Man, kinderen, drukke baan en... paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Man, kinderen, drukke baan en... paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:01

Ik begrijp het niet, je vriendin reed nu ook het paard (betaald neem ik aan dan), ze zou hem zelf willen kopen, maar heeft geen geld. Jij koopt hem en dan kan zij hem blijven rijden en dan moet je haar betalen. Ik zou haar zelfs betaald er niet meer op laten rijden. Dan zou ik liever een bijrijder of verzorger hebben die er blij mee is dat ze mag rijden. Dat ze dat tegenover andere niet kan maken, dat ligt geheel aan de afspraken. Stel ze leidt paarden op voor andere, maar dat zijn wisselende paarden waarmee zij niet verder kan komen. Jouw paard mag ze meermaals per week rijden en over een langere periode en eventueel op wedstrijden uitbrengen, dan is het verschil zo groot dat het aannemelijk is dat zij er een voordeel bij heeft om jouw paard te rijden (wedstrijden, naamsbekendheid) en dat jij haar daardoor niet betaald.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 11:12

Zo stond ik er ook in. Dus de consequentie voor haar is dat ze hem niet (meer) op wedstrijden mag uitbrengen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:18

Wat ik daarmee ook wil zeggen is dat het mijns inziens helemaal niet klopt om haar te betalen. Immers zonder haar verhaal dat ze hem niet kwijt wilt en niet kan betalen zou jij niet eens een paard kopen.

Kinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:01

O, wat spannend!

Van de ene klant klinkt het een beetje raar dat je 'bijrijder' van je eigen paard gaat worden. Je vriendin neemt de voornamelijke verzorging en verantwoordelijkheden op zich en jij zorgt voor het financiële plaatje en rijdt een paar keer in de week. Toch zal jij je ook erg verantwoordelijk voelen en als er wat met het paard gebeurt aansprakelijk zijn. Voor je vriendin klinkt dit een beetje als een droomsituatie. Van jouw kant erg begrijpelijk en, waarom ook niet?

Belangrijk zijn goede afspraken, op papier! Over de verantwoordelijkheden, aantal dagen van rijden en het financiële plaatje.

Wat betreft je gezin, het is natuurlijk een keuze die je samen maakt, staat je man er niet achter, dan gaat het erg moeilijk worden. Van rampscenario's kan je niet uitgaan denk ik, als je daar rekening mee moet gaan houden (ongeval van paard, bijrijder of familie) kan je evengoed in bed gaan liggen en wachten tot de man met de hamer langs komt. Neemt niet weg dat je een realistische calculatie kan maken van de tijd die je dagelijks over hebt en in je paard zou kunnen steken, maar ook de emotionele ruimte die je nog hebt. Het is immers een hele zorg erbij, dat moet je ook aan kunnen. Er zal meer geregeld en gepland moeten worden en een stukje vrijheid zal je ook in moeten leveren. Desalniettemin zijn er veel mensen die deze dingen combineren en heb jij een geweldige 'hulp' aan je vriendin. Als ik je verhaal zo lees zou het qua tijd mogelijk moeten zijn!

Ik ben benieuwd! Succes!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:21

ik snap niet waarom je een eigen paard wilt hebben?
je hebt er geen tijd voor,en wilt de verzorging aan een ander over laten? maar wat heb je er dan aan om een eigen paard te hebben?gewoon voor het hebben,om af en toe een ritje te maken,dan kun je toch net zo goed zelf bijrijder worden,of op een manege gaan rijden.
ik snap gewoon niet wat je er aan hebt om dan een eigen paard te nemen,ja tuurlijk is het geweldig om zelf een paard te hebben,maar om een paard te kopen en er zelf geen tijd voor hebben,dus dan maar uitbesteden aan een ander,en als de ander ziek is,of heeft er geen zin meer in?wat als je paard ziek word,of loopt een blesure op,waardoor je er een poos niet op kan rijden?ik vind,en is mischien wel heel zwart wit,je neemt een paard omdat je daar al je tijd en liefde in wilt steken,en niet omdat het leuk is om een paard te hebben!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:02

Ik vind knooopje vrij hard klinken, maar ergens heeft ze wel een beetje gelijk.

Bovendien lijkt die vriendin me niet echt dankbaar voor 't feit dat jij haar paard wilt financiëren.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:33

Sin schreef:
Ik vind knooopje vrij hard klinken, maar ergens heeft ze wel een beetje gelijk.

