paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:18

Volgens mij heb je geen poot om op te staan als je geen bewijs hebt dat ze echt daadwerkelijk cornage heeft.

chermey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:48

dit kan als het goed is door de dierenarts vastgesteld worden.
het gaat hierbij idd om een verborgen gebrek.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 13:09

en als ik dat door een DA laat vaststellen moeten ze toch helemaal van binnen alles bekijken ??

gaat met dat geen bergen met geld kosten?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:00

valt wel mee, gewoon even met slangetje naar binnen, evt. iets verdoven.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:45

Ti_Amo schreef:
en als ik dat door een DA laat vaststellen moeten ze toch helemaal van binnen alles bekijken ??

gaat met dat geen bergen met geld kosten?

Tussen de 130 en 160 euro volgens mij.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:09

nou als je paard echt cornage heeft ,kan een da dat zo zeggen zonder scoop en voor de zekerheid doen ze een scoop als ze wat verdachts horen. Een onderzoek voor cornage ligt rond de 80 euro( pas nog gevraagd)

En wat al eerder is gezegd, gelijk aangetekende brief er uit met daarin dat je van de aankoop afziet vanwege de cornage.Niet aangeven dat je het paard gebuikt voor recreatie .Want een recreatie paard kan met cornage oud worden.En natuurlijk is de verklaring van de vorige eigenaar heel belangrijk.

veel sterkte.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:23

Inderdaad, slangetje door de neus naar binnen en dan kunnen ze zo zien of het cornage is of niet. Dat is zo gebeurd Lachen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:35

meredith schreef:
nou als je paard echt cornage heeft ,kan een da dat zo zeggen zonder scoop en voor de zekerheid doen ze een scoop als ze wat verdachts horen. Een onderzoek voor cornage ligt rond de 80 euro( pas nog gevraagd)

En wat al eerder is gezegd, gelijk aangetekende brief er uit met daarin dat je van de aankoop afziet vanwege de cornage.Niet aangeven dat je het paard gebuikt voor recreatie .Want een recreatie paard kan met cornage oud worden.En natuurlijk is de verklaring van de vorige eigenaar heel belangrijk.

veel sterkte.

Nou ik heb het pas nog gedaan... en een rekening gekregen en die was echt wel hoger dan 80 euro!!

En de DA kan nooit met zekerheid zeggen dat het cornage is alleen op basis van horen. Volgens mij is dat ook niet rechtgeldig. Want dan wordt het uitgesproken als een vermoeden!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:12

wizh: ediget heeft mij die prijs doorgegeven. En ik zal het anders formuleren.Als een paard cornage heeft hoor je dat met lopen(.Als het zo erg is zoals ze het beschrijft). Als het minder erg is hoor je het met intensieve arbeid.Bij twijfel cornage onderzoek. En zo simpel is het niet altijd want het paard vindt het absoluut niet prettig.

Als het tot een zaak zou komen en dat betwijfel ik want de vorige eigenaar heeft al verklaard dat het paard cornage had , moet je toch alle onderzoeken door een onafhankelijke arts laten doen.In dit geval dus utrecht.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:20

Apple schreef:
Inderdaad, slangetje door de neus naar binnen en dan kunnen ze zo zien of het cornage is of niet. Dat is zo gebeurd Lachen

Cornage onderzoek kost gemiddeld 150,00 in UTRECHT
Consult is ook een kostenplaatje wat je erbij moet rekenen.
Paard krijgt ook een sedaat om rustig de slang naar binnen te brengen.

Ik denk dat je rekening moet houden met een kostenplaatje van 230,00 tot 250,00.
Hou mij er niet helemaal aan vast.....

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:44

nu een beetje rondbellen voor prijsjes kan dus geen kwaad Pling

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:47

Ti_Amo schreef:
nee daar wist ik niks van en de dierenarts heeft haar gewoon goed gekeurd en er niks over gezegd ik had het nog aan hem gevraagd maar hij zei dat het niks ernstigs was

Was dit een DA van jouw keuze of was die DA de keuze van de handelsstal?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:54

Het heeft geen enkele zin om te reclameren over cornage. De antedateringstermijn van cornage is immers maar 4 weken.

Wat je moet doen is zeggen dat het paard niet voldoet aan je verwachtingen. Dan kun je hem terugbrengen. Tenzij je een verkoop overeenkomst hebt die dat op deze gronden uitsluit.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:54

Het kan ook nog helpen als de eigenaar die het paard verkocht heeft aan de handelsstal kan verklaren dat hij de handelsstal op de hoogte heeft gebracht van het gebrek. En als de handelsstal jou niet op de hoogte hebben gebracht van het gebrek dan valt dat de handelsstal dus te verwijten.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:09

Ti_Amo schreef:
nee daar wist ik niks van en de dierenarts heeft haar gewoon goed gekeurd en er niks over gezegd ik had het nog aan hem gevraagd maar hij zei dat het niks ernstigs was

Wat had je gevraagd en wat was niks ernstig?

