Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:48

Heb m wel eens gemeten met een weeglint maar of dat helemaal betrouwbaar is..

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:49

meggiemeg schreef:

Niet echt nee, daar klopt geen bal van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:20

Michel123 schreef:
meggiemeg schreef:

Niet echt nee, daar klopt geen bal van.

Net zo min als menig opgegeven gewicht van auto en aanhanger.
Is niet onverstandig om de auto en aanhanger in rijklare staat te wégen.
Als je een ruime veiligheidsmarge aanhoudt is het allemaal weg binnen de grenzen, doch ben je marginaal bezig op bais van wat mág, dan kan je bij een weegcontrole onderweg vervelend verrast worden als auto/aanhanger/paarden niet wegen wat jij dénkt wat ze wegen.
Vergeet de brandstof in de tank en het waterreservoir niet. Zo scheelt bij mij alles vol of leeg 120 kilo en slecht 25 daarvan zitten in de papieren rekensom.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:24

Ik heb de auto en de trailer op de weegbrug gewogen.
Zowel alleen de auto, als alleen de trailer.
Dus ik weet exact wat alles weegt, en ik heb de verslagen van weging bij de autopapieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:50

Michel123 schreef:

+:)+

Nog vermeldenswaardige verschillen met de opgaves van de fabrikanten?

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:53

Huertecilla schreef:
Michel123 schreef:

+:)+

Nog vermeldenswaardige verschillen met de opgaves van de fabrikanten?

Bij auto's staat tegenwoordig behalve de "massa ledig voertuig" ook nog "massa rijklaar" op. Dat is gewoon 100 kilo méér.
En dat is het gewicht dat toch wel meer in de buurt komt van wat je auto écht weegt, met een halve tank brandstof, een reservewiel, en wat kleine spulletjes.

De trailer woog ook méér dan wat er op het kenteken staat, ongeveer 50 kilo.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:12

Mijn combinatie is ook veilig ;) (volgens de wet en de verzekering en met veiligheidsmarge)

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:23

Michel123 schreef:
Bij auto's staat tegenwoordig behalve de "massa ledig voertuig" ook nog "massa rijklaar" op. Dat is gewoon 100 kilo méér.
En dat is het gewicht dat toch wel meer in de buurt komt van wat je auto écht weegt, met een halve tank brandstof, een reservewiel, en wat kleine spulletjes.

En dan heb je je schoonmoeder nog niet eens achterin liggen! :D

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:29

Schoonmoeder gaat op het dak, in zo'n skibox ! ;)
Nee, mijn schoonmoeder kon geen kinderen krijgen .... ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:39

Michel123 schreef:

De trailer woog ook méér dan wat er op het kenteken staat, ongeveer 50 kilo.

Ah. Dat massa rijklaar is een hele stap vooruit dan in NL!

De 50 kilo is typerend.
Met gereedschap, gevarendriehoek, trekhaak is 100 kilo nóg aan de nette kant.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:40

Huertecilla schreef:
Ah. Dat massa rijklaar is een hele stap vooruit dan in NL!

De 50 kilo is typerend.
Met gereedschap, gevarendriehoek, trekhaak is 100 kilo nóg aan de nette kant.

Vergeet het reservewiel niet, want dat is tegenwoordig niet meer standaard op een Volkswagen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:49

Ik wil de trailer ook nog eens vol op de weegbrug. Ben wel nieuwsgierig waar ie op uit komt als hij echt volgepakt is.
Vol = 4 of 5 minipaarden, extra schotten, concourskisten met alle zooi die mee moet, voer (voor een dag of 3), tent en stoelen e.d.
Behoorlijk vol dus...
Maar MTM van 2600kg gaat ie niet overheen.
En de auto is dan uiteraard ook aardig vol :D

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:49

Toen wij het ledig gewicht hebben laten aanpassen (zie verhogen) hoorde onder het ledig gewicht ook het reservewiel en een halve tank brandstof. En hij was incl nieuwe trekhaak, slechts 65 kg meer dan op papier..
Daarover heen komt dus nog die 100 kg voor massa rijklaar
Laatst bijgewerkt door carolina1278 op 26-08-10 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:50

HLPhoto schreef:
We hebben een VW T4 1.9D en overwegen de aanschaf van een Ssangyong met 2.3-liter dieselmotor.
Iemand ervaring?

Is de topic-starter. Wel grappig zo´n stap 4 jaar terug in de tijd ter ere van de 100ste pagina :D

Kwam vanmorgen terug van het vliegveld; lekker rustige weg, zeg 1 auto per 5 kilometer en ben eens op het gaspedaal van Dragoncito (mijn SY Korando 2,9TD+) gaan staan en dat een tijdje op de bodem gehouden.
Voor het eerst sinds ik het ding heb.
Héél erg positief verrast!
Kan me nu voorstellen dat de 3.2 zes-cilinder perfect bestuurbaar blijft bij gebruik van vol vermogen.

angelynnxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:09

Toyota Previa 2.4 Liter en een Nissan Patrol GR!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:03

Huertecilla schreef:
HLPhoto schreef:
We hebben een VW T4 1.9D en overwegen de aanschaf van een Ssangyong met 2.3-liter dieselmotor.
Iemand ervaring?

