[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:39

Morris schreef:
Beete domme vraag misschien, maar hoe houd ik voldoende toeren met een automaat. Kan ik deze in een andere stand zetten ofzo?

De oudere automaten zet je gewoon in 2 en/of 3 (afhankelijk van het type automaat) daarmee blokkeer je dat de automaat verder opschakeld dan de gekozen stand. Voerger of later schakelen wordt bepaald door de stand van het gaspedaal (kick-down).
Modernere automaten hebben meestal een + en - funktie, waarmee je kunt bepalen wat de auromaat doet. Hoe die bakken dat precies doen, heb ik geen ervaring mee. Iemand anders?

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:59

Wat bedoel je precies?
Ik denk dat het ook afhankelijk van het merk is. Ik heb er 1 met een P (power) en E (economy) stand.
Daarnaast kun je zelf aangeven wanneer je wilt schakelen of hem in M (manual) zetten en helemaal zelf aangeven wanneer hij moet schakelen.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:11

sflj schreef:
Wat bedoel je precies?
Ik denk dat het ook afhankelijk van het merk is. Ik heb er 1 met een P (power) en E (economy) stand.
Daarnaast kun je zelf aangeven wanneer je wilt schakelen of hem in M (manual) zetten en helemaal zelf aangeven wanneer hij moet schakelen.

Bedoel je mij?
Hoe de "klassieke automaat" z'n werk doet, teken ik voor je uit.
De precieze werking van die moderne robot-bakken ken ik niet, daar heb ik me nog niet zo in verdiept.

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:14

sflj schreef:
Wat bedoel je precies?
Ik denk dat het ook afhankelijk van het merk is. Ik heb er 1 met een P (power) en E (economy) stand.
Daarnaast kun je zelf aangeven wanneer je wilt schakelen of hem in M (manual) zetten en helemaal zelf aangeven wanneer hij moet schakelen.

Lekker handig, die P, ik weet niet beter dan P staat voor Parkeerstand :+

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:53

Modernere automaten (o.a. zoals in de Audi die ik een tijdje reed) hebben een automaat-stand (D), een sportstand (S), een winterstand (*) en een "vak" waar je de pook in kan bewegen (Audi heeft het volgens mij altijd naar rechts).

In dat vak heb je alleen + en -, de auto schakelt dan niet tenzij het toerental echt te laag (< 800 tpm) of te hoog (> 4500 tpm, bij die diesel) wordt. Je moet dan dus wel handmatig schakelen.

De sportstand is in sommige auto's ook nog wel een optie omdat de automaat de motor dan "alert" wil houden en dus ook het toerental bewust hoger houdt. In de Audi resulteerde het echter ook in wat bruusk schakelen en met een schok wegrijden. Niet echt fijn voor de paarden.

Overigens hebben veel oudere automaten wel thermische problemen met een zware last aan de haak, o.a. de Honda Legend 3.2 V6 en de Volvo S80 T6 (in dat geval dubbelop, want de motor wordt daar óók erg heet) hebben dat. Als je een oudere auto hebt en je wil de boel heel houden loont het de moeite om een extra oliekoeler op te laten nemen voor de automaat. Bij veel auto's die een fikse last mogen trekken én een automaatbak hebben is die er namelijk gewoon. Uitzondering hierop zijn de meeste 4x4's, aangezien die sowieso al snel last hebben van hoge belastingen bij weinig rijwindkoeling (nl. extreme hellingen en rolweerstand bij het terreinrijden).

De moderne DSG-bakken kan je overigens als een normale versnellingsbak behandelen. In feite zijn het dat nl. ook, maar dan 2 :) Er zit een soort robot bij die voor je schakelt. Hetzelfde geldt voor de 2Tronic van Peugeot (en hoe het ding in een Citroën dan ook mag heten).

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:00

ikke schreef:
Morris schreef:
Beete domme vraag misschien, maar hoe houd ik voldoende toeren met een automaat. Kan ik deze in een andere stand zetten ofzo?

De oudere automaten zet je gewoon in 2 en/of 3 (afhankelijk van het type automaat) daarmee blokkeer je dat de automaat verder opschakeld dan de gekozen stand. Voerger of later schakelen wordt bepaald door de stand van het gaspedaal (kick-down).
Modernere automaten hebben meestal een + en - funktie, waarmee je kunt bepalen wat de auromaat doet. Hoe die bakken dat precies doen, heb ik geen ervaring mee. Iemand anders?

dus als je 2 of 3 kiest, schakelt de wagen niet hoger dan 2 de of 3 de versnelling? (dus wél geschikt om bv om bv uit een drassig weiland weg te komen, niet geschikt voor autosnelweg?)

