[***] schreef:berpie schreef:De ene handelaar is natuurlijk de andere niet, ik bood rustig laten we zeggen 2000 voor een paard die bv voor 6000 op internet stond
Je hebt niet goed gelezen. Een echt goed paard gaan geen duizenden euro's af, die blijft staan voor de volgende.
Als ik een prijs in mijn hoofd heb neem ik je niet serieus als je daar een derde van gaat bieden, dan ga je maar lekker rommel ergens anders kopen.
Jammer dat je een paard rommel noemt, ik heb paarden gekocht voor weinig die veel beter presteerde dan duurdere paarden.
Als handelaar weet je op een gegeven moment wel waar je de paarden vandaan moet halen.
Mensen bepalen de prijs van hun paard vaak aan de prijzen zoals die op internet gevraagd worden, dus zo van o dat paard lijkt er een beetje op, dus vraag ik ongeveer het zelfde.
Voorbeeld, stel je komt bij een haflinger voor 1000 euro, dan ga je geen 500 afdingen.
Daarentegen kun je bij een paard van 20.000,= rustig 5000 afdingen, dat is gewoon de handel.
Als handelaar kijk je naar de situatie van verkoper en springt daar op in, heel simpel en is altijd al zo geweest. Als voorbeeld, stel je komt er achter dat ze moeten verkopen door geldgebrek, dan zou je dom zijn als je daar niet op in springt. Mag een ander gemeen vinden maar niemand gaat meer betalen voor iets als het ook voor minder kan.
Als handelaar heb je op dat gebied gewoon veel meer mensenkennis omdat je daar dagelijks mee te maken hebt.
Als particulier kijk je naar het paard en niet naar de situatie van verkoper.
En ja ik kan in een paar seconden bepalen wat het paard waard is, meestal al vanaf de foto en wat geschiedenis erbij, maar dat komt omdat je weet waar vraag naar is op zon moment.
er staan vaak prijzen bij advertenties die nergens op gebaseerd zijn, laten we de halinger als voorbeeld noemen, ik ga geen 3000 betalen voor een haffie, zelfs niet als ze ZZ dressuur lopen.
Is geen vraag naar dus conclusie, te duur.
(ik noem maar een voorbeeld natuurlijk)
Tinkers staan best hoog in de marktwaarde maar het vreemde is dat ze moeilijk verkopen, veels te veel Tinkers in Nederland, dus als handelaar koop je ze niet zo snel meer want ze verkopen te moeilijk, of het moet iets heel bijzonders zijn.
Als handelaar ga je dus uit van een prijs die op dat moment rendabel is voor jezelf en waarvan je weet, die kan ik verkopen en kan ik wat aan winnen.
Als particulier kijk je anders, wat heb ik te besteden en wat verwacht ik voor dat geld.
2 compleet verschillende werelden.
Voor de goede orde, na een leven van 37 jaar tussen de paarden en in de handel ben ik ermee gestopt al een tijdje trouwens.