Een eigen paard--> waar begin je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Een eigen paard--> waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:36

Klijntjuh schreef:
Super bedankt voor alle reacties!

Ik vind het maar gek dat ik een tinker uit mijn hoofd moet zetten! Dat is echt HET paard voor mij, ik vind ze heerlijk! (en prachtig!)
Waarom zou dat niet in mijn plaatje passen?

Het gaat er niet om of ze in jouw plaatje passen; het gaat erom dat je een paard koopt waar je datgene mee kunt doen wat je graag wil doen. Dan kun je beter een KWPN'er hebben die de foute kleur heeft, het foute geslacht en de verkeerde afmeting, maar die qua karakter perfect past dan dat je een Tinker koopt in de goede kleur, maat en geslacht, maar waar je vervolgens alleen maar naar kunt kijken.........

Natuurlijk zijn er Tinkers waarmee je precies kunt wat je graag wil, maar let erop dat je er ook ECHT datgene mee kunt wat je graag wil. Bokt staat ondertussen overvol met topics van mensen die paarden gekocht hebben die niet bleken te voldoen aan de gestelde eisen.

Neem je tijd, ga eerst eens een hele tijd paarden bijrijden en neem GOEDE LES!! Kijk verder dan je neus lang is; er zijn vele gezichtspunten in paardenland en allemaal hebben ze wat, maar niemand heeft de wijsheid in pacht; dit in tegenstelling tot wat sommigen je willen laten geloven.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:13

Ik snap dan alsnog niet waarom een tinker niet kan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:43

Klijntjuh schreef:

Pin je er niet op vast. Laat die perfecte KWPN-er niet staan omdat ie toevallig geen vlekken heeft......

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:46

Dat begrijp ik ook niet helemaal. Als je voor een ras gevallen bent kun je daar toch paarden van proefrijden? Niet 1 tinker is dezelfde, dus er zal ongetwijfeld een passende tinker zijn.

Toen ik op zoek ging naar een paard wist ik dat ik een haflinger wilde. Ik heb uiteindelijk 4 haflingers geprobeerd en 1 welsh cob, omdat die me ook erg aansprak. Het is uiteindelijk toch een haflinger geworden. Het karakter paste gewoon super bij mij. Ja, het had ook een KWPN'er kunnen zijn, maar ik wilde gewoon een haflinger die aan mijn eisen voldeed. Mijn eisenlijstje kwam overigens al snel neer op een stevige grote pony. Als je geen haast hebt maakt dat toch ook niet uit om wat langer te zoeken binnen het ras wat je aanspreekt?

Verder, waar ik mee begonnen ben ik het zoeken naar een stal. Nou was dat voor mij makkelijk, want ik reed al 3 jaar paarden bij op de stal waar mijn pony nu ook staat.
Verder heb ik gezorgd dat ik al zoveel mogelijk spullen had.
Poetsspullen, longeerspullen, enz.
Hoofdstel, zadel en dekens zijn in de eerste week gekomen dat Jim er was. Omdat ik toen pas een maat wist.
Ook is het fijn om vervoer te regelen. Nog geen datum uiteraard, maar het is wel handig dat je weet dat er iemand wil rijden.

Ondertussen ben ik op Marktplaats en bokt advertenties in de gaten gaan houden. En heb gemaild naar de mensen die een pony hadden die me aansprak. Ik heb uiteindelijk dus bij 5 pony's proefgereden, maar bij de 3e wist ik al dat dat 'm was.

Wat ik zelf wel merk is dat het fijn is om al veel bijrijdpaarden gehad te hebben. Dat is toch flink wat ervaring geweest en dat komt nu allemaal van pas.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 08:57

ikke schreef:
Klijntjuh schreef:

Pin je er niet op vast. Laat die perfecte KWPN-er niet staan omdat ie toevallig geen vlekken heeft......