Morris

Berichten: 3536
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:01

Volgens mij zag ik een +en - staan op de automaat. Het boekje er maar eens bij pakken en lezen.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:13

Duhelo schreef:
ikke schreef:
De oudere automaten zet je gewoon in 2 en/of 3 (afhankelijk van het type automaat) daarmee blokkeer je dat de automaat verder opschakeld dan de gekozen stand. Voerger of later schakelen wordt bepaald door de stand van het gaspedaal (kick-down).
Modernere automaten hebben meestal een + en - funktie, waarmee je kunt bepalen wat de auromaat doet. Hoe die bakken dat precies doen, heb ik geen ervaring mee. Iemand anders?

dus als je 2 of 3 kiest, schakelt de wagen niet hoger dan 2 de of 3 de versnelling? (dus wél geschikt om bv om bv uit een drassig weiland weg te komen, niet geschikt voor autosnelweg?)

Precies! Hoewel je ook in drie over de snelweg kunt. Als ik moet klimmen met 2 ton paarden aan de haak, druk ik de automaat meestal terug in 3. Wagen doet dan 2500 toeren bij 85km/h en daarmee heb je beduidend meer te melden dan wanneer ie in 4-lock staat en maar 1900 toeren loopt.

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:14

snap hem, dat verandert heel mijn perspectief over automaten.(ik vind een automaat heel fijn om te rijden, maar had ook "ergens" :D gehoord dat die niet geschikt zijn om te trekken. (waarom dat de meeste amerikaanders (dodge ram etc) dan automaat zijn? :P )

veronique100
Berichten: 891
Geregistreerd: 15-04-12

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:17

wij hebben een mazda 626 voor een 2-paards trailer staan (is geen automaat, gewoon met schakelaar, ben effe kwijt hoe dat ook al weer heet)

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:33

Een 626 voor een 2-paards?? Met een 1,5 paards is het al krap en houdt het al niet over....
Doe je er serieus ook 2 paarden in???

veronique100
Berichten: 891
Geregistreerd: 15-04-12

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:40


Nado
Berichten: 3487
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:40

Een 626 mag 1500 trekken, ik heb een anderhalf paards met een IJslander en een A-pony erin, en dat trekt 'ie makkelijk :j Met automaat trouwens. Wat ik fijn vind ik dat ik (door de 2.0 ?) op de snelweg genoeg over heb om makkelijk snel ergens weg te komen en zo gevaarlijke situaties te voorkomen. Op echte heuvels (Limburg) rij ik idd ook in 3 en op een stijle heuvel naar beneden ook nog wel in 2 of 1, dan remt 'ie mee op de motor en dat is wel zo prettig voor de remmen.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:45

Duhelo schreef:
snap hem, dat verandert heel mijn perspectief over automaten.(ik vind een automaat heel fijn om te rijden, maar had ook "ergens" :D gehoord dat die niet geschikt zijn om te trekken. (waarom dat de meeste amerikaanders (dodge ram etc) dan automaat zijn? :P )

Amerikanen zijn lui en daarom hebben ze een voorkeur voor automaten :D

Een automaat is prima geschikt om te trekken, zolang de bestuurder maar oog heeft voor wat de techniek onder zijn/haar rechtervoet allemaal uitspookt.
Je zou eigenlijk een temperatuursensor in de automaatbak moeten hebben, waarmee je dus kunt zien of die te warm wordt en je dus andere acties moet ondernemen. Het gros van de automaten overlijdt doordat de olie verbrand (verkeerde belasting) en daarmee z'n smeerfunktie verliest, einde bak.

Katyatje

Berichten: 1910
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:47

Wij trekken tegenwoordig een tweepaards trailer (meestal maar voor 1 paard) met een Volvo XC60. Daarvoor trokken we met een C30, maar dat ging uiteraard maar met 1 paard en dan moesten de terreinen er al goed bij liggen. Met de jeep gaat vlotter, maar het is geen 4x4 en dat merk je dan ook weer...

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:53

Ik trek mijn 1,5 paards met een (handgeschakelde) Honda CRV. Heerlijke auto en trekt het allemaal prima.
Deze combi trek ik trouwens met B rijbewijs, vandaar ook de keuze voor deze auto.

