoord met het bedrag van 4500,- maar wilde er 2000 voor betalen MAAARRR wel met de garantie dat het paard verder (behalve de ocd) NIKS zou mankeren en op afbetaling. Dit zijn wij mondeling overgekomen.

Uiteindelijk heb ik de merrie op een andere stal gezet. Hier kreeg zij de juiste voeding en ik verzorgde haar uiteraard gewoon goed. Ik kwam elke dag en betaalde alles! Heb haar laten enten, hoefsmid etc. Na een korte tijd ging de zij steeds slechter lopen en inmiddels is ze al een jaar kreupel! Even voor alle duidelijkheid....dit is NIET aan het ocd been! Ik ben rond gaan vragen en hoorde toen van meerdere mensen dat dit paard dus al langere tijd wat blijkt te mankeren. Ik voelde me dus behoorlijk.....enfin u begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb het volledige bedrag van 2000 euro nog niet betaald omdat ik de eigenaar ervan verdenk dat zij een oneerlijk spel heeft gespeeld en dat dus dit paard al langere tijd niet in orde is! Ik kon haar ook niet afbetalen omdat ik vanaf de 1e week me al scheel betaal aan dierenartskosten.

Nu word ik al maanden bedreigd door de eigenaar dat zij het geld wil hebben en anders de merrie op komt halen. Inmiddels woont zij in Frankrijk dus dat houd in dat de merrie waarschijnlijk niet door haar verzorgd en betaald kan worden, want word in Nederland gestald!

Ik voelde mij zo in het nauw gedreven dat ik wel een (door haar zelf opgemaakt) contract heb getekend met daarin de regel dat ik haar elke maand 100 euro betaal en dat ik v.d zomer de merrie mag dekken. dit wil ik eventueel doen zodat ze niet afgemaakt moet worden en ik teminste nog wat aan haar veulen heb!!!

Nu belde zij me vandaag weer en bedreigde mij weer en kwam ook met het verhaal dat ze een nieuw contract wil opstellen en dat ik veeeel meer moet gaan betalen maandelijks EN dat ik de merrie niet mag laten dekken. Ik heb gezegt dat ik hier niet mee akkoord ga!

Nog een belangrijk punt....Zij is zelf ook op een apparte manier aan dit paard gekomen. De 1e eigenaar had veel schulden. Toevallig had de vader van R. een deurwaarderskantoor en heeft dat paard gewoon in beslag genomen. De 1e eigenaar is naar het buitenland vertrokken maar de OFFICIELE papieren heeft hij meegenomen. R. heeft dus NIKS voor dit paard betaald en heeft een duplikaat van haar papieren laten maken!

Mijn vraag is nu.....tot hoever moet ik dit paard betalen? staat zij in d'r recht na bijna 2 jr? Kan ik nog eventueel onder het getekende contract uit? En mag een eigenaar een paard zomaar verkopen, terwijl het paard al zeer waarschijnlijk verborgen gebreken heeft? Kan zij zomaar MIJN paard afnemen? Waarom mijn paard....nou ik heb haar nu al in maart 2009 2 jaar, kan aantonen bij 3 stallen dat er nog nooooit een R. bij dit paard is wezen kijken. Dat ik dus al haar kosten heb betaal, dus stalling, voer, smid, dierenartskosten (heb hier alle bewijzen van!!!!) Ik ben dus altijd haar eigenaar geweest, alleen heb ik de papieren nu niet! die heeft zij op een linke manier van mij afgenomen en liggen nu bij haar thuis. Heb haar nog in aug in laten enten dus dit staat ook op die papieren.

Jullie antwoord graag. gr. nienke

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:53

Poeh Nienke, dit is ook een naar verhaal. Ik kan er niet echt over oordelen maar als je dit verhaal wil afronden zou ik dit uit gaan zoeken met een advocaat. Misschien dat je rechtbijstand hebt?
Ene kant snap ik dat ze de betaling rond wil hebben, dat zou het mooiste zijn dan ben jij van haar af. Maar... dan zit jij nog met een paard met misschien veel meer gebreken dan dat jij had gedacht met alle gevolgen van dien, je hebt hem misschien voor een doel gekocht, wedstrijd of gewoon recreatief rijden en misschien kun je dat helemaal niet met dit paard. Zoals ik jou verhaal lees zou ik bijna denken van heeft ze zelf wel op dit paard gereden. Misschien dat je de 1e eigenaar kan achterhalen of iemand die meer over dit paard kan vertellen? Misschien weet je bij welke dierenarts het paard is geweest en kun je nagaan wat er is onderzocht?

