aanschaf belgisch trekpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Re: aanschaf belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:34

c_masmeijer schreef:
wat betekent WD-> TAO????

even offtopic, maar wel een antwoord op je vraag. Als dit er staat is je topic verplaast. Dan stond hij niet goed.

Ik had geen relevante info in m'n eerste post gezet, vandaar dat deze verwijderd was.
Ik zal je ook op de hoogte houden als ik iets van haar hoor.

Over het veulen... Jah mijn veulen jah haha Clown

boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:55

hoi
waarom ga je niet een keer kijken bij iemand die een belg heeft (het liefst bij verschillende mensen).
dan kun je kennis maken met belgen.
wij hebben er 11 en ze zijn echt te gek.
die van ons zijn net zo makkelijk te houden als onze nrps en appaloosa.
maar als je een veulen wilt moet je nog wel de pubertijd door en als ze aan't pubberen zijn proberen ze dus wel uit of ze sterker zijn dan dat jij bent.
enne dat zijn ze.
als je beginnend bent zou ik voor een trekpaard kiezen die al wat ouder is en ook al beleerd.
dan kun je er meer mee en het paard is (als het goed is) al opgevoed.
en voor een belg ben je niet gauw te zwaar.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:55

hou er wel rekening mee dat je(volgens mij) veel spullen op maat moet laten maken,denk aan dekens,halsters,hoofdstellen,beenbescherming evt. Knipoog
dat is natuurlijk geen standaard maat wat je nodig hebt Haha!
en ijzers zullen ze ook wel moeten vanwege het gewicht wat ze de hele dag mee moeten dragen!
kennissen hebben een shire,en bij hen is dit zo,verder heb ik geen ervaring mee Knipoog
veel succes en plezier gewenst Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:24

ellenAST schreef:
en ijzers zullen ze ook wel moeten vanwege het gewicht wat ze de hele dag mee moeten dragen!

Das een goeie Clown Huilen van het lachen
Nee joh, die hoeven zijn groot, breed en sterk genoeg om dat gewicht te dragen Lachen Ook op het asfalt.
Ijzers zijn alleen nodig als je gaat mennen, en zelfs dan niet altijd.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:33

Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Hellevoetsluis woont kan je wel een keer komen kijken. Dan kan je zien hoe ze zijn. Het zijn echt prachtbeesten en je kan er alle kanten mee op Lachen

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:12

MysticTinker schreef:
ellenAST schreef:

Das een goeie Clown Huilen van het lachen
Nee joh, die hoeven zijn groot, breed en sterk genoeg om dat gewicht te dragen Lachen Ook op het asfalt.
Ijzers zijn alleen nodig als je gaat mennen, en zelfs dan niet altijd.

ik zeg ook dat ik er verder geen ervaring mee heb dus zeker weten doe ik t niet Knipoog
die shire moet iig wel ijzers,of dat er dan weer iets met zijn hoeven is dat kan ook nog Clown Knipoog

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:22

En let er goed op of ze makkelijk hun hoeven geven en makkelijk zijn bij de hoefsmid.
Ikzelf heb een shire en is een draak met hoeven geven en bij de smid ook stierlijkvervelend.
Het is zo irritant als je elke dag een strijd moet leveren met hoeven uitkrabben.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:17

hou er wel rekening mee dat het houden van een belg niet altijd even makkelijk is. Hierboven allemaal rozegeur en maneschijn, maar ik wil toch wel even wat negatieve punten opnoemen waar je mee te maken krijgt.

Naast het feit dat niet alle stallen belgen willen hebben, zijn er ook niet veel hoefsmeden die ze beslaan/bekappen. De meeste hebben chronische mok en zoals eerder genoemd, standaard spullen zijn moeilijk verkrijgbaar.

