Discussie: paard mag van vorige eigenaar niet doorverkocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karolien_

Re: Discussie: paard mag van vorige eigenaar niet doorverkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:25

Ik heb destijds afgesproken dat als ze hem wilde verkopen dat ik dan eerst de kans zou krijgen om hem voor hetzelfde bedrag terug te kopen. Voor de rest kon ze met hem doen en laten wat ze wilde. Uiteindelijk heeft de nieuwe eigenaar na een paar jaar besloten dat ze hem wilde verkopen en mij daar keurig van op de hoogte gesteld. Ze heeft toen uitgelegd aan wie etc. Ik heb toen besloten dat ze het prima voor elkaar had en gezegd dat ik geen gebruik wilde maken van mijn terugkooprecht en daarna was zij dus vrij om te verkopen aan wie ze wilde.
Waar het mij bij de verkoop om ging is dat ze hem niet voor een prikkie zou kopen en daarna met winst zou verkopen naar een minder goed adres. Uit het feit dat ze hem een paar jaar heeft gehad bleek dus al dat dat niet het geval was. Vandaar dat ik ook geen bezwaar had tegen de verkoop. Het was haar duidelijk niet om eventuele winst te doen.
Na de verkoop heeft ze mij wel regelmatig een mailtje gestuurd om te vertellen hoe het ging. Dat vond ik altijd erg leuk en dat heb ik ook altijd laten merken. Ik heb alleen nooit uit eigen beweging een mailtje gestuurd of me bemoeid met wat ze met hem deed. Hij was van haar, dus daar had ik niets mee te maken. Allen bij verkoop kwam ik weer in beeld.
Ik was blij met die afspraken en volgens mij heeft zij het ook nooit als negatief ervaren.
Toen ik hem wilde verkopen waren er ook mensen die hem wel wilden kopen, maar die mijn overeenkomst niet wilden tekenen. Die verkoop is dus toen niet doorgegaan. Ik vond het vreemd dat je dat wel mondeling wilde afspreken, maar dat ze er niet voor wilden tekenen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:07

Bij zoiets komt toch ook wel normen en waarden om de hoek heen kijken.
Als verkoper zoiets zegt bij de verkoop vind ik dat je het moreel gezien niet kunt maken om het paard dan door te verkopen.

Begin als koper dan niet aan zon verhaal zou ik zeggen.
Ik zou dan toch bij verkopen allereerst de vorige eigenaar op de hoogte stellen, wat is zijn reactie .
Stel je koopt een groen paard en is dan inmiddels ZZ springen ik noem maar wat, dan is het paard meer waard.

Is vorige eigenaar op dat moment bereid te betalen wat jij zelf in gedachten hebt, dan is het probleem opgelost.
Anders word het natuurlijk als hij onredelijk word.
Toch pas op met dit soort afspraken, mondelinge overeenkomste zijn zeker bindend, moeilijker te bewijzen maar toch, meschien is je gesprek opgenomen of waren er veel getuigen aanwezig, onderschat zon afspraak niet inder geval.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:14

Ik kan het me heel goed voorstellen hoor, dat een eigenaar dat niet wil. Je bent al vorige eigenaar toch emotioneel verbonden met het paard en op het moment dat je het dier verkoopt en het blijkt toch niet te klikken en het dier wordt doorverkocht, dan raak je zo het paard uit het oog.. Dat vind ik toch grotere ellende.
Als ik 1 van mijn paarden noodgedwongen zou moeten verkopen, dan zou ik echt met de nieuwe eigenaar een contract opstellen dat in het geval van verkoop, ik de eerste ben die mag zeggen "ik wil het paard terug" of "je mag het doorverkopen aan een ander. Maar bij mij is dat puur en alleen omdat ik mijn paarden niet uit het oog wel verliezen en ik zeker wil weten dat ze het goed hebben.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:05

Als je van te voren duidelijke afspraken hebt gemaakt, dan hoor je je daar als koper aan te houden. Zelf heb ik vroeger meegemaakt dat wij onze pony aan een bevriende kennis verkochten voor heel weinig, (hij wilde de pony altijd al kopen voor één van zijn dochters, omdat hij er weg van was) omdat wij dachten dat hij daar dan een goed tehuis had. Binnen no-time had hij de pony met veel winst verkocht. Het ging hem alleen maar om het geld! Daar ben ik goed ziek van geweest. Niet zozeer om het geld, maar omdat ik ook niet meer kon achterhalen aan wie hij hem verkocht had. Als ik dat vantevoren had geweten, had ik sowieso de pony helemaal niet verkocht. Een pony is in mijn ogen nog steeds een dier waar je erg gehecht aan kunt zijn en niet alleen maar een stuk handelswaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:16

