Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:28

Sam2 schreef:
Nou, het is niet zo dat hij moeite met het gewicht heeft maar op de een of andere manier slingert de trailer een beetje achter die auto. Volgens mijn wederhelft is dat omdat een A3 een wat kortere auto is. Maar goed, mij kan je alles wijsmaken want ik heb er geen verstand van :D


Dat zou kunnen. De wielbasis is kort en dat geeft dan minder zelfsporend effect van de achterwielen.
De verhouding achteroverbouw/wielbasis is echter zeker niet ongunstiger dan van de Astra. Dat is een andere, nog belangrijker, factor.
Kort of verhouding, het ding hoort niet te slingeren.

Wellicht is het verstandig om naar de hoogte van de kogel tov de aanhagenkoppeling te kijken. Dat is bij een tandemasser knap belangrijk.
Bij een auto zoals deze Audi is een hoogte die bij een horizontale aanhanger!!!!! rond de 50 kilo gewicht op de kogel geeft een goed uitgangspunt.

Oh, ik neem aan dat de bandenspanning van aanhanger én auto in orde zijn? Dat is geen detail!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:35

ikke schreef:
Dus het maakt geen ruk uit of ik die trailer van 1600kg trek met een series III stationwagon van 1800kg en 85pk (103Nm) of dat ik daar een Range Rover van 1900kg voor span met 185pk (260Nm)?


Nee. Voor het weggdrag maakt dat geen biet uit.
Ook niet voor het wegrijden uit stilstand; koppeling en reductie zijn daarvoor de sleutel.
Ook niet voor snelheid want een paardentrailer heeft geen groot frontaal oppervlak en 80 haal je met verbazend weinig pep. Oh en je hoéft maar 60 te kúnnen :P

Ja, motorvermogen kán in extreme situatie helpen om je uit de poep te redden. Helaas is motorvermogen eerder een factor die je in de poep bréngt!

De crux is wéggedrag. Dat maakt dat de trekkende auto een niet te zware aanhanger goed kan controleren.
Dat maakt luxe topklasse, zware personenautos de beste trekkers.
Dat maakt de RR Sport een betere trekker dan een Defender.
Etcetera.

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:36

sflj schreef:
Het maximale totaalgewicht van de aanhanger doet er niet toe. Een auto mag trekken, wat ie trekken mag. Ook al is dat 'maar' 2000kg. zolang ie inclusief lading daar maar niet overheen komt. ;)


Je hebt het mis.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:49

Waratje schreef:
85 pk voor een trailer van 1600 kg is toch wel errug mager :(:)


Waarom?
Het ding kan technisch veel meer aan zonder enig probleem. Heb wel 4500 kilo achter mijn oude Santana gehad.
Rijdt er probleemloos mee van stilstand weg op een onverharde helling van 7%. Kwestie van reductie :)*
Omdat het betonblokken in een lage bouwmaterialenbak betrof was de luchtweerstand gelijk aan die van de auto. Zou >100 gelopen hebben.
Ben echter niet harder dan 30 gegaan. Auto met zwaailicht erachter.

De tuut van de Proteccion Civil welke ik rijd is een oude Nissan 95 pk. Daar hangt regelmatig een bluskar achter. Is een speciaal ding met speciale remmen etc. Geen idee wat het weegt maar 2500 kilo is het zéker want er zit al 2000 liter water in.
Wederom geen punt met wegrijden, niet met terreinrijden en de topsnelheid is vér boven de 90.
Vermogen is echt geen enkel onderwerp. Eerder een factor welke je ín de poep brengt omdat het je makkelijker ´moeiteloos´ in onverantwoorde situaties brengt.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:51

Michel123 schreef:
sflj schreef:
Het maximale totaalgewicht van de aanhanger doet er niet toe. Een auto mag trekken, wat ie trekken mag. Ook al is dat 'maar' 2000kg. zolang ie inclusief lading daar maar niet overheen komt. ;)


Je hebt het mis.



Jee, wat ingewikkeld.
1. Staat gewoon in het wegenverkeersreglement
2. Volkomen irrelevant want veel te marginaal

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:52

Precies, als je flink moet remmen, ben je de sjors en gaat je aanhangwagen voor zichzelf beginnen.
Ik kan je vertellen dat het niet fijn is als je ingehaald wordt door je eigen aanhanger ...... ;)

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:53

Huertecilla schreef:
Jee, wat ingewikkeld.
1. Staat gewoon in het wegenverkeersreglement
2. Volkomen irrelevant want veel te marginaal



Het ís ook ingewikkeld, omdat je te maken hebt met veel variabelen, namelijk :
- Trekkend voertuig en de gewichten daarvan,
- Aanhangwagen en de gewichten daarvan,
- Welk rijbewijs heeft de bestuurder ? (wel of geen E),
- En je zit met het totale maximum van 3.500 kg, als je geen E hebt.

