HELP, advies nodig! Aangekochte ruin blijkt klophengst en nu

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: HELP, advies nodig! Aangekochte ruin blijkt klophengst en nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:00

Een operatie van een klophengst is prijzig, je moet rekenen op minimaal 750,00 euro. Alvorens je dit zou laten doen, wel op papier vast laten leggen dat de verkoper betaald. Jij geeft nl. als eigenaar de opdracht tot castratie en jij moet de VA betalen, dan kun je de kosten gaan verhalen op de andere partij. Zonder dit goed zwart op wit te hebben , kan dit lastig zijn. Hebben zelf dito afgelopen voorjaar een ruin gekocht, die dito een klophengst bleek te zijn. Op eigen terrein na ff wennen goed hanteerbaar (hadden toen nog 1 ruin en geen merries in de buurt), maar als we ergens anders kwamen, de eerste 20 minuten echt trammelant met meneer. Situatie was soortgelijk als die van TS. De verkoper gaf in 1e instantie ook aan, laat maar castreren, ik verhaal de kosten wel op de vorige eigenaar. Vlak voordat wij de afspraak wilde maken met de kliniek, kregen we echter een telefoontje dat de 1e eigenaar de 'ruin' terug wilde ipv de castratiekosten te betalen. Deze (ex)eigenaar heeft ons toen een ruil voorgesteld, waarop we zijn ingegaan. Ipv een 'ruin' hebben we nu dus een merrie, waar we overigens heel veel plezier van hebben.

KarinvdM

Re: HELP, advies nodig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:38

Pollewoppy schreef:
NehnaDagmar schreef:
Als ik hem terug geef ben ik ook gewoon heel bang dat hij niet goed terrecht komt.

Misschien moet je jezelf de vraag stellen of je het paard gekocht had als je dit van te voren had geweten?
Want als je het paard dan niet gekocht zou hebben, weet je ook niet waar hij dan terecht zou komen...
Bovenstaande reden vind ik dan ook geen goed argument om hem te houden.

Waarom zal hij niet goed terecht komen? Hij zal waarschijnlijk voor minder geld verkocht gaan worden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:55

Jeetje, wat is dat balen zeg! Dat had ik echt niet verwacht van Mac, en al helemaal niet van z`n vroegere amazone (die ik dus ken). Je lijkt me wel heel gelukkig met `m verder, dus hoe onoverkomelijk vind je dit?

Je weet trouwens dat Kees de Vries een expert is op het gebied van castraties enzo, zeker? Mijn hengstje heb ik als tweejarige laten castreren en tijdens het voelen bleek hij een klophengst te zijn. Dat was dus een jong paard, maar de kundigheid van De Vries gaf me een prettig gevoel over de hele zaak Ja

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:48

Ik zou de hengst wel laten castreren en inderdaad de vorige eigenaar de rekening laten betalen. Kunnen ze in een goede kliniek niet eerst een echo maken van het gehele gebied? Onder sedatie uiteraard... Ik zou z.s.m. gaan bellen en informeren bij verschillende klinieken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:03

Ik denk dat het van het voorjaar allemaal wel mee valt. Ik heb ook een klophengst gereden. En die was goed opgevoed. Gilde afentoe wel naar de merries en er hing wat onder te bengelen. Maar verder niks aan de hand. Hij wist dat als we met hem bezig waren hij normaal moest doen. Ook tussen (hengstige) merries rijden was geen probleem. Maar zodra hij los liep naast merries hing hij wel de macho uit.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 17:26

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb besloten om nu eerst met de verkoper rond de tafel te gaan zitten en te kijken wat zij willen en aanbieden..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:34

Stel jezelf de vraag: als de eigenaren het verteld hadden dat hij een klophengst was, had je hem dan gekocht?
Feit is dat de eigenaren het wisten, hij kreeg in het voorjaar hormooninjecties en dat doe je niet zonder reden.........
Een klopthengst is minder waard dan een ruin i.v.m. alle mogelijke gevolgens van het klopthengst zijn.
Ga eens zoeken op het internet en bel eens met wat goede klinieken.
Leg hen de zaak voor en kijk wat voor advies je krijgt en doe er dan evt. je voordeel mee.
Ik snap heel goed dat je al een emonionele binding met hem hebt, maar kijk ook verder, je hebt hem niet gekocht voor een paar maanden of een jaar.............

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 17:39

Nee, deze verkopers gaven geen injecties en wisten er ook niet van. Dat is de eerste eigenaar die dat deed, maar daar wisten deze mensen niks vanaf. Hier zijn we zelf achtergekomen en wisten we dus ook voordat we het paard kochten. We wisten dat hij soms wat hengstenstreken had, maar hij is zo braaf en rustig, ook bij merries, dat iedereen die hem kent dacht dat hij geen klophengst was, maar gewoon een ruin die nog wat hengstenstreken had.

