Wie aansprakelijk verwaarloost paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: Wie aansprakelijk verwaarloost paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:27

BRN schreef:
Als je dit zou aangeven bij de AID dan is de boete voor de stalhouder. Dat is wat je wil weten toch?
Lastige situatie hoor Verdrietig

Als de stalhouder het zelf meld? Ik vraag me af of dat daadwerkelijk waar is hoor..hij is op papier niet de eigenaar van het paard en hij meld juist de verwaarlozing..

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:29

we hoopte dat dit paard bij zou komen op een vet land......
En daatna de eigenaar weer zoukomen zo iets gebeurd niet van de een op de andere dag....

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:13

Beli schreef:
Nou het is dus het dilemma of we dat paard vooraan in het land zetten en het zelf in de gaten gaan houden en eventueel bijvoeren of dat hij het paard op een andere stal van hem zet waar dat dier nog meer aandacht krijgt. maar dan lopen de kosten wel meer op het diertje zit ook onderd de schimmel en is ondervoed. dit dier op knappen kost een vermogen en de eigenaar vind m gezond Boos!

nu zou de stal eigenaan ook de DBwel willen bellen maar alleen als hij zeker weet dat hij niet aansprakelijk is voor dit dier

Nou kom op zeg, iedereen die er bij staat en niets doet is verantwoordelijk, waar is de staleigenaar dan bang voor?
Slappe houding hoor en als stalhouder had ik dat beest al lang bijgevoerd en aandacht gegeven.Hij zal toch ook stalgeld krijgen enz, nou vreemde zaak hoor, hoop dat dit dier snel hulp.

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:09

ik denk beide!
de eigenaar natuurlijk het meest,. die zijn verantwoordelijk voor het beest.. maar als staleigenaar heb je er wel wat van te zeggen vind ik!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:37

Waarom eigenlijk niet gewoon de "klant" een andere stal laten zoeken?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:54

Hij kan haar toch opbellen met t verzoek een andere stal te zoeken, heeft hij wel vaker gedaan met andere mensen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:08

@king marco: dat is een zinloze opmerking en heeft niets met dit toppic te maken, jij moet om een andere reden vertrekken.

Hij kan dit wel doen maar dat was ook niet mijn vraag we willen eerst kijken of erniet een andere oplossing is en en ik wil gewoon weten hoe we juridisch staan.

maar....

PROBLEEM IS NU OPGELOST! Hij schijnt eerdaags opgehaald te worden

BEDANKT VOOR DE TIPS EN HET MEE DENKEN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:11

Waarom is hij mager dan? Hij staat toch in pension? Dat een eigenaar nooit komt, is niet de zaak van een staleigenaar, die wordt betaald om voor een dier te zorgen, te voeren etc.

Ik zou eerst eens met de staleigenaar overleggen, hij moet de eigenaar aanspreken, maar reken er maar op dat de eigenaar dat niet doet, hem dus niets kan schelen anders was deze situatie niet zoals hij nu is. Je kan er zelf ook problemen mee krijgen, spreek uit ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:16

Beli schreef:
de stal houder voert de paarden die opstal staan als het klaar gezet wordt door de eigenaar.
De paarden op het land (deze waar het over gaat dus) brengt hij eens in de week een baal hooi(het werkt ook gewoon fulltime en heeft geen tijd om dit vaker te doen

@ulfeino: deze mensen wilde alleen weidegang voor hun paard dag en nacht zomer en winter. je mag gebruik maken van hooi en voor maar daar moet je dan zelf voor zorgen

Dit dier is zeker niet fit en krijgt ook niet voldoende voeding

Mijn vraag is beantwoord, het is de verantwoording van de staleigenaar, die brengt te weinig hooi , 1 baal per week, een normale baal? Mij paard eet 3/4 per dag!!Schandalig dit, gewoon alleen maar geld vangen.

Ik werk ook fulltime, maar ik kan wel elke dag naar mijn paard om hem te voeren hoor, wat een reden. Dan zet hij 3 balen elke week op de wei.

Erg treurig dat er geen een is die een poot uitsteekt om dat dier water en hooi te geven, ook al heeft hij een slechte eigenaar, het gaat toch om het dier? Een kwestie van te veel moeite om een vinger uit te steken, nu gaat het dier weg en is voor jullie het "probleem" opgelost. Tja wat je niet ziet is er ook niet....Triest.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:23

Kleine noot, ik moet niet weg, sta al bijna 2 jaar heerlijk elders en had het niet over mezelf(heb nooit problemen met hem gehad en zover ik weet hij ook niet met mij).
Er zijn meer mensen daar met paarden `weggestuurd`. Dus ik snap niet waarom dat nu ineens anders zou zijn om te doen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:22

russel
1 baal is zo een reuze baal van 4 meter of zo dus dat valt we mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:32

Dan is dat dier ziek en is het wel de taak van de staleigenaar om de eigenaar te bellen dat zijn dier ziek is.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:37

dit wordt een zinloze discussie die al gevoerd is... probleem is nu op gelost en er mag wat mij betreft een slotje op dit toppic

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:10

Van die baal geloof ik echt niet, dat eet dat paard nooit alleen op in een week vind het steeds gekker worden het verhaal.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:21

noudy dat hoef je ook niet!