Denk hier ook aan, naast alle leuke verhalen. Wij hebben er een op stal gehad, maar de pensionhouder wil er niet meer aan beginnen, het paard kostte hem simpelweg meer dan het hem opbracht. Een smid was ook erg lastig te vinden ondanks dat er een travaille (spel je dat zo, zo'n ijzeren stelling waar het paard in moet om bekapt te worden?) aanwezig was. Om over het kopen van de juiste spullen nog maar niet te beginnen. De eigenaresse verzuchtte altijd dat het dubbel zo duur was (meer eten, speciale spullen, chronische mok et etc) dan een normaal formaat paard.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:24

Als ik je 1 tip mag geven: begin als onervaren paardenmens/bezitter niet aan een veulen en zeker niet aan een veulen wat ZO veel in de pap te brokkelen heeft. Denk aan inrijden wat je veel geld kan gaan kosten (als je het professioneel laat doen) het doorrijden zul je gedeeltelijk of helemaal zelf gaan doen neem ik aan, dat valt écht niet mee. Zeker niet als je wat onervaren bent.
Aan een belg -hoe leuk ook- zitten zeker praktische bezwaren, zie hierboven bijvoorbeeld. Ik ken niet veel hoefsmeden die ze doen. Ik zou dus goed nadenken, niet alleen over het ras, maar ook of je een beleerd of onbeleerd paardje gaat kopen.
Zelf heb ik een volwassen onbeleerd paard gekocht een jaar geleden. Ik heb gelukkig ontzettend veel kennis en kunde op stal, en ik ben dol op m'n merrie maar ik zou het NOOIT meer een tweede keer doen.

Veel succes en plezier met je keus!

c_masmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:17

boerderij schreef:
hoi
waarom ga je niet een keer kijken bij iemand die een belg heeft (het liefst bij verschillende mensen).
dan kun je kennis maken met belgen.
wij hebben er 11 en ze zijn echt te gek.
die van ons zijn net zo makkelijk te houden als onze nrps en appaloosa.
maar als je een veulen wilt moet je nog wel de pubertijd door en als ze aan't pubberen zijn proberen ze dus wel uit of ze sterker zijn dan dat jij bent.
enne dat zijn ze.
als je beginnend bent zou ik voor een trekpaard kiezen die al wat ouder is en ook al beleerd.
dan kun je er meer mee en het paard is (als het goed is) al opgevoed.
en voor een belg ben je niet gauw te zwaar.

ja ik ben overstag ik ga geen veulen aanschaffen, hoe leuk het ook is, het is voor mij nog niet een goed plan. ben nog te onervaren.
ik ga volgende week bij iemand kijken die een belg heeft. ben erg nieuwschierig! gewoon eens kijken wat het allemaal inhoud en hoe zij alles regelt.

c_masmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:20

mathes schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Hellevoetsluis woont kan je wel een keer komen kijken. Dan kan je zien hoe ze zijn. Het zijn echt prachtbeesten en je kan er alle kanten mee op Lachen

hey,

ik zag je mailtje over het forum voor belg'en zal er eens rustig naar kijken in het weekend.
Ik woon niet echt in de buurt van Hellevoetsluis, woon in Purmerend (bij Amsterdam) maar toch bedankt voor de uitnodiging.
Wellicht als ik toch overstag ga voor een belg dat het een leuk idee is om een keer langs te komen?

Je hoort het van me.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:19

Er is al heel veel genoemd in dit topic, het lijkt me een wijze beslissing om te beginnen met een wat ouder paard. Er staan echt genoeg ingereden en betuigde dieren te koop! Let bij een volwassen dier vooral op het beenwerk, met name de tekenen van CPL. Neem hiervoor evt een trekpaardkenner voor mee! Hier kan een paard erg oud mee worden, maar als er in het verleden weinig aan is gedaan, kan het ook erg snel slechter gaan. Er zijn echter wel middeltjes om de extreme vormen, die voornamelijk worden veroorzaakt door mijten, drastisch aan te pakken!
http://forum.trekpaarden.eu/viewtopic.php?f=7&t=250 Hier kan je er meer over lezen!