Nado
Berichten: 3487
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:55

Ikke, je maakt me nu wel een beetje bang... Zou jij kunnen omschrijven hoe je niet moet rijden met een automaat ? Dan kan ik een beetje inschatten of de mijne gevaar loopt om te overlijden :=

Filoetje

Berichten: 93
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:56

BMW x5
Of Kia
Of BMW 7 reeks

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:57

Nado schreef:
Ikke, je maakt me nu wel een beetje bang... Zou jij kunnen omschrijven hoe je niet moet rijden met een automaat ? Dan kan ik een beetje inschatten of de mijne gevaar loopt om te overlijden :=

Nee. Juist jij moet gewoon blijven doen wat je altijd al deed.
Alle anderen moeten een voorbeeld nemen aan jouw wijze van rijden met een automaat!!!

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:57

Ik heb dinsdag dus de nieuwe outlander PHEV gekocht en vond de discussie over de automaat erg interessant.
Voor zover wij weten zitten er flippers naast het stuur, waarmee we de automaat kunnen schakelen.
Ik heb overigens 6 uur met een automaat gereden tijdens mijn BE, en verder niet.
Er zit bij deze nieuwe auto een cursus hoe zuinig te rijden in die auto (.........ik weet het.....) via de anwb, dan kan ik altijd even vragen hoe dat zit

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:58

ivy_power89 schreef:
Ik heb dinsdag dus de nieuwe outlander PHEV gekocht en vond de discussie over de automaat erg interessant.
Voor zover wij weten zitten er flippers naast het stuur, waarmee we de automaat kunnen schakelen.
Ik heb overigens 6 uur met een automaat gereden tijdens mijn BE, en verder niet.
Er zit bij deze nieuwe auto een cursus hoe zuinig te rijden in die auto (.........ik weet het.....) via de anwb, dan kan ik altijd even vragen hoe dat zit

Zodra je die cursus hebt gevolgt, gooi het grootste deel weer overboord, zeker als je een trailer trekt; tenzij je op korte termijn een andere auto wil....

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:02

Die 626 in de link van Veronique weegt slechts 1.165 kg en mag 1200 kg trekken.
Een 2 paards trailer achter die auto is niet alleen illegaal, maar ook gevaarlijk...

Overigens, ik heb de gegevens van bovenstaande auto opgevraagd bij RDW, dus die kloppen wel.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:04

uuh nee was ik niet van plan haha
Maar bedoelde meer, dat ik kan vragen over het terugschakelen van een automaat bij het trekken van een trailer

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:05

hollywood86 schreef:
Die 626 in de link van Veronique weegt slechts 1.165 kg en mag 1200 kg trekken.
Een 2 paards trailer achter die auto is niet alleen illegaal, maar ook gevaarlijk...

Overigens, ik heb de gegevens van bovenstaande auto opgevraagd bij RDW, dus die kloppen wel.

Die tweepaards achter die auto is niet illegaal en al evenmin gevaarlijk, zolang je 'm maar niet zwaarder belaad dan 1200kg totale massa EN de bestuurder een B-E rijbewijs heeft (B+ zou waarschijnlijk ook wel voldoende zijn, maar dat is nog niet uitgegeven).


ivy_power89 schreef:
uuh nee was ik niet van plan haha
Maar bedoelde meer, dat ik kan vragen over het terugschakelen van een automaat bij het trekken van een trailer

Ik hoop voor je dat ze je dat goed uitleggen.
Probleem is dat de enige controle-mogelijkheid bij de meeste auto's de toerenteller is en jij als chauffeur dus moet weten waar de piek van je koppel-toerenkromme zit (bij trekken) of de piek van je vermogen bij accelereren.
Laatst bijgewerkt door ikke op 26-01-13 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:06

ikke schreef:
hollywood86 schreef:
Die 626 in de link van Veronique weegt slechts 1.165 kg en mag 1200 kg trekken.
Een 2 paards trailer achter die auto is niet alleen illegaal, maar ook gevaarlijk...

Overigens, ik heb de gegevens van bovenstaande auto opgevraagd bij RDW, dus die kloppen wel.

Die tweepaards achter die auto is niet illegaal en al evenmin gevaarlijk, zolang je 'm maar niet zwaarder belaad dan 1200kg totale massa EN de bestuurder een B-E rijbewijs heeft (B+ zou waarschijnlijk ook wel voldoende zijn, maar dat is nog niet uitgegeven).



Volgens mij was hij wel geladen met 2 paarden?