Is de topic-starter. Wel grappig zo´n stap 4 jaar terug in de tijd ter ere van de 100ste pagina :D

Idd! Indertijd nog erg onervaren met trailertrekken, behalve dan dat de T4 niet zo heel stabiel was en flink vermogen tekort kwam voor een paardentrailer. Die Ssangyong had maar 16 pk meer maar trok het trailertje zoveel makkelijker dat het voor het stuurgedrag leek alsof er niks achter hing :D 90 km/h of meer was ineens ook moeilijk met willekeurig welke trailer erachter. Een T4 1.9D heeft moeite met 70 km/h :D

Huertecilla schreef:
Kwam vanmorgen terug van het vliegveld; lekker rustige weg, zeg 1 auto per 5 kilometer en ben eens op het gaspedaal van Dragoncito (mijn SY Korando 2,9TD+) gaan staan en dat een tijdje op de bodem gehouden.
Voor het eerst sinds ik het ding heb.
Héél erg positief verrast!
Kan me nu voorstellen dat de 3.2 zes-cilinder perfect bestuurbaar blijft bij gebruik van vol vermogen.
Als ik me niet vergis kom je nog wel wat pk's tekort om dat te vergelijken, niet? Qua koppel zal die 2.9TD aardig meedoen, als eraan ge+t is gok ik op 140 pk en 300 Nm?

Het onderstel van zo'n ding is in ieder geval behoorlijk prima voor een terreinauto. Zelfs met een (niet bepaald standaard) 5.7 liter V8 zijn ze bestuurbaar :)

viviandl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:04

voor een 2 paardstrailer heb je altijd E rijbewijs nodig
wij hadden een ford mondeo 2.0 D die trok heel goed
maar dat is wel de reden waarom wij een 1,5 paards gekocht hebben ivm E rijbewijs.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:24

HLPhoto schreef:
Als ik me niet vergis kom je nog wel wat pk's tekort om dat te vergelijken, niet? Qua koppel zal die 2.9TD aardig meedoen, als eraan ge+t is gok ik op 140 pk en 300 Nm?

Meer :D

Loopt bij 178 km/u op de toerentalbegrenzer van de pomp. Heeft genoeg pep voor meer. De stop kán naar 250 rpm meer maar dat is onzin.
Heb de boel niet ´aangepast´ voor meer top maar voor meer oempf bij lage toeren.
Ietsje meer oempf :D :D
Kan nu op droog asfalt op het gas de wielen laten uitbreken door de bocht. In drie :D :D :D

MBC: http://www.mijnalbum.nl/Foto-OCHUGD8M-1.jpg
Boostmeter: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3XBQP7YA.jpg
Snellere boost (zowel bij lagere toerentaller als in reactie op het pedaal) en 60% meer maximum druk.
Ademhaling en pompopbrengst zijn in lijn hiermee.

Maar goed, voor de tandemasser zit er regelbare luchtvering onder. Die heeft een dubbelrol voor een piezel meer rijhoogte. Heb de torsiestaven voor aangepast daarbij.

Ben nu met de wegligging bezig. Niets ingewikkelds, wel effectief, ook voor de kar, juíst eigenlijk.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:30

ik heb een land rover discovery voor mijn 2 paards trailer te trekken. die mag 3,5 ton trekken, dus een makkie voor mijn auto. ideaal!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:54

8)7

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:55

Huertecilla schreef:
8)7

??? heeft dit nu te maken met mijn reactie?? :o

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:10

ik snap m ook niet.
Heb wel een meningsverschil hier:
Toyota Landcruiser 3.0d met 1,5 paards trailer, mag deze combi met alleen B rijbewijs gereden worden. Ik zeg van niet omdat de max. massa van het voortuig + max. massa van de trailer net boven de 3500 kg komt.
Echter max. massa van de trailer ligt onder het leeggewicht van de auto. De discussie hier is nu dus of je het leeggewicht of het max. gewicht van de auto moet tellen voor die 3500kg van de combi? (Ben toch bang dat ik gelijk heb)
Is trouwens wel een heel fijne combinatie om mee te rijden.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:17

je moet het max. gewicht van de auto (incl laadvermogen) nemen in je berekening.

De meeste terreinwagens met aanhangwagen mag je niet rijden met rijbewijs B omdat deze van zichzelf al behoorlijk zwaar zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:18

TJolieke schreef:
ik snap m ook niet.
Heb wel een meningsverschil hier:
Toyota Landcruiser 3.0d met 1,5 paards trailer, mag deze combi met alleen B rijbewijs gereden worden. Ik zeg van niet omdat de max. massa van het voortuig + max. massa van de trailer net boven de 3500 kg komt.
Echter max. massa van de trailer ligt onder het leeggewicht van de auto. De discussie hier is nu dus of je het leeggewicht of het max. gewicht van de auto moet tellen voor die 3500kg van de combi? (Ben toch bang dat ik gelijk heb)
Is trouwens wel een heel fijne combinatie om mee te rijden.

Lees de FAQ en je zult zien dat je inderdaad gelijk hebt; "helaas" zul je aan je E-rijbewijs moeten. Bedenk echter dat het halen van een rijbewijs nog nooit simpeler is geworden dus gewoon doen, binnen is binnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:30