Ik ga uit van die grootte balen ik ben niet anders gewent. ook eet mijn paard naast kracht voer en weidegang al 2 plakken perdag dus een baal moet echt geen probleem zijn,,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:03

noudy schreef:
Van die baal geloof ik echt niet, dat eet dat paard nooit alleen op in een week vind het steeds gekker worden het verhaal.

Ik dus ook niet, want dan heb ik dus beelden erbij van die 300 a 400 kg balen, daar doe je met een paard ongeveer 2 a 3 maanden van. Vraag mij dan dus ook af als iedereen op een afstandje staat te kijken en schande staat te roepen en alleen maar wil bedenken hoe je een officiele instantie kan benaderen om de eigenaar een boete te laten betalen, hoe ze weten of het dier genoeg vers water elke dag heeft.

Een echte paardenliefhebber, gooit ook even daar hooi, vult ook even daar de waterbak. Gaat op zoek naar een telefoon nummer met het idee dat de eigenaar wellicht denkt dat zijn dier daar goed staat, lekker buiten, lekker op de wei, lekker elke weet 300 kg hooi en een flinke ton met smakelijk water en een heleboel toezicht van alle pennys daar die zeggen snielug. Baasje is momenten óf in buitenland, of heel erg druk met business, óf misschien wel erg ziek, ziekenhuis...echtscheiding...overleden dierbare.... wie zal het zeggen.

Overtuig je eerst, maak eerst vuile handen eer je tot een andere beslissing wil komen. Maar om te roepen dat het topic op slot mag omdat het "probleem" is opgelost, immers "het probleem" wordt opgehaald. Dan krijg ik beelden bij diegenen die hier op stal staan. Echte paardenvrienden en echte paardenmensen!!!

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:26

[quote="russel"][quote="noudy"]
Gaat op zoek naar een telefoon nummer met het idee dat de eigenaar wellicht denkt dat zijn dier daar goed staat, lekker buiten, lekker op de wei, lekker elke weet 300 kg hooi en een flinke ton met smakelijk water en een heleboel toezicht van alle pennys daar die zeggen snielug. Baasje is momenten óf in buitenland, of heel erg druk met business, óf misschien wel erg ziek, ziekenhuis...echtscheiding...overleden dierbare.... wie zal het zeggen. quote]
---> weet niet hoe ik netjes een quote kan inplakken----

Nou èn? Ontheft dat de eigenaar van verantwooordelijkheid jegens een levend wezen?
Als die er geen tijd voor heeft kan hij/zij tenminste de taken afkopen of anderszins delegeren.
Snotterverhaal vindt bij mij geen doorgang (meer). Het gaat om een leven!
Als je zo druk bent met business ga je maar lekker met poppen spelen. Bah. Boos!

En als de pensionhoude/boer/wie dan ook aan wie die taken zijn gedelegeerd, zich niet aan de overeengekomen afspraken houdt, dan blijft de eindverantwoordelijkheid bij de eigenaar. Die kan dat bijvoorbeeld ter sprake brengen, paard elders stallen of wat dan ook.
Dat geschuif met schuld is echt te idioot. Dat paard heeft er geen boodschap aan dat er een afspraak was met een boer/pensionhouder/whatever. Dus regel je als eigenaar dat je zeker weet dat het goed zit en dat verifieer je dus ook regelmatig zelf
Laatst bijgewerkt door mental11 op 18-11-08 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:41

Hier op de wei ook zo'n geval gehad die alleen maar zielige smoezen had terwijl het paard zelfs voor Don Quichotte nog te mager was geweest.
En wij bieden dus geen volpension. Maar waren opeens toch wel dagen bezig met dat arme dier.
Handen vol zorg aan gehad, materieel geholpen, ondersteund met advies, inlichtingen etcetc, maar mevrouw kon niet in beweging geschud worden. Zij wilde steeds maar afwachten (=werkeloos toezien hoe het paard verkommerde). Wij maar aandringen dat hij meer voer nodig had, wat voor voer, dat de DA erbij moest komen ... Dus ja wel degelijk de handen uit mouwen gestoken en uitgaand van het goede, geprobeerd eigenaar en paard van dienst te zijn.
Het 'probleem' is ook in ons geval inderdaad verhuisd (en achterstallige huur is niet betaald, uiteraard).
Een opluchting hoor, het was een dagelijks verdriet om het dier aan te zien. En nu hebben we weer tijd voor onze eigen dieren.
Dus in zekere zin lost dat idd de vraag van de eerste post in dit topic op.
Maaaaaaaar het is wel zo dat in een groter kader het probleem blijft bestaan zolang deze eigenaar een levend wezen onder zijn/haar hoede heeft.
Sommige mensen verdienen het niet die verantwoordelijkhied te mógen dragen.
Dus ik heb nog altijd spijt dat ik politie en dierenbescherming niet heb ingeschakeld.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:46

mental bedankt voor je begrip. wij staan idd op bassis van zelfverzorgen en voeren... voor zover wij begrepen hebben gaat ze naar een "rusthuis" vol pension

