Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:27

Michel123 schreef:
Waratje schreef:
Volgens Michel123 moet je auto de maximale toegestane massa van de aanhanger mogen trekken, volgens vele anderen (incl. de FAQ) gaat het erom dat je auto de feitelijke massa van de aanhanger mag trekken.

Nee, dat zei ik niet. Dat hangt namelijk af van de vraag of de bestuurder wel of geen E-rijbewijs heeft.

*hele diepe zucht* Was jij niet degene die zei dat die Hyundai 200, die 2 ton mocht trekken, niet de trailer met mtm 2600 kg mag trekken, ook al is die maar tot 2 ton geladen?
Want zonder E is die combi sowieso niet aan de orde, 2 ton trailer is altijd E-rijbewijs.......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:23

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Dus het maakt geen ruk uit of ik die trailer van 1600kg trek met een series III stationwagon van 1800kg en 85pk (103Nm) of dat ik daar een Range Rover van 1900kg voor span met 185pk (260Nm)?

Nee. Voor het weggdrag maakt dat geen biet uit.
Ook niet voor het wegrijden uit stilstand; koppeling en reductie zijn daarvoor de sleutel.
Ook niet voor snelheid want een paardentrailer heeft geen groot frontaal oppervlak en 80 haal je met verbazend weinig pep. Oh en je hoéft maar 60 te kúnnen :P

Ja, motorvermogen kán in extreme situatie helpen om je uit de poep te redden. Helaas is motorvermogen eerder een factor die je in de poep bréngt!

ik vraag me serieus af waar je deze onzin vandaan haalt.
neem van mij aan dat die 85pk van een series echt veeeeel te weinig is, zelfs om die verafgode 60km/h van je te halen, been there, done that!!

Daarintegen rijdt een Range Rover met 180pk voor de trailer uitermate relaxed en geeft je aan alle kanten de mogelijkheid om datgene te doen wat het beste is in de gegeven verkeerssituatie, of dat nu remmen of gasgeven is, doet er niet toe; been there, done that too.

Het is namelijk niet de trailer, noch de trekkende auto maar het inzicht van de chauffeur die bepaalt hoe veilig een combinatie is, de rest is voor de zielepoten!
En ja, met ruim 1.000.000km op alle mogeliujke voertuigen en combinaties, zowel aan de linkerkant als de rechterkant gestuurd en gereden, durf ik toch wel te stellen dat ik weet waar Abraham de mosterd haalt, namelijk bij die man met beleid in de rechtervoet..........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:16

Ik neem dat niet van je aan, het spijt me.

Vermogen is geen punt. Kwestie van reductie.

Ik rij met de reddingmobiel van 1-1-2 hier en heb geen vermogen tekort met >2500 kilo achter 95 pk.

Verder verafgood ik 60 niet. Je mag gerust minder snel hoor. Ik had 4500 kilo achter mijn Santana en hield het op 30-35 :D
Je moet alleen harder te kúnnen op de snelweg. Slecht 50 op de autoweg en op de andere wegen geldt niets van dat al. Je kan met een landbouwvoertuig voorzien van 40 km/u gewoon over de provinciale weg :)*

Maar ikke. Je kan het gewoon simpel en eenvoudig in de rekenautomaat van caravantrekker gooien. De 85 pk is echt genoeg om de 90 die jij nodig vindt te halen.

Maakt verder niet uit.
Wat mág staat op het kenteken, een verstandig compromis ligt lager.
Wat jij kiest is jou keuze.
Vertel echter niet aan de autoleken hier als ´voorlichting van de expert´ dat wat jij kiest net zo veilig is als wat de collectieve europese verkeersveiligheids-instituten opgeven. Dat wil je alleen tegen beter weten in niet toegeven.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 18:28

Ik heb intussen alweer even getemd.

Een tijd terug heeft een mod al geroepen dat dit niet de plek is voor een discussie hierover, en ook al laat ik me hier nu ook toe verleiden: Al die richtlijnen van allerlei gebruikers en foutief overgenomen regels terwijl de daadwerkelijke regels gewoon in de WiKi staan zijn alleen maar verwarrend.

De regels zijn er om je aan te houden en hoe die werken in het specifieke geval van de paardentrailer staat in de Wiki. Voor de rest stem ik op ontopic in dit topic (m.a.w. andere topics ontopic in een nieuw topic).

Siets

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:30

Je mag gerust minder snel dan 60? Jemig waar gáát dit over...

Misschien kun jij beter bij Koos Spee op kantoor gaan zitten Huertecilla, dit gaat gewoon te ver en is erg offtopic..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:39

Siets schreef:
Je mag gerust minder snel dan 60? Jemig waar gáát dit over...

