Paard heel onrustig in trailer, iemand oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prummel

Re: Paard heel onrustig in trailer, iemand oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:28

Misschien in gewone thuis situaties ( buitenbak) juist niet meer naar haar toe gaan als ze onrustig wordt als je weggaat. Zodat ze ook daar al leert dat het oke is ook wanneer je er niet bent.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 07:17

Hoi marjolein,

die rescue spray is misschien wel een goed idee! Hebben ze die bij drogist of apotheek? En geef je je paard dan ook iets meer dan een mens? ^^
@Prummel, ik heb inderdaad wel eens geprobeerd om haar gewoon te laten staan en pas terug te komen als ze weer normaal doet. Na een half uutje heeft ze er inderdaad wel genoeg van. Maar toch vind ik het vreemd dat op het moment dat ik het hoekje om loop, of het deurtje dicht doe ze zo tekeer gaat =P.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:47

Mijn paard heeft echt precies het zelfde ook schrapen en dat trappelen!! Ik vroeg me af hoeveel je van die druppels of spray moet geven??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:53

Ben het met Imker eens dat het uitermate dom is om bij een angstig paard in de trailer te gaan staan, als ze eenmaal in paniek raken en gaan slaan of steigeren en over de balk komen te hangen dan kun je nergens heen! dan sta je voorin echt niet veilig met die spartelende voorbenen.
(En ja, Ik ben ook als jonkie met paarden opgegroeid en van dezelfde leeftijd als Suleilitha en geef trailertrainingen dus weet ook waar ik het over heb voordat er weer commentaar op komt. Dat iemand langer meeloopt wil niet automatisch zeggen dat je ook beter weet waar het over gaat....Ik schat Imker toch wel als zeer ervaren in.)

Feit is dat de meeste mensen vergeten dat een jong paard naast zadelmak gemaakt moet worden ook trailermak gemaakt moet worden. Maar men neemt er niet zolang de tijd voor als de rest vd opleiding. Er wordt meer tijd besteed aan dressuurlessen dan aan trailertraining en dan ineens zijn daar de wedstrijden..... en het trailerprobleem.
Een paard weet niet van nature wat het is om op een rijdende plank te staan en van links naar rechts geslingerd te worden door vaak een incompetente chauffeur.
Men vindt vaak wel dat men rustig genoeg rijdt maar vaak vindt het paard heel wat anders, maar men vindt het eigen egeo belangrijker dan inzien dat het paard wat anders vindt..... dat is een hoop gevindt... Lachen maar wel realiteit!

De verlatingsangst en onzekerheid alsmede ongeduld spelen vaak een grote rol als een paard staat te trappelen in de trailer, verplaats je maar eens in het paard en bedenk dan eens wat je m aandoet. Hij moet van jou die enge trailer in, die schudt en wiebelt en je laat m dan ook nog eens alleen.....
gek he dat het dan eng is en je gaat trappelen om er weer uit te willen?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:59

cissy schreef:
De verlatingsangst en onzekerheid alsmede ongeduld spelen vaak een grote rol als een paard staat te trappelen in de trailer, verplaats je maar eens in het paard en bedenk dan eens wat je m aandoet. Hij moet van jou die enge trailer in, die schudt en wiebelt en je laat m dan ook nog eens alleen.....
gek he dat het dan eng is en je gaat trappelen om er weer uit te willen?

Dit paard lijkt mij hier erg veel last van te hebben, ik zou hem leren vast staan tussen twee touwen, daar laten staan tot hij stil staat en is, duurde een half uurtje begrijp ik uit vorige antwoorden, vaak oefenen, rare dingen met hem gaan doen, schriktraining of op planken laten lopen en er op stampen, aan allerlei gekke dingen laten wennen vaak alleen laten staan.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:17

Ha trailers, dat kunnen lastige problemen zijn Ach gut
Ik heb ook een paard gehad wat ontzettend onrustig was, wij kregen als tip om haar juist meer ruimte te geven, er was (ergens?) een onderzoek gedaan dat paarden het beste hun evenwicht kunnen bewaren staand in een hoek van 45graden, wij hebben het schot van de 2-paardstrailer aan de achterkant opzijgezet, dus dat ze met de achterhand opzij kon gaan staan, en daarbij 'steun' had.