Ik wil de vorige eigenaar best recht van eerste terugkoop aanbieden. Dan kunnen ze haar krijgen voor iets minder dan dat ik er als marktwaarde voor wil hebben. Willen ze dit niet, dan is het jammer, maar dan wordt ze wel doorverkocht. Als je iets over n dier te zeggen wil houden moet je het niet verkopen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:18

Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat als de oude eigenaard iets te zeggen wil houden dat hij het paard dan niet moet verkopen. Nogmaals als beide partijen zich kunnen vinden in de gemaakte afspraken dan is daar niets mis mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:20

Karolien_ schreef:
Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat als de oude eigenaard iets te zeggen wil houden dat hij het paard dan niet moet verkopen. Nogmaals als beide partijen zich kunnen vinden in de gemaakte afspraken dan is daar niets mis mee.

Is dat niet het recht van een eigenaar? Om (binnen de grenzen van het normale) te doen en laten met een dier wat hij/zij wil? Dat is heel erg vervelend voor de vorige eigenaar, maar die heeft geld gekregen als compensatie voor het fei dat hij/zij niets meer over het dier te zeggen heeft.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:24

Je gaat er nu vanuit dat de vorige eigenaar geld heeft gekregen, maar als die nu geen geld heeft gekregen of veel minder dan het paard waard was omdat de oude eigenaar ervan overtuigd is dat de nieuwe eigenaar het paard een heel goed plekje kan bieden. Het is dan niet de bedoeling dat de nieuwe eigenaar daar misbruik van kan maken door direct daarna het dier met winst te verkopen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:26

Als je iets koopt, dan is het van jou en mag jij toch weten wat je ermee doet?

Als ik mijn paard niet meer kan betalen, zou ik haar uitbesteden. Dan blijft ze dus wel van mij, en kan ze niet zomaar doorverkocht worden.

Ik vind dat je iemand niet kan verplichten, om als deze persoon je paard koopt, dat jij toch bepaald wat er dan gebeurd. Het is natuurlijk wel wat anders als die persoon ermee accoord gaat (wat ik zelf dus nooit zou doen als ik een paard kocht), en er een contract is opgesteld. Anders zou ik hier nooit aan beginnen...

Ik ben er dus sowieso geen voorstander van, maar ik begrijp wel waarom paardeneigenaren dit doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:28

Karolien_ schreef:
Je gaat er nu vanuit dat de vorige eigenaar geld heeft gekregen, maar als die nu geen geld heeft gekregen of veel minder dan het paard waard was omdat de oude eigenaar ervan overtuigd is dat de nieuwe eigenaar het paard een heel goed plekje kan bieden. Het is dan niet de bedoeling dat de nieuwe eigenaar daar misbruik van kan maken door direct daarna het dier met winst te verkopen.

Maar zelfs dan. Om het heel cru te zeggen: pech gehad. Het is absoluut niet netjes, maar als je de eigenaar van het dier bent (en dus een aankoopsbewijs hebt of meer dan een jaar voor alle kosten op bent gedraait) dan mag je ermee doen wat je wilt, ook doorverkopen...

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:30

Karolien_ schreef:

Dat vind ik ook. Als het een korting is van een euro of honderd, tsja. Maar als het om duizend(en) euro's gaat vind ik het een ander verhaal.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:41

eerlijk gezegd, moest ik casandra niet meer kunnen onderhouden of iets anders me dwingt haar te verkopen, zou ik haar ook terug verkopen aan de fokker van wie ik haar gekocht heb... Dat is bij de verkoop ook zo afgesproken en ik vind het niet meer dan netjes dat hij het eerste aankooprecht krijgt....

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:53

Als je een overeenkomst hebt is het dus geen kwestie van pech gehad, maar een kwestie van je verplichtingen nakomen. In een verstandig opgesteld contract zal ook een boeteregeling opgenomen zijn voor als je je verplichtingen niet nakomt.