Overigens is het echt niet zo dat je alles op maat moet laten maken. Ik heb een standaard maat zadel van massimo, hij past gewoon in de wat grotere dekens en tegenwoordig kan je nog vrij makkelijk aan allerlei andere spulletjes komen. Beenbescherming kan je ook gewoon kopen bij Paree in Kwadendamme. Je betaalt voor veel spul wel wat meer, maar daar staat betere kwaliteit tegenover. Omdat er gewoon niet zoveel markt is voor de grote maatjes, is er ook weinig rommel te vinden. Een lederen halster kost al gauw rond de 75 euro, maar gaat wel een paardenleven mee Knipoog Een bit heb ik op maat laten maken, omdat ik in zijn maat (18 Bloos ) niet het bit kon vinden dat ik erg graag wilde gebruiken.
Als je vragen hebt of tips wil hebben, mag je me altijd PBen!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:38

Grobegni schreef:
Er is al heel veel genoemd in dit topic, het lijkt me een wijze beslissing om te beginnen met een wat ouder paard. Er staan echt genoeg ingereden en betuigde dieren te koop! Let bij een volwassen dier vooral op het beenwerk, met name de tekenen van CPL. Neem hiervoor evt een trekpaardkenner voor mee! Hier kan een paard erg oud mee worden, maar als er in het verleden weinig aan is gedaan, kan het ook erg snel slechter gaan. Er zijn echter wel middeltjes om de extreme vormen, die voornamelijk worden veroorzaakt door mijten, drastisch aan te pakken!
http://forum.trekpaarden.eu/viewtopic.php?f=7&t=250 Hier kan je er meer over lezen!

Overigens is het echt niet zo dat je alles op maat moet laten maken. Ik heb een standaard maat zadel van massimo, hij past gewoon in de wat grotere dekens en tegenwoordig kan je nog vrij makkelijk aan allerlei andere spulletjes komen. Beenbescherming kan je ook gewoon kopen bij Paree in Kwadendamme. Je betaalt voor veel spul wel wat meer, maar daar staat betere kwaliteit tegenover. Omdat er gewoon niet zoveel markt is voor de grote maatjes, is er ook weinig rommel te vinden. Een lederen halster kost al gauw rond de 75 euro, maar gaat wel een paardenleven mee Knipoog Een bit heb ik op maat laten maken, omdat ik in zijn maat (18 Bloos ) niet het bit kon vinden dat ik erg graag wilde gebruiken.
Als je vragen hebt of tips wil hebben, mag je me altijd PBen!

ik heb even in je profiel gekeken en die van jou is idd niet zo heel groot Haha!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:43

Massimo zadels heb je echt in heel veel verschillende boommaten, dat maakt dat ze snel passen ook op hele brede paardenrassen. www.greendistance.nl voor meer info.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:45

Er zijn niet alleen zadels in trekpaard maat. Je hebt er eigenlijk alles in. Hoofdstellen, halsters, mentuig, etc.
Ik ken trouwens niemand met trekpaarden die spullen op maat hebben moeten laten maken omdat het niet past. Alles is gewoon verkrijgbaar in trekpaard maat..
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 16-10-08 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:46

ellenAST schreef:
ik heb even in je profiel gekeken en die van jou is idd niet zo heel groot Haha!

1.70m, dat is een grote maat hoor! Hoger dan rond de 1.75 heb ik nog nooit van gehoord Knipoog

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:47

Grobegni schreef:
ellenAST schreef:

1.70m, dat is een grote maat hoor! Hoger dan rond de 1.75 heb ik nog nooit van gehoord Knipoog

Lol, Zico van de fam. Snoeij van het trekpaarden team rockanje. Die is 1.79m Clown
En mijn jaarling is al 1.66m dus die word ook groter dan 1.75m
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 16-10-08 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:48

Grobegni schreef:
ellenAST schreef:

oh nou ik heb er geen verstand van hoor Knipoog
ik vind 1.70 idd niet zo groot Haha!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:57

mathes schreef:
Grobegni schreef:

Lol, Zico van de fam. Snoeij van het trekpaarden team rockanje. Die is 1.79m Clown
En mijn jaarling is al 1.66m dus die word ook groter dan 1.75m

