[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:08

Normaal geef ik je altijd groot gelijk, maar in dit geval toch eventjes niet.
Veronique geeft zelf aan dat ze er ook wel met 2 paarden mee reist. Dát is gewoon gevaarlijk.

Een lege 2 paards zal wel gaan, maar een beetje 2 paards weegt toch snel al 800 kg. Een paard erop en je zit ruim over die 1200. Laat staan met 2 paarden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:19

hollywood86 schreef:
Normaal geef ik je altijd groot gelijk, maar in dit geval toch eventjes niet.
Veronique geeft zelf aan dat ze er ook wel met 2 paarden mee reist. Dát is gewoon gevaarlijk.

Een lege 2 paards zal wel gaan, maar een beetje 2 paards weegt toch snel al 800 kg. Een paard erop en je zit ruim over die 1200. Laat staan met 2 paarden...

Ehm, WAT voor paarden? Dat lees ik nergens.
Als je er twee Shetten van 200kg opzet, is er niks aan het handje.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:22

Ik zal echt niet moeilijk doen over de termen paard/pony, maar een shetlander kan ik zelfs met de beste wil ter wereld geen paard noemen :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:54

Ze gaf aan een IJsco en een A-pony, dus niet echt PAARDEN :+ (hoewel de ego's wel vele malen groter zouden kunnen zijn..... :j )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:00

Nee hoor, dat geeft Nado aan, niet veronique.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:17

hollywood86 schreef:
Die 626 in de link van Veronique weegt slechts 1.165 kg en mag 1200 kg trekken.
Een 2 paards trailer achter die auto is niet alleen illegaal, maar ook gevaarlijk...

Overigens, ik heb de gegevens van bovenstaande auto opgevraagd bij RDW, dus die kloppen wel.

het ging zich slechts om het idee, niet exact die auto
wij hebben een mazda 626 die meer mag trekken dan 1200 kg

veronique100

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:21

Edit: ik heb het even aan mijn vader gevraagd, onze mazda mag 1500 kg trekken, er staan altijd (als er 2 opstaan) 2 haflingers op, van ieder tussen 450 kg en 500 kg, dan nog de trailer van 500 a 600 kg, zit je gewoon rond de 1500 kg, dus gewoon legaal, en helemaal niet te gevaarlijk

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:24

da's dan een lichte trailer, Veronique. Zeker weten? Maar dan nog, is het op het randje. 950kg paard en 600 kg trailer is al 1550. 50kg teveel.
Persoonlijk zou ik dat niet doen. (en als agent, zou ik het spulleke eens op de weegbrug zetten! ;) )

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:26

Welke 2 paards trailer weegt 500 kg?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:45

Aluminium enkelasser? (heb ik in Nederland nog nooit gezien! ;) )

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:33

Iemand ervaring met 1,5paards trailer + Mercedes C200 !?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:16

Dubbelasser kan ook met zo'n laag gewicht, maar die zijn godse duur en ontzettend zeldzaam. @ Romanoff die combi vind ik prettig, C-klasse met 1,5 paards.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:13

Morris schreef:
Welke 2 paards trailer weegt 500 kg?

Met zo'n Heja 5* maak kans in die buurt uit te komen.

_Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:39

ikke schreef:
Jij rijdt 12.000km per jaar? Dan zou ik er maar eens stevig aan rekenen; een td4 kan dan uit! Bedenk dat een Diesel ook in onderhoud goedkoper is en niet alleen omdat ie up to the job is.
Ik rijd ongeveer 500km per maand met de Range. Niet alleen kan dat inderdaad niet uit; HET wezenlijke verschil is dat de V8 fors meer power heeft dan de 300tdi (170 om 115pk!!)
Ik heb echter ook gerekend aan een G3 en dan zou ik 800 - 1000km per maand moeten rijden om dat eruit te halen.
Aangezien de td4 behoorlijk meer power heeft dan de 1.8, ligt de verhouding bij een Freebee duidelijk anders!

Ik heb er nog eens over nagedacht, het kan dan inderdaad wel uit, diesel is natuurlijk zuiniger en als ik het precies uitreken heb ik vorig jaar 15.000 km gereden :o.
Toch altijd wat meer dan je denkt.
De octavia heeft mijn voorkeur niet, heb toch liever een Jeepje voor de trailer, auto met hoge instap vind ik erg prettig en het overzicht ook fijn.
De forester vond ik niet zo mooi, persoonlijke voorkeur.
Ik vind een BMW X5 ook prachtig, alleen die 600 euro wegenbelasting per kwartaal -O-. Mag daarintegen wel 2300kg trekken!
G3, tsjah wat zal ik zeggen. Vind gas nog altijd om op te koken en niet om mee te rijden.

Zal dan toch een diesel moeten worden.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:50

ik val even binnen...
hier iemand die ook voornemens is een trailer aan te schaffen.
probleem alleen is dat ik er totaal geen verstand van heb en dus geen idee heb naar wat voor een trailer ik kan gaan kijken
wij hebben een citroen C4 Grand Picasso met een 2liter motor. Papieren geven aan dat hij 1700 kg mag trekken..

is een 2 paards dan nog mogelijk of moet het een 1.5 paards worden?

geen idee of dit hier goed staat ,maar kwam dit topic per toeval tegen :+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:57

Theoretisch zou het met sommige trailers en niet al te grote paarden wel mogen. Maar ik denk dat het in de praktijk wel tegenvalt. Zoek in ieder geval een lichte trailer! En weet je hoe zwaar je paarden zijn?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:00

Tweepaards kan best, zolang je er maar niet ook echt twee paarden in zet. Uitgaande van een gemiddelde volpolyester tweepaards zal het gewicht rijklaar (dus incl. tussenschot en overige assecoires die niet meegewogen zijn bij het bepalen van het ledig gewicht op kenteken) een goeie 800 kilo zijn. 1 Paard erbij van een kilootje of 600, zit je aan de 1400 kg, dus dat lukt.