Als je geen overeenkomst had (mondeling dan wel schriftelijk) dan is het inderdaad pech gehad.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:58

Veel mensen gaan er hier vanuit dat het gaat om een situatie waarin je je paard niet meer kunt houden, maar het zou ook heel anders kunnen liggen. Stel je voor het is een hoog geschoold sportpaard dat het allerhoogste niveau niet meer aan kan, maar nog heel geschikt is als leerpaard. Zulke paarden zijn vaak nog veel waard. De eigenaar heeft echter veel aan het paard te danken en wil het alleen weg doen als het goed terecht komt en ook nog eens alleen aan iemand aan wie hij dat gunt. Het wordt vervolgens voor niets of voor weinig verkocht omdat de oude eigenaar het goed voor heeft met de nieuwe eigenaar en met het paard. In zo'n situatie vind ik het eerlijk gezegd een hele mooie oplossing waar iedereen blij mee kan zijn. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat het geld dat de oude eigenaar had kunnen krijgen vervolgens door de nieuwe eigenaar in de zak gestoken wordt doordat die het dier direct doorverkoopt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:49

Persoonlijk vind ik verkocht is verkocht.

Als je zeggenschap wilt houden over waar het paard uiteindelijk terecht komt moet je het niet verkopen. Ik zou ook nooit een paard onder dergelijke voorwaarden willen kopen of verkopen.
Als ik per se zeggenschap zou willen hebben zou ik het paard voor een gedeelte zelf willen houden, dus bijv voor 75% verkopen. Dan heeft de koper het paard voor een zachte prijs en verkoper blijft zeggenschap houden.

In het geval zoals TS schetste, zou ik het paard voor marktwaarde (of iets minder) willen aanbieden aan de vorige eigenaren, de keus is aan hun dan, willen of kunnen ze dat niet betalen dan gaat hij verder de verkoop in, daarnaast is een dergelijke afspraak overigens niet eens rechtsgeldig.

Ik zou wel eens willen weten van de rechtsgeleerden onder ons hoe dit juridisch in elkaar steekt.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:58

Hoe kom je erbij dat een dergelijke afspraak niet rechtsgeldig is?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:59

@Karolien, of zo'n afspraak rechtsgeldig is of niet, het blijft ook een kwestie van fatsoen. Als je duidelijke afspraken hebt gemaakt, dan moet je je daaraan ook houden. Als je dat niet wilt dan moet je een ander paard kopen, waarbij dat soort afspraken niet worden gemaakt. Maar ja, blijkbaar is niet iedereen even eerlijk....

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:20

Jol1 ik ben het helemaal met je eens, maar helaas is niet iedereen even fatsoenlijk en denkt niet iedereen even goed na voordat ie bepaalde afspraken maakt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:14

Ik ken een geval dat mensen via een testament 1e recht van koop hadden op een huis (ja, is even wat anders Knipoog ) maar dan wel tegen de dan geldende onafhankelijk vastgestelde taxatieprijs.

In het geval van een groen paard dat tot ZZ is gekomen lijkt me dat een eerlijke optie voor de 2e eigenaar. Dus het paard laten taxeren en voor de huidige marktwaarde aanbieden aan de vorige eigenaar.

Probleem is alleen wie een paard objectief kan taxeren. Krijg je daar weer heibel over, dat de oude eigenaar het niet eens is met de taxatie etc. (was bij dat huis overigens ook zo Clown )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:32

niet mogen doorverkopen zou mij ook tever gaan. Want wat als de nieuwe eigenaar de middelen niet meer heeft om correct voor het paard te kunnen zorgen? Dan maar slager?

Ik kan mij wel voorstellen dat er in bepaalde gevallen afspraken gemaakt worden, denk daarbij dat een fokker (of de oude eigenaar) wil weten waar het paard blijft. Zo heb ik ook een veulen verkocht dat als de koper hem tzt verkoopt het doorgeeft waar naar toe.

Een ander geval is dat een paard weggegeven wordt of voor minder dan de waarde en dat dan die afspraak gemaakt wordt. In dit geval is het niet meer dan billijk dat het paard bij verkoop terug gaat naar de oude eigenaar Ook al is het paard meer waard dan voorheen door bv training of behaalde predicaten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:05

@Friesiszwart, waarom zou het paard dan naar de slager moeten? Het paard wordt dan toch terugverkocht aan de vorige eigenaar? Als je afspreekt dat de nieuwe eigenaar het paard niet aan een ander mag doorverkopen, dan moet je hem als oude eigenaar natuurlijk wel terugkopen. Daarbij is het slim om van te voren een prijs op papier te zetten.