Als je maar het kleinste vermoeden had hiervan kun je het paard niet meer teruggeven omdat je het al had geaccepteerd. Als de DA het paard heeft onderzocht en jij aan hem hebt gevraagd of het paard cornage heeft en hij dit ontkende dan is de DA aansprakelijk.
Enkel da kunnen overal onderuit komen. Cool
Je zult het dan moeten hebben van de verklaring van de vorige eigenaars.(mits je zeker weet dat het paard geen geluiden maakte tijdens de aankoop)Zie bovenstaande "niks ernstig"

shanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:51

Ts gaf eerder aan eerder niet te hebben geweten wat cornage is (ten tijde van de keuring wist ze het nog niet vermoed ik ) Ze zal dus de da gevraagd hebben naar het geluid wat het paard maakte. Als een da dan zegt dat het niks is, kan ik me voorstellen dat ts hierdoor gerustgesteld was.
Zou idd mooi zijn wanneer de fokker wil verklaren dat het paard cornage had, want het is toch zo bij een aankoop waar een bedrijf en een particulier bij betrokken zijn dat het bedrijf moet aantonen dat het paard het gebrek nog niet had toen hij het verkocht?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 07:44

bedankt voor jullie reacties allemaal.

even ten update,

Ik heb de handelaar opgebeld en hij zei:
Je hebt een jaar lang de tijd om te kijken of het paard bevalt en aangezien het bij jou niet het geval is kunnen we gewoon een afspraak maken dat je langs komt en dat je naar een ander paard kijkt, als er 1 tussenloopt wat je bevalt, dan kunnen we er samen wel uitkomen met het inruilen van je huidige paard.

na alle topics over dat deze man niet zo makkelijk was en dat je echt heel sterk in je schoenen moet staan valt het me toch allemaal reuze mee, ik ga volgende week zaterdag kijken of er iets anders tussen loopt en gelijk met die man over dit voorval een gesprek voeren. Jullie horen meer van mij!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:07

Het inruilen van je paard is helaas niet hetzelfde als je geld terug krijgen Scheve mond

Hoop voor je dat inruil voor jou goed uit pakt.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:12

Ik zet even een stipje.
Succes ermee in ieder geval.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:35

shanny schreef:
Ts gaf eerder aan eerder niet te hebben geweten wat cornage is (ten tijde van de keuring wist ze het nog niet vermoed ik ) Ze zal dus de da gevraagd hebben naar het geluid wat het paard maakte. Als een da dan zegt dat het niks is, kan ik me voorstellen dat ts hierdoor gerustgesteld was.
Zou idd mooi zijn wanneer de fokker wil verklaren dat het paard cornage had, want het is toch zo bij een aankoop waar een bedrijf en een particulier bij betrokken zijn dat het bedrijf moet aantonen dat het paard het gebrek nog niet had toen hij het verkocht?

Daar komt ook bij dat als TS inderdaad een koopovereenkomst heeft gesloten met de handelsstal, hierin ook getekend is voor MISSCHIEN de regel in de koopovereenkomst:
"koper heeft het paard zelf gezien, gereden en goed bevonden".....

Als de handelsstal inderdaad bewust een paard heeft verkocht aan een persoon die niet op de hoogte is van Cornage, maar dit wel keurig heeft vermeldt, lijkt mij dat dit dan ook in de koopovereenkomst is vermeldt. Zodra hiervoor getekend is door Koper, dan wordt het ingewikkelder.

Desondanks: mocht het zo zijn dat het paard terug gebracht mag worden, zou ik mijn geld terug vragen en NIET inruilen. Ten eerste wordt je dan financieel weer wat lichter (want ook op het volgende paard maken ze weer geld)
En ten tweede zou ik niets te maken willen hebben met iemand die mij zo'n paard verkoopt zijnde als een "goed" paard.

TS heb je al wat meer info over het verloop?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:20

ik heb afgesproken met de desbetreffende persoon dat ik langs kom om de zaken te bespreken en op een rijtje te zetten, ik zou wel graag weer een ander paard willen en als er een leuk paard bij zit wat aan mijn eisen voldoet e.d. vind ik het verder geen probleem om mijn paard daarvoor in te ruilen.

wel zou ik willen vragen waar ik op moet letten en wat ik het beste allemaal voor vragen kan stellen, aangezien dit eigenlijk dus pas mijn 2e paard wordt waar ik voor ga kijken en ik niet zo goed weet wat ik het beste kan vragen/zien e.d. misschien dat iemand mij daarbij zou kunnen helpen.

In de overeenkomst staat niet dat het paard gebreken e.d. heeft wel staat er een aantekening van de DA op het keuringsrapport dat het paard een iets zware ademhaling heeft.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:39

Handig een ander paard uitkiezen bij iemand die je al eens besodermieterd heeft.
Heb je het paard destijds wel laten keuren door je eigen of onafhankelijk dierenarts?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:46

nee ik ben zo dom geweest om dr te laten keuren door een dierenarts van hem.

ik ben nu wel van plan om mijn eventuele nieuwe paard te laten keuren door een dierenarts van mijn kant.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:48

Even een stipje *

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:50

Neem iemand mee die stevig in de schoenen staat en veel verstand heeft van paarden...