Maar wat zegt jou dierenarts wat de kreupelheid kan zijn?
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 17-11-08 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:03

Wat staat er precies in dat contract?

In principe ben jij de eigenaar - dat je het paard op afbetaling koopt doet niet terzake. Ze kan dit paard dus niet zomaar bij je weghalen, MITS jij tenminste altijd netjes aan je betalingsverplichting hebt voldaan. Je kunt ook niet zomaar ophouden met betalen omdat het paard nadat het zo'n lange tijd in jouw bezit geweest is, iets zou mankeren. Je zult moeten aantonen dat het een gebrek is waarvan de vorige eigenaresse op de hoogte was en dan is het nog maar de vraag of je dat na anderhalf jaar rond krijgt.

Zomaar opeens een nieuw contract maken kan niet - afspraak is afspraak en zolang jij je maar netjes aan jouw deel van de afspraak hebt gehouden, dan mag je alle nieuwe overeenkomsten naar de prullenbak verwijzen.

Natuurlijk is het heel vervelend dat je paard nu andere klachten heeft maar dat kan je niet zomaar aan de vorige eigenaar toeschrijven. Is er al bekend wat er dan precies met het paard aan de hand is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:11

Zodra de koop rond is, is het paard wettelijk de verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaar.
Die heeft er voor gekozen om (wat voor reden dan ook) het paard daar (tijdelijk) te laten staan.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:14

Jannepauli schreef:
Wat staat er precies in dat contract?

In principe ben jij de eigenaar - dat je het paard op afbetaling koopt doet niet terzake. Ze kan dit paard dus niet zomaar bij je weghalen, MITS jij tenminste altijd netjes aan je betalingsverplichting hebt voldaan. Je kunt ook niet zomaar ophouden met betalen omdat het paard nadat het zo'n lange tijd in jouw bezit geweest is, iets zou mankeren. Je zult moeten aantonen dat het een gebrek is waarvan de vorige eigenaresse op de hoogte was en dan is het nog maar de vraag of je dat na anderhalf jaar rond krijgt.

Zomaar opeens een nieuw contract maken kan niet - afspraak is afspraak en zolang jij je maar netjes aan jouw deel van de afspraak hebt gehouden, dan mag je alle nieuwe overeenkomsten naar de prullenbak verwijzen.

Natuurlijk is het heel vervelend dat je paard nu andere klachten heeft maar dat kan je niet zomaar aan de vorige eigenaar toeschrijven. Is er al bekend wat er dan precies met het paard aan de hand is?

Ze heeft al vanaf de eerste dag de dierenarts over de vloer, hopelijk heeft ze nog alle rekeningen Jannepauli. Het is natuurlijk wel beter om meteen in actie te gaan, maar wat ik lees loopt ze al lang met het paard te sukkelen en schiet het niet op. Het gaat er om dat het gebrek al voor die tijd aanwezig was.

Inderdaad, het lijkt me dat het eerste contract geldt, je kan natuurlijk wel een nieuwe maken mits je daar samen over eens bent. Maar als er in het eerste contract niets staat dat de vorige eigenaar om welke reden dan ook het contract ongeldig kan maken kan ze volgens mij niet zomaar een nieuwe maken cq ongeldig maken.

Het eigenaar zijn/worden op afbetaling, dat zal in het contract moeten staan lijkt me. Waarschijnlijk zal ze zo slim zijn geweest dit te vermelden, pas eigenaar als de betaling voldaan is.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 17-11-08 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:14

LisaxxRody schreef:
Ze zijn voor de nieuwe eigenaar officeel .

Ze kunnen ook 50/50 doen.

Ik vind de eigenaren hoor hallo zij hebben het paard al gekocht dus het is hun probleem Ach gut

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:20

love_nadesh schreef:
LisaxxRody schreef:
Ze zijn voor de nieuwe eigenaar officeel .

Ze kunnen ook 50/50 doen.

Ik vind de eigenaren hoor hallo zij hebben het paard al gekocht dus het is hun probleem Ach gut

Hmm het is maar net wat je afspreekt. Ik denk niet dat je kan zeggen van is hun probleem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:21

Citaat:
Ze heeft al vanaf de eerste dag de dierenarts over de vloer, hopelijk heeft ze nog alle rekeningen Jannepauli. Het is natuurlijk wel beter om meteen in actie te gaan, maar wat ik lees loopt ze al lang met het paard te sukkelen en schiet het niet op. Het gaat er om dat het gebrek al voor die tijd aanwezig was.