Bovendien lijkt die vriendin me niet echt dankbaar voor 't feit dat jij haar paard wilt financiëren.

ik weet dat ik hard klink Bloos
maar in theorie klink het altijd zo mooi,maar de praktijk is vaak anders,en het paard word er de dupe van!
ts denk er tenminste wel over na,anders was ze dittopic niet gestart.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 11:04

Ik wil het paard niet "voor de heb", ik kan alleen niet de fulltime verantwoordelijkheid dragen. Dat zeg ik niet omdat ik alleen de lusten en niet de lasten wil, dat zeg ik juist omdat ik me realiseer hoe zwaar en serieus die verantwoordelijkheid is. Daar kun je niet achteloos mee omgaan. Juist daarom realiseer ik me ook dat ik dit niet alleen kan en dat ik de verantwoordelijkheid deels moet uitbesteden aan een betalende bijrijder.

Het is niet zo dat ik zelf dan nauwelijks wil rijden: ik mik op gemiddeld drie keer per week en eens in de maand een wedstrijd. Met dit paard kan ik die wedstrijden rijden - de manege waar ik rijd biedt die mogelijkheid niet, buiten de f-proefjes enkele keren per jaar - en kan ik buiten rijden. Het is een paard dat ik niet wil laten gaan: hij is braaf, goed afgericht (nooit 'verpest'), werkwillig en tolerant. Een fantastisch dier.

Het is een beetje zoals met kinderen, die wens je ook omdat je er je tijd en liefde in wilt steken. Maar dat wil niet zeggen dat je ze nooit bij een oppas mag zetten of bij kinderopvang (en als ik het ook even wat 'harder' mag stellen: ik vind het betrekkelijk ongezond om "al" je tijd en liefde aan één ding te besteden. Of dat ene ding nu een leuke vent, druk werk, een kindje of een paard is). Zo zit het bij mij met dit paard ook: ik wil er heus eea voor opzij zetten, maar ik heb "oppas en kinderopvang" nodig om dat te kunnen bolwerken.

Ik heb er heel goed over nagedacht. Dat er ook minder leuke kanten aan zitten, wanneer het met het paard niet goed gaat of iets dergelijks, realiseer ik me. Ik heb op de manege veel vriendinnen met een eigen paard en ik zie ook de minder leuke periodes. Maar ik geloof dat het kan. En ik wil dit graag. Maar goed, eerst maar eens even de proefperiode door.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:40

ben blij dat je er goed over na hebt gedacht!
volgens mij heb je er enorm veel zin in!en gek op het paard natuurlijk.
hou je ons op de hoogte hoe het gaat!
heel veel succes.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:00

Ik zou zeggen kijk hoe de proefperiode gaat. Klikt en lukt het met je bijrijder dan zou ik zeggen ga er voor. Vind het wel een beetje raar met je vriendin. Eigenlijk mag ze toch blij zijn dat je haar zoveel vrijheid geeft als ze je paard bleef rijden. Ze hoefde zelfs niets te betalen en mag alles er mee doen wat ze wilt. Wie wil dat nu niet. Ze kan het niet maken tegen over de anderen. Wat jullie afspreken onderling gaat iemand anders toch niet aan? Dat was dan toch iets tussen haar en jouw en de anderen staan er toch buiten. Ik zelf zou persoonlijk zeggen dat ik wel iemand anders zou zoeken die mijn paard dan in de vakantie wil doen.

(weet natuurlijk niet wat jullie onderling allemaal hebben besproken en ken het verhaal alleen van jouw kant.)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:22

Laura_Robin schreef:
Ik wil het paard niet "voor de heb", ik kan alleen niet de fulltime verantwoordelijkheid dragen. Dat zeg ik niet omdat ik alleen de lusten en niet de lasten wil, dat zeg ik juist omdat ik me realiseer hoe zwaar en serieus die verantwoordelijkheid is. Daar kun je niet achteloos mee omgaan. Juist daarom realiseer ik me ook dat ik dit niet alleen kan en dat ik de verantwoordelijkheid deels moet uitbesteden aan een betalende bijrijder.

Het is niet zo dat ik zelf dan nauwelijks wil rijden: ik mik op gemiddeld drie keer per week en eens in de maand een wedstrijd. Met dit paard kan ik die wedstrijden rijden - de manege waar ik rijd biedt die mogelijkheid niet, buiten de f-proefjes enkele keren per jaar - en kan ik buiten rijden. Het is een paard dat ik niet wil laten gaan: hij is braaf, goed afgericht (nooit 'verpest'), werkwillig en tolerant. Een fantastisch dier.