Toen ze zo leerde haar evenwicht te bewaren, ging het stukken beter. Als ze echt recht moeten staan of zoals 1,5 paards geen wand hebben als begrenzing is dat moeilijker leren. Misschien heb je er wat aan als tip! Hoewel je natuurlijk wel het schot vast moet kunnen zetten, weet niet wat voor trailer je hebt. Wat ook hielp was ritjes met een ander ervaren paard erbij, als het andere paard niet reageert op de onrust/paniek, leren ze vaak dat er niets aan de hand is.

(offtopic) Mijn huidige paard is echt een trailerfreak, ken je die honden die elke auto in springen? Als ik niet oplet, staan we zo in iemands anders trailer Koe

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:38

Mijn huidige paard is echt een trailerfreak, ken je die honden die elke auto in springen? Als ik niet oplet, staan we zo in iemands anders trailer

Hahahaha lol!!!!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:54

haha dat ken ik aira2005, maar dat is dan op de vrachtwagen.
Als ik opstap tussen de vrachtwagens op concour moet ik echt uitkijken dat ze niet even leuk de vrachtwagen van de buurman oplopen (en ja hoor ik spreek uit ervaring! Bloos )

En ik heb ook een merrie die trailerangst heeft en volledig in paniek slaagt op de trailer, maar op de vrachtwagen is zij dooooodbraaf! Als we een keertje met de trailer gaan, rijden we gewoon een stuk rustiger en doen we ook alle deurtjes dicht zodat ze niet te veel kijkt. Ik zou de deurtjes niet durven openzetten, want mijn d-pony is vroeger ooit uit de trailer gesprongen (heel vreemd hoor hij had zich losgetrokken en zich omgedraaid en er stond wél een schot én een andere pony op en toen sprong hij stilstand uit de trailer (de achterklep was dicht , maar de deurtjes niet) Hij was toen nog wel hengst en is 2weken later gecastreerd geweest Tong uitsteken Bloos

Onze jaarling moest pas voor de 1e keer op de trailer en dat was een ontzettend leuke ervaring!! Haha! 1x aanzetten, beestje volgde mooi, liet zich vastzetten en alles dicht doen en heeft geen been verzet op de trailer, stond zelfs niet in het zweet toen we thuis waren Vingers aflikken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:56

Dergelijke trailerproblemen zijn bijna altijd (terug te voeren op) chauffeursproblemen.

Daarnaast is een Ifor misschien wel degelijk, maar het is een vreselijke rammelbak. Zo'n trailer is echt heel luidruchtig van binnen als je niet eerst even DHZt met wat rubbertjes. Dat helpt ook niet mee.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:09

Wat voor transportbeschermers draagt je paard. Zijn het van de hoge die ook over de sprong gaan. Voor sommige paarden is dit een probleem. Maar het niet voldoende steun vinden voor een paard omdat hij/zij niet genoeg wijdbeens kan gaan staan is een zeer aannemelijke verklaring voor onrustig gedrag. Ook te ruim staan (tussen de stangen), een lawaaiige trailer of inderdaad een onrustige chauffeur zijn vaak oorzaken.
Ga in ieder geval eens een keertje in de trailer staan, ZONDER paard, en rijd een stukje mee. Wellicht hoor je iets wat voor onrust kan zorgen. Ifor W. zijn inderdaad lawaaiig. Ikzelf ga niet op pad zonder camera in de trailer, binnenkort vrachtwagentje, het heeft me al heel wat verklaringen gegeven voor onrust tijdens het vervoer. Ook heb ik een paard vervoerd wat bijna zonder lawaai te maken onderuit ging, toch leuk om te weten dat ie lag en vervolgens kon ik actie ondernemen. Het is op zich niet het duurste systeem, een achteruitrijcamera is voldoende.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:12

die rescue spray van bach kun je gewoon bij de drogist kopen.
ik spray het altijd 2x in haar lip .
en dat is voor een paard van 1.70m
heb dit advies van mijn ostheopaat gekregen en werkt super.
staat een stuk rustiger en kan gebruikt worden in alle stress situaties. groetjes marjoleinft.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:18

ga idere dag oefenen!
het kan ook zijn dat ze cloustrofobiesch is (weet niet precies hoe je het schrijft.!
hier heeft mijn paard ook last van gehad. er zijn lange stangen voor in een 2paards trailer. hebben ze meer ruimte. dit kan helpen! en veel weg, als is het een rondje van 5 min! dat ze eraan went!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:43

