Paard valt om in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DIVA2

Re: Paard valt om in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:49

Ben ik mee eens.
Maar als je mij bovenstand stukje hebt gelezen verwijs ik daar ook naar het probleem 'laten vallen'.
Met mijn topic wil ik alleen de manier van trainen duidelijk maken Knipoog .
Ik zeg alleen dat ik denk dat zij dit kan oplossen, net zoals ze mijn probleem heeft opgelost.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:54

T enige wat ik een beetje eng vind nu dat als je wel een keer hard moet remmen het paard dan dus geen steun meer heeft aan het tussen schot en dus de stang als je die hebt......

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:19

Paarden gaan gewoon breder staan en houden zich op die manier in evenwicht. Ik heb overigens een brede stang genomen, kan je gewoon bij de trailerboer halen en achter kan je die ook nemen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:21

Bedoel je dan een stang ipv een tussen schot?
Maar hoe bevestig je die dan?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:38

Bij een 2 paards trailer moet je je stangetjes voor en achter aan het tussenschot bevestigen. Als je het schot eruit haalt heb je dan voor en achter geen stang meer. Ik heb 2 lange stangen 1 voor en 1 achter over de breedte. Van de 4 volwassen paarden die ik heb vervoer ik er 2 zonder schot. 1 breekt de tent af met tussenschot en 1 houdt er niet van om in iets nauws te lopen. Vervoer ze al jaren zo, nooit een probleem gehad. Geen gestommel meer, laten vallen of vastzetten tegen het tussenschot met de schouder en gaan rennen/krabbelen tegen de wand.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:30

Met laden heb ik idd geen probleem, hij huppelt altijd uit zichzelf de trailer in, hij vind het dus niet eng of zo. Misschien ga ik wel een 1 1/2 paardstrailer kopen. Ik heb nu een tweepaardstrailer en gebruik de 2e plek alleen voor het neerleggen van spullen. Hoef ik ook een minder zware auto te kopen Lachen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:01

Okee, snap de bedoeling.

Zit er aan te denken om de twee paards anders ook te verkopen en er een anderhalf paards voor terug te nemen.
Hoewel ik toch wel vaak met 2 paarden weg ga, dan is dat ook wel weer jammer.

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:35

Wij komen dit probleem regelmatig voor het vervoeren van paarden in vliegtuigen. Ze noemen dit engtevrees.
Zodra we zulke paarden van achteren iets meer ruimte geven is het probleem meestal opgelost. Doordat je ze van achter meer ruimte geeft kunnen ze wat wijder met de achterbenen gaan staan wat meer stabiliteit geeft in bochten.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:02

Ik vind het gewoon zo raar dat ze het ineens gaan doen, terwijl er voorheen geen probleem was, misschien een keer uit balans geraakt en daardoor wat angstiger geworden???
Die van mij staat wel heel dicht met zijn beentjes bij elkaar, snap dus waarschijnlijk nu effe niet dat wijdbeens staan wat meer balans geeft.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:22

Mijn oude hengst, een enorm rustig en nuchter dier, heeft altijd super op de trailer gestaan. Ik heb een Ifor Williams gehad jaren lang, plots bemerkte hij dat de mat wat los zat. Paniek in de tent en dit is maar 1x gebeurd, want ik heb de matten er meteen uitgehaald en een gietvloer erin gedaan. Bleef grote paniek. Schot eruit, probleem opgelost. Dit is jaren geleden. Heb een aantal jaren nog een keer met schot geprobeerd maar was duidelijk geen succes. Zo kan je zien dat slechts 1 x een kortdurend iets een paard helemaal uit balans kan brengen wat betreft zijn vertrouwen.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:31

Ook met mijn vorige paard hebben we dit probleem gehad. Wat bij hem goed hielp was om hem aan de andere kant te zetten. Hij stond eerst links en elke bocht liet hij zich omvallen. Daarna hebben we hem rechts gezet en niets meer aan de hand. Heb geen idee waarom het toen over was, maar was er wel heel erg blij mee. Succes met je paard!

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:35

je kan het schot er ook uithalen. dit heb ik bij mijn pony ook gedaan en het heeft super gewerkt. hij viel noooit meer om.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:58

Paard van mijn vorige stalhouder liet zich als hij links stond, ook vallen. Schot scheef of eruit maakte geen verschil. Uiteindelijk hebben ze 'm een keer -tegen alle regels in- rechts in de trailer gezet en ziedaar, een paard dat voorbeeldig stil stond in de trailer. Ook met schot.
Soms is de oplossing tegen de "regels" in, maar als 't werkt... waarom dan niet Knipoog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:02

Mijn paard had t ook en bij hem was de oplossing aan de rechterkant en zo ruim mogelijk neerzetten..

wat ook schijnt te werken geen tussenschot maar lange stang erachter...

