[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:50

oh, te snel gelezen.

op auto's met 0% bijtelling zit overigens ook 0% BPM. dus alleen 21% BTW.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:52

Die je ook kan terug vorderen, dus dan blijft er minder van het bedrag over (al blijft het een berg geld uiteraard!)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:54

ivy_power89 schreef:
Die je ook kan terug vorderen, dus dan blijft er minder van het bedrag over (al blijft het een berg geld uiteraard!)

klopt, maar er gaat dus minder van het bedrag af dan bij bijv. een Outlander met 25% bijtelling en - ik noem maar een dwarsstraat - 30% BPM.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:56

bijtelling is wat je jaarlijks moet betalen ( wordt bij je winst opgeteld)
Als je de gewone outlander vergelijkt met de hybride outlander ben je veel meer voor de gewone outlander kwijt als de hybride

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:00

ivy_power89 schreef:
bijtelling is wat je jaarlijks moet betalen ( wordt bij je winst opgeteld)
Als je de gewone outlander vergelijkt met de hybride outlander ben je veel meer voor de gewone outlander kwijt als de hybride

je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel geloof ik.

Stel deze outlander op geel kenteken kost 36300 en deze 48400, dan is dat ex BTW precies 30000 en 40000 (hoe toevallig).
ex de BPM kost de gewone outlander dan 25410 en de hybride 40000.

hele slordige berekening, maar op een hybride kan je dus minder terugvorderen. als ik het dan goed zie moet je dus wel wat km's (cq autokostne) maken voor je via de KOR en de bijtelling je voordeel terug hebt.

moet nu echt ff verder werken dus kom er evt. later nog op terug :D

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:04

Je vergeet op de hybride uitvoering de KIA en de MIA,
KIA komt op €13552 (28% van €48400) als extra aftrekpost op de fiscale winst, dat heeft de gewone outlander niet
De MIA kan oplopen tot 36% €17424 die je in mindering kan brengen op de fiscale winst.

Meya_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:05

Ik (wij) hebben een skoda octavia :) Gebruik altijd een anderhalf paards trailer, dus dat kan met gemak!

_Loiz
Berichten: 24
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:35

Interessant topic dit!
Nu ben ik benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.

Ik ben opzoek naar een niet al te zware auto die een 1,5 paards trailer kan en mag trekken.

Mijn oog is gevallen op de Land Rover Free Lander 1.8 benzine van 2003.
Ik had vernomen dat deze auto voor 2002 vaak problemen hebben.. klopt dit?
Deze mag op papier 2000 kg trekken, trailer + paard weegt op papier 1300 kg.
Dit lijkt makkelijk te kunnen.

Is dit een goede keus? Of hebben jullie betere voorstellen?
De maximale afstand welke ik ga rijden is ongeveer 30 km.
Daarnaast, hoe is het verbruik van deze auto's? En zijn ze duur in onderhoud?

Alvast heel erg bedankt!

Meya_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:45

_Loiz schreef:
Interessant topic dit!
Nu ben ik benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.

Ik ben opzoek naar een niet al te zware auto die een 1,5 paards trailer kan en mag trekken.

Mijn oog is gevallen op de Land Rover Free Lander 1.8 benzine van 2003.
Ik had vernomen dat deze auto voor 2002 vaak problemen hebben.. klopt dit?
Deze mag op papier 2000 kg trekken, trailer + paard weegt op papier 1300 kg.
Dit lijkt makkelijk te kunnen.

Is dit een goede keus? Of hebben jullie betere voorstellen?
De maximale afstand welke ik ga rijden is ongeveer 30 km.
Daarnaast, hoe is het verbruik van deze auto's? En zijn ze duur in onderhoud?

Alvast heel erg bedankt!


Nadat onze vw passat vorig jaar bijna overleed (lees 3x met pech staan als de trailer er achter zat), zouden we eerst ook een benzine auto doen.
Ons is verteld dat een bezine auto veel meer neemt dan een diesel. Daarnaast kan een dieselmotor beter trekken dan één van benzine.