Wat betreft de prijs: ik heb hem eigenlijk vrij goedkoop gekocht, dus daar valt niet zoveel meer over te praten denk ik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:58

Okay, ik ben blij dat die mensen het ook niet wisten, maar jullie wisten ook niet dat het een klophengst was. Een klophengst en een ruin met hengstenstreken is nog wel een verschil, namelijk dat een klophengst een behoorlijk gezondheidsrisico heeft en niet gestart mag worden door een ruiter die geen L2 met een wp is... Als je met die eigenaar om de tafel kan, dan zou dat fijn zijn. Misschien is er een oplossing te bedenken. Lachen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:49

Je zegt dat het gedrag niet echt een probleem is. Dan zou ik zelf als voornaamste zaken hebben:
- staat hij als ruin ingeschreven in het paspoort of als hengst? Wil je hem starten op wedstrijden en zo ja, heb jij zelf al voldoende winstpunten om hem uit te mogen brengen als hij als hengst staat?
- een klophengst kan vaak wel in staat zijn een merrie drachtig te maken. Kan dat een probleem zijn? Zelfs al zou hij niet met merries in de wei staan, dan nog zou hij een keer uit kunnen breken en bij een merrie terecht kunnen komen. Dat kan je een schadeclaim opleveren.

De beslissing is aan jezelf, jij kan de situatie het beste beoordelen. Succes!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:56

Het klopt inderdaad dat er een hele grote kans ontstaat dat er tumoren ontstaan die ballen zijn bedoeld om buiten het lichaam the zijn en dus een paar graden lager in temperatuur dan in de buikholte en kunnen er dus tumoren ontstaan. in principe is een klophengst niet vruchtbaar ook doordat temperatuur verschil.

Als ik je een advies mag geven.......misschien toch maar terug naar de vorige eigenaar....de kans op tumoren is groot maar als deze eigenaar het paard met hormoon behandelingen in toom hield weet je nooit hoe erg die hengsten streken nog gaan worden t is heel moeilijk maar ik had toch echt overwogen om hem terug te brengen.........

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 22:12

Martie schreef:
Je zegt dat het gedrag niet echt een probleem is. Dan zou ik zelf als voornaamste zaken hebben:
- staat hij als ruin ingeschreven in het paspoort of als hengst? Wil je hem starten op wedstrijden en zo ja, heb jij zelf al voldoende winstpunten om hem uit te mogen brengen als hij als hengst staat?
- een klophengst kan vaak wel in staat zijn een merrie drachtig te maken. Kan dat een probleem zijn? Zelfs al zou hij niet met merries in de wei staan, dan nog zou hij een keer uit kunnen breken en bij een merrie terecht kunnen komen. Dat kan je een schadeclaim opleveren.

De beslissing is aan jezelf, jij kan de situatie het beste beoordelen. Succes!

1. Hij staat als ruin ingeschreven en is ook als ruin Z2 met minstens 40 wp'en geweest, ik ben zelf L1+8 geweest, dus niet genoeg Knipoog
2. Dat zou inderdaad wel een probleem zijn aangezien ik op een pensionstal sta. Maar hij taalt op dit moment eigenlijk niet naar de (ook hengstige) merries. Hij snuffelt met ze enzo in de wei, maar gaat daarna weer staan eten. Dit kan natuurlijk wel veranderen in het voorjaar.

Mjay schreef:
Als ik je een advies mag geven.......misschien toch maar terug naar de vorige eigenaar....de kans op tumoren is groot maar als deze eigenaar het paard met hormoon behandelingen in toom hield weet je nooit hoe erg die hengsten streken nog gaan worden t is heel moeilijk maar ik had toch echt overwogen om hem terug te brengen.........

Dat was de allereerste eigenaar he, niet de verkoper van nu. Die hadden geen problemen met hem, gaven hem geen injecties en hadden geen idee dat hij mogelijk een hengst zou kunnen zijn.

Terugbrengen is inderdaad ook nog een optie waar ik over na moet denken.

We hebben nu contact gezocht met rechthulp met wat vragen, dus ben benieuwd wat daar uit komt.
Laatst bijgewerkt door NehnaDagmar op 23-09-08 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 22:14

Lante schreef:
Als je met die eigenaar om de tafel kan, dan zou dat fijn zijn. Misschien is er een oplossing te bedenken. Lachen

Ja, ik hoop dat we er uit kunnen komen zonder al te veel gedoe!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:08

leuk hoor, dat de vorige eigenaar wel de operatie wil betalen, maar wat als de operatie mislukt? Voor wie is het risico, als je straks alsnog met een halve klophengst, of erger nog, met een dood paard zit?
Ik zou zeggen: laat ze hem terugnemen, ze kunnen hem dan zelf laten opereren en koop het paard daarna weer van ze voor dezelfde prijs. Dan loop jij het risico tenminste niet!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:43

Hey komt deze zaak ook bij de rijdende rechter? Zo nee, volg dat dan, want binnenkort komt er een vergelijkbare zaak daar

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:49

ik ben benieuwd....