Dat bij elkaar maakt de hele kwestie gewoon vrij ingewikkeld.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:06

Michel123 schreef:
Het ís ook ingewikkeld, omdat je te maken hebt met veel variabelen, namelijk :

Dat bij elkaar maakt de hele kwestie gewoon vrij ingewikkeld.



Zie punt 2.


Ik nie begrijp nie waarom je het dier/de dieren de je liefhebt in een marginale combiantie zou wíllen vervoeren.
De regels worden alleen maar ingewikkeld met marginale cijfers van de combinatie zelf en icm het rijbewijs.
Waarom zou je met een aanhanger die de auto maar net mág trekken je paarden willen vervoeren?
Waarom zou je met een combinatie welke je maar nét met jouw rijbewijs mág sturen je paarden willen vervoeren?

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:45

Huertecilla schreef:
Waarom zou je met een combinatie welke je maar nét met jouw rijbewijs mág sturen je paarden willen vervoeren?


Dat wil ik ook niet, dus doe ik het niet.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:06

Michel123 schreef:
Huertecilla schreef:
Waarom zou je met een combinatie welke je maar nét met jouw rijbewijs mág sturen je paarden willen vervoeren?


Dat wil ik ook niet, dus doe ik het niet.



+:)+

De max. 75-80 van HC
- max 75-80% autogewicht trekken
- max 75-80 km/u
- max 75-80% van je vaardigheid

Dan hou je rek over voor de onvoorziene omstandigheden die per definitie niet te voorzien zijn maar die wel een zekerheid zijn.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:37

Afgezien van wat HC verstandig vindt; (stel dat we uitgaan van een trailer met bouwmaterialen)
Michel123 schreef:
sflj schreef:
Het maximale totaalgewicht van de aanhanger doet er niet toe. Een auto mag trekken, wat ie trekken mag. Ook al is dat 'maar' 2000kg. zolang ie inclusief lading daar maar niet overheen komt. ;)


Je hebt het mis.


Nee, jij. Lees de sticky. Mijn trailer mag maximaal 2000kg totaal wegen.
Een auto die maximaal 1800kg mag trekken, mag hem voortbewegen met bijvoorbeeld 700kg 'lading.' (hij weegt leeg niet meer dan 1100kg.)
Over de benodigde rijbewijzen gaat het hier niet. Da's een ander verhaal. Maar inderdaad; de bestuurder dient E achter B te hebben. ;)

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:44

sflj schreef:
Nee, jij. Lees de sticky. Mijn trailer mag maximaal 2000kg totaal wegen.
Een auto die maximaal 1800kg mag trekken, mag hem voortbewegen met bijvoorbeeld 700kg 'lading.' (hij weegt leeg niet meer dan 1100kg.)
Over de benodigde rijbewijzen gaat het hier niet. Da's een ander verhaal. Maar inderdaad; de bestuurder dient E achter B te hebben. ;)


Dus dan blijft het nog steeds zo dat als de auto maximaal 2000 kg mag trekken, je er geen trailer achter mag hangen met een maximum laadvermogen van 2600 kg.
Tenzij je een E-rijbewijs hebt, dan mag je de aanhanger beladen tot het maximale trekvermogen van de auto, in dit geval dus 2000 kg.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:55

De trailer mag er wel achter. Je mag hem alleen niet maximaal benutten, wat betreft het laadvermogen.
Maximum laadvermogen is trouwens niet hetzelfde als maximaal toegestaan totaalgewicht.

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:59

Zucht.

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:10

Skoda octavia 1.9 tdi voor 1,5 trailer (mtm 1300 kg)

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:10

Het wordt tijd dat men verplicht een E rijbewijs moet hebben als men met een aanhanger (wat voor aanhanger dan ook) achter de auto wil rijden die zwaarder is dan 750 kg. Probleem met rijbewijzen opgelost en dan mag iedere auto trekken wat ie trekken mag op papier.

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:52

Gitta1977 schreef:
Het wordt tijd dat men verplicht een E rijbewijs moet hebben als men met een aanhanger (wat voor aanhanger dan ook) achter de auto wil rijden die zwaarder is dan 750 kg. Probleem met rijbewijzen opgelost en dan mag iedere auto trekken wat ie trekken mag op papier.

