Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12634
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:19

Ja en nee.
Er rijden genoeg mensen rond die het toen kado kregen bij het rijbewijs. Die denken dan van ik heb het en kan het dan vast wel.
Ben het met je eens dat door te rijden en km-ters te maken je meer ervaren wordt.
Ik heb zelf ervoor gekozen om meerdere lessen te nemen en niet zo'n verkorte cursus. Zo worden je lessen ook verdeeld over verschillende dagdelen en dus ook verschillende soorten verkeer.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:45

Huertecilla schreef:
Rustig rijdend, met álle rijbewijzen, max. 75-80 aan het stuur van mijn SsangYong Korando van 1840 kilo voorzien van niveauregeling voor max. 1600 kilo.


Ehhhh HC jij gunt de rijscholen wat, alle rijbewijzen, dan kan zo ongeveer niemand meer op pad. Zelfs ik niet, ik mis nog 2 stempels (A en D) :D :D :+ :+

@Carolina meerder dagen is ook aanbevelenswaardig. Niet alleen vanwege het verschillende verkeer, maar met een 1 daagse cursus zit je dus de hele dag achter het stuur, je moet je concentreren en bent bekaf als je eindelijk je examen mag gaan doen. Werkt vaak niet zo positief ;)

Over de wegenbelasting, ik moest wel even grinniken hoor. Ik betaal voor mijn XC90 maar 386 euro per jaar 8-) Jullie wonen echt in het verkeerde land :D :+

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:54

Michel123 schreef:
Huertecilla schreef:
idem zwaardere auto :P




Maarja, als je geen "zwaarder" geld hebt ........... :D



Dan kan niet alles :)*
- óf een lichtere aanhanger
- óf minder veiligheidsmarge
- óf niet op pad gaan

In NL had ik niet de mogelijkheden om het goéd te doen dus deed ik het.... niet.

Van geen geld wordt het echt niet meer verantwoord. Dat is een réden voor het inleveren van veiligheidsmarge maar geen excuus.

Overigens zijn er ook goedkope goede trekkers.
Hier in Vélez-Málaga een Musso uit 2005 met 60.000 op de teller in nieuwstaat, nooit zout gezien, met 1 jaar garantie voor vraagprijs 7.000 euro. Trekhaak en al.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:09

rina schreef:
Over de wegenbelasting, ik moest wel even grinniken hoor. Ik betaal voor mijn XC90 maar 386 euro per jaar 8-) Jullie wonen echt in het verkeerde land :D :+


Daar laat je wat, hier vind je wat Ina.
Ik betaal 130 euro per jaar voor de Korando diesel, maar dat wil niet zeggen dat de overheid het geld niet ergens anders vandaan haalt of de voorzieningen hetzelfde zijn. Hier is de diesel ongeveer hetzelfde geprijsd als de benzine, dus de wegenbelasting ook en voor paarden is er NIETS.

Ook veroorzaakt in het grootste deel van NL de slappe ondergrond erg veel onderhoud aan de wegen. Daarbij hebben tig generaties democratisch gekozen!!! regeringen hun gekozen!!! beleidsprogramma gefinancierd via de belastingen op de heilige melkkoe. In Duitsland was/is het politieke klimaat, en dat is een product van de publieke opinie een andere financieringsmdel.
Wil je in NL met een goede veiligheidsmarge op pad, dan is dat relatief duur.