Misschien kun jij beter bij Koos Spee op kantoor gaan zitten Huertecilla, dit gaat gewoon te ver en is erg offtopic..

En jij wordt persoonlijk :D

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:42

Ja maar kom op, vind je zelf niet dat je nu een beetje ovedrijft?

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:00

Huertecilla schreef:
Sam2 schreef:
Nou, het is niet zo dat hij moeite met het gewicht heeft maar op de een of andere manier slingert de trailer een beetje achter die auto. Volgens mijn wederhelft is dat omdat een A3 een wat kortere auto is. Maar goed, mij kan je alles wijsmaken want ik heb er geen verstand van :D

Dat zou kunnen. De wielbasis is kort en dat geeft dan minder zelfsporend effect van de achterwielen.
De verhouding achteroverbouw/wielbasis is echter zeker niet ongunstiger dan van de Astra. Dat is een andere, nog belangrijker, factor.
Kort of verhouding, het ding hoort niet te slingeren.

Wellicht is het verstandig om naar de hoogte van de kogel tov de aanhagenkoppeling te kijken. Dat is bij een tandemasser knap belangrijk.
Bij een auto zoals deze Audi is een hoogte die bij een horizontale aanhanger!!!!! rond de 50 kilo gewicht op de kogel geeft een goed uitgangspunt.

Oh, ik neem aan dat de bandenspanning van aanhanger én auto in orde zijn? Dat is geen detail!

De bandenspanning is van beide gewoon goed inderdaad.
Ach, we ( de trailer is van mijn moeder en mij samen) hebben besloten om gewoon een andere auto te kopen. Hadden nog de tip gekregen om hulpveren onder de auto te doen maar als mijn vriend verteld dat ie met zweet in zijn handen met die trailer rijd ( 1x een kort stukje binnendoor en een langer stuk), en hij heeft echt veel ervaring met vooral zware aanhangers, heb ik niet meer de behoefte om de trailer achter die auto te hangen. Dus totdat we een andere auto hadden hebben we er niet meer mee gereden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:06

Huertecilla schreef:
meggiemeg schreef:
Op dit moment wordt de trailer voort getrokken door een Volvo XC70 D5.

Erg goed voorbeeld van een zware allroad met uitmuntende weggdrag. Door de uitmunden wegligging kan een ervaren chauffeur relatief veel aanhanger onder controle houden. Er zit veel rek in het weggedrag van deze auto waardoor het generieke 75-80 naar zeg max. 85-90% opschuift.
Het blijft naar believen bewegende lading dus meer is teveel rek inleveren. Het is geen ideaal verdeeld bouwmateriaal waarvan je met deze auto meer dan 100% zou kunnen trekken.
Hier in Spanje staat 1796 kilo op het kenten.
90% maakt 1600 kilo.[quote]

Ik heb er maar een 1½ paards trailer achter hangen van 750 kg (gewogen op de weegbrug zoals hij er altijd bij staat) met een groot paard erin van circa 650/700 kg.
Heb bewust voor deze combinatie gekozen. Reden omdat ik dan nog wat over heb zeg maar. Mocht ik deze auto niet kunnen pakken kan ik altijd nog een 4wd Santa Fe pakken.

Het is natuurlijk niet voor iedereen weg gelegd om een zware auto te rijden, zeker een zware diesel is niet echt leuk in de wegenbelasting. Toch heb ik er wel voor gekozen, stukje veiligheid voor mezelf en een goede trekauto die toch wel wekelijks de trailer mag trekken.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:45

Vraagje: wat vinden jullie hiervan:

Trailer mtm 1300 kg
trailer leeg 520 kg, Paard ca 500 kg dus lading ca 1000 kg
Ledig gewicht auto 1340 kg
max geremd trekken 1400 kg

Hoor het graag of dit wettelijk en volgens 75/80 % veiligsheidsregels volgens michel te doen is

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:01

Hou t nou gewoon veilig en hang geen 2 paards trailer achter welke personen auto dan ook kies liever een zware 4X4 of als je het betaalbaar wilt houden een busje met achterwiel aandrijving.
een mercedes vito 109CDI voldoet bv prima en is op grijs kenteken goed betaalbaar.
ik trek zellf een 2200KG 2paards trailer met deze auto en dat voldoet prima...nooit vermogen te kort en de wegligging is beter als met menige 4X4 om dat je een wat langere combinatie op de weg hebt de verhouding auto'trailer is dus beter ...vooral als t hard waait,dan wil je toch niet een grote trailer achter een klein autotje...dit gaat ook op voor een 1 paards want die is qua windvang niets kleiner maar wel smaller en lichter dus windgevoeliger

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:14

Hoeveel weegt zo'n Vito leeg?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:22

carolina1278 schreef:

Trailer mtm 1300 kg

Hoor het graag of dit wettelijk en volgens 75/80 % veiligsheidsregels volgens michel te doen is

wettelijk kan het natuurlijk.
en verder kan je het toch uitrekenen met die 75/80 % ?