Wij zaten te twijfelen tussen de hyundai tucson (benzine) en skoda octavia (diesel). Uiteindelijk is het de skoda octavia geworden (normaal rij ik 1 op 18/20 km.) met trailer is rij ik ongeveer 7 op 100 (dus ongeveer 1 op 14)
Diesel is goedkoper tanken, wel wat duurder in de wegenbelasting. geloof 110 of 120?

Daarnaast heeft de skoda een onwijs diepe kofferbak en past daar al mijn spul in, ook voor de wedstrijden :D Zadel, hoofdstel, dekjes, poetsbak, laarzen, dekens (zweet en winter) emmer water, jerrycan.... ideaal, blijft de achterbank ook nog een beetje paardvrij. (dit paste niet met de vw passat, terwijl die wel langer is) Heb ook gehoord dat de skoda bekend stond om zijn opbergruimte.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:06

_Loiz schreef:
Interessant topic dit!
Nu ben ik benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.

Ik ben opzoek naar een niet al te zware auto die een 1,5 paards trailer kan en mag trekken.

Mijn oog is gevallen op de Land Rover Free Lander 1.8 benzine van 2003.
Ik had vernomen dat deze auto voor 2002 vaak problemen hebben.. klopt dit?
Deze mag op papier 2000 kg trekken, trailer + paard weegt op papier 1300 kg.
Dit lijkt makkelijk te kunnen.

Is dit een goede keus? Of hebben jullie betere voorstellen?
De maximale afstand welke ik ga rijden is ongeveer 30 km.
Daarnaast, hoe is het verbruik van deze auto's? En zijn ze duur in onderhoud?

Alvast heel erg bedankt!

De 1.8 is eigenlijk wat zwakjes. Het kan wel, maar houdt rekening met enig verbruik.
Beter ga je voor de td4. De meerkosten van de wegenbelasting heb je er vrij snel uit, de Diesel is sterker en vooral veel betrouwbaarder en zuiniger dan de 1.8.

Het klopt dat ze van voor 2002 matig zijn. Vanaf dat jaar is o.a. de td4 geplaatst en zijn er aanpassingen aan de 1.8 gedaan. De 1.8 blijft echter gewoon te weinig vermogen hebben, zeker met seieuze lasten aan de haak.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:32

Als je dan toch een benzine wil, kun je misschien beter de 6 cilinder nemen?

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:42

_Loiz schreef:
Interessant topic dit!
Nu ben ik benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.

Ik ben opzoek naar een niet al te zware auto die een 1,5 paards trailer kan en mag trekken.

Mijn oog is gevallen op de Land Rover Free Lander 1.8 benzine van 2003.
Ik had vernomen dat deze auto voor 2002 vaak problemen hebben.. klopt dit?
Deze mag op papier 2000 kg trekken, trailer + paard weegt op papier 1300 kg.
Dit lijkt makkelijk te kunnen.

Is dit een goede keus? Of hebben jullie betere voorstellen?
De maximale afstand welke ik ga rijden is ongeveer 30 km.
Daarnaast, hoe is het verbruik van deze auto's? En zijn ze duur in onderhoud?

Alvast heel erg bedankt!


Ga eens kijken bij Subaru, wij hebben een Forester van 2009, 2 liter benzine, hij mag 2000 kg trekken, wij trekken daar een Ifor Williams 2 paard mee.
Met de trailer verbruik ik 9 - 10 liter/100km, zonder 8 - 9 liter/100 km.
Hij bestaat ook met een diesel 2 liter motor, evenveel pk maar meer koppel, de beste motor waar ik ooit mee heb gereden.
Ik heb er enkele keer mee gereden en toen verbruikte hij 6 - 7 liter/100 km.
Het zijn beide heel compleet uitgeruste wagens en wij betalen nu minder aan onderhoud dan bij onze vorige wagen, een Berlingo.

Meya_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:48

_Loiz schreef:
Interessant topic dit!
Nu ben ik benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.

Ik ben opzoek naar een niet al te zware auto die een 1,5 paards trailer kan en mag trekken.