Het is een beetje zoals met kinderen, die wens je ook omdat je er je tijd en liefde in wilt steken. Maar dat wil niet zeggen dat je ze nooit bij een oppas mag zetten of bij kinderopvang (en als ik het ook even wat 'harder' mag stellen: ik vind het betrekkelijk ongezond om "al" je tijd en liefde aan één ding te besteden. Of dat ene ding nu een leuke vent, druk werk, een kindje of een paard is). Zo zit het bij mij met dit paard ook: ik wil er heus eea voor opzij zetten, maar ik heb "oppas en kinderopvang" nodig om dat te kunnen bolwerken.

Ik heb er heel goed over nagedacht. Dat er ook minder leuke kanten aan zitten, wanneer het met het paard niet goed gaat of iets dergelijks, realiseer ik me. Ik heb op de manege veel vriendinnen met een eigen paard en ik zie ook de minder leuke periodes. Maar ik geloof dat het kan. En ik wil dit graag. Maar goed, eerst maar eens even de proefperiode door.

Och ja, ik dacht in 't begin ook wel dat ik het niet ging redden zonder bijrijder..
En nu wil ik geen bijrijder meer. Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:23

Ik ook niet, ik heb een meisje wat soms komt helpen als ik er bij ben en verder doe ik alles zelf. Heerlijk.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:27

Ik wel een heel behulpzame staleigenaar, die mijn paard losgooit op dagen dat ik eens niet kan komen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:33

Ik vind het wel een beetje vreemd dat je vriendin ook door jou betaald wil worden. Je geeft aan dat ze het een geweldig paard vindt, ze vindt het vreselijk dat ie verkocht wordt, maar als ze hem kan blijven rijden zonder betaling hoeft ze hem toch niet?

klinkt alsof ze persoonlijk gewoon veel plezier aan dat dier had én jullie zijn vriendinnen, dan hebben andere mensen daar toch niks mee te maken?

Maar goed, dat is ook iets tussen jullie onderling. Veel plezier met je paard, dat gaat vast wel lukken. En inderdaad, mama's moeten ook wat voor zichzelf te doen hebben!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:45

ben met velen eens, dat de constructie gezien de betaling, mij wat vreemd klinkt! Maar! je hebt er goed over nagedacht en dat zul jeook vast blijven doen.

Ik heb mijn droompaardje destijds laten gaan vanwege moederschap,werk en niet geheel enthousiaste vriend. Ik had daar zo´n enorme spijt van. a. hetverlies van een dierbaar paardje en daarbij ook het enige wat ik echt voor mezelf had, was voor mij de doorslag om alsnog mijn eigen paardje te kopen. Nu met nog steeds twee jonge kinds, werk,vriend die het steeds beter accepteert nu hij ziet hoe ik het regel, sociaal leven en mijn eigen paardje ben ik helemaal gelukkig.
Ik heb ervoor gekozen om minder te rijden en op volpension te zetten,waar ze altijd buiten kan staan en ze haar natje,droogje en beweging toch wel krijgt. Ik hoef geen rekening te houden met anderen )bijrijders' waardoor ik mijn gezinschema voorop kan laten staan en gaan waneer het mij uitkomt. wat wel handig is met vriend met wisselende werkuren. en het allerleukste...met twee vriendinnen voor de kids er nu een shetje bij.... zij vangen ook vakanties op om oogje in zeil tehouden.

Ik zou zeggen ga ervoor,maak goede afspraken en geniet ervan!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:49

hopelijk lukt jullie afspraak maar ik ben het met een aantal eens dat jou vriendin ervan profiteert dat jij geldschieter wordt.
Ach, het zijn jullie afspraken en als jullie je daar in kunnen vinden...veel plezier Haha!

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:23

Thanks allemaal! Ik hoop dat het goed uitpakt, heb er zin in!

hoje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:25

Wat goed, zeg! Is de nieuwe bijrijder ook een vriendin? Ken je haar goed?
Wel slim dat je een proefperiode hebt afgesproken, kan je even kijken hoe het qua tijd uitkomt. Ik vond het in het begin wel zwaar, maar vooral omdat mijn rijniveau me tegen viel. Als kind op een manege in een rijtje hobbelen is wel wat anders dan je eigen paard trainen. Ik heb gezorgd voor veel les, maar het ging me in het begin niet snel genoeg! Ik voelde me net een zak aardappelen! Maar nu ben ik daar wel doorheen. Ik krijg complimenten over mijn vooruitgang en dat is echt leuk!
De laatste 3 maanden vind ik het pas echt super.

Veel plezier, geniet ervan en houdt ons op de hoogte.