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:19

carolina1278 schreef:

Trailer mtm 1300 kg

Dat verhaal van die 75/80 % kwam niet bij mij vandaan, hoor !

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 09:02

Huertecilla schreef:
meggiemeg schreef:
Op dit moment wordt de trailer voort getrokken door een Volvo XC70 D5.
Erg goed voorbeeld van een zware allroad met uitmuntende weggdrag. Door de uitmunden wegligging kan een ervaren chauffeur relatief veel aanhanger onder controle houden. Er zit veel rek in het weggedrag van deze auto waardoor het generieke 75-80 naar zeg max. 85-90% opschuift. [quote]Weet niet of je weleens XC70 gereden hebt, maar zo uitmuntend stuurt die XC70/V70 helemaal niet.

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:04

eentje met 4 wielen. :P

--------------
helaas,
heb ik een auto ..
met 2 wielen.
een fiets dus .. ;(

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:25

sflj schreef:

1800KG

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:32

HLPhoto schreef:
Weet niet of je weleens XC70 gereden hebt, maar zo uitmuntend stuurt die XC70/V70 helemaal niet.

Heb je wel gelijk in, onze S60 ligt als een blok op de weg, de XC70 is bij hogere snelheden een dweil op de wegin de bochten, als je rustig de bochten rijdt is dat niet het geval.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:38

papagroom schreef:
sflj schreef:

1800KG

En dan wil jij beweren dat het een goedkoop autootje is in de heb?
papagroom schreef:
een mercedes vito 109CDI voldoet bv prima en is op grijs kenteken goed betaalbaar.

Ik vind 376 euri's per drie maanden wegenbelasting toch een hoop geld. Als dat geen punt is, zijn er toch best de nodige 4x4's te vinden die in dezelfde gewichtsklasse vallen (en vaak beduidend meer power aan boord hebben)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:49

wegen belasting grijs is 89 euro aan schaf prijs nog niet de helft van een zware 4X4...de meeste goedkopere 4X4 s mogen maar 1600KG trekken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:54

papagroom schreef:
wegen belasting grijs is 89 euro aan schaf prijs nog niet de helft van een zware 4X4...de meeste goedkopere 4X4 s mogen maar 1600KG trekken

Voor bedrijven wel ja. Maar zeg er dan wel bij dat je dan 24% bijtelling hebt voor privegebruik en daarnaast zijn de meesten hier gewoon loonslaaf en die krijgen weldegelijk een rekening van 376 euri's per drie maanden van de belastingdienst!!
In de aanschaf (nieuw) kun je als particulier de BPM niet terugvragen, wat jij als bedrijf wel kunt, waarmee die Vito opeens wel ong 25% duuder wordt!
Daarnaast rijden veel mensen geen nieuwe auto en ligt het plaatje van aanschaf dus nogal anders dan wat jij hier schetst.
Laatst bijgewerkt door ikke op 25-08-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:55

papagroom schreef:

Dan heb jij er een op grijs kenteken?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:57

Ikke voor onze S60 D5 betaal ik al € 389 per kwartaal aan wegenbelasting, de XC70 ligt nog een stukje hoger..

Voor dat bedrag heb je een fijne luxe wagen die toch ook wat mag/kan trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:03

meggiemeg schreef:
Ikke voor onze S60 D5 betaal ik al € 389 per kwartaal aan wegenbelasting, de XC70 ligt nog een stukje hoger..

Voor dat bedrag heb je een fijne luxe wagen die toch ook wat mag/kan trekken.

Ik betaal voor mijn geel kenteken Range Rover "maar" 298euri's en dat is een dijk van een auto voor de trailer. Alle verhalen van HC ten spijt kan ik uit eigen ervaring (dit is mijn derde Range) vertellen dat ie niet warm of koud wordt van 2000kg aan de haak; zelfs het zuigende effect van een kort passerende vrachtwagen vang je zonder moeite op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:06

Klopt wat je zegt, maar ik ben niet alleen om te beslissen welke auto er komt. Mijn man is nogal Volvo gek (ik inmiddels ook, de XC is onze 4e) en is niet zo snel van het overstappen naar een ander merk, laat staan een proefrit maken!