Ik leer mijn jonge paarden altijd op trailer gaan en vervoer ze dan naar een andere weide (die ligt soms maar 500m verder, maar toch!). Zo krijgen ze elke keer lekker lang vers gras, na hun ritje... Beloning!!!
Nu zijn deze paarden 3 jaar en hebben wij daar nooit problemen mee.

Daar kan jij uiteraard niets mee aanvangen, aangezien je ze pas op 3 jaar gekocht hebt.

Ik vind een camera wel eventjes een oplossing, maar wel duur in aanschaf voor zo'n eenmalig piepje...

Ik zou ook gewoon proberen met ze te voederen en borstelen in de trailer, telkens kleine eindjes gaan rijden met haar, en misschien ook afstappen van elke keer deurtje open als ze zo stampt? Zo wordt ze toch deels beloond, want ze zoekt blijkbaar toch naar jouw aandacht.

Gewoon rustig verder rijden... en probeer het te negeren.

Het zal alleszins wel een werk van lange adem zijn, aangezien ze dit in de buitenbak ook doet.

Verder: voordeurtje nooit openlaten! Achteraan helpt het soms als het zeil open is, sommige paarden zijn echt onrustig als ze alle verkeer horen maar niet zien.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:46

Karennnn schreef:
haha dat ken ik aira2005, maar dat is dan op de vrachtwagen.
Als ik opstap tussen de vrachtwagens op concour moet ik echt uitkijken dat ze niet even leuk de vrachtwagen van de buurman oplopen (en ja hoor ik spreek uit ervaring! Bloos )

En ik heb ook een merrie die trailerangst heeft en volledig in paniek slaagt op de trailer, maar op de vrachtwagen is zij dooooodbraaf! Als we een keertje met de trailer gaan, rijden we gewoon een stuk rustiger en doen we ook alle deurtjes dicht zodat ze niet te veel kijkt. Ik zou de deurtjes niet durven openzetten, want mijn d-pony is vroeger ooit uit de trailer gesprongen (heel vreemd hoor hij had zich losgetrokken en zich omgedraaid en er stond wél een schot én een andere pony op en toen sprong hij stilstand uit de trailer (de achterklep was dicht , maar de deurtjes niet) Hij was toen nog wel hengst en is 2weken later gecastreerd geweest Tong uitsteken Bloos

Onze jaarling moest pas voor de 1e keer op de trailer en dat was een ontzettend leuke ervaring!! Haha! 1x aanzetten, beestje volgde mooi, liet zich vastzetten en alles dicht doen en heeft geen been verzet op de trailer, stond zelfs niet in het zweet toen we thuis waren Vingers aflikken

Die van mij heeft dat niet hoor maar die van _Showgirl_ dat bericht boven die van mij!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:31

Ik heb dit probleem gelukkig niet met mijn paarden, maar misschien is het een idee om een cassetterecorder (ja ik ben nog uit die tijd) met je stem te laten draaien, of een radio met muziek.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:00

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!!!
Mijn vader rijdt altijd heel rustig met de trailer hoor =) dat zit wel goed. We rijden altijd stapvoets door bochten en remmen heeeeeeeel veel van te voren af en trekken heel erg rustig op. Hier kan het echt niet aan liggen (denk ik). Want ze doet het ook als we haar net hebben ingeladen en nog lang niet aan het rijden zijn.
Onze Ifor Williams is heel stil. Ik heb er zelf ingestaan (dat was zonder paard =P) en er rammelde echt niks. De dealer heeft nammelijk rubber tussen de middelste stang gedaan en voor de rest zit alles netjes klem en strak.
Transportbeschermers doe ik achter niet om (had ik dat die ene keer nou maar wel gedaan dan was haar been niet zo kapot xD) omdat ze altijd een beetje heet wordt op nieuw terrein en ik dan liever niet die dingen van de achterbenen wil afhalen (ze wil van de zenuwe wel eens slaan).
Ook hebben we haar wel eens een uurtje in te trailer laten staan met hooinet (zonder dus een ritje te maken). Zodra we het deurtje dicht deden en weg gingen begon ze de schrapen en te schoppen. Ze kon op dat moment dus niet zenuwachtig van het rijden worden.
Ook hadden we eerst een 1 1/2 paards trailer waar ze constant haar kont heen en weer gooide van links naar rechts. Hierdoor konden we de auto nauwelijks meer sturen. Met een tweepaards staat ze dus al een stuk rustiger omdat ze niet steeds heen en weer kan dansen.