Yep, dat zou in ieder geval de verwarring hier op Bokt halveren. Dan hou je alleen nog het zootje eigenwijzen over die de wet kennelijk op verschillende manier interpreteren over wat er nou wel of niet achter die auto mag hangen. *zucht*

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:06

Waratje schreef:
Yep, dat zou in ieder geval de verwarring hier op Bokt halveren. Dan hou je alleen nog het zootje eigenwijzen over die de wet kennelijk op verschillende manier interpreteren over wat er nou wel of niet achter die auto mag hangen. *zucht*



Die hou je altijd.

meggiemeg

Berichten: 12634
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:13

Eigenwijzen hou je altijd.
Snap ook niet dat men liever voor het zekere gaat, je hebt tenslotte toch levende haven achter je.
Maar weer even on-topic.
Op dit moment wordt de trailer voort getrokken door een Volvo XC70 D5.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:22

Waratje schreef:
Yep, dat zou in ieder geval de verwarring hier op Bokt halveren. Dan hou je alleen nog het zootje eigenwijzen over die de wet kennelijk op verschillende manier interpreteren over wat er nou wel of niet achter die auto mag hangen. *zucht*


Dat zie ik niet.
Als er geen rare complexe regel mbt het rijbewijs meer is blijft gewoon het kenteken over.
Als er 3500 kilo max. aanhanger op het kenteken staat dan mag dat. Punt. Geen verschil van mening over mogelijk.

De grote gemene deler van de mening van de europese verkeersveiligheids-instuten met betrekking tot of dat verstandig of veilig is, is dat maximaal 75-80% van het ledig gewicht van de trekkende auto het optimum is tussen veiligheid en middelen.
Onafhankelijk van wat er op het kenteken staat.

Een verschil tussen wat mág en wat verstandig is.
Eigen on- of verantwoordelijkheid verder wat je daar mee doet :)*

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:27

Huertecilla schreef:
Een verschil tussen wat mág en wat verstandig is.
Eigen on- of verantwoordelijkheid verder wat je daar mee doet :)*


Er rijden dus een hoop mensen rond met weinig verantwoordelijkheidsgevoel.
Of gewoon te weinig geld voor een dikke SUV ;) .

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:42

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:
Yep, dat zou in ieder geval de verwarring hier op Bokt halveren. Dan hou je alleen nog het zootje eigenwijzen over die de wet kennelijk op verschillende manier interpreteren over wat er nou wel of niet achter die auto mag hangen. *zucht*


Dat zie ik niet.
Als er geen rare complexe regel mbt het rijbewijs meer is blijft gewoon het kenteken over.
Als er 3500 kilo max. aanhanger op het kenteken staat dan mag dat. Punt. Geen verschil van mening over mogelijk.

Lees de laatste pagina's nog eens terug, dat verschil van mening is er dus wel. Volgens Michel123 moet je auto de maximale toegestane massa van de aanhanger mogen trekken, volgens vele anderen (incl. de FAQ) gaat het erom dat je auto de feitelijke massa van de aanhanger mag trekken.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:46

meggiemeg schreef:
Op dit moment wordt de trailer voort getrokken door een Volvo XC70 D5.


Erg goed voorbeeld van een zware allroad met uitmuntende weggdrag. Door de uitmunden wegligging kan een ervaren chauffeur relatief veel aanhanger onder controle houden. Er zit veel rek in het weggedrag van deze auto waardoor het generieke 75-80 naar zeg max. 85-90% opschuift.
Het blijft naar believen bewegende lading dus meer is teveel rek inleveren. Het is geen ideaal verdeeld bouwmateriaal waarvan je met deze auto meer dan 100% zou kunnen trekken.
Hier in Spanje staat 1796 kilo op het kenten.
90% maakt 1600 kilo.

SFLJ:
De door jou genoemde 100% is helemaal juist in het kader van generiek auto en aanhanger.
Het probleem bij een paardentrailer is het hoge % naar eigen believen bewegende lading. Dat vraagt een % extra rek.
Langzamer rijden is overigens een prima compensatie van inleveren van overgewicht. Als bonus win je reactietijd.

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:49

Waratje schreef:
Volgens Michel123 moet je auto de maximale toegestane massa van de aanhanger mogen trekken, volgens vele anderen (incl. de FAQ) gaat het erom dat je auto de feitelijke massa van de aanhanger mag trekken.


Nee, dat zei ik niet. Dat hangt namelijk af van de vraag of de bestuurder wel of geen E-rijbewijs heeft.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:05

Michel123 schreef:
Huertecilla schreef:
Een verschil tussen wat mág en wat verstandig is.
Eigen on- of verantwoordelijkheid verder wat je daar mee doet :)*


Er rijden dus een hoop mensen rond met weinig verantwoordelijkheidsgevoel.
Of gewoon te weinig geld voor een dikke SUV ;) .


Ik zie geen verschil Michel.

Te weinig geld voor de juiste trekker en dan toch op pad zonder de snelheid dus te verlagen = weinig verantwoordelijkheidsgevoel.
Je kan wel degelijk met wat meer gewicht achter de trekker op pad. Wél bijvoorbeeld 100% erachter mist je dan de rek maar in minder hoge snelheid brengt.

Er zit trouwens wel een forse adder onder het gras van de wettelijke maxima.
Je hoéft geen 90 en je behoort je snelheid aan te passen bij de omstandigheden.
De wetgever verwacht terecht wel dat je jouw hérsens blijft gebruiken.
Idem max. toegelaten gewichten.