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:03

Kijk gewoon of je er op een of andere manier nog uitkomt met diegene van wie je hem kocht. Hetzij dat zij je een stukje tegemoet komen in de kosten die je eventueel nog zult maken of dat zij het paard terug nemen. Ik vind het wel een beetje hard van een aantal om hier maar te roepen dat de vorige eigenaren alles maar moeten betalen, terwijl zij er ook niet van op de hoogte waren dat het een klophengst is. Dan moet je bij de eigenaar van daarvoor zijn die er klaarblijkelijk wel van op de hoogte was en er niks mee heeft gedaan. Die persoon lijkt mij eindverantwoordelijk voor dit hele gedoe.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:36

@ NehnahDagmar: Ik zit de hele gehele discussie een beetje het volgende af te vragen: ik begrijp uit jouw posts dat jij er zelf geen moeite hebt om je paard "in toom" te houden en de klik met hem goed is, zoals je aangeeft gaat alles heel goed en dat op een stal met veel merries. Om gedragstechnische redenen zou een castratie dus niet per se hoeven.

Ik denk zelf dat je bij jezelf alleen moet afwegen wat de medische consequenties zijn van het wel of niet laten castreren (al dan niet chemisch). Informeer hier goed naar bij je dierenarts en vraag eventueel een second opinion. Wanneer daar uitkomt dat een castratie vanuit medisch oogpunt het beste is, verwacht ik (zoals je zelf al zegt) dat de verkoper de kosten wel wil betalen. Spreek inderdaad wel goed af wie er verantwoordelijk is voor het paard wanneer er complicaties optreden tijdens de operatie. Bij een chemische castratie moet je goed bij jezelf nagaan of je de periodieke kosten van de hormooninjecties kunt en wil betalen. Indien deze extreem hoog uitvallen (geen idee wat zoiets kost) zou je kunnen overwegen om de koop alsnog ongedaan te maken. Je hebt het paard nu nog kort en is de emotionele band nog niet zo sterk als over bijvoorbeeld een paar jaar, wanneer je hem niet meer kunt houden om kostentechnische redenen (die je vooraf al wist).

Veel succes!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:44

MarcoBorsato schreef:
Hey komt deze zaak ook bij de rijdende rechter? Zo nee, volg dat dan, want binnenkort komt er een vergelijkbare zaak daar

Dat is niet onze zaak, maar bedankt voor de tip, ga zeker kijken!!

supertinkie schreef:
Kijk gewoon of je er op een of andere manier nog uitkomt met diegene van wie je hem kocht. Hetzij dat zij je een stukje tegemoet komen in de kosten die je eventueel nog zult maken of dat zij het paard terug nemen. Ik vind het wel een beetje hard van een aantal om hier maar te roepen dat de vorige eigenaren alles maar moeten betalen, terwijl zij er ook niet van op de hoogte waren dat het een klophengst is. Dan moet je bij de eigenaar van daarvoor zijn die er klaarblijkelijk wel van op de hoogte was en er niks mee heeft gedaan. Die persoon lijkt mij eindverantwoordelijk voor dit hele gedoe.

Dat is ook zo, maar omdat het paard aan ons verkocht is met een verborgen gebrek door de verkoper moeten wij de kosten op hun verhalen. Zij kunnen dan vervolgens weer naar de mensen waar zij het paard van gekocht hebben en zo verder. Omdat die ballen er altijd al in zaten verjaart het gebrek niet; je kunt ze er immers niet na een paar jaar instoppen oid Knipoog

@IlseEnMonti; bedankt voor je antwoord. Het gedrag is nu inderdaad nog prima, maar we zijn een beetje bang voor het voorjaar en ook is het risico groter omdat ik op een vrij grote pensionstal sta, dus als er ooit wat gebeurt dan heb ik wel een heel groot probleem. En dan hoeft het niet eens mijn schuld te zijn, snap je? We zijn bij de VA geweest en hebben verschillende opties besproken... Bedankt in ieder geval.

Ik durf verder niet te veel op Internet te zetten over hoe het nu gaat, omdat ik bang ben voor meelezers of dat ik verkeerde dingen opschrijf die tegen me gebruikt kunnen worden als het wel tot een zaak komt.
Maar ik hou jullie op de hoogte als ik meer kan zeggen. Het paard staat nu in ieder geval nog bij mij Knipoog

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:07

Baat het niet, dan schaadt het niet....

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:21

NehnaDagmar schreef:
Dat is ook zo, maar omdat het paard aan ons verkocht is met een verborgen gebrek door de verkoper moeten wij de kosten op hun verhalen. Zij kunnen dan vervolgens weer naar de mensen waar zij het paard van gekocht hebben en zo verder. Omdat die ballen er altijd al in zaten verjaart het gebrek niet; je kunt ze er immers niet na een paar jaar instoppen oid Knipoog

Nee dat zal moeilijk gaan dat terugstoppen, hihi Knipoog
Ik hoop in elk geval voor je dat je er een beetje uitkomt, met de vorige eigenaren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:18

wanneer komt dat andere geval bij de rijdende rechter?
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-11-08 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 24-11-2008: berichten gesplit i.v.m. oud topic.