Maar we gaan het met de rescue spray proberen als de trailer gemaakt is! En een babyfoon/ walkytalky.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:02

Misschien moet paps dan maar eens wat vlotter rijden, dan heeft ze iets anders te doen dan die fratsen Knipoog

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:13

ah oké aira2005 ik zie het nu, maar omdat je het niet gequote had viel het me niet meteen op..

En met dat van Margreet ga ik ook een beetje akkoord, maar dat hangt af van het probleem van het paard: is ze echt angstig of is toont vervelend gedrag omdat ze alleen moet staan.
Onze hengst is namelijk ook een 'kapper' zoals wij het noemen, die dus heel de tijd ligt te schrapen en te wiebelen, maar dat is puur vervelend gedrag en dat hij zich verveelt als wij dan wat vlotter rijde (natuurlijk niet zoals een gek) dan staat hij heel erg rustig omdat hij zich dan bezig moet houden.
Maar bij mijn bange merrie durf ik dit niet doen, want dan panikeert ze volgens mij nog 10x harder!
dus misschien eventjes de oorzaak proberen te zoeken.
Wat ik hier vooral interessant uit vind is: ze is al een stuk kalmer als ze meer plaats krijgt, als het deurtje vanvoor openstaat is ze kalm, als dit dichtgaat is ze stressig.
Ik denk dat dit meer wijst op claustrofobie of zelf een beetje separatie-angst (klinkt gek bij een paard) en niet echt over veel schrik op de trailer zelf.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:06

Het zou inderdaad best een vorm van claustrofobie kunnen zijn. Onze tweepaards trailer oogt veel ruimer dan onze 1,5 paards. Ook loopt ze 10 x makkelijker in de nieuwe trailer dan in de oudere!

Iemand had ook een keer tegen mij gezegt dat het misschien zou helpen als we een paar keer achter elkaar even moesten remmen, dat ze dan zich weer moest concentreren op het staan blijven en op 4 benen zou gaan staan. we hebben dit wel eens geprobeerd, net zoals gewoon niets meer doorrijden. Maar ze zet zich met dr buitenschouder vast in de hoek van de trailer en gaat dan met dr 'binnenbeen' lopen schrapen. Ze kan op die manier dus heel goed evenwicht houden in bochten en met remmen. Daarom schijnt haar dat vrij weinig te boeien geloof ik xD

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:46

Ziezo_X schreef:
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!!!

Transportbeschermers doe ik achter niet om (had ik dat die ene keer nou maar wel gedaan dan was haar been niet zo kapot xD) omdat ze altijd een beetje heet wordt op nieuw terrein en ik dan liever niet die dingen van de achterbenen wil afhalen (ze wil van de zenuwe wel eens slaan).
Ook hebben we haar wel eens een uurtje in te trailer laten staan met hooinet (zonder dus een ritje te maken). Zodra we het deurtje dicht deden en weg gingen begon ze de schrapen en te schoppen. Ze kon op dat moment dus niet zenuwachtig van het rijden worden.