Geen geld voor een grote veiligheidsmarge houdt wellicht in dat je actieradius kleiner wordt. Met 65-70 over de provinciale weg binnen de regio kan ook. Ipv met 90 over de snelweg door half NL.
Met minder budget kan er minder :)*
Duitsland en Spanje zijn veel groter met veel minder dichtheid dus minder gelegenheid dichtbij. In NL kan je veel vinden binnen een klein bereik doordat daar én de dichtheid groot is én er relatief héél veel voorzieningen zijn voor paarden en paardrijden. Hier echt geen ruiterpad en illegaal uitwijken naar een fietspad kan ook niet want die zijn er evenmib en bermen zijn zeldzaam.
Daar laat je wat, hier vind je wat.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:15

Huertecilla schreef:
Met 65-70 over de provinciale weg binnen de regio kan ook. Ipv met 90 over de snelweg door half NL.
De snelheid mag dan lager liggen, het aantal remmomenten en obstakels (overstekende fietsertjes, de weg op rennende honden, scooters die besluiten dat ze toch maar het fietsenpad af willen en zonder te kijken door de berm de weg op knallen enz. enz. enz.) op een provinciale weg is (vooral in Nederland) vele malen hoger. Om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid idioten die je in gaan halen waar dat eigenlijk nét niet kan. Gevolg: weer remmen, in een erger geval uitwijken. Trust me, ook met een Korando voor een volle 1,5-paards trailer is uitwijken de berm in geen feest. Ik heb het al ooit geprobeerd. Met 60 km/h.
Dan liever snelweg, iets meer vaart, heel veel minder potentieel gevaar en een vluchtstrook.

ikke

Berichten: 38785
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:22

HLPhoto schreef:
Huertecilla schreef:
Met 65-70 over de provinciale weg binnen de regio kan ook. Ipv met 90 over de snelweg door half NL.
De snelheid mag dan lager liggen, het aantal remmomenten en obstakels (overstekende fietsertjes, de weg op rennende honden, scooters die besluiten dat ze toch maar het fietsenpad af willen en zonder te kijken door de berm de weg op knallen enz. enz. enz.) op een provinciale weg is (vooral in Nederland) vele malen hoger. Om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid idioten die je in gaan halen waar dat eigenlijk nét niet kan. Gevolg: weer remmen, in een erger geval uitwijken. Trust me, ook met een Korando voor een volle 1,5-paards trailer is uitwijken de berm in geen feest. Ik heb het al ooit geprobeerd. Met 60 km/h.
Dan liever snelweg, iets meer vaart, heel veel minder potentieel gevaar en een vluchtstrook.

Je vergeet nog die rotondes die ze zo ongeveer elke km hebben liggen op die provinciale wegen :( :D

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:26

ikke schreef:
Je vergeet nog die rotondes die ze zo ongeveer elke km hebben liggen op die provinciale wegen :( :D
Ja oké, die zijn niet per se een gevaar meer wel een forse vertraging en een potentiële stressfactor voor het paard. Daarnaast de drempels die er om de 100 meter liggen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:28

HLPhoto schreef:
Dan liever snelweg, iets meer vaart, heel veel minder potentieel gevaar en een vluchtstrook.


Blijven met minder geld dus over:
- óf minder veiligheidsmarge
- óf niet gaan

Met minder geld kan er minder wat geld kost :)*

Oh, zie net een spierwitte Musso 3.2 automaat, nooit zout gezien, 152.000 km. voor 5.000 vraagprijs te koop :wow:
Dikke Mercedes wagon op een echt terreinwagen chassis.
Bestaat in NL eigenlijk de 60 dagen kaart nog? Kan je zo´n ding op je eigen erf zetten wanneer je er geen aanhanger mee hoeft te trekken zonder er op leeg te lopen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-08-10 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24985
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:34

ikke schreef:
Je vergeet nog die rotondes die ze zo ongeveer elke km hebben liggen op die provinciale wegen :( :D

Ach, de tomtom zegt altijd: Ga rechtdoor, OVER de rotonde.
Kijk en dán ben je blij met een defender :D

Wij zitten al 3 kwartier van een snelweg dus dan ontkom je niet aan die provinciale wegen. Maar je merkt wel dat de paarden gaan relaxen zodra we op de snelweg zitten. Dan staan ze echt te dutten onderweg.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:47

Huertecilla schreef:
- óf niet gaan
Geen optie. Een paard hebben en niet naar Utrecht kunnen bij spoedgevallen is niet heel snugger.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:47

MarijeR schreef:
ikke schreef:
Je vergeet nog die rotondes die ze zo ongeveer elke km hebben liggen op die provinciale wegen :( :D

Ach, de tomtom zegt altijd: Ga rechtdoor, OVER de rotonde.
Kijk en dán ben je blij met een defender :D
Hoe lang doe jij met een trailer? :+

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:05

HLPhoto schreef:
Huertecilla schreef:
- óf niet gaan
Geen optie. Een paard hebben en niet naar Utrecht kunnen bij spoedgevallen is niet heel snugger.