Dit klinkt bijna kleinerend.. alsof ik een klein kind ben die een roze pony wil!!
Het zijn niet alleen de vlekken die de tinker gaaf maken! En ik neem aan dat de meeste mensen wel een voorkeursras hebben..
Tinkers zijn niet alleen voor mij de mooiste paarden om te zien, maar de tinkers die ik kende en op reed waren de fijnste paarden die ik heb gekent.
Heerlijk karakter.. ik zeg karakter en niet geen karakter dus..
Gewoon mijn soort.. en ik denk niet dat iemand anders ineens kan bepalen dat het GEEN tinker word.. omdat die niet in mijn plaatje zou passen?
sorry hoor.. maar het is juist mijn plaatje, en zover ik weet is die om een tinker heen gebouwd..

Zijn er dus dingen over een tinker die ik niet weet? zoals: ineens als enigste paard niet in de wei kunnen staan, of geen inloopstal mogen?

Ik kan er dus nogsteeds niet bij waarom de tinker aan me word afgeraden.. (en de post die ik quote is niet persee afraden..)

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:09

ja ik ben het ook niet eens met ikke.
beetj raar om zo te praten, maar eigenlijk doe jij hetzelfde met je KWPN-ers, volgens mij heb jij een grote voorkeur voor dit ras?!
Meid ik zou lekker voor een tinker gaan als je dat graag wil, en dan kun je tussen al die tinkers echt wel een super leuke vinden hoor!
Ik denk dat als je voor een bepaald ras gaat dit het zoeken een stuk makkelijker maakt, en je er uiteindelijk heel blij mee bent (en trots) omdat je dit altijd al gewild hebt.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:15

Maar goed, als je gaat regelen dat je paard(en) aan huis komen te staan zou ik eens wat informatie gaan inwinnen over de aanleg van een stalletje, bak/ paddock of wat je dan ook wilt.
En verder zou ik er nog niet teveel over na denken, ga gewoon lekker dat paardje bijrijden, en volgens mij leer je dan genoeg!
Dan leer je vanzelf mensen met paarden kennen, en hebt je het er over hoe het is om een eigen paard te hebben, verzorgen en onderhouden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:19

Ten eerste: het lijkt mij nuttig deze topic even te volgen aangezien ik bijna in hetzelfde schuitje zit wat betreft het willen aanschaffen van een eerste eigen paard in de (nabije) toekomst.

Verder denk ik dat Ikke bedoelde dat je jezelf open moet stellen voor eventuele andere paarden die je pad kruisen, want daar kan ook zomaar de ware tussen zitten... Ik zou echter zelf ook heel graag een specifiek ras willen (in mijn geval een fjord) en daarom vind ik het helemaal niet gek om te gaan voor een ras dat jou aanspreekt. Paarden zijn ten slotte ook individuen en ook als je je beperkt tot een ras, zit er vast wel een paardje tussen dat precies bij je past! (Of ben ik nou erg optimistich?)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:23

Ikke, ik vind je uitleg maar vaag hoor Nagelbijten / Gniffelen
maar ergens heb je wel gelijk. Klijntjuh, bij aanschaf moet je natuurlijk niet de eerste de beste tinker kopen maar zoek rustig rond, neem altijd een onafhankelijke dierenarts mee (twee is beter als 1 Knipoog ) én iemand die het paardje kan proefrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:53

mairead schreef:
Verder denk ik dat Ikke bedoelde dat je jezelf open moet stellen voor eventuele andere paarden die je pad kruisen, want daar kan ook zomaar de ware tussen zitten... Ik zou echter zelf ook heel graag een specifiek ras willen (in mijn geval een fjord) en daarom vind ik het helemaal niet gek om te gaan voor een ras dat jou aanspreekt. Paarden zijn ten slotte ook individuen en ook als je je beperkt tot een ras, zit er vast wel een paardje tussen dat precies bij je past! (Of ben ik nou erg optimistich?)

hèhè, eindelijk iemand die het snapt.
En nee, ik heb niks speciaals met een KWPN-er, het was slechts als voorbeeld.
Ik ken echter te veel mensen die een bepaald ras wilden en vervolgens een karakter troffen wat totaal niet werkte.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:29