Ik denk dat dit al het probleem is, hij/zij is volgens mij met van alles bezig behalve waar het om gaat, is dit paard de lijder van een groep paarden? Hij let niet op of staat niet stil (op vreemd terrein) hij wil dus alles regelen en in de gaten houden, deinst nergens voor terug om zijn controle, over dat gene wat of waar hij niet bij kan te regelen. Knipoog
Schrapen en schoppen is negatieve aandacht vragen. Boos!
Veel grond werk lijkt mij. Ach gut

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:50

montyjansen, het kan ook het tegenovergestelde zijn, een erg onzeker paard kan ook zo reageren. alleen vergt dat wel een andere benadering dan een dominantje.... het is dus wel heel belangrijk dat het paard goed ingeschat wordt, vaak gebeurt dat niet en creër je juist een probleem ipv op te lossen.
bij jullie op stal zouden ze dat toch moeten weten.... Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:27

cissy schreef:
montyjansen, het kan ook het tegenovergestelde zijn, een erg onzeker paard kan ook zo reageren. alleen vergt dat wel een andere benadering dan een dominantje.... het is dus wel heel belangrijk dat het paard goed ingeschat wordt, vaak gebeurt dat niet en creër je juist een probleem ipv op te lossen.
bij jullie op stal zouden ze dat toch moeten weten.... Knipoog

Daarom vraag ik ook of hij de lijder is van de of een groep Pling
grond werk worden ze ook niet gauw slechter van, als je dat goed doe. Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:34

leider of lijder? zijn ook twee heel verschillende karakters, sorry kon het niet laten..... Knipoog
maar ik begrijp wat je bedoelt. Clown
Grondwerk is een hele goede optie (mits onder begeleiding als het een beginner is....) anders oefen je nog meer het niet luisteren.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 20:23

Ze is inderdaad een dominante merrie. Op stal doet ze ook altijd pogingen om andere paarden aan te vallen die langs lopen xD.
Als ik haar eerder wel eens los liet in de bak bleef ik netjes erbuiten staan want dan kwam ze soms heel hard langs me heen rennen en gaf dan een bok in mijn richting (vandaar dat ik er nooit bij ging staan =P). Ook was ze aan de hand vrij drammerig en liep altijd nog ff een pasje extra door als ik al stil stond. Toen we haar kregen was ze heel vet omdat ze net uit te opfok kwam en alle andere paarden altijd wegjoeg bij de voerplekken.
Hierna ben ik ook met haar aan het werk gegaan hoor! (Weet niet precies hoe het heet, maar haar voltes laten draven om je heen tot ze dr koppie laat zakken, dan omdraaien wachten tot ze naar je toe loopt etc.). Eerst liep ze niet naar me toe en ging gewoon eten. Sinds een paar maanden begint ze altijd heen netjs met dr koppie naar beneden te lopen, te kauwen en loopt altijd meteen naar me toe en achter me aan. Sinds dien loopt ze ook meteen achter me aan de trailer in =) en hoeven we dus niet meer met longeerlijnen achter haar te staan ^^.

Het is dus wel een merrie met een beetje afwijkend karakter om het zo maar te zeggen. Ze heeft ook een joy bal in dr stal waar ze altijd heel wild mee om gaat.

Met rijden is ze altijd heel geconcentreerd en probeerd soms zelfs te goed haar best te doen en denkt altijd mee en vaak ook iets te veel vooruit. Verder is ze heel opgewekt en super nieuwschierig. Als ze ergens een tijdje moet stilstaan begint ze zich ook snel te vervevelen en gaat ze 'op zoek' naar nieuwe interessante dingen. (op concours ziet ze dan een spandoek of een vlag, steekt ze dr kop omhoog en loopt er meteen op af om te bekijken en het liefst eraan te gaan kauwen en trekken xD).

Zou dit karakter misschien maar het ongedurige gedrag in de trailer te maken kunnen hebben?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:29

Yep!
Citaat:
Toen we haar kregen was ze heel vet omdat ze net uit te opfok kwam en alle andere paarden altijd wegjoeg bij de voerplekken.

je hebt dus de opperkleuter uit een opfokgroep? daar ben je lekker mee, dat zijn helaas niet de makkelijkste karakters om op te voeden.
Dat is een vd grootste nadelen van een opfok in leeftijdsgroepen, stop een koppel jonge paarden bij elkaar en er wordt er vanzelf eentje de baas, echter die ene heeft nooit geleerd wat sociaal gedrag is en wil over alles de baas spelen.
Als er dan geen oudere merrie of ruin bij heeft gelopen om de opperkleuter op te voeden dan kun je problemen krijgen als je zelf niet weet hoe je dat moet aanpakken.

Ik zou er hulp bij gaan zoeken als ik jou was en een cursus grondwerk gaan doen om de verhoudingen weer recht te helpen zetten.