Één paard in een 1,5 paardstrailer = 1200 kilo. Goed 1000 als je een campo-andalusiër hebt.
Heb je met een auto van 1500 resp. 1300 kilo het optimum.

Trouwens, voor nood kan je nog wel een trailer en/of auto lénen. Desnoods met een ervaren bestuurder. Voor echte nood is er altijd hulp.
Verder breekt nood wet. De hermandad bellen en je kan achter een blauw lichtje rechts langs de file. Been there, done that. Kan er ook wel 100% achter met politie-escorte. Voor de terugweg is dán een zorg.

Nee, ik zie het probleem niet.
Hier een lijst met Fordj(e)s met de Britse, ruimhartige, 85%.
http://www.cuddles.abelgratis.net/ford.htm
Dat ene paard in een 1,5 is toch geen wereldprobleem?
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-08-10 20:15, in het totaal 2 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24985
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:14

HLPhoto schreef:
MarijeR schreef:
Ach, de tomtom zegt altijd: Ga rechtdoor, OVER de rotonde.
Kijk en dán ben je blij met een defender :D

Hoe lang doe jij met een trailer? :+

Een Ifor Williams heb je niet zomaar stuk hoor :D

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:42

Citaat:
Één paard in een 1,5 paardstrailer = 1200 kilo. Goed 1000 als je een campo-andalusiër hebt.
Heb je met een auto van 1500 resp. 1300 kilo het optimum.


Heb je trouwens wel een hele zware trailer of heel groot en zwaar paard... meeste 1,5 trailers wegen zelf tussen de 500/550 kg en dan hou je nog 650/700 kilo over (1200-500/550) voor het paard. Dat haalt mijn tinker echt niet hoor :=

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:00

Huertecilla schreef:
Trouwens, voor nood kan je nog wel een trailer en/of auto lénen. Desnoods met een ervaren bestuurder. Voor echte nood is er altijd hulp.
Gelul. Jij kent duidelijk de wet van Murphy niet. Verbaast me, gezien je verder zo goed in de wetten en richtlijnen beweert te zitten :D
carolina1278 schreef:
Heb je trouwens wel een hele zware trailer of heel groot en zwaar paard... meeste 1,5 trailers wegen zelf tussen de 500/550 kg en dan hou je nog 650/700 kilo over (1200-500/550) voor het paard. Dat haalt mijn tinker echt niet hoor :=
Praktijk voorbeeldje: Henra 1,5, op kenteken 580 in werkelijkheid met hooi, reservewiel en andere benodigdheden 675. Forse KWPN-er >> 680 kg.

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:38

Huertecilla schreef:
Verder breekt nood wet. De hermandad bellen en je kan achter een blauw lichtje rechts langs de file. Been there, done that. Kan er ook wel 100% achter met politie-escorte. Voor de terugweg is dán een zorg.



Die Huertecilla weet écht álles. 8-)

meggiemeg

Berichten: 12634
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:40

Punt is wel dat de meeste trailers leeg worden gewogen, dus zonder rubberen gietbodem, rubber op de laadlep en reserve wiel e.d.
Dat wordt er allemaal later pas op gemonteerd...
Dan ga je al heel snel met je gewicht omhoog.
Mijn 1.5 paards zit dus echt op 750 kg met alles er op en aan op de weegbrug. Wij hebben een groot paard (1.79) en die schat ik ook wel op de 650/700 kg. Ben trouwens wel benieuwd hoeveel hij in t echt weegt..