Tja dat is dus in het nadeel van de huidige eigenaar.. als het paard vanaf dag één al niet in orde was, dan had ze meteen moeten reclameren, zo akelig nuchter kijkt de wet er tegen aan.

Wat betreft kopen op afbetaling: je gaat een koop- en betalingsverplichting aan. Je bent dan formeel al eigenaar. Voldoe je niet aan de betalingsverplichting, dan heeft de vorige eigenaar het recht om het paard terug te halen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:32

Jannepauli schreef:
Citaat:

Tja dat is dus in het nadeel van de huidige eigenaar.. als het paard vanaf dag één al niet in orde was, dan had ze meteen moeten reclameren, zo akelig nuchter kijkt de wet er tegen aan.

Wat betreft kopen op afbetaling: je gaat een koop- en betalingsverplichting aan. Je bent dan formeel al eigenaar. Voldoe je niet aan de betalingsverplichting, dan heeft de vorige eigenaar het recht om het paard terug te halen.

Precies, formeel ben je wel eigenaar maar als je niet betaald heb je bijna geen poot meer om op te staan. Ik neem aan dat de verkoper dit ook wel in het contract heeft vermeld. Maar ook de verkoper moet zich houden aan het contract. Daar heeft de verkoper denk ik ook onder uit willen komen en bij willen schroeven door een nieuwe te maken. Maar ze betaald iets af wat vanaf de eerste dag niet in orde blijkt te zijn. Ze moet dan wel hard kunnen maken dat de gebreken er al waren. Dat is 18 maanden geleden als ik goed tel, moeilijk maar met goede bewijzen wel de moeite misschien? Denk ik hoor maar we horen het verhaal natuurlijk van een kant.
Een paard kan natuurlijk een gebrek hebben waar hij nooit last van heeft gehad en wat later boven komt. Daar kan een verkoper denk ik niks aan doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:43

Volgens mij staat er tegenwoordig een termijn van 6 maanden voor om te kunnen reageren als het paard afwijkingen blijkt te hebben die bij de verkoop niet duidelijk vermeld zijn.. maar stel dat dit een rechtzaak zou worden, dan zal de rechter toch ook vragen of er een aankoopkeuring is geweest want dat gegeven bepaald de 'staat' waarin het paard verkocht is.
Het kan best zijn dat de vorige eigenaar een regelrechte oplichter is - in de paardenwereld wordt helaas veel gesjoemeld. Maar als koper heb je dan wel een aantal instrumenten in handen om zeker te zijn dat je een 'goed' paard koopt, zoals de keuringen. Iemand geloven op zijn/haar mooie blauwe ogen kun je niet.

Een nieuw contract maken, dat kan niet. Prijs en voorwaarden kunnen niet tijdens de looptijd 'zomaar' veranderd worden, tenzij er een clausule in het contract staat waarbij de verkoper bepaalde rechten houdt, zoals het recht het paard terug te halen bij wanbetaling bv. Ik wil best 's dat contract bekijken - mocht de huidige eigenaar dat willen kan ze me wel even een pb sturen - ik heb dagelijks met ingewikkelde contracten te maken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:49

Ik heb mijn veulen met 2 maanden al verkocht, maar hij heeft hier nog ruim 2 maanden gelopen. De nieuwe eigenaar heeft een aanbetaling gedaan en een kopie van de papieren gekregen. Ik heb met hun afgesproken dat alle kosten die er eventueel nog gemaakt zouden worden voor mijn rekening zouden komen. Dit hebben we ook op papier vastgelegd. Hier ging het nog maar om een aanbetaling, maar het was in het geval van de topic-starter (haar vriendin) ook verstandiger geweest om dit alles vast te leggen op papier. Overleg gewoon met de nieuwe eigenaar en kijk of je er samen uitkomt. Dan kan ze altijd nog beslissen om alle kosten voor haar rekening te nemen of 50/50 mocht het nodig zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:56

Als je het hard wilt spelen, zijn de kosten voor de nieuwe eigenaar, maar een beetje schappelijk naar elkaar zijn kan nooit kwaad, dus zou ik het zelf 50/50 doen.