Een tinker is toch meestal een bewuste keuze hoor. Ik heb ook heel bewust voor een tinker gekozen - na 3 warmbloeden.
Het gaat niet om de vlekken en de lange manen maar om het karakter. Voor wie de tinker niet kent: ze zijn erg op het karakter gefokt. Een tinker kan schrikken, maar doet dan 1 sprong en gaat vervolgens niet aan de kletter.
Wat niet wil zeggen dat ze lui zijn. Onze alle drie de tinkers zijn/waren erg voorwaarts en werkwillig en hebben beslist duidelijkheid nodig (de een meer dan de ander). Ik vind het persoonlijk zeker geen kinderpony's. Maar het karakter is met een gouden randje!
Dat was voor mij destijds heel erg belangrijk. Ik houd niet eens van bont en zeker niet van veel wit en waar kwam ik mee thuis? Een bonte met veel wit...

Natuurlijk zijn er ook heel brave warmbloedpaarden en natuurlijk zijn er volledig verknipte tinkers. maar je kan een hoop ellende voorkomen door naar een goed adres te gaan en je te laten adviseren.

TS: het aanbod voor een proefritje staat, zodat je wat vergelijkingsmateriaal hebt, als je gaat zoeken!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:32

-kostenplaatje opmaken voor jezelf. ook rekening houden met geld wegleggen voor da
-verdiepen in verzekeringen. of je die wil ja of nee, en zo ja welke, waarvoor etc.
-waar kan je stallen?
-wat zijn goede fokkers (als je bij een fokker wilt kopen, anders verdiepen in WAAR je wilt kopen...
-voeding

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 23:58

Bedankt allemaal! Haha!
En idd, zoals mairead het zegt snap ik het helemaal, en fijn dat ikke dit ook nog beaamd! ook super thanks voor het meedenken..
Super goed forum dit! ik lees echt veel!

En donderdag ga ik naar mijn bijrij-ijslander Tong uitsteken

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:19

Citaat:
ze zijn erg op het karakter gefokt. Een tinker kan schrikken, maar doet dan 1 sprong en gaat vervolgens niet aan de kletter.
Wat niet wil zeggen dat ze lui zijn. Onze alle drie de tinkers zijn/waren erg voorwaarts en werkwillig en hebben beslist duidelijkheid nodig (de een meer dan de ander). Ik vind het persoonlijk zeker geen kinderpony's. Maar het karakter is met een gouden randje!

Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je voor een bepaald ras valt hoor, maar staar je er niet blind op. Ik vind deze beschrijving precies die van een koudbloed, haha. Maar ik snap zeker wat je bedoeld!

Citaat:
Pin je er niet op vast.

Ik snap heel erg goed wat er bedoeld word.
Volgens mij gaat het om de klik die je met een paard hebt. Je verwacht dat bij een bepaald ras het meeste, omdat dat ras je aanspreekt. Maar staar je er niet blind op... Wacht tot je een klik hebt met een paard, een echt goed gevoel erover hebt, meer dan dat...
Dat is denk ik wat Ikke onder andere bedoeld. Ik kan haar in dat geval alleen maar gelijk geven.

Ik wilde een dressuurpaard, en heb nu een haflinger en ben er nog mee gaan Westernrijden ook.
Ben supergelukkig met mijn pony! Lachen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:05

Ik snap wel een klein beetje wat Ikke bedoelt.
Ik wilde zo graag een fjord! Alleen toen kwam ik mijn huidige paardje tegen (haf x arabier) en ik was meteen verkocht! Ik heb haar gelijk gekocht, zonder nog naar een fjord te gaan kijken..

Maar dat wil niet zeggen dat de tinker van je lijstje moet.. Je kan ook altijd nog naar een ander ras gaan kijken, dat kan altijd, maar als de tinker bovenaan staat, moet je gewoon lekker eerst een boel tinkers gaan kijken Knipoog

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:11

Ik was ook niet specifiek op zoek naar een speciaal ras ofzo.. maar toen zag ik een Andalusiër en 'k was meteen verkocht Lachen
Zou nu (denk ik) geen ander type meer willen. :p