Nu dus wel Clown
EllenAst: Dit is de rasstandaard, trekpaarden worden niet op hoogte gefokt, vnl op compactheid en massa. Groter dan 1.75 is echt wel uitzonderlijk binnen het ras!
a. Trekpaardhengsten van 3 jaar, 'kleine maat', minder dan 1.62 m.
b. Trekpaardhengsten van 3 jaar, 'middenmaat', 1.62 tot 1.66 m.
c. Trekpaardhengsten van 3 jaar, 'grote maat', 1.66 m en meer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:12

je mag hier best eens komen kijken. Ik heb 2 tinkers en mijn vriend heeft een 2 jarige bels

c_masmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:44

iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties, deze kan ik zeker gebruiken!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:38

Waar je ook rekening mee moet houden is het gewicht en het volume van een belgisch trekpaard ivm transport. Ze passen niet in alle trailers en dan heb je nog een serieuze trekauto nodig ofwel moet je ze vervoeren met een vrachtwagen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:48

Het klinkt alsof je nog niet zoveel 'paardenervaring' hebt. Het lijkt me verstandig dat je, voordat je je eigen paard koop, in ieder geval wel paardrijles hebt genomen.
Je wilt een veulen kopen dat nog niets kan, je kan 'm wel laten inrijden door iemand anders, maar zij begrijpt het dan alsnog niet goed. Als je zelf nog moet leren rijden, kun je dat beter niet leren op een paard wat zelf ook nog van alles moet leren.

Ook moet je je realiseren dat je lang moet wachten als je een veulen koopt, dat lijkt misschien mee te vallen maar ik ken genoeg mensen die he twachten zat waren na 1,5 jaar.
Daarnaast kost een veulen ook al geld, het is niet zo dat je geld bespaard wanneer je een veulen koopt. De aankoop prijs is misschien wel lager dan van een volwassenpaard, maar je moet ook in acht nemen dat het onderhoud van een veulen gedurende 3,5 jaar ook heel wat kost.

Verder kan ik nog meer opmerkingen plaatsen, maar ik ben benieuwd wat je reactie hierop al is:)

Het lijkt me wel erg leuk voor je hoor, als je echt je eigen paardje kunt kopen:D

c_masmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 19:40

Steefjevos schreef:
Het klinkt alsof je nog niet zoveel 'paardenervaring' hebt. Het lijkt me verstandig dat je, voordat je je eigen paard koop, in ieder geval wel paardrijles hebt genomen.
Je wilt een veulen kopen dat nog niets kan, je kan 'm wel laten inrijden door iemand anders, maar zij begrijpt het dan alsnog niet goed. Als je zelf nog moet leren rijden, kun je dat beter niet leren op een paard wat zelf ook nog van alles moet leren.

Ook moet je je realiseren dat je lang moet wachten als je een veulen koopt, dat lijkt misschien mee te vallen maar ik ken genoeg mensen die he twachten zat waren na 1,5 jaar.
Daarnaast kost een veulen ook al geld, het is niet zo dat je geld bespaard wanneer je een veulen koopt. De aankoop prijs is misschien wel lager dan van een volwassenpaard, maar je moet ook in acht nemen dat het onderhoud van een veulen gedurende 3,5 jaar ook heel wat kost.

Verder kan ik nog meer opmerkingen plaatsen, maar ik ben benieuwd wat je reactie hierop al is:)

Het lijkt me wel erg leuk voor je hoor, als je echt je eigen paardje kunt kopen:D

ja ik ben er inderdaad inmiddels wel overeens dat een veulen niet de geschikte optie is voor mij. ik dacht idd dat het een goedkope leuk optie was, maar omdat ik idd geen verstand heb van paarden. ik ga volgend weekend bij iemand kijken die een belg heeft om eens te kijken wat het allemaal inhoud. Voorlopig zal ik nog geen paard aanschaffen, de ervaring en het geld nog niet voor. ik ben nu alleen maar informatie in aan het winnen om zeker te zijn dat wat ik nu graag wil ook echt is wat ik wil.

Ik ben er wel overuit dat ik een paardje aan wil schaffen in de toekomst maar nog helemaal niet wat voor een paard. vind een belg erg mooi om te zien maar ook een tinker spreekt me wel erg aan.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:34

Ik vind het in ieder geval erg verstandig van je dat je zo serieus bent met je rondvraag. Toppie!