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:11

Gelukkig voor dat paard!
Waar die van ons verhaal heen is gegaan, weet ik niet.
Maar ik geloof dat de familie van eigenares wel de zaken in handen heeft genomen.
Jammer alleen dat ze nu de pijlen op mij gericht hebben omdat ik haar zo onder druk zou hebben gezet. Maar gewoon je zorgen delen en zachte aandrang had nul effet. Zij had haar mond vol drukdrukdruk, geen geld, een en al zelfmedelijden en ohja, wat zou ze graag op een strand liggen met een viertal lekker mannen...terwijl dat paardje dus stond te verpieteren en met een knoop in onze maag probeerden te redden wat er te redden viel.

Zelfs de andere paardjes in de wei zitten beter in hun vel nu ze weg zijn (en wij dus ook een zorg minder hebben). Vind ik helemaal niet raar.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:18

JAmmer dat je nu als boeman wordt gezien maar gelkkig is er voor beidepaarden hoop:D

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:35

Het verschil was dat jij niet de stalhouder bent.
Die had wel eerder kunnen ingrijpen.
Ik wel de weidebeheerder, en trek me de raad van Jeanine84, dus ernstig aan: roerend mee eens.
Ik ben te weekhartig geweest, het leek zo'n lief meisje met goede bedoelingen. Nu zal ik dit nooit meer meemaken (daar pas ik wel voor op). Maar ik laat er geen sprietje gras meer over groeien in het vervolg als ik ook maar iets tegenkom dat mij hieraan doet denken...
Al is het maar omdat paarden (dieren, sommige mensen) het verdienen dat je uitdrukkelijik voor ze opkomt. En omdat je op deze kordate maar correcte manier ook een signaal uitzend naar de overige mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:52

Mental, uit jouw verhaal begrijp ik dat je van alles hebt gedaan, uit het verhaal van TS alleen maar dat ze toekijkt en een officiele instantie zoekt om de eigenaar aan te laten spreken. Jij weet hoe die eigenaresse met dat paard omging en hoe ze er op reageerde toen jij van alles probeerde. Het verhaal van deze eigenaar kennen we niet, die denkt wellicht wel dat zijn paard op een goede wei met hooi staat. Zo ken ik zat verhalen van paarden die ergens in de opfok staan te bekommeren en ook pas na een paar maanden ontdekt worden als een hoopje ellende of oudere paarden die ergens op een stuk grond staan met schuilstal, extra bijvoeren in de winter en vers water, maar in werkelijkheid tot hun enkels in de modder met veel te weinig hooi. Topics zat hierover op bokt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:13

russel schreef:
Mental, uit jouw verhaal begrijp ik dat je van alles hebt gedaan, uit het verhaal van TS alleen maar dat ze toekijkt en een officiele instantie zoekt om de eigenaar aan te laten spreken. Jij weet hoe die eigenaresse met dat paard omging en hoe ze er op reageerde toen jij van alles probeerde. Het verhaal van deze eigenaar kennen we niet, die denkt wellicht wel dat zijn paard op een goede wei met hooi staat. Zo ken ik zat verhalen van paarden die ergens in de opfok staan te bekommeren en ook pas na een paar maanden ontdekt worden als een hoopje ellende of oudere paarden die ergens op een stuk grond staan met schuilstal, extra bijvoeren in de winter en vers water, maar in werkelijkheid tot hun enkels in de modder met veel te weinig hooi. Topics zat hierover op bokt...

russel, TS geeft aan in dit topic dat het dier op basis van zelfzorg op de wei staat
er word dus betaald voor de weidegang met de minimale verzrging van 1 baal hooi per week
de rest moet de eigenaar van het paard zelf doen
en die verzaakt dat dus
ligt het dan aan de pensionhouder??

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:33

nee, maar je laat het toch ook niet zover gaan dat het paard voor je ogen staat te vermageren.

Schuld en verantwoordelijkheid zijn 2 verschillende dingen. De eigenaar heeft schuld in deze maar iedereen die ziet dat een dier/kind of ander wezen dat niet voor zichzelf op kan komen, niet voldoende zorg krijgt heeft wél een verantwoordelijkheid om in te grijpen.

Dat is althans mijn mening Bloos