Mijn oog is gevallen op de Land Rover Free Lander 1.8 benzine van 2003.
Ik had vernomen dat deze auto voor 2002 vaak problemen hebben.. klopt dit?
Deze mag op papier 2000 kg trekken, trailer + paard weegt op papier 1300 kg.
Dit lijkt makkelijk te kunnen.

Is dit een goede keus? Of hebben jullie betere voorstellen?
De maximale afstand welke ik ga rijden is ongeveer 30 km.
Daarnaast, hoe is het verbruik van deze auto's? En zijn ze duur in onderhoud?

Alvast heel erg bedankt!


Nadat onze vw passat vorig jaar bijna overleed (lees 3x met pech staan als de trailer er achter zat), zouden we eerst ook een benzine auto doen.
Ons is verteld dat een bezine auto veel meer neemt dan een diesel. Daarnaast kan een dieselmotor beter trekken dan één van benzine.

Wij zaten te twijfelen tussen de hyundai tucson (benzine) en skoda octavia (diesel). Uiteindelijk is het de skoda octavia geworden (normaal rij ik 1 op 18/20 km.) met trailer is rij ik ongeveer 7 op 100 (dus ongeveer 1 op 14)
Diesel is goedkoper tanken, wel wat duurder in de wegenbelasting. geloof 110 of 120?

Daarnaast heeft de skoda een onwijs diepe kofferbak en past daar al mijn spul in, ook voor de wedstrijden :D Zadel, hoofdstel, dekjes, poetsbak, laarzen, dekens (zweet en winter) emmer water, jerrycan.... ideaal, blijft de achterbank ook nog een beetje paardvrij. (dit paste niet met de vw passat, terwijl die wel langer is) Heb ook gehoord dat de skoda bekend stond om zijn opbergruimte.


Was er vergeten bij te zetten dat ik er een 1,5 paards trailer mee trek. Met paard etc. is die ongeveer 1200. Onze auto kan geloof ik (1400 of 1500 kg trekken)

capopjekop

Berichten: 31590
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:28

Onze audi is laatst verkocht, hiermee reden we altijd met de trailer. Jeep was ook verkocht, dus toen hadden we enkel onze renault kangoo nog, maar die kon hem niet trekken. Nu hebben we een peugeot Boxer (grote bus/klein vrachtwagentjes formaat) waar sindskort een trekhaak opzit. Handig, want nu kan ik ook altijd mijn menwagen meenemen :D

_Loiz
Berichten: 24
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:14

ikke schreef:
De 1.8 is eigenlijk wat zwakjes. Het kan wel, maar houdt rekening met enig verbruik.
Beter ga je voor de td4. De meerkosten van de wegenbelasting heb je er vrij snel uit, de Diesel is sterker en vooral veel betrouwbaarder en zuiniger dan de 1.8.

Het klopt dat ze van voor 2002 matig zijn. Vanaf dat jaar is o.a. de td4 geplaatst en zijn er aanpassingen aan de 1.8 gedaan. De 1.8 blijft echter gewoon te weinig vermogen hebben, zeker met seieuze lasten aan de haak.


Bedankt voor jullie antwoorden!
De TD4 is mij qua wegenbelasting echt te duur. Ik zoek echt een benzine daar ik maar 1000 km per maand rij.
Diesel kan dan niet uit voor mij.
Ik kijk ook nog even naar de octavia en de forester.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:41

_Loiz schreef:
ikke schreef:
De 1.8 is eigenlijk wat zwakjes. Het kan wel, maar houdt rekening met enig verbruik.
Beter ga je voor de td4. De meerkosten van de wegenbelasting heb je er vrij snel uit, de Diesel is sterker en vooral veel betrouwbaarder en zuiniger dan de 1.8.

Het klopt dat ze van voor 2002 matig zijn. Vanaf dat jaar is o.a. de td4 geplaatst en zijn er aanpassingen aan de 1.8 gedaan. De 1.8 blijft echter gewoon te weinig vermogen hebben, zeker met seieuze lasten aan de haak.