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:10

heb ook wel eens gehoord dat het helpt om een paard achteruit te vervoeren, maar onze trailers zijn daar niet op gemaakt. Ik zou idd tussen schot scheef of er uit halen. sterkte ermee

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:10

Ben 'blij' dit topic te lezen, heb sinds woensdag ongeveer hetzelfde probleem aan de hand. Bij elke bocht naar rechts gaat paard met allebei de voorbenen helemaal naar links (heb camera in trailer) en kan zo dus evenwicht niet houden. We hadden door de drukke weg niet de mogelijkheid om haar uit te laden en zijn stapvoets verder gereden naar de plaats van bestemmning, maar dat maakte het probleem niet minder, ze is uiteindelijk dat ook gevallen/gaan liggen.

Hebben vanalles bedacht waar het aan kon liggen, afgezakte trailerkappen, nieuwe achterijzers, met deken blijven hangen, etc.

Nadat ze was nagekeken en verbonden door de dierenarts en beetje was bijgekomen wilde toch weer voorzichtig proberen naar huis te gaan, wonder boven wonder liep ze zonder enig probleem weer trailer op. Hebben haar nu rechts gezet ipv links, alle factoren waarvan we dachten dat het op de heenweg aan had kunenn liggen waren nu niet aanwezig en toch ging het bij de eerste beste bocht weer mis, hebben haar toen uitgeladen en ben te voet naar een stal in de buurt gelopen.

Paard heeft nooit eerder problemen in/met de trailer gehad in de 5 jaar dat ik haar heb. Ze wordt vervoerd in een 2paards ifor williams en kan dus al behoorlijk breed gaan staan door de rubberen onderkant van de schotten.

Nu moet ik woensdag weer terug naar m’n eigen stal, zijn er nog niet uit hoe we dit willen gaan doen. Als we al met de trailer gaan, haal ik er (proffesionele) hulp bij. Heb ook al de tip gekregen om het tussenschot eruit te halen, denk dat ik eventueel voor woensdag wel langere stangen kan regelen, maar vraag me af of het niet gevaarlijk is om een paard zonder tussenschotten in een 2paards trailer te vervoeren.

Ben redelijk ten einde raad dus ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:16

IK heb hetzelfde probleem. Ik heb geen camera in de trailer en weet dus ook niet precies wat die van mij doet. Maar ze "laat zich vallen" maar dit doet ze dus ook op rechte einden. Ik weet ook niet wat ik hier mee aan moet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:18

wij hadden er altijd twee mee, waarvan er 1 altijd rechts stond en altijd stond te stommelen (in zijn eentje aan de linkerkant verzette hij geen poot). Een keer uitgeprobeerd om ze om te draaien, waarna degene die nu rechts stond is omgevallen en in paniek is geraakt. Goed afgelopen, maar ik vraag me af of dit iets is wat aan de trailer lag; het ding is nagekeken en niks aan gevonden, maarja..

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:22

Er zijn dus meerdere paarden met dit probleem, onder andere ook mijn merrie. Links staan is voor haar een ramp, bij het kleinste bochtje raakt ze uit evenwicht. Als ik met twee paarden op stap ga, staat ze dus altijd rechts en dan is er geen enkel probleem... als ik alleen met haar op stap ga, plaats ik het tussenschot helemaal opzij en ook dan geen probleem. Ik heb niet eens een stang erachter... Denk dat het zonde is om je trailer te verkopen. Gewoon even uitproberen wat voor jouw paard het beste werkt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:44

Anne_0 schreef:
Nu moet ik woensdag weer terug naar m’n eigen stal, zijn er nog niet uit hoe we dit willen gaan doen. Als we al met de trailer gaan, haal ik er (proffesionele) hulp bij. Heb ook al de tip gekregen om het tussenschot eruit te halen, denk dat ik eventueel voor woensdag wel langere stangen kan regelen, maar vraag me af of het niet gevaarlijk is om een paard zonder tussenschotten in een 2paards trailer te vervoeren.

Ben redelijk ten einde raad dus ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Vrachtwagen gebruiken in plaats van trailer. En dan niet eentje die het paard op dezelfde manier neerzet als in een trailer, maar eentje waar de paarden dwars of achterstevoren opkunnen. In jouw geval zou ik proberen voor dwars.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:56

tallechie schreef:
IK heb hetzelfde probleem. Ik heb geen camera in de trailer en weet dus ook niet precies wat die van mij doet. Maar ze "laat zich vallen" maar dit doet ze dus ook op rechte einden. Ik weet ook niet wat ik hier mee aan moet.

