Paard op proef meegeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Re: Paard op proef meegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:07

Pling

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:41

Ik heb mijn eerste paard een week op proef mogen hebben dit omdat waar ze stond niet te rijden was zo nat en glad. Ik kon er wel mee naar buiten maar dat vertrouw ik niet met een paard wat ik niet ken. Dus ik mocht haar een week op proef hebben. Ik heb toen de helft betaald en de andere helft heb ik betaald nadat ik haar gekocht heb. Heel dom maar we hebben geen contract opgemaakt met wie verantwoordelijk was in die tijd dat ze bij mij stond. Gelukkig is alles goed gegaan maar er kan natuurlijk een hele hoop mis gaan. Ik heb haar wel een koopcontract laten tekenen maar dat was meer omdat ik haar niet echt kon vertrouwen het was een beetje een vreemde meid Clown

Mijn tweede merrie heb ik even heel kort kunnen rijden (ze was net beleerd) Ze stond aan de andere kant van het land dus nog een keer proef rijden was niet echt handig. Ook hier achteraf niet handig maar gelukkig is het in beide gevallen goed gegaan Bloos

Hoewel ik het erg op prijs gesteld heb dat ik mijn paard op proef mee kreeg zou ik het zelf niet doen, er kan zoveel mis gaan. Dan komen mensen maar een aantal keren proefrijden.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:42

Deze voormiddag zijn er mensen voor mijn paard komen kijken... Het ging heel goed, het klikte en ze hadden er wel een goed gevoel bij. Ze willen het paard heel graag 1/2 weken op proef meekrijgen, wat ik van hun kant zeker wel begrijp (ouders zijn beiden zelfstandigen, werken heel lange dagen en 7dagen op 7, wonen 1,5uur rijden van bij ons en hadden dus al amper tijd om bij ons te komen kijken, paard is voor een meisje van 11 en het belangrijkste is dat ze braaf is in dagdagelijkse omgang. Mensen hebben vroeger al een paard gekocht zonder proeftijd, paard bleek achteraf met serieuze bloedarmoede te zitten en is dus na de behandeling volledig 'zot' geworden-in de rodeozin). Ik heb toegezegd, omdat het toch zeker betrouwbare mensen lijken, beide dochters hebben gereden en rijden op een heel correcte en vriendelijke manier, de manege waar ze zou komen te staan ken ik (vorige pony stond na de verkoop ook op die manege gestald) en daar heb ik wel vertrouwen in. Nu wil ik er wel zeker van zijn dat ik volledig ingedekt sta bij eventuele problemen, anders gaat ze niet op proef...

Volgende dingen heb ik al gevonden, eventuele aanvullingen of aanpassingen zou ik graag van jullie horen! Haha!
- Volledige prijs laten betalen bij aflevering, als ze na de proef terugkomt krijgen ze hun geld ook zoiezo terug
- Als er letsel (blessure/koliek/wonden/...) is in de proefperiode zijn de dierenartskosten volledig voor de koper, inclusief de eventuele vervolgkosten die bij de verkoper na de proefperiode nog gemaakt worden
- Gezondheidsverklaring (paard loopt niet kreupel bij aflevering, heeft geen uiterlijke blessures of wonden,...)
- Koper is verantwoordelijk voor schade aan derden
- Koper verbind zich ertoe het paard niet bij andere paarden in de wei te zetten, niet in de stapmolen te zetten en niet te vervoeren (omwille van verhoogt risico)

Nog iets?

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:04

Ik zou het nooit doen..
Ik doe het zelf wel Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:59

Bezint eer ge begint zou ik zeggen. Ik heb er echt hele slechte ervaringen mee, en geloof me: als je je paard verrot terug krijgt krijg je geen cent van de kopers en heb je hem voor je het weet nog een jaar op jouw kosten op je erf staan voor hij weer verkoopbaar is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:51

Ik heb het dit jaar nog gedaan. zonder succes. Mijn paard was opeens gevaarlijk. na lang praten bleek de voernijd toch het grote probleem. dochterlief vond dat niet leuk en eng. Tsja kan gebeuren, maar het stond zwart op wit in het contract. Ik heb gevraagd het te filmen waarom ze zo gevaarlijk was. Ik ben er nog heen geweest en achteraf bleek ze dus helemaal niet gevaarlijk te zijn. Ik heb dus besloten de aanbetaling te houden. Ik heb wel mijn paard vanuit NH naar Nijmegen gebracht en een hoop gezeik gehad, andere kopers af moeten bellen omdat ze terugkwamen op iets wat ik gelukkig vast had laten leggen, maar ik bedenk mij nu wel 2 X voordat ik weer een paard op proef geef...... Overigens heeft ze nu wel een heel goed adresje , is ze hartstikke braaf en mooi drachtig.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:45