Let wel ff op dat de bestuurder ook het goeie rijbewijs heeft om met de combinatie te mogen rijden. Nieuwe regelgeving daaromtrent is net ingegaan of gaat dat binnenkort. Ik weet daar zelf nog niet het fijne van, dus kan je er niet van op de hoogte brengen, maar ik kan me zo voorstellen dat er op de website van het CBR inmiddels wel eea. over te vinden is. Of anders ikke pb'en, die heeft meegeschreven aan de huidige bokt-wiki over trailerrijden en rijbewijzen.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 27-01-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:01

flora schreef:
ik val even binnen...
hier iemand die ook voornemens is een trailer aan te schaffen.
probleem alleen is dat ik er totaal geen verstand van heb en dus geen idee heb naar wat voor een trailer ik kan gaan kijken
wij hebben een citroen C4 Grand Picasso met een 2liter motor. Papieren geven aan dat hij 1700 kg mag trekken..

is een 2 paards dan nog mogelijk of moet het een 1.5 paards worden?

geen idee of dit hier goed staat ,maar kwam dit topic per toeval tegen :+

Wat voor rijbewijs heeft de chauffeur? Nederland of Belgie?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:03

Dat maakt nu toch niet meer uit, Ikke? De nieuwe regels zijn Europees en dus voor iedereen gelijk.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:03

Nederland
en uiteraard E rijbewijs (mijn ouders)
ik ga zelf niet zonder E rijbewijs een trailer rijden, dus deze gaat ook binnenkort gehaald worden...

EDIT: paard is een kwpn-er van rond de 1.66, zo'n 700 kilo denk ik?? ruim genomen :D
zal grotendeels 1 paard in staan.. bij wijze van uitzondering 2 paarden, maar wat niet kan kan niet
wil het vooral legaal en veilig hebben :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:20

sflj schreef:
Dat maakt nu toch niet meer uit, Ikke? De nieuwe regels zijn Europees en dus voor iedereen gelijk.

Ja, maar zijn die regels ook nu al ingevoerd in Belgie, of doen zij dat op een ander tijdstip. De regels zijn wel gelijk, maar het proces van aanpassing van de wetten, wil de feitelijke invoering van regels nog wel eens op andere tijdstippen laten plaatsvinden!!

flora schreef:
Nederland
en uiteraard E rijbewijs (mijn ouders)
ik ga zelf niet zonder E rijbewijs een trailer rijden, dus deze gaat ook binnenkort gehaald worden...

EDIT: paard is een kwpn-er van rond de 1.66, zo'n 700 kilo denk ik?? ruim genomen :D
zal grotendeels 1 paard in staan.. bij wijze van uitzondering 2 paarden, maar wat niet kan kan niet
wil het vooral legaal en veilig hebben :+

Met E-rijbewijs (laat je geen B+ rijbewijs door de strot drukken!!!!) hoef je nergens naar te kijken, behalve dat de auto het feitelijke gewicht van de aanhanger mag trekken.
Je kunt er dus in jouw geval gewoon een 2-paards aan hangen, zolang die trailer op de weegbrug maar niet over de 1700kg gaat.
Wat op het kenteken staat is NIET relevant!!! Dit in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren!

Of je binnen die 1700kg ook twee paarden kunt vervoeren, kun je betwijfelen. Zelfs al zou je paard maar 600kg wegen; de trailer doet al gauw 750kg, hetgeen betekend dat je nog 350kg "over" hebt voor dat tweede paard. Hhhmmmm, dat wordt een kleintje dan......

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:22

Hoef je tegenwoordig niet meer op de op de papieren geregistreerde max. kogeldruk te letten? Voor veel C4's op benzine is die 46 kg. Op de papiertjes van veel paardentrailers staat 75 kg. Of die kogeldruk realistisch is of niet is hier niet aan de orde, als je van oom agent niet verder mag rijden en je staat in de berm aan de A2 ben je ook niet erg veilig ;)

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:24

veel dank voor de verduidelijking! :)
dan wordt het uitkijken naar een goede 1.5 of 1.3/4 paards trailer.

indien jullie nog wat weten, pb's zijn welkom :Y)

nogmaals bedankt! :D

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:26

HLPhoto schreef:
Hoef je tegenwoordig niet meer op de op de papieren geregistreerde max. kogeldruk te letten? Voor veel C4's op benzine is die 46 kg. Op de papiertjes van veel paardentrailers staat 75 kg. Of die kogeldruk realistisch is of niet is hier niet aan de orde, als je van oom agent niet verder mag rijden en je staat in de berm aan de A2 ben je ook niet erg veilig ;)

geldt deze kogeldruk ook voor de Grand Picasso?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:28

Weet ik zo niet, staat in je autopapieren ;) ik weet ook niet wat de actuele wetten wat betreft kogeldruk zijn.