Ja, nu je het zegt heeft ze het ook 2x op het rechte stuk gedaan. Camera is indd erg handig, zie alleen niet goed wat ze achter doet. Heb het er met een aantal mensen over gehad, en het zou ook kunnen dat ze achter niet omstap in de bochten en daardoor een voor zo raar doet.

Cerize schreef:
Er zijn dus meerdere paarden met dit probleem, onder andere ook mijn merrie. Links staan is voor haar een ramp, bij het kleinste bochtje raakt ze uit evenwicht. Als ik met twee paarden op stap ga, staat ze dus altijd rechts en dan is er geen enkel probleem... als ik alleen met haar op stap ga, plaats ik het tussenschot helemaal opzij en ook dan geen probleem. Ik heb niet eens een stang erachter... Denk dat het zonde is om je trailer te verkopen. Gewoon even uitproberen wat voor jouw paard het beste werkt.

Ik kan dus niet het gehele tussenschot opzij zetten, mijn tussenschot bestaat uit een voor- en achterkant met een paal in het midden. Wil ook eigenlijk dat als ik weer met de trailer op pad ga dat het probleem meteen opgelost wordt, ban bang dat als ik ga proberen en het weer misgaat, het proibleem (en de angst) aleen groter wordt.

Waratje schreef:
Vrachtwagen gebruiken in plaats van trailer. En dan niet eentje die het paard op dezelfde manier neerzet als in een trailer, maar eentje waar de paarden dwars of achterstevoren opkunnen. In jouw geval zou ik proberen voor dwars.

Hier heb ik ook al aan gedacht en dan indd wel een schuine/dwarse zoals je zegt. Dorp verder zit paardenvervoersbedrijf, dus dat zou wel te regelen zijn. Maar dat zou dan een oplossing voor woensdag zijn. Maar hoe moet het dat daarna? Wil toch graag weer naar m’n wedstrijden kunnen en een vrachtauto aanschaffen is niet echt een optie.

In mijn beleving heeft het tussenschot icm met de stangen toch een soort van autogordel effect, Dus is het niet gevaarlijk om 1 paard zonder tussenschotten in een 2paards trailer te vervoeren?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:58

Ik kreeg laatst ook een tip om haar in een vrachtwagen te vervoeren. Maar ja dan moet je die wel hebben.

En ook kreeg ik de tip als ze omvallen een pak stro onder haar te leggen, alleen ligt er wel aan hoe ze valt.
Die van mij ligt dus met de benen onder het schot door, daardoor kan dat pak stro bij mij niet, omdat de kans dat het fout gaat groot is. Ik wil haar binnenkort in een trailer zetten met camera om te kijken wat ze precies doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:01

heb er wel eens een meegemaakt die ALTIJD ging liggen, hoe je het dier ook vervoerde, in wat voor een wagen dan ook........

Ze deed verder niet gek of zo, maar vond dat gewoon fijner.......

kan je allemaal fratsen bedenken, maar brengt in zo een geval alleen maar ellende mee Knipoog

Wij lieten haar dus gewoon neergaan in de trailer..... zodra de klep openging stond ze weer op Haha! Haha! Haha! Rare dieren heb je ertussen zitten Lachen

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:06

KiWiKo. Die van mij doet het niet omdat ze het fijner vindt. Ze komt er helemaal bezweet uit en ook onder de wonden. Ze staat ook niet direct op alse klep openging. Wij moeten haar echt in de benen helpen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:13

dat is niet de bedoeling inderdaad Lachen ik wilde alleen maar aangeven dat het niet echt een probleem hoeft te zijn Lachen dat liggen in de trailer ..........

maargoed, jouw dier heeft dus ernstig moeite met vervoeren. Het enige nadeel is in jouw geval, hoe meer je het dier de mogelijkheid ontneemt om te gaan liggen door allemaal gekkigheid uit te halen zoals bizar vastzetten of zelfs strobalen in de wagen...... hoe gevaarlijker de situatie word. daarnaast hoe kleiner de wagen hoe groter het ongemak!

Ik zou jouw paard in jouw geval in een lege tweepaards meenemen zonder tussenschot, vastzetten met een touw met een steen eraan zodat je wel kan liggen maar niet los kan komen en ook niet vast kan komen te zitten in een TE los touw...... en laat haar het maar even uitzoeken, laat haar maar haar manier vinden.......

daarnaast is het heel belangrijk om goed op de chauffeur te letten. Ik ben geen truttige chauffeur, zit echt wel in het eerste van doorrijden........ maar als ik een paard achterop heb...... dan ben ik het oudste oma'tje op de weg Lachen

succes Lachen