Bedankt voor jullie antwoorden!
De TD4 is mij qua wegenbelasting echt te duur. Ik zoek echt een benzine daar ik maar 1000 km per maand rij.
Diesel kan dan niet uit voor mij.
Ik kijk ook nog even naar de octavia en de forester.

Jij rijdt 12.000km per jaar? Dan zou ik er maar eens stevig aan rekenen; een td4 kan dan uit! Bedenk dat een Diesel ook in onderhoud goedkoper is en niet alleen omdat ie up to the job is.
Ik rijd ongeveer 500km per maand met de Range. Niet alleen kan dat inderdaad niet uit; HET wezenlijke verschil is dat de V8 fors meer power heeft dan de 300tdi (170 om 115pk!!)
Ik heb echter ook gerekend aan een G3 en dan zou ik 800 - 1000km per maand moeten rijden om dat eruit te halen.
Aangezien de td4 behoorlijk meer power heeft dan de 1.8, ligt de verhouding bij een Freebee duidelijk anders!

Meya_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 04:17

Dan zou ik voor een diesel gaan, dat kan wel uit. Wij hadden het ook berekend maar die 50/75 verschil per maand staat met tanken alweer gelijk. Als je nagaat dat benzine duurder is..

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:44

_Loiz schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!
De TD4 is mij qua wegenbelasting echt te duur. Ik zoek echt een benzine daar ik maar 1000 km per maand rij.
Diesel kan dan niet uit voor mij.
Ik kijk ook nog even naar de octavia en de forester.

Ga eens uit van de volgende cijfers:
1.8 benzine gemiddeld 1:8
td4 Diesel gemiddeld 1:12

voor 1000km heb je dus 125ltr benzine of 85ltr Diesel nodig.
125 x 1,70 = 212,50 euro
85 x 1,40 = 119 euro

Verschil: 93,50!! per maand! Nou, zo groot is het prijsverschil in de wegenbelasting niet!!!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:56

Verschil is dan ong. verdwenen lijkt me...?

Cabelz

Berichten: 422
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:28

Wij reden altijd met een Audi Allroad voor de trailer, een automaat, maar de versnellingsbak is kapot gegaan. Bij de dealer hebben we ons laten vertellen dat je beter met een schakel kan rijden voor de trailer dus hebben we nu een Volkswagen Transporter :) Toch wel een verademing, veel ruimte en de honden kunnen tenminste ook mee als we ook de spullen voor de paarden in de auto doen.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:47

Cabelz schreef:
Wij reden altijd met een Audi Allroad voor de trailer, een automaat, maar de versnellingsbak is kapot gegaan. Bij de dealer hebben we ons laten vertellen dat je beter met een schakel kan rijden voor de trailer dus hebben we nu een Volkswagen Transporter :) Toch wel een verademing, veel ruimte en de honden kunnen tenminste ook mee als we ook de spullen voor de paarden in de auto doen.

Heeft die dealer er ook bijgezegd waarom die automaat defect was en waarom een automaat minder geschikt is?

Het is namelijk een zwamverhaal; alleen moet ie er dan wel bijvertellen hoe je je automaat moet behandelen om WEL veilig trailers ermee te trekken.......

Morris

Berichten: 3536
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:09

Wat zijn de aandachtspunten als je met een automaat een trailer gaat trekken? Maakt het dan nog uit of het een benzine of diesel is?

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:45

Morris schreef:
Wat zijn de aandachtspunten als je met een automaat een trailer gaat trekken? Maakt het dan nog uit of het een benzine of diesel is?

Zorgen dat je voldoende toeren houdt, zodat de omloopsnelheid van de olie voldoende is en daarmee de olie voldoende koeling krijgt.
Benzine of Diesel mag niet uitmaken.

Morris

Berichten: 3536
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:41

Beete domme vraag misschien, maar hoe houd ik voldoende toeren met een automaat. Kan ik deze in een andere stand zetten ofzo?

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:10

Ja, er zijn meer standen om een automaat in te zetten. Bij de automaten die ik ken (oudere amerikaanse) heb je na de D nog een 2 en 3 of zoiets. Kun je gebruiken als je in heuvelachtiger terrein rijdt, dan schakelt de auto pas later op.