Ik zou mijn paard ook niet op proef meegeven. Wat ook zou kunnen is om je paard te verkopen aan de geintresseerde mensen. Je geeft dan het papier en alles mee. Maak een conctract waarin je o.a. neerzet dat je het paard terug wil kopen als de geintresseerden hem niet willen houden, mits je het paard dan mag rijden en keuren, als er dan niks aan de hand, koop je hem terug.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:51

Toen ik me vorige paardje kocht had ik hem 3 maanden op proef. De eigenaresse zei eerst 3 weken en de eigenaar 3 maanden dus toen had ik hem 3 maanden op proef. Er zijn verder geen afspraken gemaakt (zou ik zelf bij VERkoop wel doen). Heb het paard uiteindelijk wel gekocht. Ik vind het zelf erg fijn om een paard op proef te hebben maar ik denk niet dat ik het zelf zou doen als ik een paard zou verkopen. Ik zou niet het risico willen lopen dat ik me paard na zoveel weken terug kreeg met weet ik allemaal wat ie in die tussen tijd misschien wel heeft gekregen/opgelopen. Ik denk wel als je het doet dat er echt hele duidelijke afspraken over gemaakt moeten worden.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:54

dat heb ik ook bianca77

Zou het zelf prettig vinden om een paard op proef te hebben, omdat ik weet dat ik er eerlijk mee omga.

Maar zal mijn paard nooit op proef meegeven.

Als ze mijn paard willen uitproberen kunnen ze een 'm maandje op stal huren. Dan kan ik toezien op alles

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:10

Ladygiroc schreef:
dat heb ik ook bianca77

Zou het zelf prettig vinden om een paard op proef te hebben, omdat ik weet dat ik er eerlijk mee omga.

Maar zal mijn paard nooit op proef meegeven.

Als ze mijn paard willen uitproberen kunnen ze een 'm maandje op stal huren. Dan kan ik toezien op alles

Ja dat vind ik ook wel een goede. Maar ik heb het nu zelf gezien ik heb hem 7 jaar gehad heb hem helaas 4 maanden geleden moeten laten inslapen door acute grass sickness maar dat is na 7 jaar maar wat als dat in die 3 maanden gebeurt was? Er waren bij mij dus geen afspraken gemaakt. Daarom lijkt leasen dan wel het beste of gewoon gelijk kopen en eventueel terug kopen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:47

Ik geef absoluut geen paard mee op proef. De risico's zijn me veel te groot.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:13

Heb het ook 1x gedaan, paard kwam niet helemaal vlekkeloos door de keuring, maar ze dachten dat ze zich verstapt had. Was na een maand knettervereden en stuitergek volgens die mensen. Was het braafste paard dat ik ook heb gereden, mijn vriend (die niet kan rijden) reed er mee in het bos.
Ik doe het ook nooit meer dus...

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:19

Ik zou niet snel een paard op proef meegeven. Er kunnen in korte tijd veel problemen (rijtechnisch en gedragsmatig) aangeleerd worden die lange tijd in beslag kunnen nemen om weer af te leren. Dit kan een eventuele volgende verkoop natuurlijk ook in de weg staan. Laat mensen gewoon bij jou komen rijden / verzorgen onder toezicht van jou. Dan zie je wat er gebeurt en kun je eventueel ingrijpen.

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:39

Als ik over een tijdje een pony koop, zou ik hem/haar toch wel graag op proef willen hoor, dan moeten er natuurlijk wel duidelijke afspraken gemaakt worden op papier.
Via via zijn we bij een handelsstal terecht gekomen (nog niet bezocht ofzo) en daar krijg je ook 2 maanden proeftijd, je moet dan wel het volledige bedrag betalen, en als het paard/de pony je binnen 2 maanden niet bevalt (om wat voor reden dan ook??) dan breng je je aankoop terug en krijg je je geld terug.
Als ik een paard of pony zou verkopen zou ik het ook niet zo gauw doen, je weet niet hoe de mensen zijn aan wie je je paard ´toevertrouwd´ om het zomaar te zeggen.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:00

naar eigen stalling laten meenemen zou ik niet doen, maar bv. een maand verzorgen om te kijken hoe het paard is lijkt me geen probleem Knipoog