Mijn veulen stond nog bij zn moeder toen ik DA kosten aan m moest maken en ik had m ook nog niet betaald. Ik kwam daar wel elke dag en besliste eigenlijk al alles. Toen hij gespeend is en ik m betaalde hebben de fokkers gezegd dat ze de kosten die ik had gemaakt wilden delen en nog wat kosten die ik had gemaakt zelf helemaal zouden vergoeden. Dat vond ik wel erg schappelijk!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:32

Nienkepienke en Jannepauli: Toevallig gisteren bij de rijdende rechter ook een geval met een paard

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:43

stef schreef:
Plaats dit bericht even voor een kennis van me.
Zij heeft haar paard verkocht, die is betaald, maar wordt pas later opgehaald (staat nog bij haar thuis).
Nu heeft dat paard koliek gekregen.
Paard is al wel betaald, en het komt ook helemaal goed.

Voor wie zijn de DA kosten op dit moment?

Het is maar de vraag of de kopers al eigenaar zijn. Betaling van de koopprijs is namelijk geen vereiste voor eigendomsoverdracht.
Ik denk dat je deze vraag moet beantwoorden voor je gaat kijken wie er moet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:46

russel schreef:
Ik vind dus van jouw vriendin, zij houdt toezicht en onder haar zorg is hij ziek geworden, of het haar te wijten is, staat buiten kijf.

...

Een paard in pension staat ook onder zorg en toezicht van de pensionhouder, als die koliek krijgt zijn die kosten ook niet te verhalen op de pensionhouder. Dus die vlieger gaat niet op.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:47

De eerste vraag is of je dit hard op hard wil spelen en er echt juridisch op in wil gaan, of het gewoon zo snel mogelijk op wil lossen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:06

Pipo schreef:
russel schreef:

...

Een paard in pension staat ook onder zorg en toezicht van de pensionhouder, als die koliek krijgt zijn die kosten ook niet te verhalen op de pensionhouder. Dus die vlieger gaat niet op.

Nee, maar is wel een andere fiets, als ik van een pensionhouder een paard koop en ik heb hem nog niet die zelfde week opgehaald, dan vind ik het logisch dat die medische kosten die er dan nog aan komen voordat ik het dier ophaal voor die pensioneigenaar is. Dier is nl nog niet afgeleverd, pas op het moment dat het dier aan mij wordt overgedragen is hij pas helemaal echt van mij. Dus zodra ik dan besluit om hem daar in pension te houden is er geen kwestie meer van ophalen en overdragen aan de nieuwe eigenaar. Wordt hij dan ziek, dan is het de verantwoording van de eigenaar, mits de pensionhouder niets te wijten valt in de vorm van bedorven voer....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:32

Jannepauli schreef:
Volgens mij staat er tegenwoordig een termijn van 6 maanden voor om te kunnen reageren als het paard afwijkingen blijkt te hebben die bij de verkoop niet duidelijk vermeld zijn.. maar stel dat dit een rechtzaak zou worden, dan zal de rechter toch ook vragen of er een aankoopkeuring is geweest want dat gegeven bepaald de 'staat' waarin het paard verkocht is.
Het kan best zijn dat de vorige eigenaar een regelrechte oplichter is - in de paardenwereld wordt helaas veel gesjoemeld. Maar als koper heb je dan wel een aantal instrumenten in handen om zeker te zijn dat je een 'goed' paard koopt, zoals de keuringen. Iemand geloven op zijn/haar mooie blauwe ogen kun je niet.

Een nieuw contract maken, dat kan niet. Prijs en voorwaarden kunnen niet tijdens de looptijd 'zomaar' veranderd worden, tenzij er een clausule in het contract staat waarbij de verkoper bepaalde rechten houdt, zoals het recht het paard terug te halen bij wanbetaling bv. Ik wil best 's dat contract bekijken - mocht de huidige eigenaar dat willen kan ze me wel even een pb sturen - ik heb dagelijks met ingewikkelde contracten te maken.

no offence, maar dat zou ik niet doen; je bent niet deskundig op dit gebied. Je hebt nl. al een aantal feitelijke onjuistheden in deze post staan. Die termijn van 6 maand om te kunnen reageren, klopt niet. Een aankoopkeuring zegt ook niets over de 'staat' waarin het paard is bij verkoop; hij kan immers nog verborgen gebreken hebben. (nog even voor de duidelijkheid: een verborgen gebrek is dus niet bij een standaard beoordeling meteen te zien.
Hoewel ik een paard altijd zou keuren, is het zo, dat je eigenlijk een professionele handelaar op zijn woord zou moeten kunnen geloven. Dat weegt nog zwaarder dan de onderzoeksplicht die je als koper hebt. jij bent immers leek en de handelaar is prof! Bovendien ligt bij een probleem de bewijslast bij hem; hij moet aantonen dat hij een gezond paard verkocht heeft. Een bonafide handelaar heeft dus zelf alle belang bij een aankoopkeuring.