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:32

carolina1278 schreef:
Citaat:
Één paard in een 1,5 paardstrailer = 1200 kilo. Goed 1000 als je een campo-andalusiër hebt.
Heb je met een auto van 1500 resp. 1300 kilo het optimum.


Heb je trouwens wel een hele zware trailer of heel groot en zwaar paard... meeste 1,5 trailers wegen zelf tussen de 500/550 kg en dan hou je nog 650/700 kilo over (1200-500/550) voor het paard. Dat haalt mijn tinker echt niet hoor :=


Ik heb een nogal solide geheel staler trailer, maar ok, maak er 900 en 1100 kilo van dan of nog minder. Dat maakt het dus nóg makkelijker om er een auto met veilige marge voor te vinden :)* :D ;)
Nee, noodgeval is een non-argument.

Kortom; ik blijf het inleveren van veiligheidsmarge allemaal geneuzel en smoezenboek vinden. Ik nie begrijp nie tenzij ´het beste voor mijn paard´ een leugen is die men zichzelf vertelt om het eigenbelang bovenal te stellen.
Ga met voldoende veiligheidsmarge op pad of niet :)*

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:36

Huertecilla schreef:
Ga met voldoende veiligheidsmarge op pad of niet :)*



Maarja, wat jij een veilige marge vindt, vindt een ander geneuzel.

emmafrysko
Berichten: 27
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Bergen N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:38

Mercedes heb geen idee welk type :o

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:48

meggiemeg schreef:
Ben trouwens wel benieuwd hoeveel hij in t echt weegt..


Goed idee om de paarden op de weegbruk te zetten, want schattingen zitten er vaak héél ver naast. Men overschat dat vaak. In verband met dit onderwerp een meevaller!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:49

Michel123 schreef:
Huertecilla schreef:
Ga met voldoende veiligheidsmarge op pad of niet :)*



Maarja, wat jij een veilige marge vindt, vindt een ander geneuzel.



Alleen de ruiterij maar hoor :D
Ik neem nl. de richtlijn van de collectieve europese verkeersveiligheids-organisaties over.
Dat weet je prima, doch waar geen wil is...... en dat is exact wat ik schrijf.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-08-10 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:50

Huertecilla schreef:
Goed idee om de paarden op de weegbruk te zetten, want schattingen zitten er vaak héél ver naast. Men overschat dat vaak. In verband met dit onderwerp een meevaller!


Die van mij wegen 750 en 650 kg, met z'n tweeën dus 1400 kg. Een zwaar vrachtje .......

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:57

Michel123 schreef:
Die van mij wegen 750 en 650 kg, met z'n tweeën dus 1400 kg. Een zwaar vrachtje .......


Meten = weten. Als jij hen op de brug hebt gehad, dan weet je het +:)+

Weet je ook dat ze in een kar fiks overgewicht hebben als zijnde naar believen bewegende lading. Zoek maar op wat het verkeersveiligheidsadvies hierover is; 75% ;)
Kan jij geneuzel vínden in jouw eigenbelang. Prima. Het advies over een optimaal compromis echter zoals het is.
Let wel: COMPROMIS. Dat is al in het licht van de middelen. Hoe minder hoe veiliger namelijk :)*

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:10

Huertecilla schreef:
Meten = weten. Als jij hen op de brug hebt gehad, dan weet je het +:)+

Weet je ook dat ze in een kar fiks overgewicht hebben als zijnde naar believen bewegende lading. Zoek maar op wat het verkeersveiligheidsadvies hierover is; 75% ;)
Kan jij geneuzel vínden in jouw eigenbelang. Prima. Het advies over een optimaal compromis echter zoals het is.
Let wel: COMPROMIS. Dat is al in het licht van de middelen. Hoe minder hoe veiliger namelijk :)*



De combinatie waar ik mee rij, is veilig.